Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 4399
I natt, på vei hjem fra en kamerat, bestemte jeg meg for å svinge innom McDonnald's for å få meg litt natt-mat, mens jeg står å venter på maten i drive thru'en, kommer det en bil bak meg.

Det tar litt tid før maten kommer og mens jeg sitter å venter, legger jeg merke til at sjåføren (mann 20-30 år) i bilen bak, driver å lener seg over jenta (20 år +/-) og prøver å kysse henne eller noe i den duren, noe hun virker svært lite interessert i.
Jeg legger nå merke til at bilen er en taxi, jeg tenker da, er dette en betalende passasjer eller er hun en bekjent av sjåføren, burde kanskje tatt utgangspunkt i at de kjente hverandre, noe jeg til en viss grad gjorde.
Dett skjer flere ganger og jenta ser ut til å føle seg svært ukomfortabel.

Etter og vurdert frem og tilbake en liten stund bestemmer jeg meg for å blande meg, går ut av bilen og spør jenta gjennom vinduet på fører siden av taxien om alt går bra, plager han deg, spør jeg, hun sier alt er bare bra, jeg spør henne om hun er sikker og hun forsikrer meg så om at hun kjenner han.
Er ikke mer jeg kan gjøre tenker jeg og snur for å gå tilbake til bilen, da reager sjåføren og er direkte aggressiv i tonen og lure på hva pokker jeg driver med, jeg kan jo ikke drive å blande meg opp i hva to mennesker driver med i en drosje og i hvertfall ikke i en kø på McDonnald's.
Hvorpå jeg svare, det så litt tvilsomt ut så derfor spurte jeg bare, noe som ikke roet ham noe særlig ned, jeg beklaget da at jeg misstolket situasjonen, noe jeg ikke var så sikker på at jeg hadde gjort, men setter meg tilbake i bilen.

Ca 2 minutter senere rygger drosjen ut fra drive thru'en da han sikkert følte seg trakassert eller noe, så hvordan det gikk med jenta vet jeg ikke, men regner med at det gikk bra.

Det jeg da lurer på, gikk jeg over streken?

Jeg kan delvis forstå mannens reaksjon, men ikke hans oppførsel i forkant.

Hva ville dere gjort?

Er det greit å blande seg?

Det skjer stadig at noen blir stående utenfor vinduet mitt og krangler, bor ganske sentralt i Oslo, så det er gjerne godt berusede parr på vei hjem fra en fuktig aften.
Sitter da og hører hvordan krangelen utvikler seg og har ved flere anledninger vært på nippet til å blande meg, vet at dette sjelden er noe lurt, så jeg har ikke gjort det, men når jeg er bekymret for at noen skal skade andre, føler jeg for å stoppe det.
Har aldri blandet meg (bortsett fra tilfeller som i natt), men var veldig nære å ringe politiet en gang.
Sist endret av Veggen; 20. juni 2010 kl. 13:32.
Du gjorde selvfølgelig det eneste rette.
Du gikk jo bare bort og spurte høffelig om alt gikk bra, siden du så noe du oppfattet som misstenkelig. Jenta sa nei, og du ynskyldte at du missforstod. Jeg syntes du gjorde det rette, og det var feil av mannen å bli sur pga. at du feiloppfattet situasjonen.
Du holdt deg høfflig og beklaga for at du feiltolka situasjonen. Einaste riktig synes eg og.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Her synes jeg du gjorde noe som folk altfor sjelden gjør.
Nå vet jeg jo ikke hva som faktisk foregikk i den drosja, men det kan være mannen ble redd da han visste at han gjorde noe galt, og derfor stakk av(rygget ut).
Skjønner ikke hvorfor ellers han skulle rygge av gårde. Du hadde jo gått tilbake til bilen, og var ikke truende på en annen måte enn at du er et vitne.

Naturligvis bare spekulasjoner, men jeg synes det er mistenksomt at han stakk.
Hadde flere gjort som deg tror jeg det hadde vært mindre elendighet i verden.

Det er bedre å blande seg en gang for mye enn en gang for lite, når du i tillegg gjør det på en høflig måte ser jeg ingenting galt i det.

Bra jobba
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av hedningen Vis innlegg
Nå vet jeg jo ikke hva som faktisk foregikk i den drosja, men det kan være mannen ble redd da han visste at han gjorde noe galt, og derfor stakk av(rygget ut).
Skjønner ikke hvorfor ellers han skulle rygge av gårde. Du hadde jo gått tilbake til bilen, og var ikke truende på en annen måte enn at du er et vitne.

Naturligvis bare spekulasjoner, men jeg synes det er mistenksomt at han stakk.
Vis hele sitatet...
Tanken har slått meg også, men jenta hadde jo muligheten til å gå ut av bilen vil jeg tro (den sto stille ca 2 minutter etter at jeg hadde blandet meg), så jeg håper hun hadde vett nok til å passe på seg selv om hun følte seg truet, hun viste jo at hun ville få hjelp.

Og hva mer kan eller bør man egentlig gjøre, ringe politiet, da bør man vel ha litt mer å gå på?
Godt at noen har baller til å ta tak i potensielle uønskede situasjoner!
jeg pesonlig syns det er bra at du gikk bort til taxien.

mitt motto er at det er bedre å angre på ting man har gjort, i stedet for å angre på ting man ikke har gjort, i det tillfelle at man gidder å bruke tiden sin på å angre da xd
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av methewall Vis innlegg
Det skjer stadig at noen blir stående utenfor vinduet mitt og krangler, bor ganske sentralt i Oslo, så det er gjerne godt berusede parr på vei hjem fra en fuktig aften.
Sitter da og hører hvordan krangelen utvikler seg og har ved flere anledninger vært på nippet til å blande meg, vet at dette sjelden er noe lurt, så jeg har ikke gjort det, men når jeg er bekymret for at noen skal skade andre, føler jeg for å stoppe det.
Har aldri blandet meg (bortsett fra tilfeller som i natt), men var veldig nære å ringe politiet en gang.
Vis hele sitatet...
Hva med situasjoner som her, hva ville dere gjort?

Det jeg gjør, er å følge med på utviklingen og vurderer fra gang til gang, men jeg har fått forståelsen av at om man blander seg i "kjærlighets krangler" kan man risikere at begge da retter sin frustrasjon mot deg, noe som kan være svært uheldig og et lite ønskelig utfall, stemmer dette?
Sist endret av Veggen; 20. juni 2010 kl. 14:52.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ja til mer blanding! Andelen kvinner som opplever vold i norske hjem er skremmende stor, og det er forferdelig å høre på unnskyldningene folk kommer opp med for å slippe å blande seg. Privatlivets fred du liksom. Vold, trakkasering og denslags er hva de er.

Allerede det at du følte det nødvendig å lage denne tråden viser at samfunnet vårt er ganske sært i forhold til slikt.

*vente på jantelovs-quotere*
Sitat av methewall Vis innlegg
Hva med situasjoner som her, hva ville dere gjort?

Det jeg gjør, er å følge med på utviklingen og vurderer fra gang til gang, men jeg har fått forståelsen av at om man blander seg i "kjærlighets krangler" kan man risikere at begge da retter sin frustrasjon mot deg, noe som kan være svært uheldig og et lite ønskelig utfall, stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Her ville jeg vært veldig forsiktig med å blande meg.

Så lenge det ikke utvikler seg til voldeligheter så føler jeg at det beste er å la det passere.
Har sett utallige slike krangler da jeg var dørvakt og jeg grep ikke inn på andre måter enn at jeg muligens bad dem om å dempe seg litt eller være så vennlige å gå ut til de var ferdige.

Når man begynner å blande seg inn i andres kjærlighetsliv er det fantastisk lett å bevege seg ut på tynn is.
Dessuten vet jeg godt hvor jeg hadde bedt inntrengeren om å dra, dersom jeg hadde kranglet med dama under noe jeg hadde ansett som private omstendigheter.

Å gjøre som du beskriver ovenfor, methewall, virker mest fornuftig.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Når man begynner å blande seg inn i andres kjærlighetsliv er det fantastisk lett å bevege seg ut på tynn is.
Dessuten vet jeg godt hvor jeg hadde bedt inntrengeren om å dra, dersom jeg hadde kranglet med dama under noe jeg hadde ansett som private omstendigheter.
Vis hele sitatet...
Sånn for å presisere: Ved vanlige krangler mellom to parter en ikke kjenner (som muligens er kjærester), så ser jeg ikke store grunnen til å blande seg på generelt grunnlag. Men som methewall beskriver nevnte situasjon, var dette ubehagelig for én av partene, og da er det bare bra at noen spør hva dette dreier seg om.
"Du skal ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer deg selv"
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Her ville jeg vært veldig forsiktig med å blande meg.

Så lenge det ikke utvikler seg til voldeligheter så føler jeg at det beste er å la det passere.
Har sett utallige slike krangler da jeg var dørvakt og jeg grep ikke inn på andre måter enn at jeg muligens bad dem om å dempe seg litt eller være så vennlige å gå ut til de var ferdige.

Når man begynner å blande seg inn i andres kjærlighetsliv er det fantastisk lett å bevege seg ut på tynn is.
Dessuten vet jeg godt hvor jeg hadde bedt inntrengeren om å dra, dersom jeg hadde kranglet med dama under noe jeg hadde ansett som private omstendigheter.

Å gjøre som du beskriver ovenfor, methewall, virker mest fornuftig.
Vis hele sitatet...
Om jeg har forstått det rett så var det vell ikke en krangel han blandet seg inn i? Heller at vedkommende prøvde å "trenge" seg på jenta, noe som jeg ikke ser på så krangling. Hadde jeg sett et par krangle ville jeg aldri gått bort før det ble fysisk, men sånn som vedkommende beskriver situasjonen høres det ikke ut som en krangel.

Trådstarter gjorde det eneste riktige.
Les scenariet methewall siterte, og som jeg kommenterte:

Det skjer stadig at noen blir stående utenfor vinduet mitt og krangler, bor ganske sentralt i Oslo, så det er gjerne godt berusede parr på vei hjem fra en fuktig aften.
Sitter da og hører hvordan krangelen utvikler seg og har ved flere anledninger vært på nippet til å blande meg, vet at dette sjelden er noe lurt, så jeg har ikke gjort det, men når jeg er bekymret for at noen skal skade andre, føler jeg for å stoppe det.
Har aldri blandet meg (bortsett fra tilfeller som i natt), men var veldig nære å ringe politiet en gang.
Vis hele sitatet...
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Jonta Vis innlegg
Allerede det at du følte det nødvendig å lage denne tråden viser at samfunnet vårt er ganske sært i forhold til slikt.
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng, KP for det.
Nerd på deltid
Tror ikke jeg hadde gått bort til en privat bil i dette scenarioet men siden det var en drosje så syns jeg egentlig det var et spessielt tilfelle. Hva om hun hadde vært en passasjer? så vil si at du gjorde det riktige ja
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Selv om det hadde vært en privat bil, er det vel en borgerplikt å bry seg, så sant du mistenker at noe alvorlig galt er i ferd med å skje?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av methewall Vis innlegg
Selv om det hadde vært en privat bil, er det vel en borgerplikt å bry seg, så sant du mistenker at noe alvorlig galt er i ferd med å skje?
Vis hele sitatet...
Borgerplikt? Folkeskikk og medmenneskelighet vil jeg si.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Jonta Vis innlegg
Borgerplikt? Folkeskikk og medmenneskelighet vil jeg si.
Vis hele sitatet...
Noe jeg mener man bør ha, som borger i et samfunn.
I beste fall avverget du en voldtekt og i verste fall ødela du dagen til taxisjåføren. En stjerne i margen for å være tøff nok til å bry seg.
Var på en privat fest et sted like utenfor Stavanger, hvor jeg kun kjente den ene kompisen jeg hadde dratt dit med. Etter en stund la jeg merke til en kar som var veldig aggressiv mot dama si. Han sto å skreik å vifta med arma sine, rista henne og slappa henne litt i trynet. Jeg så meg rundt, og dette var tydeligvis helt normalt på slike fester, det var nemlig ingen som reagerte nevneverdig.

Jeg gikk da rolig bort, og prøvde å få karen til å roe seg ned, noe som ikke var veldig lurt. Sinnet hans ble kjapt rettet mot meg, og det tok ikke lang tid før karen lå oppå meg på gulvet med kvelertak. Kompisen min så dette og prøvde å dytte karen (som var ganske svær, vel og merke) av meg. Det endte med at både jeg og han fikk ganske heftig juling av sinnataggen og gjengen hans. Underveis ble jeg fortalt ting som "Tror du du kan komme hit å fortelle meg at jeg skal roe meg ned? Jævla østlending!". Det var tydeligvis ikke godt likt at en østlending kom til deres fest med en slik moraliserende holdning når det gjaldt det å slå jenter.
De stakk fort av etter å ha gitt oss juling, og mens jeg gikk rundt i huset, blodig og jævlig, for å lete etter telefonen min fikk jeg høre av jentene (blant annet offerjenta) som var igjen at "alt var min skyld, og at jeg ikke hadde trengt å blande meg".

Slikt skjer, men ærlig talt så angrer jeg ikke noe særlig på at jeg blandet meg. Kjip situasjon, men det er bedre at jeg får litt juling og muligens forhindrer en enda kjipere situasjon, enn at alle bare sitter det å ikke gjør noe som helst med saken.
Nå er det jo mange som blir voldtatt av taxisjåføren på tur hjem ifra byen, så jeg synes du gjor det eneste rette med å spørre pent om noe var galt.
I denne saken skal jeg heller si meg enig at det var riktig gjort. Ellers er jeg helt i mot å blande meg opp i andre sine saker som jeg ikke har noe med. Det spørs helt hva det gjelder.

Om noen driver å gjør innbrudd et sted eller noe lignende passer jeg mine egne saker.
Om jeg ser en fyllakjører holder jeg det også fint for meg selv.
Om noen krangler som fører til at det utarter seg til vold holder jeg det hvert fall for meg selv.

Om en stor mann grisebanker en liten dame hadde jeg nok gjort noe meget kjapt ja.

Mennesker må få gjøre det de vil uten at jeg skal leke hverdags helten i byn.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hm, selv om det antagelig ikke funker hver gang, kan følgende forslag kanskje være verdt å prøve?

Spørre jenta om man kan få snakke med henne. Da er det i rolige situasjoner vanlig å gå litt unna, og kanskje det fungerer i en del urolige situasjoner også. Slik kan hun snakke friere om situasjonen.

Bare et plutselig innfall. Innspill?

Edit (ny post jeg ikke så før jeg svarte):
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Om noen driver å gjør innbrudd et sted eller noe lignende passer jeg mine egne saker.
Om jeg ser en fyllakjører holder jeg det også fint for meg selv.
Om noen krangler som fører til at det utarter seg til vold holder jeg det hvert fall for meg selv.

Om en stor mann grisebanker en liten dame hadde jeg nok gjort noe meget kjapt ja.
Vis hele sitatet...
Ah, så først sier du ting som kan få deg til å virke som en fyr som tar ting "kult" (utrolig kult når folk mister livet pga. andres fyllekjøring), for så å heise deg opp til skikkelig gentleman ved å komme med noe a la "de svake kvinnenes vakre prins og beskytter"?

Gjort noe ganske kjapt ja. Sett en annen vei?
Sist endret av Jonta; 20. juni 2010 kl. 20:31.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Edit (ny post jeg ikke så før jeg svarte):Ah, så først sier du ting som kan få deg til å virke som en fyr som tar ting "kult" (utrolig kult når folk mister livet pga. andres fyllekjøring), for så å heise deg opp til skikkelig gentleman ved å komme med noe a la "de svake kvinnenes vakre prins og beskytter"?

Gjort noe ganske kjapt ja. Sett en annen vei?
Vis hele sitatet...

Hvordan du tolker hva jeg skrev er opp til deg.

Det er stor forskjell på en som er ute å fyllakjører og en dame som blir banket av en mye større mann. Kan bruke et annet eksempel for deg;

Om jeg hadde sett en stor mann grisebanke en liten gutt hadde jeg gjort noe ganske fort. Som å ringe politiet.

Men alt bunner i at jeg personlig ikke blander meg opp i andre sine saker på samme måte som jeg ikke liker når folk blander seg opp i mine saker.
Sist endret av Naturgrønn; 20. juni 2010 kl. 20:41.
Liker ikke å blande meg i så mange andre sine saker jeg heller. Men om "andres saker" er del av et samfunnsproblem, ja da tar jeg lett en telefon.. (Fyllekjøring er et problem, ikke bare for den som ruller med promille, men for alle.)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hvordan du tolker hva jeg skrev er opp til deg.
Vis hele sitatet...
Jeh, og mye opp til deg også, da jeg faktisk tolker det du skriver.
Det er stor forskjell på en som er ute å fyllakjører og en dame som blir banket av en mye større mann.
Vis hele sitatet...
Er litt forskjell ja. Er også litt forskjell på å knivstikke noen uten å ville drepe dem, og å skyte vedkommende i hodet for å drepe. Vil du dermed la være å si ifra om knivstikkingen?

"Jammen han kunne jo gjort noe verre. Jeg ville sagt ifra om han dro fram en pistol".
Om jeg hadde sett en stor mann grisebanke en liten gutt hadde jeg gjort noe ganske fort. Som å ringe politiet.
Vis hele sitatet...
?

Hvorfor i all verden skriver du dette? Som et bevis på din rettskaffenhet? Som en slags forklaring om at du faktisk kunne tenkt deg å gjort noe om situasjonen var kjip nok i dine øyne?
Men alt bunner i at jeg personlig ikke blander meg opp i andre sine saker på samme måte som jeg ikke liker når folk blander seg opp i mine saker.
Vis hele sitatet...
Lurer på hvorfor. Har hypoteser tho. Nemlig at du ikke tørr, akkurat som haugevis av andre folk som ikke sier ifra om f.eks. fyllekjøring.

Ikke blande seg i saker fordi en del av de involverte kanskje ikke liker det? Vrøvl.

Jeg tviler på at korrupte statsledere liker at diverse organisasjoner blander seg med sakene "deres". Er dette god nok grunn til ikke å gjøre det?
I Usa er det et TV-program som handler om akkurat dette: "What would you do?". Der har de skjult kamera på offentlige steder, og lar skuespillere spille scener med vold, eller umoralsk oppførsel, og ser om noen blander seg. Blant annet er det en episode der en sjef på en resturant trakasserer en servitør seksuelt, og det er overraskende mange som blander seg og gir signal om det ikke er greit.
Link: http://abcnews.go.com/WhatWouldYouDo/
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor i all verden skriver du dette? Som et bevis på din rettskaffenhet? Som en slags forklaring om at du faktisk kunne tenkt deg å gjort noe om situasjonen var kjip nok i dine øyne?Lurer på hvorfor. Har hypoteser tho. Nemlig at du ikke tørr, akkurat som haugevis av andre folk som ikke sier ifra om f.eks. fyllekjøring.

Ikke blande seg i saker fordi en del av de involverte kanskje ikke liker det? Vrøvl.

Jeg tviler på at korrupte statsledere liker at diverse organisasjoner blander seg med sakene "deres". Er dette god nok grunn til ikke å gjøre det?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev det fordi du anklaget meg for å være en reddende prins som bare skulle redde damene.

Og Riktig, om situasjonen er kjip nok ville jeg sagt i fra. Flere eksempler;

2 menn sloss med hverandre på byn, eller etter en krangel osv. -Her hadde jeg aldri blandet meg inn.

1 mann denger løs på en dame som ikke klarer å beskytte seg selv -Her hadde jeg blandet meg inn.

Ikke lat som at du kjenner med Jonta, ikke alle har samme syn på livet. Hvorfor i all verden skal jeg ikke tørre å melde fra om en fyllakjører f eks.?

Man trenger overhode ikke å vitne (Fordi vitner trengs ikke i en promillesak) og man kan godt være anomyn for den del. Så hva har jeg å frykte ved å melde det inn til politiet? Absolutt ingenting.

Du tar så feil så det går an å ta. Jeg gjør det av den enkle grunn at jeg rett og slett har mine prinsipper. Som at folk skal få gjøre det de vil uten at hverdags helter skal blande seg inn. Og som jeg prøvde å få fram er at streken går der noen som ikke kan beskytte seg selv direkte blir skadet.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg synes du gjorde det rette! Angående kranglingen utenfor anbefaler jeg og ha en bøtte isvann klar i vinduskarmen hver helg, så setter du kajpt en demper for krangelen... Bare husk å feie fortauet under vinduet, så det ikke er noen steiner liggende
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ikke lat som at du kjenner med Jonta, ikke alle har samme syn på livet. Hvorfor i all verden skal jeg ikke tørre å melde fra om en fyllakjører f eks.?

Man trenger overhode ikke å vitne (Fordi vitner trengs ikke i en promillesak) og man kan godt være anomyn for den del. Så hva har jeg å frykte ved å melde det inn til politiet? Absolutt ingenting.

Du tar så feil så det går an å ta. Jeg gjør det av den enkle grunn at jeg rett og slett har mine prinsipper. Som at folk skal få gjøre det de vil uten at hverdags helter skal blande seg inn. Og som jeg prøvde å få fram er at streken går der noen som ikke kan beskytte seg selv direkte blir skadet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal folk gjøre som de vil (kjøre med promille), når dette går utover andre? Om folk blir skadet/omkommer i en trafikkulykke pga. promille, har ikke disse også vært forsvarsløse?
Syns det er flott at folk bryr seg. Selv om du kanskje vurderte feil, så ville nok jeg (hvis jeg var den som ble snakka til) prøvd å tenke sånn at det koster meg veldig lite at noen blander seg litt i forhold til hvor bra det ville vært hvis du hadde snakka til noen i en situasjon hvor det faktisk trengtes (håper det ble forståelig =/). Vil heller ha et sånt samfunn.

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg gjør det av den enkle grunn at jeg rett og slett har mine prinsipper. Som at folk skal få gjøre det de vil uten at hverdags helter skal blande seg inn. Og som jeg prøvde å få fram er at streken går der noen som ikke kan beskytte seg selv direkte blir skadet.
Vis hele sitatet...
Altså, om jeg blir banka opp av en gjeng menn eller om jeg blir kjørt på av en fyllekjører går sånn sett ut på ett for min del, resultatet blir lissom det samme... Har like lite jeg skulle sagt...
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg synes du gjorde det rette! Angående kranglingen utenfor anbefaler jeg og ha en bøtte isvann klar i vinduskarmen hver helg, så setter du kajpt en demper for krangelen... Bare husk å feie fortauet under vinduet, så det ikke er noen steiner liggende
Vis hele sitatet...
En kompis av meg, som forøvrig vanker her på nFF, brukte en litt modifisert variant av den taktikken du nevner, Ffojt.

Han hastet heller inn på kjøkkenet for å hente seg en pakke egg som han kunne spandere på de kranglevorne som stod ca. 10 meter under han.
Meget effektivt fikk jeg høre at det var.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg synes du gjorde det rette! Angående kranglingen utenfor anbefaler jeg og ha en bøtte isvann klar i vinduskarmen hver helg, så setter du kajpt en demper for krangelen... Bare husk å feie fortauet under vinduet, så det ikke er noen steiner liggende
Vis hele sitatet...
Skulle ikke gi KP, men nå fikk du det.

Jeg bor i første så de kan lett knuse ruta med knyttneven om de skulle finne det for godt, så alternativet må være å gå ut og utsette meg for en konfrontasjon eller å ringe politiet.
Så langt har jeg ikke tatt affære ved slike hendelser men i det øyeblikket jeg er oppriktig redd for andres ve og vel, vil jeg komme til å ringe politiet.
Sitat av methewall Vis innlegg
Skulle ikke gi KP, men nå fikk du det.

Jeg bor i første så de kan lett knuse ruta med knyttneven om de skulle finne det for godt, så alternativet må være å gå ut og utsette meg for en konfrontasjon eller å ringe politiet.
Så langt har jeg ikke tatt affære ved slike hendelser men i det øyeblikket jeg er oppriktig redd for andres ve og vel, vil jeg komme til å ringe politiet.
Vis hele sitatet...
Knuser de ruta, er det hærverk.
Prøver de å bryte seg inn gjennom den knuste ruta, er det også innbrudd.
Uansett, er politiet behjelpelig i slike saker.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Cognomen Vis innlegg
Knuser de ruta, er det hærverk.
Prøver de å bryte seg inn gjennom den knuste ruta, er det også innbrudd.
Uansett, er politiet behjelpelig i slike saker.
Vis hele sitatet...
Har et barn som ligger og sover på innsiden av en av vinduene som kan knuses, så er ikke så interessert i ta den kjangsen.
Har mange ganger vært fristet til å be dem roe seg eller bevege seg videre, men av samme grunn som jeg ønsker at de skal dempe seg, velger jeg å la være.
Likte at du tok initiativ til å spørre om alt var bra. Ja takk til flere som deg
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Ble litt mye fokus på en spesifikk hendelse, men jeg lurer på litt mere generelt rund det å blande seg.
Virker som de fleste er enige i om at i tidligere nevnte situasjon er det greit å blande seg, men det finnes også mange eksempler på når det ikke er greit, men for min del, handler det å blande seg om å bry seg.

Om man ser en situasjon der noen kunne trengt ens hjelp, er det en medmenneskelig plikt å gjøre noe, ikke bare snu seg vekk og late som man ikke ser det.

Det trenger ikke være snakk om liv og død for at vi skal bry oss, bare det å gi en hjelpende hånd når noen står fast med bilen i snøen, kan være nok til å gjøre en forskjell i noens liv.

Ville det ikke være bra om vi alle brydde oss mer om hverandre?

Er vi flinke nok til å se menneskene rundt oss?
Sist endret av Veggen; 25. juni 2010 kl. 13:51.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Er mye lettere å stille seg i henhold til en enkelt sak. Det har allerede kommet ganske tydelig fram i tråden at mange vil ha mer blanding.
[QUOTE

Ca 2 minutter senere rygger drosjen ut fra drive thru'en da han sikkert følte seg trakassert eller noe, så hvordan det gikk med jenta vet jeg ikke, men regner med at det gikk bra.

Det jeg da lurer på, gikk jeg over streken?

Jeg kan delvis forstå mannens reaksjon, men ikke hans oppførsel i forkant.

Hva ville dere gjort?

Er det greit å blande seg?


.[/quote]


du blander deg i noe du 1)ikke har kjennskap til. 2) ikke forstår. 3) ikke har en dritt med å gjøre.
ettersom jeg forstår det så har du opplevd lignende situasjoner men tolket det som at fraværet av en søt blond jente så ga du faen i det.
lek macho en annen plass, dagens damer kan ta vare på seg selv, og hvis ikke kommer det uansett løpende minimum 20 boler gutter som alle er større en deg å hjelper.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av duwd Vis innlegg
du blander deg i noe du 1)ikke har kjennskap til. 2) ikke forstår. 3) ikke har en dritt med å gjøre.
Vis hele sitatet...
1) Jo, han hadde kjennskap til dette. Han observerte situasjonen. 2) Trenger han forstå dette ned i den minste detalj? 3) Jo, han var der det skjedde, og så at det skjedde. Å velge å ikke handle, er også en handling.
ettersom jeg forstår det så har du opplevd lignende situasjoner men tolket det som at fraværet av en søt blond jente så ga du faen i det.
Vis hele sitatet...
Hvor har trådstarter gitt uttrykk for dét?
lek macho en annen plass
Vis hele sitatet...
Som for eksempel? På nettfora?
dagens damer kan ta vare på seg selv
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvordan du forener dette utsagnet med statistikkene over vold mot kvinner.
og hvis ikke kommer det uansett løpende minimum 20 boler gutter som alle er større en deg å hjelper.
Vis hele sitatet...
Faen, der tok du oss. Hadde helt glemt de typiske ansamlingene av hjelpsomme bolergutter ved Drive-Through-restauranter på nattestid. Jaja, du har nok helt rett. De hadde nok bare kaffepause akkurat da methewall ventet på burgeren sin.
Gikk i Oslos gater nattestid da jeg støtte på en dame og en kar som gikk og skreik til hverandre. Det eskalerte fort, rett etter jeg så dem, og jeg tenkte med en gang at det kunne bli en situasjon, så jeg heva stemmen og brølte: "Går det bra eller?", mens jeg sto der som en statue. Til svar fikk jeg bare et tostemt "FUCK YOU!".

Det de så i meg var kanskje en fremmed som hadde lyst til å sloss, men egentlig var det bare en ellers snill kar som stålsatte seg for å gjøre sin samfunnsplikt. Hadde nok skremt meg sjøl med det blikket jeg sendte bort der, men man bør ikke gå inn i sånne situasjoner uten å ta på sheriffstøvla. At folk tar seg nær av innblanding er vel bare en naturlig konsekvens av hele situasjonen. Frykt avler frykt?