Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  468 40360
Abort.. Har lest ein del rundt emnet på nettet, og, uhm, funderer ofte på om det er "galt", eller "å ta eitt liv" når det gjelder abort. Har ein del veninner som har gjort det. Noken av dei har fått psykisk problem i ettertid, og noken har ikkje brydd seg noke meire om det. Mange har synspunkt som

"Det er berre ein celleklump", Who cares?

Og nåken påstår det er eitt liv,

"frå cellene smelta sammen",

så, er du FOR eller MOT abort? - Legg gjerne ved argumenta dine med For/mot
Er for selvbestemt abort, såfremt det ikke brukes som prevansjon.
Kort sagt enig med Kanoner.
Jeg kan ikke uttrykke meg spesifikt om denne saken, da tidsrammer har veldig mye å si. Det er også viktig hvorfor den utsatte ønsker å ta abort. Jeg ender som regel opp med at det er opp til foreldrene i fellesskap dersom de kan bestemme seg uten press fra noen hold.
Sitat av Kanoner
Er for selvbestemt abort, såfremt det ikke brukes som prevansjon.
Vis hele sitatet...
Hva slags standpunkt er det da? "Jeg er for at alle skal kunne ha våpen, såfremt de ikke bruker dem til å drepe folk..." Hvordan vil du klare å gjøre et slikt skille? Hvordan skulle man praktisere det?

(Ikke missforstå, det er legetimt å være for abort, men et slikt utsagn virker lite gjennomtenkt)
Sitat av Frenor
Jeg kan ikke uttrykke meg spesifikt om denne saken, da tidsrammer har veldig mye å si. Det er også viktig hvorfor den utsatte ønsker å ta abort. Jeg ender som regel opp med at det er opp til foreldrene i fellesskap dersom de kan bestemme seg uten press fra noen hold.
Vis hele sitatet...
Ja, spørst kordan forholdet og årsaken er. Om ei jente hadde blitt voldtatt, hadde det vår enaturlig å tatt abort med ein gang, om man har seg i "fylla" og blir gravid, synest eg det blir feil
Problemet med denne diskusjonen er at det er alt for mange "men hva viss" scenarioer...

Dersom noen ytrer at de er imot abort er det utrolig lett å hoste opp et eksempel som er så grusomt at ingen kan si det er forsvarlig å ikke ta abort. SKal man diskutere dette bør man holde seg på et prisippielt nivå, og så må man ta unntakene for seg selv...
Sitat av Cikey
Problemet med denne diskusjonen er at det er alt for mange "men hva viss" scenarioer...

Dersom noen ytrer at de er imot abort er det utrolig lett å hoste opp et eksempel som er så grusomt at ingen kan si det er forsvarlig å ikke ta abort. SKal man diskutere dette bør man holde seg på et prisippielt nivå, og så må man ta unntakene for seg selv...
Vis hele sitatet...
Er du for eller imot?
Er for selvbestemt abort. Synes ikke at andre har rett til å bestemme om en kvinne skal bære fram et barn eller ei. Et foster er en biologisk mekanisme i prosess, da synes jeg ikke at det blir det samme som "mord", da det enda ikke har kommet et menneske frem. Når denne prosessen har kommet såpass langt at hjernen har utviklet seg så er det en annen sak.
Sjølvbestemt ja.. Det seie ikkje så mykje om ein er FOR eller MOT abort generelt då!
Sitat av [GC/Betater]
Sjølvbestemt ja.. Det seie ikkje så mykje om ein er FOR eller MOT abort generelt då!
Vis hele sitatet...
Det har jævlig lite for seg å snakke om noe annet enn selvbestemt abort, siden det har fint lite for seg å være imot spontanabort...
Tror nok han mente at han er for at kvinner skal få bestemme selv, men at han ikke har et spesifikt standpunkt om abort er rett eller galt. Det går fint ann å akseptere andres rett til selv å velge, men være uenige i det valget de gjør (eller kanskje simpelthen ha tatt et annet valg selv i samme situasjon)
Sist endret av Kinseek; 11. oktober 2007 kl. 23:59.
Det finnes ingen alternativ enn sjølbestemt abort, som er det eneste riktige. Forøvrig tror jeg at en av årsakene til enkelte jenter får depresjoner etter abort, er at abort fortsatt er et tabu-tema, som man egentlig ikke skal snakke om, og som dermed påfører jenter synd og skam. Abort er en helt vanlig ting, og skal fortsatt være det.
Jeg er for abort.
EDIT: @ KINSEEK: Dersom man sier at man er for selvbestemt abort, så sier man at man er for abort generelt da? Det er da veldig selvmotsigende å si at man er for selvbestemt abort, men samtidig være imot abort generelt.

Dette fordi de grunnlagene man ofte finner blandt dem som er imot abort generelt, også (som regel) vil si at man er imot andres rett til å velge abort. Jeg har i alle fall aldri opplevd noe annet.

Å si at man selv ikke ville tatt abort, men synes det er greit at andre tar det, er heller ikke p være generelt imot abort. Så derfor ser jeg ikke hva GC er ute etter når han ber en som sier seg for selvbestemt abort om et generelt standpunkt.
Sist endret av Cikey; 12. oktober 2007 kl. 00:06.
Nå tenkte jeg å bare drite i å utdype siden jeg mente det var klart nok. Med selvbestemt abort så mener jeg at hver person står fritt til å bestemme om de vil ta abort. Jeg mener ingen lov eller person skal bestemme over andres kropp i dette tilfellet. Og ikke avspor med "ololol mænn d gjæller jo anndre sine kroper!! BARNET SIT!" da det er ikke det jeg diskuterte
Don: Du kan vel ikke si at abort er en tabubelagt ting, samtidig som du sier at det er en vanlig ting.

Det du mener er vel kanskje at det burde være en vanlig ting, og at vi må få bukt med tabuene? Eller?

Sitat av Kanoner
Nå tenkte jeg å bare drite i å utdype siden jeg mente det var klart nok. Med selvbestemt abort så mener jeg at hver person står fritt til å bestemme om de vil ta abort. Jeg mener ingen lov eller person skal bestemme over andres kropp i dette tilfellet. Og ikke avspor med "ololol mænn d gjæller jo anndre sine kroper!! BARNET SIT!" da det er ikke det jeg diskuterte
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg hengte meg opp i, men:

"Såfremt det ikke brukes som prevansjon"


Hvordan vil du skille ut slike tilfeller, og hva skal vi gjøre med det (viss noe i det hele tatt)?
Don, abort påføre ikkje alle jente synd og skam, dessuten avhenge det av kordan situasjonen rundt er , og sjølve grunnen.
Sitat av Cikey
Don: Du kan vel ikke si at abort er en tabubelagt ting, samtidig som du sier at det er en vanlig ting.
Det du mener er vel kanskje at det burde være en vanlig ting, og at vi må få bukt med tabuene? Eller?
Vis hele sitatet...
Jepsi pepsi.
Sitat av Cikey
EDIT: @ KINSEEK: Dersom man sier at man er for selvbestemt abort, så sier man at man er for abort generelt da? Det er da veldig selvmotsigende å si at man er for selvbestemt abort, men samtidig være imot abort generelt.
Vis hele sitatet...
Tull. Det man sier er at man synes i dette spørsmålet så skal folk få lov til å ta sine egne moralske valg. Jeg kunne godt si at jeg synes kvinner skal få bestemme abort selv, men at jeg selv ville synes det er feil å ta abort. Bare fordi man har ett syn på saken, kan man gjerne godta at andre tar andre valg.

Sitat av Cikey
Don: Du kan vel ikke si at abort er en tabubelagt ting, samtidig som du sier at det er en vanlig ting.
Vis hele sitatet...
Det er vanlig at folk utfører abort, men det er tabu å snakke om det, da helst i en personlig-sosial kontekst.
Sist endret av Kinseek; 12. oktober 2007 kl. 00:14.
Kinseek, selvsagt kan man ha et syn samtidig som man godtar andre syn.

Men, abort temaet er ganske spesielt siden de som er imot det ofte argumenterer på religiøse grunner. Derfor er det svært uvanlig at man sier nei til abort generelt, men likevel sier det er opp til kvinnen selv. Jeg har aldri møtt noen som har det synet, og ville derfor finne det svært interessant å samtale med en som synes det, for å høre på hvilket grunnlag vedkommende var imot abort generelt, men samtidig synes det var greit med selvbestemt abort...

Selvsagt skal folk få ta sine egne valg når det kommer til etikk

Sitat av Kinseek
Det er vanlig at folk utfører abort, men det er tabu å snakke om det, da helst i en personlig-sosial kontekst.
Vis hele sitatet...
Er det vanlig å utføre abort? Hva legger du i det? Jeg tror egentlig det er mest vanlig å bære frem barnet jeg.

Men vi er enige om at det er tabubelagt å snakke om det. Også med sine nærmeste til en viss grad. Derfor opplever mange det som en skam og får depresjoner (som dontomaso var inne på)

Men at det er vanlig å ta abort? Det skal jeg se noe statistikk på før jeg tror deg
"Men, abort temaet er ganske spesielt siden de som er imot det ofte argumenterer på religiøse grunner."

Så sant, så sant, Den likte eg Cikey!!
Sitat av Cikey
Kinseek, selvsagt kan man ha et syn samtidig som man godtar andre syn.

Men, abort temaet er ganske spesielt siden de som er imot det ofte argumenterer på religiøse grunner. Derfor er det svært uvanlig at man sier nei til abort generelt, men likevel sier det er opp til kvinnen selv. Jeg har aldri møtt noen som har det synet, og ville derfor finne det svært interessant å samtale med en som synes det, for å høre på hvilket grunnlag vedkommende var imot abort generelt, men samtidig synes det var greit med selvbestemt abort...

Selvsagt skal folk få ta sine egne valg når det kommer til etikk
Vis hele sitatet...
La oss ta en annen parallel. Er jeg for at mennesker skal få lov til å være utro? Selvsagt. Er jeg for å være utro? Selvsagt ikke. Ser du nå hvor jeg går henn? Det er mindre et faktum at du godtar andre er uenige, men at det er to spørsmål som besvares: er du for andres rett til å velge og er du selv for å ta abort?


Sitat av Cikey
Er det vanlig å utføre abort? Hva legger du i det? Jeg tror egentlig det er mest vanlig å bære frem barnet jeg.

Men vi er enige om at det er tabubelagt å snakke om det. Også med sine nærmeste til en viss grad. Derfor opplever mange det som en skam og får depresjoner (som dontomaso var inne på)

Men at det er vanlig å ta abort? Det skal jeg se noe statistikk på før jeg tror deg
Vis hele sitatet...
Jeg legger simpelthen i begrepet at det er et utbredt, et "vanlig" fenomen i samfunnet. Tror jeg flertallet gjør det? Nei, det vet jeg ikke noe om.
Sist endret av Kinseek; 12. oktober 2007 kl. 00:21.
Sitat av Kinseek
La oss ta en annen parallel. Er jeg for at mennesker skal få lov til å være utro? Selvsagt. Er jeg for å være utro? Selvsagt ikke. Ser du nå hvor jeg går henn? Det er mindre et faktum at du godtar andre er uenige, men at det er to spørsmål som besvares: er du for andres rett til å velge og er du selv for å ta abort?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal vi ta en paralell? Kan vi ikke bare holde oss på temaet? Jeg har forklart hvorfor jeg opplever et slikt skille som sjeldent, dersom du ikke forstår hvorfor jeg mener at abort er et spesielt tema så kan jeg forklare det en gang til.

Jeg er altså ikke i mot at folk kan ha to ulike syn på abort generelt og andres rett til å velge det. Jeg sier bare at det er uvanlig. Paralellen din har ingenting med saken å gjøre, jeg har hele tiden forstått hva du mener, jeg sier bare at det er uvanlig...

Sitat av Kinseek
Jeg legger simpelthen i begrepet at det er et utbredt, et "vanlig" fenomen i samfunnet. Tror jeg flertallet gjør det? Nei, det vet jeg ikke noe om.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tar du det da opp igjen? Da er vi jo i grunn enige da. Jeg ville bare oppklare hva Dontomasso mente, og det har vi funnet ut av for lenge siden...
Er også for selvbestemt abort.
Blandt annt grunnet det at det fort kan ødelegge livet til folk dersom man skulle få et uønsket barn i veldig ung alder. Og selvfølgelig av andre grunner også, som står nevnt over.
Sitat av Cikey
Hvorfor skal vi ta en paralell? Kan vi ikke bare holde oss på temaet? Jeg har forklart hvorfor jeg opplever et slikt skille som sjeldent, dersom du ikke forstår hvorfor jeg mener at abort er et spesielt tema så kan jeg forklare det en gang til...
Vis hele sitatet...
Du begrunnet det utifra at motstanderne av selvbestemt abort som oftest gjorde det utifra religiøse synspunkter, correctamundo?

Problemet der er jo å identifisere helt konkret hva som er "religiøst" i å være mot abort. Finnes jo mennesker som ikke er religiøse som også er imot abort. Jeg vil peke på at det er et spørsmål om menneskeverd. Der kan du like gjerne si at menneskeverd og den moderne troen på at alle mennesker har rett til liv er "religiøst begrunnet" og så se bort fra alle som måtte mene noe annet. Men jeg synes det blir en illegitim forenkling som ser bortifra alle andre nyttige aspekter i debatten.

Og selvfølgelig så vil jeg trekke inn paralleler, det er jo med på å forstå hva slags prinsipper vi legger til grunn! Bare fordi du avviser det med at du mener det er spesielt er jo mer din sak, når det ikke er begrunnet på en måte jeg synes er god nok.

Sitat av Cikey
Hvorfor tar du det da opp igjen? Da er vi jo i grunn enige da. Jeg ville bare oppklare hva Dontomasso mente, og det har vi funnet ut av for lenge siden...
Vis hele sitatet...
Jeg bare påpekte at "vanlig" ikke bare trenger å bety at flertallet gjør det, men at fenomenet er utbredt. Det ble vel bare en avsporing rundt definisjoner (hvor vanlig er ganske diffust egentlig)
Sist endret av Kinseek; 12. oktober 2007 kl. 00:36.
Sitat av Kinseek
Du begrunnet det utifra at motstanderne av selvbestemt abort som oftest gjorde det utifra religiøse synspunkter, correctamundo?

Problemet der er jo å identifisere helt konkret hva som er "religiøst" i å være mot abort. Finnes jo mennesker som ikke er religiøse som også er imot abort som ikke er religiøse. Jeg vil peke på at det er et spørsmål om menneskeverd. Der kan du like gjerne si at menneskeverd og den moderne troen på at alle mennesker har rett til liv er "religiøst begrunnet" og så se bort fra alle som måtte mene noe annet. Men jeg synes det blir en illegitim forenkling som ser bortifra alle andre nyttige aspekter i debatten.
Vis hele sitatet...
Hva er det du fjaser om nå? Mitt poeng har vært følgende hele veien:

Dersom du sier: "Jeg ville ikke tatt abort, men det er helt opp til andre hva de vil gjøre" da er du ikke imot abort. Dersom du sier: "Jeg synes det er galt å ta abort" så opplever jeg svært sjelden at man legger til "Men jeg synes det er helt greit at folk får velge selv".

Jeg har ikke sagt at man ikke får lov å mene det siste, jeg sier heller ikke at det ikke finnes de som mener det siste, jeg sier bare at det er uvanlig. Jeg har også sagt at jeg ville finne det svært interessant å snakke med en person som mener det siste (altså at det er galt å ta abort, men greit at folk får velge selv" siden jeg kunne tenke meg å høre hvilke argumenter vedkommende hadde for å si at det er galt å ta abort.

Dette kan umulig ses på som en illegetim forenkling.

Jeg har riktignok sagt at av dem som sier "Jeg synes det er galt å ta abort" så bruker mange religiøse begrunnelser (noe som bidrar til at jeg opplever det som uvanlig at man likevel er for at det er greit at andre velger abort), men det endrer da på ingen måte på mitt overnevnte utsagn.

Jeg har helt bevist unngått å definere hvilke religiøse begrunnelser folk bruker siden det er så utrolig mange forskjellige. Men felles for dem er ofte at religionen er såpass gjennomsyrende at man, dersom man er imot abort, også synes det er galt at andre tar abort...

Forstår du nå hva jeg mener? Eller err det noe mer jeg skal avklare?
Jeg er for abort ^^ Tenke seg til.. Nå kan man ikke velge om man vil føde en unge eller ikke, selv når ting ikke er planlagt.. Det er for mange one-night-stands (BRUK PREVENSJON GODTFOLK!!!) og en unge skal ikke bli til ut av noe slikt. Det er store sjanser til at det fører til at faren kanskje stikker av og moren står igjen med unge alene, eller faren for den saks skyld. Det er utrolig vanskelig å være alene med ett barn med tanke på økonomi og velvære.
Jeg mener det at man kan ta abort såfremt det vil bli mer negativt ut av det enn positivt.. Det er jo en grunn til at folk tar abort også, det er ikke en lett avgjørelse for noen av partene.. Det burde hvertfall ikke være det.
Sist endret av Tensor; 12. oktober 2007 kl. 00:44.
med så mange dumme innlegg her er det vansklig å være imot...
Sitat av Cikey
Dersom du sier: "Jeg ville ikke tatt abort, men det er helt opp til andre hva de vil gjøre" da er du ikke imot abort. Dersom du sier: "Jeg synes det er galt å ta abort" så opplever jeg svært sjelden at man legger til "Men jeg synes det er helt greit at folk får velge selv".
Vis hele sitatet...
Men poenget er jo at det ikke er noe vesentlig forskjell på de to påstandene her. "Jeg ville ikke tatt abort" fremtvinger jo spørsmålet "hvorfor ikke"? Jeg kunne da si "jeg synes det er galt" og da har vi jo kommet til den andre påstanden.

Det er nettopp derfor jeg trakk inn paraleller, fordi jeg ikke helt tror du forstår prinsippet i grunn.
Jeg synes det er galt å være utro men er for at folk får velge å være utro.
Jeg synes det er galt å ta abort, men er for at folk får velge a ta abort.
Hvorfor skulle det være et skille på metodikken vi bruker for å behandle disse to spørsmålene?

Sitat av Cikey
Jeg har ikke sagt at man ikke får lov å mene det siste, jeg sier heller ikke at det ikke finnes de som mener det siste, jeg sier bare at det er uvanlig. Jeg har også sagt at jeg ville finne det svært interessant å snakke med en person som mener det siste (altså at det er galt å ta abort, men greit at folk får velge selv" siden jeg kunne tenke meg å høre hvilke argumenter vedkommende hadde for å si at det er galt å ta abort.
Vis hele sitatet...
Ganske vanlig i USA, da isærs kristne liberale. Ta f.eks John Kerry:

"I don't like abortion. I believe life does begin at conception. But I can't take my Catholic belief, my article of faith, and legislate it on a Protestant or a Jew or an atheist...who doesn't share it. We have separation of church and state in the United States of America."
Sist endret av Kinseek; 12. oktober 2007 kl. 00:53.
Sitat av Tensor
Jeg er for abort ^^ Tenke seg til.. Nå kan man ikke velge om man vil føde en unge eller ikke, selv når ting ikke er planlagt.. Det er for mange one-night-stands (BRUK PREVENSJON GODTFOLK!!!) og en unge skal ikke bli til ut av noe slikt. Det er store sjanser til at det fører til at faren kanskje stikker av og moren står igjen med unge alene, eller faren for den saks skyld. Det er utrolig vanskelig å være alene med ett barn med tanke på økonomi og velvære.
Jeg mener det at man kan ta abort såfremt det vil bli mer negativt ut av det enn positivt.. Det er jo en grunn til at folk tar abort også, det er ikke en lett avgjørelse for noen av partene.. Det burde hvertfall ikke være det.
Vis hele sitatet...

Uff.., "Jodå"!

Men altsa, har man ein ONE NIGHT STAND, og blir gravid, bør ein faen meg ordne opp i problema sjølv, og ikkje ta abort som ein utveg nr. 1 -vekk-frå-alle-problem!
Sitat av [GC/Betater]
Men altsa, har man ein ONE NIGHT STAND, og blir gravid, bør ein faen meg ordne opp i problema sjølv, og ikkje ta abort som ein utveg nr. 1 -vekk-frå-alle-problem!
Vis hele sitatet...
Tullete utsagn. Problemet er jo at one night standen gjorde henne gravid, noe hun ikke ønsker. Løsningen er å ta abort. Det er å ordne opp i hovedproblemet.
Ikkje om ein er "imot" abort da, det går under temaet nødprevensjon!!!
Men ja, skjønner godt kva du meiner ang. det innlegget
Sist endret av Evig_liv; 12. oktober 2007 kl. 00:52.
Kinseek:

Det er ekstremt stor forskjell på de to følgende standpunktene

"Jeg ville ikke tatt abort" og "Jeg synes det er galt å ta abort"

Man kan forklare det første standpunktet på ekstremt mange måter uten å gå over på det andre.

Men dersom man ytrer standpunkt nummer to er det (slik jeg opplever det) svært sjelden man sier "men det er greit at andre tar abort" i alle fall om argumentet er gjennomtenkt.

Så kan du trekke så mange paraleller du bare vil, men jeg vil fremdeles hevde at abortspørsmålet på mange måter er et spesielt spørsmål likevel. Og igjen, om du finner en person som vil si at vedkommende mener det er "galt å ta abort" men synes det er helt greit at alle andre gjør det, så skulle jeg gjerne sittet meg ned å snakket med denne personen, fordi jeg tror det ville være meget interessant. Men nei, en amerikansk politiker som sier det han kan for å gjøre alle glade og fornøyde er ikke en slik person.

Sitat av [GC/Betater]
Ikkje om ein er "imot" abort da, det går under temaet nødprevensjon!!!
Men ja, skjønner godt kva du meiner ang. det innlegget
Vis hele sitatet...
Hvordan skiller abort seg fra nødprevansjon? Sistnevnte hindrer vel bare eggcellen i å feste seg til livmoren, og er således i prinsippet mye det samme som abort (siden eggcellen kan være befruktet på dette tidspunktet)
For abort. Helt enkelt.

Til de som sier at en tar et liv ved abort, sier jeg at dere bare utsetter sluttdatoen. Daue skal vi alle som en, åkke som.
Sitat av Holmiz
For abort. Helt enkelt.

Til de som sier at en tar et liv ved abort, sier jeg at dere bare utsetter sluttdatoen. Daue skal vi alle som en, åkke som.
Vis hele sitatet...

Tja, det er vel kanskje det dårligste argumentet jeg har hørt noen sinne... Om det var gyldig er det vel også greit å drepe noen på åpen gate da, siden man bare flytter sluttdatoen mener jeg
Sitat av Cikey
Kinseek:

Det er ekstremt stor forskjell på de to følgende standpunktene

"Jeg ville ikke tatt abort" og "Jeg synes det er galt å ta abort"

Man kan forklare det første standpunktet på ekstremt mange måter uten å gå over på det andre.

Men dersom man ytrer standpunkt nummer to er det (slik jeg opplever det) svært sjelden man sier "men det er greit at andre tar abort" i alle fall om argumentet er gjennomtenkt.

Så kan du trekke så mange paraleller du bare vil, men jeg vil fremdeles hevde at abortspørsmålet på mange måter er et spesielt spørsmål likevel. Og igjen, om du finner en person som vil si at vedkommende mener det er "galt å ta abort" men synes det er helt greit at alle andre gjør det, så skulle jeg gjerne sittet meg ned å snakket med denne personen, fordi jeg tror det ville være meget interessant. Men nei, en amerikansk politiker som sier det han kan for å gjøre alle glade og fornøyde er ikke en slik person.



Hvordan skiller abort seg fra nødprevansjon? Sistnevnte hindrer vel bare eggcellen i å feste seg til livmoren, og er således i prinsippet mye det samme som abort (siden eggcellen kan være befruktet på dette tidspunktet)
Vis hele sitatet...
Jodå, livsmessigsett blir det jo det samme! Med det innlegget meinte eg berre at ein brude ta ansvar for handlingene sine, om ein først er blirr gravid, via feks. berusa via o.n.s, meiner eg at det blir galt å ta abort i den sammenheng! Er det feks. voldtekt, synest eg det sjølvsagt er rett av jenta å ta abort. Avhengiger som sagt på kordan situasjonen er, og kordan den blei danna!!



Holmiz : Den provoserte..

Finito!

Sitat av Cikey
Tja, det er vel kanskje det dårligste argumentet jeg har hørt noen sinne... Om det var gyldig er det vel også greit å drepe noen på åpen gate da, siden man bare flytter sluttdatoen mener jeg
Vis hele sitatet...
Mhm!! Meget einig
Sitat av Cikey
Tja, det er vel kanskje det dårligste argumentet jeg har hørt noen sinne... Om det var gyldig er det vel også greit å drepe noen på åpen gate da, siden man bare flytter sluttdatoen mener jeg
Vis hele sitatet...
Det er din mening og jeg har min mening. Jeg oppfattet det som at trådstarter ønsket folkets mening og svarte deretter.

Selvsagt finnes det ca like mange argumenter for, som det finnes motargumenter, det er en av grunnene til at en aldri blir enig.

Selv har jeg ikke argumentert for en pøkk, bare påpekt mitt ståsted samt situasjonen som jeg ser den. Drap på gata er en helt annen diskusjon, og ganske forskjellig fra abort. Selv er jeg for at kvinner/jenter som blir gravide, skal få bestemme selv om de føler de bør fullføre det løpet eller ikke. Min litt flåsete kommentar om at en "flytter sluttdato" kan godt trekkes tilbake som usaklig, men representerer likevel mitt syn på abort.
Sitat av Holmiz
Selv har jeg ikke argumentert for en pøkk, bare påpekt mitt ståsted samt situasjonen som jeg ser den. .
Vis hele sitatet...
...
Sitat av Holmiz
Til de som sier at en tar et liv ved abort, sier jeg at dere bare utsetter sluttdatoen. Daue skal vi alle som en, åkke som.
Vis hele sitatet...
...
Sitat av Cikey
Tja, det er vel kanskje det dårligste argumentet jeg har hørt noen sinne... Om det var gyldig er det vel også greit å drepe noen på åpen gate da, siden man bare flytter sluttdatoen mener jeg
Vis hele sitatet...
--> Da er vi enige om at argumenter som går i retning av at alle skal dø før eller siden verken har noe i en debatt om abort eller en debatt om drap å gjøre? Gode ting!
Hvor mange her har "tatt" abort? (for gutter blir det vel gjærne det å være ilag med ei jente som tar abort)

I mine øyne virker det som at de fleste som tar abort har gode grunner, ikke så mange som sier "jeg hadde sex i fylla, vil ikke ha det".. Mange av de som vil ha det, men ser pga livssituasjonen at det ikke er det lureste valge.

Si at jenta er 16-18 år gammel, enda ikke ferdi med en utdannelse, kanskje det er slutt med barnefaren, kanskje hun ikke en gang er sikker på hvem han er, se allefall for dere en sånn situasjon der medfører seg mer negative enn positive ting å sette ett barn til verden.
Da syns jeg at abort absolutt burde være ett alternativ! Er nokk veldig vanskelig å plassere seg selv i den situasjonen der man faktisk står i de skoene hvor alternativene dine er å begynne ditt liv som voksen lenge før du er klar for det, eller å bare dra til ett sykehus å spise to piller.

Jeg har selv vært med på det at jenta får to røde streker på hjemmegraviditetstest, med påfølgende samtale med lege som bekrefter mistanken om at hun er gravid. Man føler seg ikke høy i hatten da.. lett å spøke med gutta om at abort er jo ikke noe man tenker over, "nei få ho på sykehus å få bort greiern.." Er desværre ikke så lett mentalt i praksis. Hennes foreldre var av den veldig spesielle typen, så det hadde virkelig ikke blitt falt i god jord vist de fikk vite at hun hadde blitt å føde 3 måneder etter at hun var blitt 18. Hun var redd for hva foreldrene ville si og gjøre, jeg var redd for ansvaret det ville bli å medføre, var vel egentli redd for å ta smellen for det jeg hadde gjort.

Vi så abort som den fornuftige løsningen. Hun var mitt i skolegangen, jeg var mitt i lærlingetia. Begge bodde vi hjemme hos våre foreldre, med økonomi til knapt å ta vare på oss selv.


Nå når jeg ser tilbake på det angrer jeg som faen, tenker mye på hvordan den ungen kunne vært. 1 januar er en dato som i mine øyne ikke er nyttårsaften lenger, men den datoen mitt første barn egentli skulle blitt født.

Har vel vaset bort nokk av natten nå, enda så kort dette inlegget er så tok det lang tid å skrive det. Så for å svare på spørsmålet; Ja jeg er for abort, men det burde vært pålagt at de som skal bli foreldre må tenke seg om i en par dager, og gjerne få informasjon om hvordan hjelp de kan få både økonomisk og sossialt vist de velger å beholde barnet istedenfor å ta abort. For det er en ting jeg håper at jeg aldri må gjennom igjen, enda det ikke var jeg som måtte gjennom noe guffent!
Sist endret av Rick; 12. oktober 2007 kl. 02:31.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Et foster er ikke verdt mer enn rotta i kloakken. Å fantasere noe annet er farlig, og ender altfor ofte i at folk gjør ekstremt irrasjonelle valg - som å føde barn de ikke kan ta seg av.
I de fleste sammenhenger; for!
Men som mange har påpekt er det viktig at dette ikke blit et nytt prevansjonsmiddel.
Synes det er bedre at folk som mener de ikke har evne eller middler til å bære frem et barn skal få ta abort enn å måtte leve med en "feiltakelse". Okai, litt satt på spissen, men som sagt har ikke alle middler, tid og omsorgen som er nødvendig
King of Spooning
Acidous's Avatar
De som er på one-night-stand og boller øra av seg uten beskyttlse er jo som oftest ikke
de som havner i den situasjonen at de må ta abort heller da.
Med tanke på at det faktisk finnes en morsom liten ting som heter angrepille, og koster
mellom 150-200 kroner(om jeg ikke husker helt feil).
Og så vidt jeg husker viste en undersøkelse for en stund siden at mandag var den dagen det ble solgt desidert mest angrepiller i hele landet.

Kakcoo: Prøv å si til ei stakkars jente som ikke veit heilt hvor hu skal gjøre av seg at det som vokser inni hu ikke er verdt mer enn rotta i kloakken. Tenker nok du ikke blir så utrolig populær da. Det er ikke alltid like lett å velge å faktisk ta abort.
Selv om de er klar over at det ikke er "levende" enda, så er det mye følelsesmessig inne i bildet.
Sitat av Kanoner
Er for selvbestemt abort, såfremt det ikke brukes som prevansjon.
Vis hele sitatet...

Personlig, så har jeg og madammen avtalt at et barn vil få det mye bedre om det kommer på et tidspunkt hvor vi også er klare for det.
Vi bruker prevansjon, men "hvis uhellet er ute" så er jeg for.

(uten og ha leste hele threaden)
Abort bør kun være lov i de tilfellene der det er stor fare for at barnet eller moren tar skade.
Merker meg også ofte at det i abortdebatten blir snakket om det frie valg, men ved en fødselsrate stupende nedover når vi trenger flere unge mennesker spør jeg meg selv følgende: Er det noen som gir fosteret i magen et valg? Er det noen som spør fosteret om det vil dø? Med hvilken rett kan vi ta et liv?
For, uten å begrunne d så veldig..

Jeg vil ha muligheten til å knulle litt rundt å vite at det ikke blir kids av sånt, tror tøser også tenker sånn.. jeg driter i alle moralske spørsmål, de er ikke relevante for min del.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av |24/\/\0
Abort bør kun være lov i de tilfellene der det er stor fare for at barnet eller moren tar skade.
Merker meg også ofte at det i abortdebatten blir snakket om det frie valg, men ved en fødselsrate stupende nedover når vi trenger flere unge mennesker spør jeg meg selv følgende: Er det noen som gir fosteret i magen et valg? Er det noen som spør fosteret om det vil dø? Med hvilken rett kan vi ta et liv?
Vis hele sitatet...
Samtidig har du den artige sammenhengen at dei som tar abort i mange tilfeller ikkje vil ha unger. Uønska unger blir ofte neglisjert av foreldre, noko som fører ungane inn i gjengmiljø, og igjen inn i kriminalitet. Så kriminalitetsraten dropper når du innfører abort ;P

Les freakonomics for detaljert sammenheng.

Forøvrig vil ikkje eg hevde at det er reelt å snakke om valg. Det er snakk om en celleklump, uten kognitive evner. Sånn sett er det i mine auge langt grovare å drepe t.d ein sau. Den har i det minste kognitive evner, og lever heilt ok på eigne bein. Eit foster på 12 uker har knapt nok utvikla meir nervesystem enn ei brennmanet.

Difor vil ikkje eg definere abort som å ta eit liv.
Men uansett; det tyngste argumentet mitt er at eit uønska barn er noko av det verste som finst, for alle partar, inkludert bornet. Difor er abort eit viktig middel for å få ned fattigdom.

Ungar vil ofte føre til at mor som er under utdanning må avbryte utdanning i eit par år. Det fører til økonomisk vanskeleg situasjon, spesielt etterkvart som ungen veks opp og mor jobber som vaskehjelp uten utdanning... Noko som statistisk sett vil sei at ungen lettare havnar i kriminelle miljø.

Kanskje er det bedre å ha 2 ønska unger enn 10 uønska?
Sitat av vidarlo
Samtidig har du den artige sammenhengen at dei som tar abort i mange tilfeller ikkje vil ha unger. Uønska unger blir ofte neglisjert av foreldre, noko som fører ungane inn i gjengmiljø, og igjen inn i kriminalitet. Så kriminalitetsraten dropper når du innfører abort ;P
Vis hele sitatet...
Og det er også noen par/enslige som i utgangspunktet ikke ville ha barn og når det skjedde så var det det beste som hadde hendt dem. Og man kan ikke glemme at ønskede barn også kan havne i gjengmiljø og kriminalitet. (skal vi abortere de også fordi det er bra for økonomien?)
Sitat av vidarlo
Forøvrig vil ikkje eg hevde at det er reelt å snakke om valg. Det er snakk om en celleklump, uten kognitive evner. Sånn sett er det i mine auge langt grovare å drepe t.d ein sau. Den har i det minste kognitive evner, og lever heilt ok på eigne bein. Eit foster på 12 uker har knapt nok utvikla meir nervesystem enn ei brennmanet.

Difor vil ikkje eg definere abort som å ta eit liv.
Vis hele sitatet...
Og der er vi fundamentalt uenige så man kommer egentlig ingen vei med å diskutere. Men jeg mener at idet det er påvist en gravididet er det for sent å bruke preventive tiltak. Da må man stå for den feilen/valget man har gjort.
Derfor bør det være økt fokus på prevensjon som bla. kondomer og ppiller. Dersom man fortsatt blir gravid til tross for at man bruker prevensjon kan det ses på som et unntak siden man da ikke ønsket barn og tok forhåndsregler mot det.

Sitat av vidarlo
Men uansett; det tyngste argumentet mitt er at eit uønska barn er noko av det verste som finst, for alle partar, inkludert bornet. Difor er abort eit viktig middel for å få ned fattigdom.

Ungar vil ofte føre til at mor som er under utdanning må avbryte utdanning i eit par år. Det fører til økonomisk vanskeleg situasjon, spesielt etterkvart som ungen veks opp og mor jobber som vaskehjelp uten utdanning... Noko som statistisk sett vil sei at ungen lettare havnar i kriminelle miljø.
Vis hele sitatet...
Er det nødvendigvis mor som må avbryte utdanningen sin i et par år? Far kan forsåvidt også gjøre det og det vil vi sikkert se mer av framover nå som likestillingstoget tøffer framover. Og du glemmer at man også har muligheten til å adoptere bort barnet og iom. at mange latinamerikanske land har sagt nei til å adoptere barn til homofile i norge kan vi vel adoptere norske barn til norske "foreldre" og dersom det finnes et "marked" (feil uttrykk kanskje) som gjør at alle heterofile og homofile som har de riktige forutsetningene for å adoptere barn får det så peis på!

Sitat av vidarlo
Kanskje er det bedre å ha 2 ønska unger enn 10 uønska?
Vis hele sitatet...
Har du 10 uønska unger har du ikke hatt beina i kors får å si det sånn. Det er andre prevensjonsmidler på markedet enn abort.
Sitat av |24/\/\0
Abort bør kun være lov i de tilfellene der det er stor fare for at barnet eller moren tar skade.
Merker meg også ofte at det i abortdebatten blir snakket om det frie valg, men ved en fødselsrate stupende nedover når vi trenger flere unge mennesker spør jeg meg selv følgende: Er det noen som gir fosteret i magen et valg? Er det noen som spør fosteret om det vil dø? Med hvilken rett kan vi ta et liv?
Vis hele sitatet...
KP..! Einig..
Jeg er for at man skal sørge for at man ikke blir uønsket gravid i utgangspunktet. Der finnes en rekke prevensjoner å velge mellom. Er man moden nok til å ha sex, er man også moden nok til å skaffe seg og bruke prevensjon.

Har man av en eller annen grunn hatt sex hvor der ikke ble brukt prevensjon, kan man bruke angrepille for å hindre et uønsket svangerskap.

Hvis prevensjonen skulle vise seg å feile (ingen prevensjoner er 100% sikker, og de som er 99%, er det kun ved riktig bruk o.l.) og man blir gravid, synes jeg det er bedre at man tar abort (så tidlig som mulig) enn å bringe et uønsket barn til verden som man ikke har forutsetning for eller ønske om å gi en god oppvekst til. Å adoptere bort barnet er jo et alternativ, men er det ikke mange foreldreløse barn som allerede trenger foreldre? Dessuten er graviditet en stor risiko.

Det er farlig å ta abort, og det er farlig å være gravid og føde. Det er farlig for barn å ikke bli tatt vare på. Det må være forferdelig å være et uønsket barn - verre enn å bli abortert.

Å abortere kan gi både fysiske og psykiske skader på moren (og psykiske på faren også om han er involvert utenom selve "akten"). Dette er en avgjørelse som bør tenkes nøye igjennom både av moren, faren og familien og andre som står henne nær + evt. rådgivere/leger/helsesøstere. Til syvende og sist er det morens kropp, hennes ansvar og risiko, og hun bør ha siste ordet. Etter mye tenking og snakking og hjelp, kan ting endre seg, og svangerskapet bli ønsket, og en god oppvekst for barnet bli mulig.

Abort pga av at fosteret har downs syndrom el.l. eller er av feil kjønn el.l. synes jeg er avskyelig!

Personlig hadde jeg aldri klart - eller hatt lyst til - å abortere et liv jeg hadde laget.
Sist endret av cavey; 20. oktober 2007 kl. 20:53.