Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 8221
Idag så jeg en film, Jesus Camp. Filmen er helt objektiv, og de har fått lov til å filme i hjemmene til barna, intervjue foreldrene og andre personligheter i filmen. Filmen følger tre barn i tolv års alderen : Levi, Rachael, og Tory på en evangelisk sommerleir ved Devils lake, North Dakota. Her læres barna opp til å få kontakt med Gud og bli hans krigere, hvilke løgner som blir fortalt av ateister og andre religiøse som ikke er hengivne nok. De fleste som er på leiren har fått hjemmeundervisning hele livet.

Vi ser Levi sitter hjemme i stua sammen med en kamerat og ser på en film, som de tydeligvis synes er veldig morsom. Det er en propagandafilm som latterliggjør Charles Darwin, ved å sammenligne teorien hans med at vi stammer fra en klump med grønt slim, som blir fremstilt av en nyhets reporter kledd ut som en dinosaurus. Feelingen rundt filmen de så ga meg sterke assosiasjoner med propaganda filmene vi har sett fra Hamas.

Dere tror jeg kanskje jeg overdriver nå? Becky Fischer som er leder for leieren og barnepastor i North Dakota sier på starten av filmen:

Oppsummert
"Jeg kan gå inn på en hvilken som helst lekeplass, på et hvilket som helst tidspunkt, og overtale de om Gud. Hjelpe de med å få visjoner og åpenbaringer, fordi de er så åpne for gud." - "They are so useable for christianity..." "1/3 av jordens befolking er barn under 15 år, hvor skal vi putte fokuset? Jeg kan fortelle dere hvor våre fiender retter fokuset: De retter det mot barna. Jeg kan ta Palestina som et eksempel, et eksempel som absolutt vil sjokkere deg! Eksempler hvor de sender barna til leire, akkurat som våre bibelleire. De putter granater i hendene deres, de lærer dem å bruke bombebelter. De lærer dem å bruke rifler og maskingevær. Det er ikke rart at med slik trening og disiplin, at barna er villige til å ofre seg for troen... Jeg vil se unge mennesker i Amerika, som er like hengivne til Jesus, som Palestinerne er til Islam.Jeg vil se at de radikalt gir opp livene sine til fordel for gospelen. Akkurat som de gjør i Pakistan, Israel, Palestina og alle de landene der... Fordi vi har, unnskyld meg, den rette troen."
Vis hele sitatet...
Becky Fischer:

http://i40.tinypic.com/dloq5c.jpg

Barn er som kjent ikke bare åpne for Gud, men åpne for alt. Det er vårt ansvar som voksne å lære de kunsten å lære, ikke kunsten å akseptere. Vi kan innbille barn at hva som helst er sant, og de vil ikke bare leve livet sitt etter det, men også lære andre om deres sannheter. Som vi skal se.

26% av den amerikanske befolkningen er Evangelisk kristne. Det er en bokstavrett tro, hvor man skal bli gjenfødt (Spirituelt) for å oppnå frelse. 43% opplever denne gjenfødelsen før de er 13. (Tall oppgitt i filmen) Noe som jeg tror sier litt om hjernevaskingsfaktoren.

Det som ikke bare er skremmende med dette tallet, men også noe vi hører Ted Haggard si på en samling i den uavhengige kirken i Colorado Springs: The New Life Church. Grunnlagt av Ted selv. Han var da filmen ble laget, pastor i denne kirken og president i Nasjonal Foreningen for Evengelikere. Noe som betyr at han representerte 30 milioner mennesker (Tall oppgitt i filmen). Men senere har han gått av, som følge av avsløringer av privatlivet hans som ikke er relevant her.

Først så prater han åpent foran publikum om hvor viktig det er å ha grunn regler (core beliefs) i hjemmet og hvor viktig det er at George Bush, med Guds hjelp blir gjenvalgt. Senere sitter han alene og prater med "kameraet."

"Vi tror, at man må engasjere de som er yngre enn seg selv om man ønsker å se kirken vokse seg større. Barn er alt! De elsker det evangeliske budskap: Gud elsker dem, bibelen er guds ord, vi er gaver fra Gud. I motsetning til det de blir fortalt i offentlige skoler. At de er dyr, produkt av naturlig utvalg. Vi forteller dem: Gud elsker dere, Gud har skapt dere, dere har en mening med livet. Jeg mener, de elsker det jo bare! Det er fryktelig mange mennesker som følger vår tro og vi vokser hverdag. Det spretter opp nye kirker som denne annenhver dag i Amerika. Vi har nok vekst, til at vi snart kan dominere ethvert valg. Stemmer de evangeliske amerikanerne, bestemmer de. It's a fabulous life!"
Vis hele sitatet...
Det skremmer meg ikke så mye at de påstår å ha nok oppslutning til å ta over Amerika, men de er fryktelig mange! Metodene de bruker på barna sine synes jeg er avskyelige! Jeg gjorde meg fort denne tanken: Religion burde være forbudt for barn under 16 år. Jeg vet dette låter ekstremt, og det er jo ikke et problem i Norge. Men når du ser barna i filmen, hvor hjernevaska de er. Hvor blinde de er, og hvor naive foreldrene er. Da vokste det ihvertfall en tvil inne i meg, hva skal vi tillate at foreldre forteller barna deres?

For at dere skal forstå hvor alvorlig det er så vil jeg vise dere noen bilder fra filmen og forklare hva det er som skjer.

Scenario 1: Det er på en samling i forkant av leiren, ledet av Becky Fischer. Tror hun sa det var omkring 500 barn og foreldre samlet der. De sitter løst i en stor halv sirkel rundt en slags scene, mens Becky taler. Noen barn gråter, noen forstår ikke hva som skjer og andre ser nokså engasjerte ut.

Hvem tror at gud kan forandre virkeligheten? *Noen få som rekker opp hånda, med god hjelp fra foreldrene* Gud kan gjøre alt! Vi kan bare si: Gud, fiks verden! Hvor mange av dere vet, at dette er en gammel og forpestet verden? (Sick old world) Dette er en forpestet gammel verden! Vell, la oss bare fikse den da! Finn fram verktøyet deres og fiks den! Barn, dere må forandre på ting! Altfor mange kristne vokser seg feite og late! De vil ikke gi opp godene sine, de vil ikke faste. Viste dere at muslimer trener barna sine fra de var fem år gamle, til å faste under rammadan? Hør! Vi har nøkkelen! Vi kan endre verden! La oss reise oss! Nå må dere bli veldig alvorlige med Gud! Jeg er her for en utdannelse! *Barna gjentar nå hver settning i kor, mens de holder hendene i været og lukker øynene* Jeg er her for en utdanning! ** Jeg er villig gud! ** Jeg gjør det du ber av meg Gud.** Jeg sier det du vil jeg skal si ** I Jesu navn.
Vis hele sitatet...
Fremste rad, tidlig under messen:

http://i41.tinypic.com/208w9pt.jpg

Becky forteller om den forpesta verden:

http://i40.tinypic.com/14id0xu.jpg

Scenario 2:

Rachael er å spiller bowling sammen med noen venner. Vi ser at hun sitter å leser ut av en tegneserie lignende bok som forteller om Jesus. Hun leser høyt. Senere da hun skal kaste ballen står hun med den i hånden og ber til Gud, hun ber om at han skal gi henne et bra skudd, at Gud skal styre ballen. Det er ikke snakk om hverdagsbeing her, det er ekte lidenskap inne i bildet og det er tydelig at hun tror dette virker. Ballen sklir rett ut i side renna, og det er ett eller annet tomt med blikket hennes i det hun ser det. Det ser rett og slett ut som hun sliter med ett eller annet, det gir seg fort og hun går bort til en fremmed dame og "introduserer" henne for Jesus. (Noe de blir lært opp til å gjøre med fremmede fra de er små)

http://i42.tinypic.com/2ce5ht2.jpg

Scenario 3:

Dette gjorde sterkest inntrykk på meg

Først står Becky og prater om synd, hun viser en søt liten tiger bamse som symboliserer synd når man er barn. Alt som er gøy og fristende. Deretter tar hun opp en større, nokså stygg tiger bamse og sier at den søte koselige synden vil utvikle seg til å bli sånn. Dette skjer fordi Djevelen bruker taktikker for å ødelegge livene våre, han lurer oss.

Videre - og dette smertet meg virkelig.

Gud visket til sjelen min tidligere at det er syndere her blant dere. De sier de er kristne, de går i kirken. Men de er en person i kirken og en annen når de er på skolen med venner. Dere er dårer og hyklerske! Dere gjør ting dere ikke har lov til, dere snakker skittent, likesom alle de andre barna. Det er på tide å vaske av syndene.. Kom opp hit så skal dere vaskes. For vi kan ikke ha dårer i Guds hær! Om det er dere, kom hit med armene. *Hun heller vann fra en mineralvann flaske over hendene på en fire fem barn. Fader, vi vasker de i ditt vann og sier: Aldri mer djevel, aldri mer!
Vis hele sitatet...
Nå begynner de å synge noe som nærmest låter som joiking, barna gråter - noe de har gjort siden hun ført konfronterte de med syndene - Becky roper ut læresetninger og advarsler. Et barn legger seg gråtende ned på gulvet.

Senere så kommer "Timmy" (Vi får ikke vite navnet) frem for å fortelle om syndene sine.

Ehm.. Jeg har ikke så mye å si.. Jeg.. Vil bare snakke om troen på Gud, det har vært vanskelig for meg. og... Det er bare så vanskelig å gjøre dette... Bare det å tro at Gud finnes er vanskelig å tro fordi.. Du ser han ikke, du.. du kjenner han egentlig ikke så godt.. Noen ganger tror jeg ikke engang på det som står i bibelen. Det gjør meg til løgner. (Faker) Det gir meg en følelse av skyld og at jeg ikke er god. (Makes me feel guilty and bad) Gud har alltid snakket til meg om det... Og jeg avviste han.
Vis hele sitatet...
Timmy mens Becky prater om at det er syndere blant dem:

http://i41.tinypic.com/2m43eh3.jpg

Timmy mens han prater om synden:

http://i43.tinypic.com/2yzlwrk.jpg

Timmy etterpå:

http://i44.tinypic.com/30hrazs.jpg

Alt dette gjorde han foran en sal full av barn og voksne, det var helt stille og alle så på han.

Det som rystet meg mest med filmen var ikke måten barna blir indoktrinert på, hva de tror eller hvordan de gjør det. Det var øynene til barna, måten de beveger seg på, hvordan de oppfører seg. De gråter, men det er ikke sorg i øynene deres. Blikkene er tomme eller viser en følelse jeg ikke vet ord for å beskrive. En blanding av frykt, forvirring og smerte. Det ser ut som et rop på hjelp, som vet at ingen vil hjelpe dem. Toppen av ensomhet og fortapelse.

Det var måten Racheal i et intervju forklarer hva hun liker så godt med troen, hvordan hun vil dele den med alle og planene hennes for å gjøre det. Men jeg ser ingen virkelig glede, måten hun oppfører seg på klistrer ordet fornektelse i hjernen min.

At dette her kan foregå i det landet som skal være den ledende i verden, landet som representerer frihet, det er bare ikke riktig. USA må virkelig være råttent til kjernen. Det ryster min hverdag å se disse barna.

Jeg måtte bare dele dette med noen, jeg oppfordrer dere til å se filmen også. Siden dette er et diskusjons forum og ikke et sted for å laste av seg følelsene sine så må jeg legge opp til en debatt også. Kan dette skje i Norge? Selv om USA lenge har vært et avlingssenter for kristen ekstremisme, så er det vell ikke umulig at bevegelser som denne kan spre seg her i landet? Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig, men burde vi ha lover som legger restriksjoner på hva det er lov til å gjøre med barna sine? Jeg vet ikke hvordan hjemmeskolering fungerer i Norge, men har en følelse av at det ikke er like fritt som i USA?

Litt flere bilder:

http://i44.tinypic.com/qs2jk1.jpg

http://i42.tinypic.com/29e4tfn.jpg

http://i42.tinypic.com/w858pi.jpg
Først og fremst, denne anmeldelsen er nok til å få meg mektig forbannet, jeg får lyst til å drepe kvinnen med det første, før jeg virkelig tenker over hva som er bakgrunnen for denne "opplæringen".

jeg klarer virkelig, virkelig ikke sette ord på hva jeg føler angående denne saken, beklager

KP!

btw; flere bilder fra filmen; http://images.google.no/images?q=jes...N&hl=no&tab=wi
Jeg har selv tenkt på dette med at religion ikke burde bli undervist til mindreårige. man ser tydelig at det bare er hjernevasking. Og jeg har lyst til å kvele ho jævla dama fra filmen! Du har noen veldig gode poeng, Gulunderstrek.
Husker vi så denne filmen på skolen da vi hadde om medienes makt og påvirkning/hjernevasking.
Det er en utrolig sterk dokumentar som omhandler da kristendommen og hvordan visse personer bruker frykt og religion til å hjernevaske både store og små (barn).
Ble veldig sint da jeg så hvordan de minste barna der ble tvunget til å rekke opp hendene da de ble spurt om de tror på Gud osv. Syke, syke foreldre.

- Og så klart, KP til deg.
Sist endret av Maol33t; 14. mars 2009 kl. 22:42.
Helt utrolig hvordan en gruppe idiotiske folk kan maskere en hel religion. Ta Hamas, Al Quida, denne filmen ... det blir bare rett og slett trist. Folk skal få lov til å være religiøse samtidig å bli respektert, men når de går så langt så er det rett og slett propaganda. Lignende ser vi i midtøsten, tidligere nazisme, kommunisme og selvsagt kapitalisme (mest USA)
hjernevasking blir vell litt av det sterkeste ordet å bruke i denne sammenhengen. Dere får da vel respektere at andre praktiserer en religion og velger å betro den.
Jeg klarer ikke sette ord på hva jeg tenker rundt dette. Jeg vil rett og slett filleriste disse menneskene! Det er utrolig vanskelig for meg og faktisk begripe at dette er virkelig, og jeg blir rett og slett utrolig frustrert.

Har hørt om filmen før, og valgte å skaffe og se på denne etter tråden ble opprettet. Omtrent halveis i den nå og jeg kjenner jeg faktisk blir litt sprø. Det er helt utrolig at folk lokker barn inn i dette på denne måten, uten å være istand til å velge selv. Dette er noe de strengt tatt blir pålagt av alle sine forbilder og ta del i.

Sunny: Barn er som sagt lettpåvirkede, og ting som religion er noe etthvert individ burde kunne velge selv når og hvis de blir klare for dette. Det er veldig lett for mennesker som ikke er blendet av religion og se at dette er sterkt kritikkverdig og det nærmeste man kommer hjernevasking. "Tro på gud eller kommer du til å brenne i helvete" er nok til å få de fleste barn til å holde seg på matta. Man skal selvfølgelig få tro på det man vil, men metodene som blir brukt i denne filmen er rett og slett for drøye.
Sist endret av Skrekkugle; 14. mars 2009 kl. 23:42.
Det er noen som indoktriner barn med islam, andre med kristendom og andre med rasisme. Det er aldri godt. Det er trist at det ikke er lover mot det, jeg vet at det i alle fall ikke er det i USA. Religionsfrihet er flott fram til et visst punkt, og Jesus Camps og den slags har gått milevis forbi det.
Sitat av davste Vis innlegg
. Folk skal få lov til å være religiøse samtidig å bli respektert, men når de går så langt så er det rett og slett propaganda.
Vis hele sitatet...
Takk, satt lenge å prøvde å formulere ett passene innlegg, du skrev det jeg tenkte:P
Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
hjernevasking blir vell litt av det sterkeste ordet å bruke i denne sammenhengen. Dere får da vel respektere at andre praktiserer en religion og velger å betro den.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke sett filmen, men slik jeg forstår utifra teksten til gulunderstrek så er ikke dette snakk om å kun praktisere en religion, men å utnytte barns frykt og naivitet til å kristne og til å få dem inn i deres såkalte "guds hær".

Disse barna får nok ingen objektive meninger eller informasjon om noe som helst.

Spør du meg så er dette et godt eksempel på hjernevasking
FY faen... Her kommer jeg hjem fra en hyggelig pokerkveld og får nesten resten av kvelden min ødelagt. Er det mulig?! Jeg har ikke så veldig mye til overs for kristendom/islam/jødedom da det i min mening beveger seg langt ifra det religion burde være i utgangspunktet (selvom jeg absolutt respekterer at folk har sin tro), så dette ryster meg sterkt og jeg må virkelig beherske meg for å ikke slenge hånda i bordet, hive glasset i veggen og velte stolen idet jeg fyker til månen. Kan ikke fatte at det er mulig å gjøre slikt med sine barn, fair enough at man er sterk i sin tro, men det får da være grenser. Foreldrene burde jo ikke ha foreldrerett engang. Dette er sykt! Jeg får nesten assosiasjoner til korstogene fra år 1100-1300.

Jeg tror vi kan være ganske trygge på at slike bevegelser ikke vil danne seg her i Norge, ikke i en så stor grad ihvertfall. USA er et stort land fylt med de rareste og galeste av de galeste, selvom vi har noen av de her i Norge også vil slikt bli slått hardt ned på, fort.

Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
hjernevasking blir vell litt av det sterkeste ordet å bruke i denne sammenhengen. Dere får da vel respektere at andre praktiserer en religion og velger å betro den.
Vis hele sitatet...
At vi respekterer at folk har en tro er en ting, noe mange av oss gjør, men å respektere at mennesker med en tro gjør dette er jo galskap. Er du sprø? Spør du meg er dette så nære hjernevasking det kommer. Stakkars barn..
Sist endret av Sky; 15. mars 2009 kl. 00:46.
Det verste er jo at mange - hvis ikke de fleste - av barna kommer til å ende opp akkurat som foreldrene sine og sannsynligvis gjøre nøyaktig det samme mot sine barn..
Filmen ligger på youtube
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Det verste er jo at mange - hvis ikke de fleste - av barna kommer til å ende opp akkurat som foreldrene sine og sannsynligvis gjøre nøyaktig det samme mot sine barn..
Vis hele sitatet...
Jeg fikk et inntrykk etter å ha sett filmen, at de er inne i en ekstra ekstrem generasjon nå. Så kanskje blir disse barna enda mer forvridde. Jesus Camp som dette er vell ikke tradisjonelt? Foreningen som Becky Fischer er medlem i - Hvis mål er å trykke religion over hodene på barn - ble etablert så tidlig som 1992. Og hun har bare drevet med dette i åtte år.
Sist endret av gulunderstrek; 15. mars 2009 kl. 01:30.
Seriøst, ok jeg er litt beruset nå, men er det noen har som er overrasket?

Fantaisme finner man overalt...
Noen andre som måtte ta armhevinger etter å ha lest denne tråden?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Sky Vis innlegg
Jeg tror vi kan være ganske trygge på at slike bevegelser ikke vil danne seg her i Norge, ikke i en så stor grad ihvertfall. USA er et stort land fylt med de rareste og galeste av de galeste, selvom vi har noen av de her i Norge også vil slikt bli slått hardt ned på, fort.
Vis hele sitatet...
Hurr. Du tar dessverre så feil. Slike bevegelser finnes det mange av i Norge og de har vært her i lang tid.

Jeg er et stakkars indoktrinert barn... yet here i am.
Sist endret av luni; 15. mars 2009 kl. 07:36.
Kristne terrorister | muslimske terrorister... Hva er forskjellen?

Hvorfor lager verden en så stor sak ut av det med en gang kristne mennesker blir litt for overopphetet i troens navn? Muslimer har holdt på slik, bare i en mye verre grad siden tidenes morgen, men med en gang kristne begynner på samme måte så skal det plutselig være verdens undergang? Ikke forstå meg feil, jeg støtter ikke dette, men når ingen har prøvd å stoppe andre religioner fra å lære barna sine propaganda, så ser jeg ikke helt hvorfor ikke kristendommen også kan det.

Men joda, jeg ser faren i dette. Det virker nesten som om de prøver å lære de stakkars barna opp til å bli "krigere for kristendommen", også kalt terrorister. Men jeg tror også det tar et par hundre år til enda før de klarer å få ungene til å bli selvmordsbombere. Muslimene klarte jo ikke å overtale sine unger til å bli selvmordsbombere før 9/11.
Kjenner en som er jehovas vitne, og han har ikke rørt noe av nikotin, alkohol eller gjort noe "syndig" av den typen han har heller aldri sagt faen, helvete eller noen banneord. Ikke fordi han tror på det, men fordi han er redd for at foreldrene skal finne ut og rett og slett "bannlyse" han fra familien. Som de faktisk ofte har truet med. Religion er frykt, rett og slett pur frykt. Skremselspropaganda på det verste.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Muslimer har holdt på slik, bare i en mye verre grad siden tidenes morge
Vis hele sitatet...
Haha, les litt historie du.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Hurr. Du tar dessverre så feil. Slike bevegelser finnes det mange av i Norge og de har vært her i lang tid.

Jeg er et stakkars indoktrinert barn... yet here i am.
Vis hele sitatet...
Hehe, as I feared. Men virkelig, så ille? Triste greier, men såpass kan man overvurdere folk ja.
Etter å ha lest denne tråden igår kveld(eller i dag morges), måtte jeg bare se denne filmen. Dette var fælt å se på, i min perfekte verden ville ikke religion vært tillat!
Nå er det jo ikke bare statene som driver med den formen av kristen hjernevasking, her i Norge har vi også søndagsskoler og kristenleirer (for å ikke virke for pushende heter de bare påskeleir osv.) som er så og si det samme bare i mye mindre skala.

Jeg ble selv dratt med på søndagsskole av foreldrene mine i håp om å kristne meg når jeg var for liten til å forstå hva dette egentlig var. Jeg fikk intrykk av at dette var kjempegøy der vi lekte og sang og hadde det så gøy som små barn kan ha det, samtidig som kristen propaganda (ja, går så langt som å si propaganda) ble presset på oss ifra alle kanter. I en alder av ~11 dro jeg også på en eller annen kristen leir, bare fordi alle vennene mine dro dit, og fordi foreldrene mine fylte meg med meninger om at "dette var gøy". Det var ikke så ekstremt som "Jesus Camp", men hjernevasking var det.

Kristne pusher faktisk religionen sin på barn helt ned i barnehagealder. Jeg skulle hente lillesøs i barnehagen her en dag, og der satt de faen meg i en samling og sang "Jesus spør om du er tøff nok, til å vise hvem du hører til". Nå når jeg har endelig har bydg meg opp egne meninger blir jeg jævelig så pissed hver gang jeg ser denne formen for kristent press, spesielt når det er rettet mot barn.
Denne form for "propaganda" mot barn er jeg imot. Dog, søndagsskoler og leirer er både viktig og lærerikt for et barn; tar du vekk de kristne verdiene, får dem ha det gøy, leke, treffe andre, lære om moral. Et kristent fundament kan også være er godt fundament for videre i livet. Mange som aldri har hørt om kristendom, fordi de er i gjenger som "hater" gud, drikker seg i hél hver helg, bruker stoff.. Ser man på det fra dette perspektivet, så er kristendom for barn veldig bra.

Men, nå skal det understrekes at barn ikke skal brukes som "soldater" for egen agenda. Se bare på alle barnesoldatene i verden; Hitlers egen barnehær (Hitler Jugend), muslimenes måte å hjernevaske barn til å tro at vesten er dårlig, barnesoldater i Afrika ...

Barn er fremtiden --- hvorfor skal de voksne da bestemme hva fremtiden er ved å kontrollere barna? Bare ta filmen som eksempel; de har aldri, aldri hatt en "input" i fra et annet samfunn enn kristne. Legg også merke til jenten som sier at jesus heller vil være i deres kirke, enn en annen. Dette er jo totalt feil.

Jeg setter pris på min kristen oppvekst, har vært mye positivt. Spesielt når jeg ser hvordan andre barn bli behandlet..
Sitat av plohg Vis innlegg
Nå er det jo ikke bare statene som driver med den formen av kristen hjernevasking, her i Norge har vi også søndagsskoler og kristenleirer (for å ikke virke for pushende heter de bare påskeleir osv.) som er så og si det samme bare i mye mindre skala.

Jeg ble selv dratt med på søndagsskole av foreldrene mine i håp om å kristne meg når jeg var for liten til å forstå hva dette egentlig var. Jeg fikk intrykk av at dette var kjempegøy der vi lekte og sang og hadde det så gøy som små barn kan ha det, samtidig som kristen propaganda (ja, går så langt som å si propaganda) ble presset på oss ifra alle kanter. I en alder av ~11 dro jeg også på en eller annen kristen leir, bare fordi alle vennene mine dro dit, og fordi foreldrene mine fylte meg med meninger om at "dette var gøy". Det var ikke så ekstremt som "Jesus Camp", men hjernevasking var det.

Kristne pusher faktisk religionen sin på barn helt ned i barnehagealder. Jeg skulle hente lillesøs i barnehagen her en dag, og der satt de faen meg i en samling og sang "Jesus spør om du er tøff nok, til å vise hvem du hører til". Nå når jeg har endelig har bydg meg opp egne meninger blir jeg jævelig så pissed hver gang jeg ser denne formen for kristent press, spesielt når det er rettet mot barn.
Vis hele sitatet...
Veldig sant. Jeg ble også sent på søndagskole når jeg var liten. Men heldigvis var jeg såpass dum at jeg ikke skjønte hva de snakket om. Jeg var glad så lenge jeg fikk kjeks og saft. Men jeg er kristen den dag idag. Men det var noe jeg valgte selv i eldre alder. Jeg var ikke kristen før jeg ble 16, selv om jeg alltid har hatt en kristen familie. Men det ble for mye for meg på møtene til pinsemenigheten, da syns jeg kristendommen bare var skummel og ekkel. Jeg er det jeg selv kaller en "diskré kristen". Jeg går aldri i kirken, jeg ber aldri, og jeg viser ikke at jeg tror på noe. Det er slik jeg mener alle religioner burde være. Jeg skjønner ikke hvorfor alle er nødt til å vise at de tror.

Det finnes jo ekstremt mange religiøse ekstreme grupper rundt om i verden. Muslimske såvel som kristne. Og de som starter alle disse gruppene tror jeg bare gjør det enten for penger, eller som påskudd for maktmisbruk.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Scr0tum Vis innlegg
Kjenner en som er jehovas vitne, og han har ikke rørt noe av nikotin, alkohol eller gjort noe "syndig" av den typen han har heller aldri sagt faen, helvete eller noen banneord.
Vis hele sitatet...
Uhm...anser du det som skikkelig skremmende? En god oppdragelse har lite med religion å gjøre, og "synde" kan man gjøre når man har flyttet for seg selv.
Jeg kan også bekrefte at dette i høyeste grad foregår i Norge. Jeg gikk selv på en kristen privatskole der kontakt med omverdenen var forbudt (aviser, blader og bøker som ikke var godkjent av skolens bibliotek var bannlyst), kortspill var synd, og alle kunne vente seg et sant helvete dersom de ikke tok Jesus som sin frelser og herre. Seksualundervisningen bestod av en flau gammel kristendomslærer som sto og vred på seg og såvidt fikk vridd ut av seg at man måtte presse guttetissen inn i jentetissen for å få barn.

Men her var rammen rundt litt mer gravalvorlig, mer ild og svovel, advarsler mot å diskutere med ateister, og en dæsj "så bra vi kommer til å få det når vi dør". Vi hadde dog elever som kom fra andre kirkesamfunn / skoler der tungetale og slike ting var en del av religionsutøvelsen.

Som et resultat av dette ble jeg tidlig svært antikristen av meg, og ble sendt på en til tider givende søken gjennom diverse religiøse og okkulte tradisjoner, men jeg slet virkelig med troen på en dømmende gud og et liv etter døden til voksen alder. De stjal barndommen min!

Anbefaler alle å se Jesus Camp, Hell House, og The Most Hated Family in America for å se diverse eksempler på hvor ille det kan bli.

Vet ikke om dette er nevnt enda, men pastor Ted Haggard, som så kjekt sier "We don't have to debate homosexuality. It's in the Bible!" gikk av som kirkeleder da han et halvt år etter at denne filmen kom ut, måtte innrømme å ha leid en mannlig prostituert som han brukte metamfetamin og hadde sex med i en treårsperiode. I guess the holy men ain't so holy.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Uhm...anser du det som skikkelig skremmende? En god oppdragelse har lite med religion å gjøre, og "synde" kan man gjøre når man har flyttet for seg selv.
Vis hele sitatet...
Jehovas vitner er ekstreme og kan opfattes som "skikkelig skremmende". Mamma selv ble utstødt av alle i hele familien da hun fikk et barn (meg) utenom ekteskapet ("hor" kallte de det) med en gladkristen slask. De snakker ikke sammen den dag i dag, og det er trist at alle slektningene mine på ene siden hater meg å hele familien min.
Sist endret av plohg; 15. mars 2009 kl. 14:01.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av plohg Vis innlegg
Jehovas vitner er ekstreme og kan opfattes som "skikkelig skremmende". Mamma selv ble utstødt av alle i hele familien da hun fikk et barn (meg) utenom ekteskapet ("hor" kallte de det) med en gladkristen slask. De snakker ikke sammen den dag i dag, og det er trist at alle slektningene mine på ene siden hater meg å hele familien min.
Vis hele sitatet...
Trist for deg, men det er noe helt annet enn å ikke innta nikotin og alkohol, og ikke det jeg svarte på.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Trist for deg, men det er noe helt annet enn å ikke innta nikotin og alkohol, og ikke det jeg svarte på.
Vis hele sitatet...
Sitat av Scr0tum
Ikke fordi han tror på det, men fordi han er redd for at foreldrene skal finne ut og rett og slett "bannlyse" han fra familien. Som de faktisk ofte har truet med. Religion er frykt, rett og slett pur frykt. Skremselspropaganda på det verste.
Vis hele sitatet...
Egentlig akkurat det du svarte på. Skremselspropaganda er religionen sin feil, dette er IKKE oprdagelse. Det er ikke noen ateister (såvidt jeg vet) som opdrar barna til å hate alle som ikke tror det samme som dem.

Men nok OT.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av plohg Vis innlegg
Egentlig akkurat det du svarte på. Skremselspropaganda er religionen sin feil, dette er IKKE oprdagelse. Det er ikke noen ateister (såvidt jeg vet) som opdrar barna til å hate alle som ikke tror det samme som dem.

Men nok OT.
Vis hele sitatet...
Hadde du roet ned to sekunder og lest hva som faktisk er blitt sagt hadde du sett at jeg kritiserte Scr0tum for å trekke frem momenter ved en helt standard oppdragelse i et forsøk på å ramme religiøse foreldre.
At du ikke tror det finnes ateister som oppdrar barna sine for strengt eller lærer dem å hate sine egne meningsmotstandere er forresten helt merkelig. Selvfølgelig finnes de, og skremselspropaganda er ikke religionen sin feil, det er foreldrenes.
Trådstarter hevder filmen er helt objektiv. Det stemmer ikke helt. Det virker rimelig åpenbart at filmen har sympatier med den type kristendom som blir presentert gjennom radioprogrammet som stadig blir presentert. Når det er sagt, må jeg bare gå med på at dette er en skikkelig god film.

En kan lære svært mye av denne filmen. For det første får en se en type kristendom, som tradisjonelt sett ikke har vært særlig stor i Norge, men som i senere tid har begynt å vokse. Filmen gir en mulighet til å vurdere denne typen kristendom, da den viser de mest kontroversielle sidene ved denne religionen mer eksplisitt enn en gjerne vil møte ved å delta på et møte, eller høre det gjenfortalt av en som har tilknytning til disse bevegelsene. Vet folk at dette er en av de raskest voksende "religionene" i verden?

Det er interessant å høre barenforkynneren i filmen, som for en gangs skyld er logisk konsekvent, når hun sier hvorfor hun driver med det hun driver: "I'm sorry, but we've got the truth." Slik forkynnelse er den logiske konsekvensen av religion, og jeg er i grunn forbauset av at vi ikke ser mer av denne typer begrunnelse for religion.

For meg reiser filmen en del spørsmål. Jeg er prinsipiel forkjemper for individets frihet, og dermed foreldres rett til å oppdra barn slik de vil. Disse menneskene oppdrar barn på en måte jeg ikke kan gå god for. Skal jeg likevel la dem oppdra barna sine slik de vil?
Må si jeg tok deg lite seriøst etter 2. setning. Det er en film - og å finne noe som er helt objektivt skal du se lenge etter. Og så lenge det er en film - så kan det være gledesscener de ikke viste. Jeg sier som min samfunnsfagslærer sa om nordnorsk kultur. "Etter to år trodde jeg at jeg hadde forstått hvordan de levde og tenkte... Men etter tre år så innså jeg at jeg ikke skjønte noe som helst".

Jeg er selv en ateist, og er sterkt imot at noen skal drepe i guds navn eller lignende, men USA og Norge har faktisk som grunn prinsipp at folk skal få velge selv. Og jada, de velger ut barna fordi de er enkle å "ta over". Jeg liker det ikke, men det er faktisk foreldrene sitt ansvar å holde dem unna slikt.

Og så lenge man har talefrihet så må man innse at det vil være ekstreme mennesker, og noen vil falle igjennom, men om vi hadde hatt en politistat/andre jernstyrer så ville det ikke vært særlig mye bedre.

edit: det er forøvrig regler både i USA og i Norge at man kan utøve hvilken religion/ekstremistiske retning man ønsker så lenge det holder seg innenfor loven, og ikke skader andre. Frihetens "mørke" side.
Sist endret av Xasma; 15. mars 2009 kl. 14:36.
Stakkars barn
Anbefaler dokumentaren Religulous!
Jeg må ærlig talt si at jeg har aldri blitt så skremt som da jeg så denne filmen for første gang. At det finnes noen så radikale og målbevisste mennesker som hjernevasker en armé med småunger is USA.
Så må det legges til;

"In November 2006, Fischer announced that she would be shutting down the camp indefinitely due to negative reaction towards her in the film. According to Fischer's website, the owners of the property used for the camp shown in the film were concerned about vandalism to the premises following the film's release and thus will not allow it to be used for any future camps. Fischer has said that the camp will be indefinitely postponed until other suitable premises can be found, but it will be back."
Når man snakker om kristendom og det å "pushe" religionen sin på andre er det to aspekter som er viktige å få med ser:

1: Kristendommen er en misjonerende religion. Ikke alle religioner er det. Jesus gav sine disipler beskjed om å dra ut til alle folkeslag for å omvende dem. Det er altså en innebygd funksjon i kristendommen som søker å utvide troen til å gjelde alle mennekser.

2: Greit nok at filmen er helt hinnsides fatteevne og det er alltid lett å latterliggjøre fanatister som disse, men hvis man nå ser bort i fra mennesker som så tydelig har mistet grepet på virkeligheten så forstår jeg veldig godt kristne som forsøker å frelse andre. Fordi... Hvis man er kristen vil det å frelse noen faktisk bety at man frelser dem fra helvete. De kristne tror jo at de har funnet det rette svaret og at alle dem som ikke tror på Jesus kommer til å møte en forferdelig dom i fremtiden. Det er nesten som en som stiller seg opp i veikanten og stopper alle bilene som kommer fordi veien har rast ut, og det vil bety døden å kjøre videre.

Har selv vokst opp i et trygt, godt, varmt, kristent miljø av beste sørlandssort og kan ikke etter beste evne tro at dette på noen som helst måte har skadet meg, selv om jeg i voksen alder har tatt avstand fra selve religionen...
Sitat av davste Vis innlegg
Jeg setter pris på min kristen oppvekst, har vært mye positivt. Spesielt når jeg ser hvordan andre barn bli behandlet..
Vis hele sitatet...
Opplæring til å bli kristen er kanskje en relativt mild barnemishandling i forhold til verre ting ja.
Selvfølgelig gjør kristne foreldre, lærere og andre lederskikkelser det de tror er best. Men i praksis er det barnemishandling å lære barna om himmel, helvete, arvesynd og en dømmende gud. Å banke en slik frykt inn i uskyldige barnesinn i regi av en skole eller leir burde etter min mening vært strengt forbudt
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hvorfor lager verden en så stor sak ut av det med en gang kristne mennesker blir litt for overopphetet i troens navn? Muslimer har holdt på slik, bare i en mye verre grad siden tidenes morgen, men med en gang kristne begynner på samme måte så skal det plutselig være verdens undergang?
Vis hele sitatet...
Uh... unnskyld meg, men du og flere andre har jo faktisk hatt nettopp denne typen kommentarer/reaksjoner hver gang en av dere har funnet en ny "ekstreme muslimer"-film på youtube.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Ikke forstå meg feil, jeg støtter ikke dette, men når ingen har prøvd å stoppe andre religioner fra å lære barna sine propaganda, så ser jeg ikke helt hvorfor ikke kristendommen også kan det.
Vis hele sitatet...
Nei, du ser vel ikke det. Ikke så overraskende. Du liker den "øye-for-øye"-tankegangen, eller hva?

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Men joda, jeg ser faren i dette. Det virker nesten som om de prøver å lære de stakkars barna opp til å bli "krigere for kristendommen", også kalt terrorister. Men jeg tror også det tar et par hundre år til enda før de klarer å få ungene til å bli selvmordsbombere. Muslimene klarte jo ikke å overtale sine unger til å bli selvmordsbombere før 9/11.
Vis hele sitatet...
Og der viste du hvor total mangel på kunnskap du faktisk har. Selvmordsbombere er ikke noe som begynte med 9/11. Forøvrig har det da vært mer enn nok av gærne kristne fanatikere som har villet dø for troen opp gjennom åra.
Sist endret av atomet; 15. mars 2009 kl. 19:33.
Jeg er helt sjokkert over at noen her kan mene at dette forekommer i Norge. Jeg vil GJERNE se eksempler på det dere mener er hjernevaskende barneleirer.

Jeg er selv med i en pinsemeninghet, og vi arrangerer barneleirer. Det er for menighetens barn, for å få en fin sommeropplavelse, andakter hvor vi forteller om evangeliet og bønn og lovsang. Det er aldri noe som blir presset på noen som helst. Ingen barn føler seg presset, i veste fall lider de gjennom å kjede seg.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg er helt sjokkert over at noen her kan mene at dette forekommer i Norge. Jeg vil GJERNE se eksempler på det dere mener er hjernevaskende barneleirer.

Jeg er selv med i en pinsemeninghet, og vi arrangerer barneleirer. Det er for menighetens barn, for å få en fin sommeropplavelse, andakter hvor vi forteller om evangeliet og bønn og lovsang. Det er aldri noe som blir presset på noen som helst. Ingen barn føler seg presset, i veste fall lider de gjennom å kjede seg.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen planer om å henge ut noen menigheter ved navn her, men håper du tror meg når jeg sier enkelte har et litt annet fokus enn pinsevennene (som virker som en veldig hyggelig bevegelse). Ikke at barneleirene deres er ren hjernevasking og forderving, de har det nok veldig morsomt og sosialt der også, men formen og innholdet på møtene er ikke alltid noe jeg synes passer for små barn. Tungetale, syndfokus, timelange lovsangsstunder og presset om å "komme frem med armene hevet for å motta forbønn og tilgivelse" etc. kunne de ventet mange år med imho.
Kristne sommerleire generelt er jeg absolutt ikke negativ til, men idét et barn føler seg mislykket som ikke blir ordentlig frelst, gråter under lovsangen osv. får jeg lyst til å riste noen litt.
Jeg har akkurat sett filmen og jeg ble nesten redd. Jeg føler at dette er en direkte form for hjerne vasking av barn. Det skulle ikke vært lov til å holde på slik. De er syke alle sammen.

Jeg stemmer for at nFF organiserer Becky Fischers assasinasjon.
Vis hele sitatet...
Dessverre dreper man ikke en idè ved å drepe en person. Det vil bare komme nye som tar over.

Det som skremmer meg mest er hvor mye makt de har politisk. De lovpriser også Bush og det han har gjort.

De er like ille som Islamske ekstremister.
Hjernevasking, fanatikere, og fordommer.
Religion er religion.
Sikkert nevnt allerede, men filmen ligger på youtube.
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Hjernevasking, fanatikere, og fordommer.
Religion er religion.
Vis hele sitatet...
Du summerer det ganske fint opp selv du..

Sitat av fabianca Vis innlegg
Kristne sommerleire generelt er jeg absolutt ikke negativ til, men idét et barn føler seg mislykket som ikke blir ordentlig frelst, gråter under lovsangen osv. får jeg lyst til å riste noen litt.
Vis hele sitatet...
Barn blir ikke konfrontert med valg i stor skala. Hvis du mener 14-15åringer ikke er i stand til å forstå hva evangeliet handler om, og kunne få ta imot en innbydelse til å følge Jesus i den alderen, så kan du gjerne få mene det er dumt at det kommer slike forespørseler. Men dette blir ikke gjort for BARN. Det er et voldsomt overtramp at foreldre holder på slik som i denne filmen. Ja, kanskje mange av de ikke forventet noe slikt, men jeg så mange i filmen være med på møter der barna ble omtalt som soldater.

Samtidig føler jeg ikke denne "diskusjonen" går noen som helst vei. Ja, vi er enige i at dette greiene her var drøy kost. Men resten av tråden har folk bare brukt til å kaste ut kommentarer om at religion er hjernevasking og at det å fortelle barn om evangeliet er barnemishandling. For en useriøs gjeng..
Sist endret av Matthiesen; 16. mars 2009 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Barn blir ikke konfrontert med valg i stor skala. Hvis du mener 14-15åringer ikke er i stand til å forstå hva evangeliet handler om, og kunne få ta imot en innbydelse til å følge Jesus i den alderen, så kan du gjerne få mene det er dumt at det kommer slike forespørseler. Men dette blir ikke gjort for BARN.
Vis hele sitatet...
Hva faen vet du om hva alle barn i Norge blir utsatt for, av foreldre og religiøse ledere? Egne erfaringer er IKKE fra 14-15-årsalderen, da jeg allerede hadde brutt ut av helvetet. Jeg snakker om indoktrinering fra førskolealder, som fortsatte ufortrødent fram til jeg endelig fikk overbevist foreldrene mine om å la meg slutte i 13-årsalderen.

Jeg syns det er hyggelig at DU fikk oppleve en god barndom i regi av kristne foreldre og ledere, men regn ikke med at alle andre fikk oppleve det samme.

PS. Pinsekirken er veik. Prøv det Evangelisk-Lutherske Kirkesamfunn / Norsk Luthersk Misjonssamband.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
PS. Pinsekirken er veik. Prøv det Evangelisk-Lutherske Kirkesamfunn / Norsk Luthersk Misjonssamband.
Vis hele sitatet...
bullshit. Pinsekirken er veik? Det har i alle fall ikke jeg erfaring med.
Det var mer eller mindre en spøk. Jeg mener med det at pinsekirken er veik mtp. hardcore fire & brimstone svovelpredikering, ikke veik mtp. religionsutøvelsen i seg selv. Skal du virkelig skade et barn for livet bør du gå for Det Evangelisk-Lutherske Kirkesamfunn, eller enda bedre, send ungen på misjonærskole i utlandet i regi av Norsk Luthersk Misjonssamband.

NB! Suksess er ikke garantert. Ungen KAN komme uskadd ut av det.
Hva heter filmen hvor en lærer via et prosjekt "hjernevasker" elevene sine? Tror filmen begynner å dra på åra.
Fikk lyst å se den igjen etter å ha sett hvordan disse voksne påvirket barna sine.