Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 13580
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Han fisket flere ganger om jeg hadde ruset meg på tur, og betrygget meg om at "du kainj si det te mæ at du har brukt i utlandet sjø, det e itj farli"
Vis hele sitatet...
Spørsmålet her er jo: trodde du på ham?
Sitat av caperno Vis innlegg
Nei, jeg anser det som avklart at straffeloven bestemmer hva som er ulovlig i utlandet, og at legemiddelloven ikke er gjeldende der.
Vis hele sitatet...
Det har du selvfølgelig rett i, men selv om Legemiddelloven benyttes her hjemme når det er snakk om mindre mengder narkotika, så utelukker ikke det bruk av straffeloven, for eksempel dersom lovbruddet skjer i utlandet.

Straffeloven er temmelig klar på at nærmest en hver befatning med narkotika er ulovlig, men det er spesifikt "den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar" narkotika som nevnes.
All fornuft tilsier likevel at for å bruke narkotika, så må man enten lage den, kjøpe den, overdra den eller lignende, og den må nødvendigvis oppbevares før den brukes, slik at det er helt klart mulig å benytte straffeloven i de aller fleste narkotikasaker, og det er ingen minimumsgrenser på vekt, brukerdoser eller lignende, selv om det er rettspraksis for når Straffeloven avløser Legemiddelloven her hjemme i Norge.

Det er selvfølgelig ofte enklere å benytte den mer generelle Legemiddelloven som sier at all besittelse og bruk av ulovlige narkotiske stoffer er forbudt, men i utlandet er det ingenting i veien for å benytte straffeloven også for mindre narkotikalovbrudd.

Så er det slik at Straffelovens paragraf 12 sier hvilke paragrafer man kan straffes for i utlandet, den går som følger

For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt .. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen

a) hører blant de som omhandles i denne lov ...
kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33

eller §§ 135, 135 a, 140, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423 ...
Vis hele sitatet...
Legg merke til at Straffelovens paragraf 162 som er narkotikaparagrafen ikke nevnes, men denne paragrafen er en del av kapittel 14, og hele kapittel 14 hører innunder paragraf 12, dermed kan definitivt Straffeloven benyttes til å straffe Norske borgere for narkotikalovbrudd i utlandet, uansett omfang.

Så er det også en generell paragraf som går foran disse, og det er Straffelovens paragraf 5, som sier at :

Utenfor virkeområdet etter § 4 (generelt sett Kongeriket Norge) gjelder straffelovgivningen for handlinger foretatt

a) av en norsk statsborger,
b) av en person med bosted i Norge, eller
c) på vegne av et foretak registrert i Norge,

når handlingene:

1. er straffbare også etter loven i landet der de er foretatt
Vis hele sitatet...
Det betyr at dersom det er regnet som et lovbrudd i Norge, og et lovbrudd i landet man oppholdt seg i når man utførte handlingen, så kan det automatisk straffes i Norge.

Det finnes få steder i verden det er lov med narkotika, særlig Cannabis.
Nederland er et godt eksempel, salg og bruk av Cannabis tolereres så fremt visse regler overholdes, men det er i prinsippet fremdeles ulovlig selv om det tolereres.

I USA er det i enkelte stater lov å kjøpe Cannabis til rekreasjonelt bruk, men det er fremdeles ulovlig i henhold til føderal lov, og kan derfor sannsynligvis også straffes i Norge.

Når det kommer til ransakelse er skjellig grunn til mistanke nok.
Det betyr at det må være en sannsynlighetsovervekt for at mistenkte har gjort de lovbruddene man mistenker vedkommende har gjort.

Det må med andre ord være mer sannsynlig at man har gjort noe ulovlig, enn at man ikke har gjort noe ulovlig.

Når politiet så har en tilståelse på narkotikalovbrudd i utlandet, som i følge det jeg har skrevet ovenfor helt klart ville vært straffbart i Norge, uavhengig av om politiet eller tollvesenet har valgt å gå videre med saken, eller i det hele tatt utstede forelegg, så har de all grunn til å mistenke at vedkommende også i Norge bruker narkotika.

Dette er helt krystallklart en skjellig grunn til mistanke om at det oppbevares narkotika, enten til eget bruk eller til omsetning, og det er mer enn nok for å ransake boligen.

Så heter det seg at en ransakelse som utføres uten vedkommendes skriftlige tillatelse kun kan gjøres med rettens kjennelse, men det er unntak, for eksempel dersom politiet forfølger noen på "fersk gjerning", eller dersom det er fare for opphold.

Dette defineres i Straffeprosesslovens paragraf 197, og svært ofte benyttes klausulen om det noe vage "fare for opphold" slik at politiet selv ved politijuristen kan ta avgjørelsen uten rettslig kjennelse.
I dette tilfellet hvor man har tilståelse og såpass god skjellig grunn til mistanke ville nok politiet uansett få tillatelse til ransaking av retten.

Dersom man blir arrestert og fengslet ville man høyst sannsynlig uansett blitt kledd naken, det samme under en eventuell soning, ofte ved hvert besøk osv.
Det er ingen menneskerett å være påkledd når politiet kommer på razzia, og intet brudd på menneskerettighetene heller, og du fikk lov til å kle på deg under politiets oppsyn, som er godt innenfor etter min mening.
I verste fall kun de "ransaket" også der hvor solen ikke skinner, og fremdeles vært godt innenfor.

Telefoner og datamaskiner hører selvfølgelig automatisk til en slik ransakelse, og dersom de har god nok grunn til husransakelse har de også god nok grunn til personlig ransaking og kan beslaglegge det du har i lommer og på din person.

Ikke en gang Politiets Sikkerhetstjeneste har lov til å installere spionvare, keyloggere og programmer som tar bilder regelmessig fra telefonen din, slik at det er lite sannsynlig, men den kan selvfølgelig være avlyttet, og det vil i tilfelle foregå gjennom operatør og vil ikke være noe du vil merke.
Sist endret av adeneo; 26. mars 2015 kl. 20:08.
Sitat av adeneo Vis innlegg
Det har du selvfølgelig rett i, men selv om Legemiddelloven benyttes her hjemme når det er snakk om mindre mengder narkotika, så utelukker ikke det bruk av straffeloven, for eksempel dersom lovbruddet skjer i utlandet.
Vis hele sitatet...
Når bruk av narkotika ikke reguleres av straffeloven, og når legemiddelloven ikke er gjeldende, så kan man vel ikke straffes for bruk av narkotika? Man kan sikkert tolke straffeloven veldig firkantet og prøve å dømme deg for besittelse for å holde en joint i hånden, selv om straffeloven er ment til å brukes for større mengder enn ett par brukerdoser, men jeg klarer ikke helt å se for meg at noen gidder å i det hele tatt tenke på å bruke ressurser på noe slikt. Kjenner du til en sak, innland eller i utland, hvor en norsk statsborger er dømt for brudd på straffelovens § 162 etter kun å ha blitt tatt på fersken med en joint i hånden?
Igjen, det er rettspraksis for å benytte Straffeloven i større saker, og Legemiddelloven i mindre saker, men det utelukker ikke bruk av Straffeloven i saker hvor Legemiddelloven ikke er gjeldende.

Om noen er dømt etter Straffeloven for besittelse av mindre mengder narkotika er egentlig irrelevant, påtalemyndigheten kan hevde at vedkommende har tilstått forhold i utlandet som vil være straffbare i Norge i henhold til Straffeloven, og derfor hevde skjellig grunn til mistanke for å rettferdiggjøre en ransakelse i Norge, og således er de godt innenfor lovverket, som var hele poenget med mitt innlegg ovenfor, selv om det gikk rett over hodet på deg.
Sitat av adeneo Vis innlegg
Igjen, det er rettspraksis for å benytte Straffeloven i større saker, og Legemiddelloven i mindre saker, men det utelukker ikke bruk av Straffeloven i saker hvor Legemiddelloven ikke er gjeldende.

Om noen er dømt etter Straffeloven for besittelse av mindre mengder narkotika er egentlig irrelevant, påtalemyndigheten kan hevde at vedkommende har tilstått forhold i utlandet som vil være straffbare i Norge i henhold til Straffeloven, og derfor hevde skjellig grunn til mistanke for å rettferdiggjøre en ransakelse i Norge, og således er de godt innenfor lovverket, som var hele poenget med mitt innlegg ovenfor, selv om det gikk rett over hodet på deg.
Vis hele sitatet...
Igjen; Bruk av narkotika reguleres ikke av straffeloven. Det er derfor ikke mulig å tiltale noen for å ha brukt narkotika i utlandet. Det er ingen lov å bryte.

Jeg har kun debattert lovverket rundt det å bruke narkotika i utlandet i denne tråden, og jeg har ikke vært inne på skjellig grunn til mistanke, ransakelse e.l, men det gikk kanskje deg hus forbi? Faktum er at det å bruke narkotika i utlandet ikke er straffbart etter norsk lov.

Men nå gidder jeg ikke å gjenta meg selv flere ganger.
Sist endret av caperno; 26. mars 2015 kl. 21:11.
Og igjen, dersom bruk av narkotika er forbudt i henhold til lovene i det landet man befinner seg når man bruker narkotika, så reguleres det helt klart av Straffelovens paragraf 5.
Sist endret av adeneo; 26. mars 2015 kl. 22:01.
Sitat av adeneo Vis innlegg
Og igjen, dersom bruk av narkotika er forbudt i henhold til lovene i landet man befinner seg, så reguleres det helt klart av Straffelovens paragraf 5.
Vis hele sitatet...
Det er en forutsetning at man også bryter norsk lov for å kunne straffes (etter norsk lov) for aktiviteter som i landet du befinner deg er ulovlige. Hvis du bryter en lov i utlandet, og det ikke finnes noe lov mot dette i Norge, så vil du heller ikke bli straffet i Norge. Straffeloven inneholder ingen bestemmelser som regulerer bruk av narkotika, så kan du da helt konkret forklare meg på hvilket grunnlag de kan straffe noen for bruk av narkotika i utlandet?
§ 162. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.
Vis hele sitatet...
Adeneo, dette tolkes som:
Den som ulovlig lager, importerer, eksporterer, anskaffer, oppbevarer, sender eller kjøper stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

Er du enig i at bruk ikke går under denne paragrafen?
Det spiller ingen rolle om det ikke eksplisitt står at man ikke har lov til å bruke narkotika, man må nødvendigvis erverve og besitte narkotikaen før man kan bruke den.

Mange av Norges lover er utformet på denne måten, det står for eksempel ikke i våpenloven at det er forbudt å skyte med et uregistrert våpen, men det er forbudt å erverve eller inneha uregistrerte våpen, og man skal være temmelig god for å klare å bruke et våpen uten å først ha anskaffet det på et eller annet vis.

Det samme gjelder for narkotika, Straffelovens paragraf 162 er utformet på den måten nettopp fordi det gjør nærmest en hver befatning med narkotika ulovlig, selv om det ikke eksplisitt står at det er ulovlig å bruke narkotika, så er det i realiteten det, ettersom det vil være umulig å bruke narkotika uten å rammes av de andre definisjonene i loven.
Sist endret av adeneo; 26. mars 2015 kl. 23:44.
Sitat av adeneo Vis innlegg
bla, bla, bla, blablabla, bla
Vis hele sitatet...
Det er fremdeles ikke ulovlig å bruke narkotika i utlandet. Ett eventuelt forelegg eller dom for befatning med narkotika vil ikke inkludere straff for bruk av narkotika.
Sist endret av caperno; 26. mars 2015 kl. 23:56.
Sitat av adeneo Vis innlegg
Det spiller ingen rolle om det ikke eksplisitt står at man ikke har lov til å bruke narkotika, man må nødvendigvis erverve og besitte narkotikaen før man kan bruke den.

Mange av Norges lover er utformet på denne måten, det står for eksempel ikke i våpenloven at det er forbudt å skyte med et uregistrert våpen, men det er forbudt å erverve eller inneha uregistrerte våpen, og man skal være temmelig god for å klare å bruke et våpen uten å først ha anskaffet det på et eller annet vis.

Det samme gjelder for narkotika, Straffelovens paragraf 162 er utformet på den måten nettopp fordi det gjør nærmest en hver befatning med narkotika ulovlig, selv om det ikke eksplisitt står at det er ulovlig å bruke narkotika, så er det i realiteten det, ettersom det vil være umulig å bruke narkotika uten å rammes av de andre definisjonene i loven.
Vis hele sitatet...
Yes, og hadde andre tolket loven etter din fantasi så skulle 3 lærere nå blitt straffet for å ruse seg på cannabis ved å spise hasjbrownies. Men nope, å bruke er ikke ulovlig, de har ikke brutt noen av punktene i lovverket.
Det er jo en fullstendig irrelevant sak!

For det første kunne man faktisk benyttet Legemiddellovens paragrafer om besittelse og bruk dersom disse lærerne hadde bakt seg en kake full av hasj med det formålet å ruse seg ettersom det er i Norge, og for det andre kan man ikke dømme disse lærerne for å ha spist kake de ikke viste inneholdt narkotika, og så bli svært syke av det, de ble jo forgiftet?
Det er ingenting jeg har skrevet som har noe som helst med den saken å gjøre overhode, da må du ha misforstått grovt.

Det skal legges til at enkelte av Norges lover faktisk straffer slike ting, men ikke i dette tilfellet.
Et eksempel vil være å motta falske penger, som kan straffes med 6 måneders fengsel selv om du ikke viste at pengene var falske.

Sitat av caperno Vis innlegg
Det er fremdeles ikke ulovlig å bruke narkotika i utlandet. Ett eventuelt forelegg eller dom for befatning med narkotika vil ikke inkludere straff for bruk av narkotika.
Vis hele sitatet...
Det er mye som ikke er strengt tatt ulovlig, i den forstand at det ikke står bokstavrett i loven at man kan straffes for det, men per definisjon så er det likevel ulovlig ettersom man umulig kan utføre handlingen uten å bryte andre lover og bli idømt straff.

Det er slik Norges lover stort sett er bygget opp, det er generelle hjemler som favner vidt, i tillegg kommer forskrifter som er noe mer spesifikke, og rettspraksis som sier noe om hva som er er vanlig reaksjon osv.

Det trenger ikke stå spesifikt i lovverket at det er "ulovlig å sprenge bomber på offentlig plass", når terrorloven sier noe sånt som at "å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, skape alvorlig frykt i en befolkning, eller har medført tap av flere menneskeliv eller svært omfattende ødeleggelse, utført med særlig skadelige midler osv." er ulovlig.

Det er nettopp en slik generell bestemmelse, og det å sprenge bomber på offentlig sted vil nødvendigvis rammes av loven selv om det ikke står ordrett at det er forbudt, og slik er de aller fleste av lovene utformet, de favner så vidt som mulig innen sitt virkeområde.

Altså vil bruk av narkotika straffes fordi man umulig kan bruke narkotika uten å bryte andre lover, så kan man kanskje argumentere med at man ikke dømmes for bruk, men for andre ting, men når bruk automatisk fører til at man bryter Norges lover, så er det å anses som ulovlig handling.
Sist endret av adeneo; 27. mars 2015 kl. 00:38.
og for det andre kan man ikke dømme disse lærerne for å ha spist kake de ikke viste inneholdt narkotika, og så bli svært syke av det, de ble jo forgiftet?
Vis hele sitatet...
Og hvem skal kunne bevise eller motbevise at de visste at kaken de spiste inneholdt hasj? Kan ikke alle som er i utlandet si samme sak om de blir markert av hund og tester positivt på Gardermoen på veien hjem?
"Jeg fikk servert en kake/fikk en sigarett og ble syk etter inntaket."

Bruk er ikke straffbart, du må bli tatt for noe annet som oppbevaring, kjøp, salg e.l for ente gang.
Til deg som startet innlegget.

Jeg synes det er utrolig rart at tollerne vill ha pisseprøve av deg, ettersom jeg har sagt mange ganger når jeg har blitt stoppa av hunder at jeg har brukt, men ikke har noe med meg. Da har de bare takket for at jeg har samarbeidet og latt meg dra videre.

Om du ikke har brukt eller ikke er enig i forelegget så bare ikke godta det. Om du allerede har skrevet under så er det dessverre for sent. Du kan klage det inn til statsadvokaten men du vill med all sannsynlighet ikke komme noen vei.

At de tar seg inn i bopelen din uten å først si i fra er jo fordi de tror du har smugla med deg dop og vill helst at du ikke flusher det ned i dass, noe du ville hatt tid til om de ringte på først.

Aldri innrøm noe til politiet eller skriv under på noen ting med mindre du er tatt med buksa nede. Da vill ting med all sannsynlighet bli henlagt.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Kan ikke alle som er i utlandet si samme sak om de blir markert av hund og tester positivt på Gardermoen på veien hjem?
Vis hele sitatet...
Det kan selvfølgelig alle si, men det er vel temmelig irrelevant i en tråd hvor trådstarter har innrømmet bruk ?

Jeg forstår i grunn ikke helt hva du diskuterer eller hevder, for det er ingen relevanse mellom en tilståelse for bruk i utlandet som fører til skjellig grunn til mistanke, og noen lærere som får servert kaker med hasj på en skole i Norge?