Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 7574
jeg vil si at den eneste måten å forstå pønk på er å gå gjennom dokumentasjonen som pønkerne har lagt igjen, de siste 30 åra.
da gjennom musikk, filmer, kommunikeer, ziner, bilder etc
du finner ikke noe definitivt svar, men man kan komme nærme en forståelse om man vil.
det beste er jo å bare være pønker, og da prater jeg ikke om de steinkastende idiotene som kaller seg blitzere i dag. det er forskjell, å you betta rekkonaize!
Jeg tror det er vanskelig å definere opprøreren etter at opprrøret er over og vi alle lever i resultatet. De få som er igjen av punkere, er vel enige om at Vladimir Visotskij er punk. Men han er død, og hans budskap er gammelt og gått ut på dato. Svarte sår etter møkkette kanyler har ingen funksjon som banebrytende budskap i dag! En gang var det faktiskt noe i det. Alt dette må settes i datidens kontekst. Backstreetgirls er vel inne på noe punkaktig.
egentlig enig, arnauby, men jeg er litt uenig og.
pønken døde fra mainstreamen og kommersialiseringens øyne og gikk undergrunns.
Pønken fikk sin renesanse i 1982, og lever like sterkt, om ikke sterkere i dag.
det eneste problemet er disse fanatiske 'revolusjonære' nissene som får litt kick av å få trynet sitt i avisa,
Ok HellToPay, på tide å biasjustere punkeinfon min. Jeg har blitt så gammal at jeg ikke trenger å barbere huet lengre.
At punken lever sterkere i dag en i 82 er nyheter for meg. Gode nyheter!
kanskje jeg overdreiv da, TENK!!111
pønken er en vits i dag, vaffal i norge, men det er lov å late som.
Sitat av Bob_marley Vis innlegg
Punkrock er vel blink 182, green day
Vis hele sitatet...
Punk er blink 182? nei, Punk er som sex pistols, Cheap sex og Holls.
Green day eller blink 182 er dårligste eksempelet på punk.

og EMOene stjeler stilen til punkene. Så neste gang dere ser en punker med rosa t sjorte eller noe så er han ike punker men en EMO.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Det jeg kaller ordentlig punk er folk som tørr å være orginale ala Sex pistols, bad brains, ramones, Minor Threat, Misfits, Dead Kennedys, Nirvana, Against me! (selvom den nye plata ikke var den beste av de) og en hel haug med andre band.
Vis hele sitatet...

Unnskyld meg, Nirvana sa du?

Sex Pistols var forresten i Tromsø nå i sommer På Døgnvill'08 festivalen.
Sist endret av Quetzalcoatl; 27. desember 2008 kl. 15:52.
Nirvana var jo definitivt punk, hvis man tenker på betydningen av ordet, og ikke den reine musikksjangeren. Nirvana var først og fremst et opprør mot den pompøse rocken som prega siste delen av 80-tallet, og de hadde en anarkistisk holdning til bransjen. Nirvana var mye mer punk enn det borgelige kunstprosjektet Sex Pistols.
Det var nyheter for meg ihvertfall. Trodde Nirvana's musikksjanger alltid har blitt kalt Grunge. Kan godt hende jeg tar feil da.

Betydningen av ordet Punk har jeg ikke satt meg så mye inn i. Trodde det var først og fremst en musikksjanger.
Sist endret av Quetzalcoatl; 27. desember 2008 kl. 16:05.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Ja, Nirvana spilte Grunge, les gjennom DonTomaso sitt innlegg en gang til du.

Forøvrig vil jeg linke til http://www.freakforum.nu/forum/showp...&postcount=101 som jeg har skrevet før en gang. En smule offtopic men. Som kommentert har jeg feks ikke nevnt Misfits og horrorpunk men valgte å ikke dekke alle undersjangere.

Og ja, listen over punk band i posten er ganske tynn men det er en start.

EDIT: Nirvana går da under det jeg i posten kaller for Alternativ Punk
Sist endret av Cheroxx; 27. desember 2008 kl. 16:29.
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Er Blink 182, Offspring og Green Day punk?
Vis hele sitatet...
Det kan for all del kalles for punk ja. Man kan se på det som et opprør mot det etablerte (grunge, hair metal eller hva som helst) og det er jo det som er kjerneverdiene i punk etter hva jeg har forstått. At du har hanekam, nagler i nesa eller rumpa har ikke så mye å si.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Ser forøvrig en tragisk skriveleif i posten jeg linka til, the dull queue = the dole queue ...

Sitat av walbergz Vis innlegg
Det kan for all del kalles for punk ja. Man kan se på det som et opprør mot det etablerte (grunge, hair metal eller hva som helst) og det er jo det som er kjerneverdiene i punk etter hva jeg har forstått. At du har hanekam, nagler i nesa eller rumpa har ikke så mye å si.
Vis hele sitatet...
Du har vel rett i det med kjerneverdiene men du mener ikke oppriktig at det er de Green Day og Blink 182 gjør?

Punkband ville gjøre opprør mot det etablerte, mens de banda der virker mer som vil om de vil være en del av det.
Sist endret av Cheroxx; 27. desember 2008 kl. 16:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Du har vel rett i det med kjerneverdiene men du mener ikke oppriktig at det er de Green Day og Blink 182 gjør?

Punkband ville gjøre opprør mot det etablerte, mens de banda der virker mer som vil om de vil være en del av det.
Vis hele sitatet...
Skal ikke uttale meg om Blink 182 da jeg vet lite om dem, men Green Day har ikke alltid vært et band som har solgt 50 millioner album. De har holdt på siden slutten av 80-tallet da "alle" enten var opptatt med synth eller gitarsoloer og fortsatte da grungen slo gjennom. At de hele tiden har gjort det er for meg punk, og det mener jeg oppriktig også. Iallfall frem til de begynte med radiovennlige kassegitarballader.

Er helt enig at det ikke høres ut som den britiske 70-tallspunken, men jeg er ganske sikker på at det har vært en stor inspirasjonskilde for dem.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Godt mulig de ble inspirerte av de, men de er mer ett punk inspirert rockband en et rock inspirert punkband.

Jeg har ikke hørt på mye tidlig Green Day, kan godt hende de var mer punk på 80 tallet, men det er de langt ifra nå.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nirvana var jo definitivt punk, hvis man tenker på betydningen av ordet, og ikke den reine musikksjangeren. Nirvana var først og fremst et opprør mot den pompøse rocken som prega siste delen av 80-tallet, og de hadde en anarkistisk holdning til bransjen. Nirvana var mye mer punk enn det borgelige kunstprosjektet Sex Pistols.
Vis hele sitatet...
jeg er helt enig.
sex pistols var ikke noe annet enn nikkedukker som bidro med ansiktene i avisa, og fronta en bevegelse som allerede var godt på vei.

forøvrig, av det jeg anser som orntlie pønkeband:

hardcore pønk:
Discharge
disorder
chaos uk
rattus
missbrukarna
suicidal supermarket trolleys
skeptix
varukers
picture frame seduction

anarko pønk
the mob
morbid humor
legion of parasites
icons of filth
omega tribe
exit-stance
chaos
chumbawamba
destructors

amerikansk hc\pønk
poison idea
black flag
dead kennedys
7 seconds
code of honor
tsol
rebel truth
domino theory

åsså noen fine norske
angor wat
svart framtid
anfall
amok
plastic
eskatol
black blood world
angst
kort prosess
bannlyst
psykisk terror

sjekk f.eks. soulseek etter noen av banda, så får man kanskje en bedre ide om hva pønk egentlig er...
Når jeg skreiv Nirvana var punk så skreiv jeg det for att de ikke fulgte massene med å gjøre stilen sin enda mer radio friendly (kul sang btw) menne gjorde heller motsatt for å skille ut og bort ifra alt annet som kom ifra seattle eller grunge bølgen.Nirvana In utero plata er enda den dag i dag en av de mest orginale platene som finnes.Og helt klart den beste Nirvana plata.
punk er relativt. det finnes også mange avskudd fra punk.
Drit i definisjoner. Det fungerer ikke uansett. alle er uenige
Orka ikke lese alle postene. Mye tull her.

Men punken er da død å begravet for lenge siden? Og musikk? Jeg kan spille bedre musikk en sex pistols med uhell. Rent teknisk altså, snakker ikke om smak her. Sid Vicious som spilte bass var så dårlig og spille, itillegg til at han ofte var kjemperusa på blant annet heroin. At de trakk ut ledningen til bassen.

Men om jeg husker historien min rett. Så var punken et opprør som startet i en fattig arbeiderklasse i storbritania. Ett opprør som på den tiden var meget lett å forstå. De ville vise hva de mente om dem som styrte da. Og musikken var et uttrykk for dette. Men selv om dette var sant for mange punkere da. Var det nok ofte litt enklere motiver bak det hele. Sid Vicious var i grunn bare en kar som likte blant annet the ramones. Og ville spille slik musikk. Og hadde du spurt mange punkere på den tiden om politikk ville du nok fått mange svar som "ehh....blærgh...*SPY* ...blah politikk?"

Og hva faen skal man drive å gjøre opprør for i Norge? Verdens antatt beste land. Og når de fleste selvutnevnte punkere jeg kjenner kommer fra ganske rike familier da går det i stå for meg. De velger selv å bo i slummleiligheter, mange sammen på små områder osv. Og for all del gjerne det. Mange er mine venner jeg anser som kjempehyggelige. Men du kan ikke bare velge å være fattig utelukkende for å ha grunn til og gjøre opprør.

Så jeg sier, punken på sent 70-tidlig 80 tall var kansje nødvendig. Men idag er punken død. Og la den være det. Gå å vær individuell sammens med alle de andre individene som er helt like. Men kall det ikke punk.
Altså, det blir utrolig vanskelig å definere punk til punkt og prikke.. Det hersker stor uenighet om hva punk egentlig er, når det oppsto og hvem som brukte begrepet først.

I tillegg, ikke lenge etter at punk, som definisjon, faktisk oppsto ble den delt opp i uttallige avgreninger.. Idag kan man kjenne igjen punk i sjangere som Hardcore, Post-Hardcore, Metalcore, Emo, Emocore, Punk-Rock, Punk-Pop osv. osv..
Punken er da for all del ikke død. Kanskje noe av ideologien er har gått ut på dato, men det er da fortsatt kultur.
Vel som folk sier er det relativt og ingen fasit svar menne det jeg synes og tror er punk er å gå din egen vei uansett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av murloc Vis innlegg
Orka ikke lese alle postene. Mye tull her.

Men punken er da død å begravet for lenge siden? Og musikk? Jeg kan spille bedre musikk en sex pistols med uhell. Rent teknisk altså, snakker ikke om smak her. Sid Vicious som spilte bass var så dårlig og spille, itillegg til at han ofte var kjemperusa på blant annet heroin. At de trakk ut ledningen til bassen.

Men om jeg husker historien min rett. Så var punken et opprør som startet i en fattig arbeiderklasse i storbritania. Ett opprør som på den tiden var meget lett å forstå. De ville vise hva de mente om dem som styrte da. Og musikken var et uttrykk for dette. Men selv om dette var sant for mange punkere da. Var det nok ofte litt enklere motiver bak det hele. Sid Vicious var i grunn bare en kar som likte blant annet the ramones. Og ville spille slik musikk. Og hadde du spurt mange punkere på den tiden om politikk ville du nok fått mange svar som "ehh....blærgh...*SPY* ...blah politikk?"

Og hva faen skal man drive å gjøre opprør for i Norge? Verdens antatt beste land. Og når de fleste selvutnevnte punkere jeg kjenner kommer fra ganske rike familier da går det i stå for meg. De velger selv å bo i slummleiligheter, mange sammen på små områder osv. Og for all del gjerne det. Mange er mine venner jeg anser som kjempehyggelige. Men du kan ikke bare velge å være fattig utelukkende for å ha grunn til og gjøre opprør.

Så jeg sier, punken på sent 70-tidlig 80 tall var kansje nødvendig. Men idag er punken død. Og la den være det. Gå å vær individuell sammens med alle de andre individene som er helt like. Men kall det ikke punk.
Vis hele sitatet...
du tar så innmarri feil på alle punkter...... bortsett fra at det er mye tull her.
Sitat av Fudge Vis innlegg
du tar så innmarri feil på alle punkter...... bortsett fra at det er mye tull her.
Vis hele sitatet...
Du vil kansje uttdype hvor jeg tar feil og hva som er rett? Jeg burde kansje uttdypet at jeg ikke vet dette som fakta, men skrev det slik jeg husker fra noen år tilbake. Så om du kan motbevise mine meninger med kilder så skal jeg lese og medgi at jeg tok feil.

Men å bare rope ut du tar feil blir for spakt, og skjønner heller ikke hvordan det gagner diskusjonen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Herregud så mye tull det står her! Blink 182, Sum 41, Avril LaFUCINGvigne, og Bowling For Soup er IKKE punk. Punk er ikke om klærne du går med, punk er og være deg selv, ikke følge etter hva som er populert, gi faen i hva andre syns om deg. punk er også en ideologi, DIY (Do It Yourself), der du lager egen musikk og ikke signerer til store plateselskaper. I motsetning til søppel som Blink 182 og Sum 41, er ekte punk ikke om penger men og lage god musikk, og yttrykke ideer, også da mye politisk. Band som Blink 182 og Sum 41 er ikke musikere, men business menn.

Jeg er enig med ThaMan, for meg er ikke Ramones den punk'en vi kjenner i dag. Jeg ville heller kalle det for proto+punk, det er stor forskjell, fra et melodiøst standpunkt fra Ramones og nyere punk. Punk er og delt inn i subgrupper som crust-punk, anarcho-punk, hardcore punk, oi!/street punk, skate punk, og ska punk.
Mine favorittband er NoFX, Rancid, Cro+Mags, Dead Kennedys, Bad Brains, Agnostic Front, Black Flag, Poison Idea, Cockney Rejects, Combat 84, The 4-Skins, bare for og nevne noen få...

Sier du Sum 41 er punk så gjør meg en tjeneste og slå deg selv i haka! Det er pop-dritt!

murloc: punken starta som et opprør, men det betyr ikke at det kan fortsette i dag_ For eksempel, er det mange punkere som er anarkister, dvs de mener at en regjering og en stat er unødvendig for at verden skal fungere, og at kapitalisme er en ond kraft i verden, fordi den promoterer menneskelig grådighet og materialisme.
Det starta foresten i USA på samme tidspunkt, i UK som et opprør mot politikken og den ustabile økonomiske tillstanden. I USA mer mot den tradisjonelle rocken selv, folk vilel ha mer rå musikk, og litt mot dagens politikk
Husk at punk ikke bare er musikk og kultur, det er og en livstil og en måte og tenke på. Derfor, kan ikke "punk være død"
Sist endret av kummi90; 13. april 2009 kl. 13:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av murloc Vis innlegg
Orka ikke lese alle postene. Mye tull her.

Men punken er da død å begravet for lenge siden? Og musikk? Jeg kan spille bedre musikk en sex pistols med uhell. Rent teknisk altså, snakker ikke om smak her. Sid Vicious som spilte bass var så dårlig og spille, itillegg til at han ofte var kjemperusa på blant annet heroin. At de trakk ut ledningen til bassen.

Men om jeg husker historien min rett. Så var punken et opprør som startet i en fattig arbeiderklasse i storbritania. Ett opprør som på den tiden var meget lett å forstå. De ville vise hva de mente om dem som styrte da. Og musikken var et uttrykk for dette. Men selv om dette var sant for mange punkere da. Var det nok ofte litt enklere motiver bak det hele. Sid Vicious var i grunn bare en kar som likte blant annet the ramones. Og ville spille slik musikk. Og hadde du spurt mange punkere på den tiden om politikk ville du nok fått mange svar som "ehh....blærgh...*SPY* ...blah politikk?"

Og hva faen skal man drive å gjøre opprør for i Norge? Verdens antatt beste land. Og når de fleste selvutnevnte punkere jeg kjenner kommer fra ganske rike familier da går det i stå for meg. De velger selv å bo i slummleiligheter, mange sammen på små områder osv. Og for all del gjerne det. Mange er mine venner jeg anser som kjempehyggelige. Men du kan ikke bare velge å være fattig utelukkende for å ha grunn til og gjøre opprør.

Så jeg sier, punken på sent 70-tidlig 80 tall var kansje nødvendig. Men idag er punken død. Og la den være det. Gå å vær individuell sammens med alle de andre individene som er helt like. Men kall det ikke punk.
Vis hele sitatet...
Du har kanskje rett i noen punkter. Som for eksempel at det er mye tull her, at Sid Vicious sugde til å spille bass, og at det ikke er noe vits med opprør i Norge.
MEN det er sunt at det er noen som setter spørsmålstegne ved politikken, og punk er musikk, og så lenge det er noen som hører på det er punk levnde.

Punk er i hvertfall levende for meg.
Sitat av pelle pirat Vis innlegg
punker er en som gir faen i alt og alle. punk stammer fra gammelt ord som betyr søppel dvs, punkeren ser ut som søppel nettop gir faen i alt og alle.
Vis hele sitatet...
Opprinnelig kledde de seg i søppel, derav navnet! I 1977 var moten blandt punkere laget av søplesekker.

Punken er den stilarten som er minst politisk korrekt. det vil si at det skal ikke være mulig å være politisk korrekt punker. Er du deg sjøl og dritter i hva andre syns er du dermed punk. Mange "punkere" som er så politisk korrekte punkere at dem ikke kan kalles punkere. de første punkerne avsto også fra alt som het autoriteter, sex og rus! (De to siste gikk til H****** med Sid Vicous som allikevel er mitt definitive forbilde blandt punkerne)

Punk musikk deles gjerne inn i to grupper "Sinte unge menn": Pistols, Clash og "Triste unge menn": Joy Division

Så vær deg sjæl, vær punk

Sitat av murloc Vis innlegg
Du vil kansje uttdype hvor jeg tar feil og hva som er rett? Jeg burde kansje uttdypet at jeg ikke vet dette som fakta, men skrev det slik jeg husker fra noen år tilbake. Så om du kan motbevise mine meninger med kilder så skal jeg lese og medgi at jeg tok feil.

Men å bare rope ut du tar feil blir for spakt, og skjønner heller ikke hvordan det gagner diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det er mye tull her på forumet, men ikke i at punken er død.

Punk er et opprør mot autoriteter og den kampen har alle andre gitt opp. Så vi trenger punken emr enn noen gang.

At Norge er verdens beste land å bo i er regnet ut i fra så feil grunnlaga t man kan spy:
1. BNP er viktig for denne levestandsmålingen. det vil si at desto mer som forbrukes og desto mer forsøpling desto bedre land å bo i. Samme med dødsulykker og annet.
2. Levealder regnes som livskvalitet i disse målingene. DU kan jo sjekke på en del gamle som Norge ikke har råd til å gi god pleie om dem liker å være så gamle.
Og det er mange flere punkter.

Konklusjonen er at det er autoritetene og derss lakeier som forteller oss at det er så bra her og siden vi er så glad i autoriteter så nikker og bukker vi og går lydge til slakterbenken. Så aldri har det noen gang vært større behov for opprør i Norge enn nå. Se filmen V for vendetta og 1984 så ser du hvor verden er på vei.

Når det så gjelder din slakt av mitt idol Sid Vicous. det er helt sant at han sugde til å spille bass, men det gjør ham ikke til en dårlig pønker, snarere tvert imot. Han ga F*** i at folk sa ha ikke kunne gjøre det og gjorde det. denne holdningen er slik punken skal være og bør være.

Som en kuriositet kan jeg nevne at han på audition til jobben konkurerte med blandt andre Billy idol.

Sitat av HellToPay Vis innlegg
jeg er helt enig.
sex pistols var ikke noe annet enn nikkedukker som bidro med ansiktene i avisa, og fronta en bevegelse som allerede var godt på vei.
Vis hele sitatet...
Pistols blei ansiktet til punken på godt og vondt, men å kalle dem nikkedukker blir vel en slags måte ¨ta avstand fra noe som er blitt komersialisert. dete skaper en antikomersialisering som er like ille som koersialisering og blir derfor for meg alt for politisk korrekt og derved for lite punk.

Punk bevegelsen handler om å gi "The man" en på tryne slik som Foo Fighters blandt annet gjør i "The Pretender" eller som V gjør i filmen "V for Vendetta".

Jeg håper snart det er slutt på at liksom punkere med den rette klesstilen og den rette musikksmaken skal ødlegge en ideologi som idag snart er det eneste alternativet til det etablerte politisk korrekte "sosialdemokratiet". Til og med teksten i "Another brick in the wall" og mye av filmen den kommer fra handler om den enkelte manns opprør mot det etablerte, mot det autoritære og mot "The man".

Punk er tre ting:
1. musikk, som desverre er blitt komersialisert og/eller anti-komersialisert.
2. Kulturen, som desverre også har havnet i samme gruppe som punkt 1.
3. Bevegelsen. Og det er her vi trenger punken idag. Et opprop og et opprør mot sosialdemokratiest politiske korrekthet og redsel for dem som er anderledes.