Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5258
"Menneskets beste venn" meg midt i rævva...

...men nok om det.


Det har seg sånn at jeg har en psykisk syk, angstlidende, hasj-røykende nabo som de lokale politfolka bare elsker å terrorisere når de ikke har noe bedre å gjøre (som er sånn ca. hele tiden). Jeg trodde først at fyren bare var fullstendig politi-paranoid, at han så politifolk over alt og hele tiden, men etter hvert har det vist seg at det Kafka'eske marerittet han lever i er 100% reelt. Til stadighet ser jeg nemlig politiet snoke rundt bilen hans (som står parkert like ved min), hvorpå de da lyser igjennom vinduene med lommelykt, før de beveger seg videre utenfor leiligheten hans og gjentar prosessen.

Men forleden dag toppet det seg: Fire (!) politifolk kom nemlig brasende igjennom døra inn til leiegården her, låste seg inn med nøkler de hadde fått av husverten. Og som om ikke det var genial nok bruk av offentlige ressurser, hadde de også med seg et par narkohunder som de slapp løs rundt her. Alt dette for mindre enn 5 gram hasj. Jeg kan ikke forestille meg noe annet enn at dette var en snedig plan for å skape mest mulig halloi i nabolaget, og dermed drite ut fyren så mye som overhodet mulig.

Nå har det seg sånn at jeg også røyker, men i motsetning til naboen har jeg aldri vært i politiets søkelys, og har derfor i løpet av mine nærmere 15 år som hasjbruker sluppet å bli plaget av utysket. Men det er ikke fritt for at jeg blei en smule nervøs da jeg så at de slapp quisling-kjøterne sine løs i leiegården her, ettersom jeg hadde en plass mellom 30 og 40 gram liggende (ja, verden er urettferdig, dere).

Så om dette nå gjentar seg, hvordan er mine rettigheter i forhold til narkohunder og en evt. ransakelse av min leilighet? I følge lovdata.no har politiet lov til å ransake fritt ved "sjelig grunn til mistanke", men det er vanskeligere å finne noe særlig informativt om akkurat hva som konstituerer en slik mistanke.

Jeg vil anta at dersom hundene plutselig skulle finne på å markere ved min dør, har politiet i utgangspunktet lov til å ransake leiligheten min. Men samtidig, kan ikke bruk av narkohunder regnes som en form for "overvåkning"? Det er jo ikke for min skyld at de er her med hundene allikevel, ingen mistanker eksisterer mot min person i det øyeblikket de slipper hundene inn her. Så hvordan er da mine rettigheter dersom politiet nå skulle la hundene snuse på min dør, uten noen form for tidligere mistanke? Blir ikke det å la narkohundene snuse på tilfeldige mennesker i prinsipp det samme som å f.eks. på måfå sjekke emailen eller SMS'ene til tilfeldige mennesker?

Hva sier/gjør jeg dersom hundene plutselig skulle markere på døra mi, og politisvina krever å få komme inn, eller begynner å stille spørsmål? Hva er mine rettigheter?

Som dere ser er jeg ytterst ignorant når det gjelder det her, men håper det er noen andre her som har mer peiling.
Du får ikke gjort noe som helst om bikkja markerer på døra di,da er du så godt som tatt.Såå,hold alltid døra låst,om dem ringer på så spiser du opp kifen eller spyler det ned i dass.
Tenk om det var en hund som var trent til å sniffe opp lik..
Da hadde det vel vært bra at politiet kunne komme inn hvor dem ville bare bikkja markerte?

Jeg er enig at det blir teit at politiet skal sløse ressurser og misbruke makt gjennom å plage narkomane.. Men den dagen politikerne avkriminaliserer (eller helst noe lurere) narkotika så kommer jeg til å være glad for at politiet har den makta de har...
Sitat av Pilt Vis innlegg
Jeg vil anta at dersom hundene plutselig skulle finne på å markere ved min dør, har politiet i utgangspunktet lov til å ransake leiligheten min. Men samtidig, kan ikke bruk av narkohunder regnes som en form for "overvåkning"? Det er jo ikke for min skyld at de er her med hundene allikevel, ingen mistanker eksisterer mot min person i det øyeblikket de slipper hundene inn her. Så hvordan er da mine rettigheter dersom politiet nå skulle la hundene snuse på min dør, uten noen form for tidligere mistanke? Blir ikke det å la narkohundene snuse på tilfeldige mennesker i prinsipp det samme som å f.eks. på måfå sjekke emailen eller SMS'ene til tilfeldige mennesker?
Vis hele sitatet...
Om det regnes som overvåkning er rivende likegyldig, og jeg ville ikke regnet politifolk som går rundt med hund som overvåkning. Hvis huseier slipper politiet inn på fellesareal, har de selvsagt lov til å være der. Når de oppholder seg i fellesareal som du har adgang til gjelder helt vanlige regler, alt som er "plain sight" er fritt vilt. Det vil si at de kan bruke syn, hørsel og lukt (og de øvrige sansene) for å etablere skjellig grunn til mistanke. En hunds luktesans regnes normalt sett som "plain sight".

Email og SMS ligger ikke i "plain sight", hvis politiet er i leiligheten din kan de se på brev som ligger på kaffebordet, men de kan ikke åpne skuffer og brev uten en reell mistanke.

Sitat av Pilt Vis innlegg
Hva sier/gjør jeg dersom hundene plutselig skulle markere på døra mi, og politisvina krever å få komme inn, eller begynner å stille spørsmål? Hva er mine rettigheter?
Vis hele sitatet...
Hvis du åpner døra har du tapt allerede. Det finnes ingen grunn til å slippe politiet inn, du vil øke terskelen så mye som mulig. Hvis du åpner døren, senker det terskelen for at de går inn, og du vil i tillegg gi dem mulighet til å oppdage flere grunner til mistanke. Hvis du av en eller annen idiotisk grunn får en intens trang til å kommunisere med politiet, så tar du på deg jakken din, og tar med deg lommebok og nøkler. Deretter går du ut av leiligheten, låser døren, og putter nøklene i innerlommen. Da vil du ha en god grunn til å holde leiligheten din låst, og du vil i tillegg virke som om du har noen plass du må være. De får da en betydelig mindre mulighet til å legge merke til noe mistenkelig, hvis politiet tror de ser eller lukter noe kan de gå inn å undersøke. Tror er det operative ordet i den setningen, politiet ser noe som ser ut som narkotika, går inn for å undersøke, og så ser de noe som faktisk er det.

Hvis politiet stiller deg spørsmål om naboen, svarer du fravikende men høflig, setninger som: "Jeg vet ikke", og "jeg husker ikke" er ypperlig. Hvis de ønsker å avhøre deg om en hund som markerer, har det kun to grunner, enten er de ikke sikker på at hunden markerer riktig, eller så vil de få deg til å tillate en ransakelse. Du sier selvsagt ikke ja til at de skal ransake deg, hvis du har noe ulovlig blir du tatt og får en svakere sak og hvis du ikke har det kaster du bort din egen og politiets tid. Du bør også bruke trikset med jakken og skoene hvis du drar ut for å prate med dem, da kan du se hva dem spør om, og så unnskylde deg med at du har en viktig avtale. Du bør unngå å si noe som helst om cannabis, hvis du lyver vil det kunne redusere troverdigheten din i en senere rettsak, og du trenger troverdighet for å selge den eldgamle leksa om at det er til personlig bruk for å selvmedisinere deg selv og du føler deg tvunget til å kjøpe store mengder fordi du ikke ønsker kontakt med kriminelle miljøer. Dette er selvsagt siste utvei når det ikke finnes annen utvei. Husk å være høflig, men kortfattet i enhver kontakt med politiet. Dess mindre du sier dess bedre, men du bør si nok til å oppfattes som en høflig person. Å være drittsekk som sier: "Jeg heter Pilt, mitt fødselsnummer er 190289, jeg bor her, og mitt yrke er bussjåfør, er jeg anholdt eller på annen måte hindret fra å dra?" og så nekte å si noe som helst er neppe hensiktsmessig.

Sitat av Novice Vis innlegg
Tenk om det var en hund som var trent til å sniffe opp lik..
Da hadde det vel vært bra at politiet kunne komme inn hvor dem ville bare bikkja markerte?

Jeg er enig at det blir teit at politiet skal sløse ressurser og misbruke makt gjennom å plage narkomane.. Men den dagen politikerne avkriminaliserer (eller helst noe lurere) narkotika så kommer jeg til å være glad for at politiet har den makta de har...
Vis hele sitatet...

Politiet har hatt kadaverhunder eller hunder som i varierende grad er trent opp til å lukte seg fram til lik siden 1996. Og nei, det hadde vært et overgrep mot mitt privatliv og min sikkerhet om politiet kunne ransake min bopel uten skjellig mistanke. Les deg opp om sivile rettigheter, og rettsikkerhet. Det er ekstremt viktig at vi har beskyttelser mot vilkårlig etterforskning, en politibetjent kan gjøre feil, eller ha alternative motiver. Vi vil ikke ha et samfunn der du risikerer å måtte ha en politihund løpende rundt hjemme bare fordi du fornærmet feil person. Vi har også et rettsystem som er bygget på et prinsipp om at det er bedre å la 10 kriminelle gå fri, enn å la 1 uskyldig bli dømt. Alle løsninger for å arrestere alle kriminelle vil gå ut over privatlivet og andre rettigheter. Det er langt viktigere at ALLE landets borgere har privatliv enn at man oppklarer et mord.

Du har jo ikke en gang grunnlegende forståelse for hvilken "makt" politiet har. Å gi for vide fullmakter til politiet har kun negative konsekvenser.
Pilt's Avatar
Trådstarter
Og jeg som hadde en våt drøm om å be om tjenestenummer, referere til "paragraf så og så" før jeg sendte dem slukøret hjem igjen med noen velrettede gloser om at jeg "av prinsippielle årsaker kommer til å ta dette videre, vær klar over det". Vel vel, så får jeg ta ut smart-ass-behovet mitt på noen andre enn så lenge.

Takk for informativt svar.
Politiet har egentlig rett til å gjøre så godt som alt som de vil. Men litt lite sannsynlig at de bare kommer inn fordi du er nabo med han for å ta deg, men hvis de har lite å gjøre kan det hende de har noen spørsmål om nabon din. Og selv om de bryter seg inn ulovlig vil du fortsatt bli straffet ettersom det ikke er noe som heter ulovlig bevis.
Sitat av Pilt Vis innlegg
Og jeg som hadde en våt drøm om å be om tjenestenummer, referere til "paragraf så og så" før jeg sendte dem slukøret hjem igjen med noen velrettede gloser om at jeg "av prinsippielle årsaker kommer til å ta dette videre, vær klar over det". Vel vel, så får jeg ta ut smart-ass-behovet mitt på noen andre enn så lenge.

Takk for informativt svar.
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å be en krakilsk person på bussen til å dempe seg, selv om du har retten på din side blir utfallet at personen ikke bare fortsetter å gnåle, men nå har rettet oppmerksomheten på deg. Å irritere en person som har myndighet til å distribuere vold er neppe fordelaktig, uansett hvem som har loven på sin side. I tillegg stiller du svakere, mens politibetjenten lurer folk til å inkriminere seg selv hver eneste dag, har du neppe hatt nok erfaring med politiet til å kunne gå seirende ut av det. Alt politimannen må gjøre for å ta deg, er å si at det luktet cannabis eller at du virket ruset. Å irritere han senker ikke sannsynligheten for at han beskylder deg for noe.

Det mest fornuftige du kan gjøre er å oppbevare droger, og brukerutstyr i en boks med lokk. Når du mekker gjør du det på en tallerken eller lignende, og tørker/vasker det etterpå. Hvis du røyker inne bør du skaffe en vaporizer, den vil redusere lukten og ikke etterlate seg sneiper. Hvis politiet kommer med hund, vil de sannsynligvis finne det du har, jeg ville likevel plassert boksen som inneholder brukerutstyr og droger høyt. Det viktigste poenget med boksen du putter alt i, er å holde alt ute fra "plain sight". En vannlekkasje, brannalarm, brann eller lignende kan føre til at huseier/vaktmester eventuelt brannvesenet eller politi får adgang til leiligheten din. Hvis noe da er synlig, kan du bli straffet for det. Men ingen av dem kan åpne en boks. Det beskytter også mot at noen som er på besøk ser noe de ikke burde.

Hvis du selger bør du ikke oppbevare vekt eller ziplock poser i nærheten av boksen. Bruk plastfolie eller fryseposer. Skaff en vekt som ser mer ut som en kjøkkenvekt, oppbevar den ren på kjøkkenet. Husk å aldri kommunisere, selv i koder, om salg på SMS eller Facebook. Kodespråk er ikke hensiktsmessig. Hvis du har skriftlig kommunikasjon, og du selger til en nisse, vil politiet kunne se meldingene på hans telefon/facebook/whatever og da har de mistanke mot deg og en sterkere sak for salg. Selv om du sletter alt, vil det kunne være lagret på andre enden. Det tryggeste er å bare ringe, be dem spørre deg om du vil henge, eller møtes. Hvis de vil gjøre noe annet enn å kjøpe, kan du be dem spesifisere det. Men du blir sannsynligvis ikke telefonavlyttet, men litt sunn paranoia skader aldri.