Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1928
Hei alle freaks!
Skal nå til våren søke videre studier. Tenker på noe innen IT, data. Jeg har kun generell studiekompetanse og ikke fordypning i matte eller fysikk. Tenker på studier i Oslo. Jeg kom over dette studiet på Høgskolen i Oslo. http://www.hio.no/Studietilbud/Bache...-datateknologi

Det jeg lurer på, er om hva slags jobb man kan få etter endt utdanning og muligheter for videreutdanning. Er det noen som har peiling om dette studiet?
Ikke minst om lønnsnivå, vet at det varier veldig - men i gjennomsnitt.



Takker for svar
Du vil kvalifisere for IT Drift, support, evaluering av tekniske løsninger etc. Utdanningen gir en grunnleggende forståelse av diverse programmering og scripting, men det finnes andre utdanninger som gir deg bedre grunnlag for programmeringsjobber etc.

Siden du ikke har matte eller fysikk, er det en mulighet å ta forkurs for ingeniørutdanning, slik at du kan søke dataingeniør etter ett år. Det vil nok gi uttelling på lønn, men er også mer krevende.

Har selv gått denne linjen og startlønnen min var 330k + mobil/internett.
Trådstarter
Sitat av Multiflex Vis innlegg
Du vil kvalifisere for IT Drift, support, evaluering av tekniske løsninger etc. Utdanningen gir en grunnleggende forståelse av diverse programmering og scripting, men det finnes andre utdanninger som gir deg bedre grunnlag for programmeringsjobber etc.

Siden du ikke har matte eller fysikk, er det en mulighet å ta forkurs for ingeniørutdanning, slik at du kan søke dataingeniør etter ett år. Det vil nok gi uttelling på lønn, men er også mer krevende.

Har selv gått denne linjen og startlønnen min var 330k + mobil/internett.
Vis hele sitatet...
Var utdanningen krevende? Hvor studerte du?
Har selv tatt denne utdannelsen på HiO og jeg er veldig fornøyd med hvordan studiet var lagt opp. Stor variasjon og interessante temaer.

Studiet er så krevende som du vil det skal være. Det vil si at du kan late deg og få dårlige karakterer, eller engasjere deg i alle fagene og komme ut med gode karakterer i andre ende. Det er dog en del gruppearbeid, så sørg for å skaffe deg en gruppe som jobber hardt. Selv dro jeg et par andre studenter gjennom alle 3 år og det var ganske slitsomt. Lærte veldig mye av å måtte dra lasset alene så sånn sett var det jo greit.

Fikk jobb med drift og support etter studiene, så er godt fornøyd med det da jeg ikke er av utviklertypen. Føler alikevel at jeg har et veldig godt grunnlag for en eventuell programmeringsjobb. Du kan bygge på studiet med iallefall master i nettverk så lenge du har gode nok karakterer. Foreløpig orker jeg ikke dette, men greit å ha muligheten senere
Trådstarter
Sitat av Skrekkugle Vis innlegg
Har selv tatt denne utdannelsen på HiO og jeg er veldig fornøyd med hvordan studiet var lagt opp. Stor variasjon og interessante temaer.

Studiet er så krevende som du vil det skal være. Det vil si at du kan late deg og få dårlige karakterer, eller engasjere deg i alle fagene og komme ut med gode karakterer i andre ende. Det er dog en del gruppearbeid, så sørg for å skaffe deg en gruppe som jobber hardt. Selv dro jeg et par andre studenter gjennom alle 3 år og det var ganske slitsomt. Lærte veldig mye av å måtte dra lasset alene så sånn sett var det jo greit.

Fikk jobb med drift og support etter studiene, så er godt fornøyd med det da jeg ikke er av utviklertypen. Føler alikevel at jeg har et veldig godt grunnlag for en eventuell programmeringsjobb. Du kan bygge på studiet med iallefall master i nettverk så lenge du har gode nok karakterer. Foreløpig orker jeg ikke dette, men greit å ha muligheten senere
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Studiet høres spennende ut, om jeg ikke blir kalt inn til forsvaret kan jeg tenke å søke meg inn.
Sitat av rs-dude Vis innlegg
Var utdanningen krevende? Hvor studerte du?
Vis hele sitatet...
Studerte ved Høgskolen i Oslo, første året var i Vika men alt er flyttet til Pilestredet nå. Enkelte av fagene er til dels krevende hvis man ikke har jobbet med det samme tidligere, men hvis interessen er tilstede bør de fleste klare å gjennomføre med gode resultater uavhengig av tidligere erfaring.

Selv møtte jeg de største motbakkene innenfor Java og Diskret matematikk (valgfag), men det var bare en "kneik" å komme seg over så gikk det også bra.