Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 10336
Hei, la ut denne tråden for et par dager siden, men så ble den lagt ned med en gang. Siden Ayahuasca er et rusmiddel, la jeg den under 'Rusmidler' istedet, hvis det er/var noe som dere ville tilføye.
--------------------------------------------------------------------------

Jeg planlegger å reise til Peru for å være med på et av disse såkalte ayahuasca-retreats for mental healing.

http://shimbre.org/about.php?id=9
http://www.ayahuascaretreats.org/index.htm

Har slitt med alvorlig depresjon i 5 år nå, har prøvd flere psykologer og medisiner, til og med prøvd ECT-behandling uten hell. Har begynt å miste litt trua på de tradisjonelle medisinene her i Norge rett å slett. Derfor vil jeg prøve ayahuasca som jeg har lest så mye om. Har sett et par dokumentarer også, og jeg synes det høres ut som noe for meg.

Jeg tenkte å dra alene, siden jeg ikke kjenner noen som kunne tenkt seg å blitt med. Det er litt dyrt tross alt. Jeg har sendt et par e-poster til de som jobber der, og fått tilsendt et par skjema om registrering og infomasjon angående oppholdet.

Det jeg lurer på er hvordan jeg enklest mulig kan reise dit? Hva jeg bør ta med? Hvem jeg bør henvende meg til når jeg ankommer? Eventuelt noen som har gjort noe lignende før eller planlegger å reise selv, som kan gi meg noen tips. Jeg har aldri reist alene før og jeg har elendig retningssans. Jeg kan heller ikke Spansk, så det kommer nok til å bli et problem. Men jeg håper at jeg klarer å finne fram på et eller annet vis.

Takker for alle svar.
Har en kompis som har bodd der nede 1 år, om jeg ikke husker feil så er vel myggnett til og sove i et must siden du kommer til og sove i trehytter og ikke et 5stjerners hotell. Skal du kontakte hjem må du skaffe deg en satelitt telefon eller reise ned til byen.
Litt off topic kanskje - men likevel on topic :P

Har du vurdert iboga eller ibogain? Finnes massevis av klinikker her i Europa. Noen er til og med helt gratis (man trenger bare penger til å reise). Finnes en tråd her på forumet om en dame som brukte Ibogain mot depresjon og avhengighet med tilsynelatende stort hell.

Bare slenger det ut - om du ikke har tenkt over det. PErsonlig tror jeg Iboga/Ibogain er et like bra om ikke bedre alternativ mot depresjon enn ayahuasca.

Men du må følge eget hjerte, intensjon og overbevisning.


Her er link til tråd startet av henne

Den store Ibogain tråden

Føler du større dragning mot ayahuasca kan det nevnes at det finnes finnes ayahuasca retreats i Nederland som gjennomfører seremonier gjennom hele sommeren. Dette for en ganske rimelig penge også. Sjekk f.eks ut denne linken Da er ikke språk noen barriere lengre. Og turen blir dessuten billigere - kanskje er det også mindre tiltak.

Lykke til!

Jeg har stor tro på at både ibogain eller ayahuasca kan komme til roten av din depresjon, og hjelpe med å helbrede den.

Fint om du holder oss oppdatert på resultater etter din reise!
Sist endret av Bearass; 31. mai 2012 kl. 22:36.
Trådstarter
Ibogain ser vel ut til å hovedsakelig virke mot avhengihet og ikke så mye for depresjon. Det kan jo hende at i tilleg til avengigheten, så blir man kvitt depresjonen som følger med. Men jeg er ikke deprimert på grunn av avhengighet. Jeg vet faktisk ikke hva som er årsaken til min depresjon. Det er derfor jeg vil dra inn i meg selv å spørre 'Gud' eller what not, om hva som er årsaken til at jeg har mistet livsgnisten.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Tråd om en som dro på ayahuasca-tur: http://freak.no/forum/showthread.php...ight=ayahuasca
Sitat av Egodown Vis innlegg
Ibogain ser vel ut til å hovedsakelig virke mot avhengihet og ikke så mye for depresjon. Det kan jo hende at i tilleg til avengigheten, så blir man kvitt depresjonen som følger med. Men jeg er ikke deprimert på grunn av avhengighet. Jeg vet faktisk ikke hva som er årsaken til min depresjon. Det er derfor jeg vil dra inn i meg selv å spørre 'Gud' eller what not, om hva som er årsaken til at jeg har mistet livsgnisten.
Vis hele sitatet...
Iboga og ibogain er kanskje mest kjent for å ha fantastisk virkning på alle former for avhengighet. Men det virker også i høyeste grad mot depresjon.

Siterer fra linken jeg oppgav:

Jeg valgte forøvrig ikke ibogain pga avhengighet, men av psykiske årsaker (utbrenthet).

Ellers tror jeg alle har avhengigheter, man er bare ikke klar over dem før etter ibogain. Eks: En typisk avhengighet folk har, er å ønske feedback fra andre. Uten å gå inn på hvorfor, lærte jeg at feedback generelt er en uting.

Det som virker felles for alle jeg har sett rapportere om ibogain, er at de får innsikt i sin egen rolle i universet og en forståelse av verdien med livet/hvorfor en del tankemønstre ikke er bra for en. Mange tolker det de ser nesten religiøst, mens ateisten jeg ser på det mer som at ibogainen sendte alt som er "lagret" i hjernen opp i dagslys, så jeg kunne se på kaoset. I kaoset fant jeg en masse tanke-looper som viser hvordan jeg alltid reagerer likt i forskjellige situasjoner. F.eks. at jeg vil føle meg mindre verdt hvis A-B og C skjer, eller at jeg vil bli sint hvis D-E og F, osv. Dermed kunne jeg se hvor vanvittig meningsløse noen av tankeloopene mine er, og plutselig var det lett å like seg selv (og andre), samt å gi slipp på fortiden. I tillegg skjedde en forankringen i noe dypere enn egoet, noe forbundet med andre mennesker, nemlig "liv". Jeg er i balanse med meg selv.

Ellers vil folk oppleve å være oppstemte og føle at alt går på skinner i rundt 3 mnd etter ibogain. Altså får man 3 mnd med drahjelp til å klare livet bedre etter behandlingen. Hvis jeg har forstått det riktig, skyldes det blant annet at ibogainen brytes ned til noribogain, som frigjøres i ca. 3 mnd etter en ibogain-behandling, og som på en eller annen måte fungerer på liknende måte som lykkepiller:

Sitat: Originalt skrevet av www.ibogaine.desk.nl/ch05.pdf
(...) These same investigators showed that ibogaine does not stimulate the release of preloaded [3H]5-HT from nervous tissue; indeed, ibogaine antagonizes KCl-evoked release of [3H]5-HT. Taken together, the findings indicate that ibogaine and noribogaine interact with SERT sites to inhibit 5-HT uptake and that noribogaine is 10 times more potent. Therefore, iboga alkaloids appear to affect 5-HT neurons in vitro in a manner similar to SSRIs.
Det er et par gode beskrivelser av virkningen av ibogain på Ayahuasca-forumet her: http://forums.ayahuasca.com/viewtopic.php?f=28&t=19587
Vis hele sitatet...
Som sagt - så bør du følge eget hjerte og intuisjon angående hva du tror vil fungere for deg. Om du tror Sør Amerikansk jungel og ayahuasca seremonier i en slik setting er veien å gå - bør du velge dette, selv om det som sagt finnes mange alternativer her i Europa.

Tenkte bare å komme med litt alternativ informasjon som også kan være greit å tenke over.

Lykke til. Og skriv gjerne en rapport om hvordan deg går.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei!

Jeg ser at Bearass har sitert meg allerede i denne tråden, i forhold til Ibogain, og jeg ville bare kime inn å si at jeg er HELT sikker på at du får en dypere og bedre psykisk heling gjennom Ibogain - spesielt om du tar Ibogain TA eller Iboga root bark - enn om du går for Ayahuasca. Jeg har lest side opp og side ned om dette på alle mulige foraer på internett, og til og med de mest hardbarkede Ayahuasca-elskerne sier at Ibogain virker bedre mot depresjon og generelt gir en dypere og mer meningsfull opplevelse enn Ayahuasca. Du kan sjekke selv, blant annet i linken Bearass siterte.

Dette betyr IKKE at Ayahuasca ikke gir en verdifull opplevelse, det tror jeg det gjør, ikke minst om du drar på Ayahuasca-tur til Sør-Amerika som du tenker.

Dersom det delvis er turen som frister deg, kan du også tenke på å dra til Gabon for en bwiti initiation med Ibogain?

Hvis jeg var deg, og hadde råd, ville jeg forsøkt begge behandlingene. Da bør du dra til Sør-Afrika for Ayahuasca først, siden Ayahuasca forsvinner fra kroppen kjappere og er en mye mildere/mer behagelig/kortvarig behandling. Om du tar Ibogain først, må du vente minimum 3 mnd før du inntar andre stoffer, for å hindre kjemisk kollisjon (plante-kollisjon, hehe). Du kommer dessuten til å kunne nyte/slappe av på en Ayahuasca-tur, i motsetning til under Iboga-behandlingen som er skrekkelig skummel og ukomfortabel.... På den annen side, så får du en mer fullverdig behandling, som lukker de fleste løse tråder, om du tar Ibogain.

For Ibogain, ville jeg vurdert Gabon kun om du er eventyrlysten og føler deg tøff, men jeg tror helt ærlig det vil føles tryggest å ta det på en klinikk i Europa. Selvsagt kult om du drar både på Ayahuasca-tur og Ibogain-tur, ikke minst for oss som kan lese om det... MEN - Ibogain er SERIØST ikke en behagelig behandling, og du kommer ganske sikkert til å bli engstelig for om du kommer til å overleve når turen tar av, så heftig er det både mentalt og fysisk. Med andre ord - vurder en klinikk, for å slippe å freake ut i jungelen i Afrika.... Og pass forøvrig på at det ikke er for varmt når du tar det - varmen er veldig plagsom på Ibogain.

Når det gjelder meg, så er jeg er utrolig mye friskere etter min behandling. :-) Og etter å ha lest mange hundre andre rapporter om ibogain, så tør jeg anbefale stoffet på det varmeste, selv om det krever mye forberedelser. (les tråden min for mer info om dette: http://freak.no/forum/showthread.php?t=207057). Faktisk er jeg så mye bedre at jeg har det bedre enn folk flest nå. Unner deg det samme! :-)

LYKKE TIL!

PS. Kom bare til å tenke på at det er an haug med bra klinikker i Mexico som tilbyr Ibogain-behandling. Om du likevel er i området, kanskje du kan ta en tur innom der også.... Disse har jeg lagt merke til tidligere, og de virker veldig seriøse : http://ibogaquest.com/. På siden deres finnes dessuten en del info om behandling av depresjon, mm.
Sist endret av bia; 14. juli 2012 kl. 15:18.
Ayahuasca kan være kjempe bra mot depresjon. Det som er viktig er å treffe den rette sjaman, en åpen og god person, det er helt avgjørende. Ikke la deg lure til noen som bare skal tjene penger på deg. De dyreste er ikke nødvendigvis de beste, snarere tvert imot. Jeg reiste som deg alene for første gang på langtur sist vinter til Iquitos, Peru. Etter mye søking fant jeg en fantastisk god og snill kvinnelig sjaman, ble anbefalt fra en på nettet, så dro jeg. For all del hold deg unna amerikanske new age "liksom" sjamaner i Iquitos området. Finn en "native". Jeg reiser tilbake i desember. Ayahuasca gir en sterk opplevelse på flere plan, dette krever mye av deg og sjamanen. En god sjaman følger din reise, hun passer på at reisen er trygg. Jeg sier hun for min sjaman er en kvinne. Det sies at de beste sjamaner fra gammel tid var kvinner, grunnen er at Ayahusca er moder jord, kvinnekraften. Om du virkelig skal reise, gjør gode forberedelser. Slutt å spise industrimat, ihvertfall reduser dette. Mest mulig vegansk kost, og aldri spis svin. Om du har noen spørsmål så fyr løs..:-)
Dott i øret.
stagg's Avatar
Sitat av påvei Vis innlegg
Slutt å spise industrimat, ihvertfall reduser dette. Mest mulig vegansk kost, og aldri spis svin. Om du har noen spørsmål så fyr løs..:-)
Vis hele sitatet...
Flott innlegg du legger ut til TS. Enig med deg da det kommer til mat. Riktig mat er viktig når du skal tilbake fra sykdom, samme hvordan sykdom. Et godt kosthold er Alfa Omega uansett. All Toro og ferdigprodukt mat gir ikke akkurat Ola Dunk god helse, men hvorfor ikke svin?
Sitat av stagg Vis innlegg
Flott innlegg du legger ut til TS. Enig med deg da det kommer til mat. Riktig mat er viktig når du skal tilbake fra sykdom, samme hvordan sykdom. Et godt kosthold er Alfa Omega uansett. All Toro og ferdigprodukt mat gir ikke akkurat Ola Dunk god helse, men hvorfor ikke svin?
Vis hele sitatet...
Ja, riktig mat er viktig for harmoni i vårt system. Svin regnes som urent av sjamaner over hele amazonas, og er derfor fy mat. Gamle testamentet sier det samme, derfor er tradisjonelle kristne, jøder og muslimer strenge på dette. Ellers skal man holde seg unna også annet kjøtt i perioden rundt inntak av ayahuasca. Svin er et av få dyr som driter i eget matfat, dette gjør at kjøttet ikke kan spises rått. Personlig kuttet jeg svinekjøtt og brus for ti år siden. Næringsløst, negativt og bortkastet.
Ellers er en god forberedelse til ayahuasca sermonier å slappe av i sinnet, la tankene hvile. Som ved tur i skog og mark, yoga, qi-gong, annen meditasjon, annen rolig trening. Man får gjøre det man føler seg tiltrukket av :-)
Sitat av påvei Vis innlegg
Ja, riktig mat er viktig for harmoni i vårt system. Svin regnes som urent av sjamaner over hele amazonas, og er derfor fy mat. Gamle testamentet sier det samme, derfor er tradisjonelle kristne, jøder og muslimer strenge på dette. Ellers skal man holde seg unna også annet kjøtt i perioden rundt inntak av ayahuasca. Svin er et av få dyr som driter i eget matfat, dette gjør at kjøttet ikke kan spises rått.
Vis hele sitatet...
Ja, men igjen; hvorfor kan man ikke spise svin?
Argumentene ovenfor er jo bare den reneste hippiepsykotisk vrøvl, mens svinekjøtt er både næringsrikt og potensielt vanvittig godt.
Sitat av påvei Vis innlegg
Ja, riktig mat er viktig for harmoni i vårt system. Svin regnes som urent av sjamaner over hele amazonas, og er derfor fy mat. Gamle testamentet sier det samme, derfor er tradisjonelle kristne, jøder og muslimer strenge på dette. Ellers skal man holde seg unna også annet kjøtt i perioden rundt inntak av ayahuasca. Svin er et av få dyr som driter i eget matfat, dette gjør at kjøttet ikke kan spises rått. Personlig kuttet jeg svinekjøtt og brus for ti år siden. Næringsløst, negativt og bortkastet.
Vis hele sitatet...
Myter og missinformasjon. Griser er ikke mer urene enn andre dyrearter, og i de tilfellene der de lever skittent er det fordi de er strengt inne i små bur der de ikke har muligheten til annet. Grunnen til at svinekjøtt er forbudt i tradisjonelle religioner er fordi disse stammer fra varmere land, der svin ofte er infisert av en spesiell parasitt. Denne parasitten har vi ikke Norge (altså norsk svinekjøtt) pga. de kalde vintrene her. Svinekjøtt er ikke verre enn storfe.

edit: Beklager off-topic, men slik feilinformasjon irriterer meg >.<
Sist endret av khh; 16. juli 2012 kl. 18:21.
Man skal unngå svinekjøtt pga det inneholder tyramin.
Tyramin + MAOI er fyfy.
Det er også flere andre ting som inneholder tyramin som man ikke bør spise. Da blir det big-time spying og bæsjing!

Men, mange av reglene i dietten er ikke der for at du ikke skal bli dårlig, men for at du skal være mer sensitiv til ayahuascaen. Alt man putter i seg har en effekt på kroppen, og dermed også en effekt på sinnet ditt. Ved å avstå fra krydret mat, sex, søt mat, osv er det mye mindre for kroppen å jobbe med. Dermed kan all oppmerksomheten din gå til ayahuascaens effekt på kropp og sinn.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Sitat av harald25 Vis innlegg
Man skal unngå svinekjøtt pga det inneholder tyramin.
Tyramin + MAOI er fyfy.
Det er også flere andre ting som inneholder tyramin som man ikke bør spise. Da blir det big-time spying og bæsjing!

Men, mange av reglene i dietten er ikke der for at du ikke skal bli dårlig, men for at du skal være mer sensitiv til ayahuascaen. Alt man putter i seg har en effekt på kroppen, og dermed også en effekt på sinnet ditt. Ved å avstå fra krydret mat, sex, søt mat, osv er det mye mindre for kroppen å jobbe med. Dermed kan all oppmerksomheten din gå til ayahuascaens effekt på kropp og sinn.
Vis hele sitatet...
Takk.

For en normal person med et normalt kosthold så ser jeg ikke det store problemet med at man spiser enkelte matvare som inneholder tyramin. Det er utallige matvarer som inneholder tyramin, i mindre og større skala. Spist mye svin siden jeg så dagens lys. Det er lenge siden jeg hadde løs avføring. Oppkast har jeg heller vært plaget lite med de siste årene.

Når det kommer til behandlingen under ayahuascaen så ser jeg den. Mange matvarer som bør unngås under behandling av personer med enkelte psykiske lidelser.
Sitat av Egodown Vis innlegg
Det er derfor jeg vil dra inn i meg selv å spørre 'Gud' eller what not, om hva som er årsaken til at jeg har mistet livsgnisten.
Vis hele sitatet...
Jeg gir deg ihvertfall et vennlig dytt i riktig retning, "Gud" er en ganske okay kar. Med Ayahuasca vil/kan du til sist oppleve å dø, og fra dét perspektivet så ser det meste annerledes ut, faktisk som regel kun til det bedre, men også med en hel del ansvar som f.eks at man gjerne må endre på ting i livet sitt og ta opp en hel del ting med folk man kjenner osv. Har du masse depresjoner så har du kanskje fått en miljøpåvirkning i den retningen i tidlig alder som kan føre til at du aldri vil klare å se på enkelte personer på samme måten igjen, eller ønsker å ha dem med videre i livet. Livet etter den "døden" er en utfordring det også, men det er ihvertfall begynnelsen på noe nytt og mye bedre og nærmere hva du egentlig ønsker deg.

Shipibo-folket har peiling, ellers kan ayahuasca.com anbefales, rett og slett, du kan hooke opp med retreats derifra. Du burde kanskje satse på en litt mer profesjonell "klinikk" siden du vil kurere noe relevant for hele livet ditt. Det finnes masser av svindlershamaner og svartemagikere i skogen der nede, så ikke tro at det å bare drikke ayahuasca kan kurere deg, du trenger en god shaman, og det finner man helst hos de som har gjort det en stund eller driver med retreats profesjonelt.

Sitat av harald25 Vis innlegg
Tyramin + MAOI er fyfy.
Vis hele sitatet...
Harmala-alkaloidene er RIMA (Reversible Inhibitor of Monoamine oxidase-A) og derfor er det ytterst sjelden det oppstår reaksjoner sammen med tyramin. Jeg har forsøkt uten negative reaksjoner og nå holder jeg meg stort sett bare unna vin og ginseng, dog jeg pleier stort sett å bare spise frukt på trippedager og inntak på kvelden uansett, av utallige andre grunner.
Sitat av stagg Vis innlegg
Takk.

For en normal person med et normalt kosthold så ser jeg ikke det store problemet med at man spiser enkelte matvare som inneholder tyramin. Det er utallige matvarer som inneholder tyramin, i mindre og større skala. Spist mye svin siden jeg så dagens lys. Det er lenge siden jeg hadde løs avføring. Oppkast har jeg heller vært plaget lite med de siste årene.

Når det kommer til behandlingen under ayahuascaen så ser jeg den. Mange matvarer som bør unngås under behandling av personer med enkelte psykiske lidelser.
Vis hele sitatet...
http://www.google.no/#sclient=psy-ab...w=1280&bih=534

Så du tror tyramin-forgiftning handler om psykiske lidelser?
Svinekjøtt innholder ikke spessielt høye konsentrasjoner tyramin med mindre det er "fermentert" slik som røkt/speket skinke, pølse, bacon etc.
Gloss, hva har det med tyraminforgiftning å gjøre? Hallo, dette handler om ayahuasca (når en inntar en moderat solid dose MAOI for å unnvike at tyramin (og dmt'en, som da er ønskelig samt målet med å drikke ayahuasca)) blir brutt ned i magesekken. Hvis en ikke tar disse forhåndsreglene og gir faen i å unngå tyramin i forveien kan en ende opp med å ligge i krampetrekninger til siste åndedrag "befrir" en. Høres det spennende ut? Nei tror ikke det. Alt jeg har å si er: "Ta tyraminforgiftning seriøst!!!"

Nei beklager at jeg var litt krass, bare ønsker dere lykke til hehe. For å si det slik så har jeg drukket ayahuasca opp mot 50-60 ganger og har vært nær tyraminforgiftning flere ganger så jeg kjenner igjen følelsen personlig, og ønsker bare å være til hjelp for andre nybegynnere. Du kjenner at hele kroppen rister, deretter hopper hele kroppen metervis, og dette er bare starten på forgiftning, enten tyraminforgiftning eller andre typer forgiftning som kan komme pga medisiner eller annet crap som kræsjer med ayaen. Ja som oftest gir dette seg etter en time eller to, men det kommer an på hvor dyktig sjamenen er og hvor dypt forgifta pasienten er.

Ja og for ikke å snakke om hodepinen og feberfølelsen som kommer av forgiftninger. Aner ikke hva kroppen er kapabel til å tåle i antall grader celcius, men jeg tipper jeg har vært oppe i altfor høye nivåer. Glad jeg har overlevd. Men ellers effekter har jeg opplevd heftige egodøder (der jeg har besvimt av effekten) mange ganger, og det er ikke noe å spøke med. Hjertebank med så høy puls at hjertet ikke greier å holde følge er en vanlig effekt, og ikke farlig. Dette ender som oftest opp med at hjertet ikke greier å holde følge og stopper og en besvimer, sakte med tilhørende kraftige visjoner /drømmetilstander der en ikke har peiling på om en er i live eller død, og vil våkne opp litt senere med et jævla stort spørsmålstegn i ordforrådet sitt. Fra dette punktet så takker en Gud eller hva enn det var som redda livet sitt at en fikk leve videre, og forhåpentligvis gjør noe med dårlige livsstiler og lignende, for det blir ikke lettere neste gang hvis en overser visdommen en får ta del i.

Ja alt jeg ville si var egentlig, ta tyraminforgiftning seriøst, alle typer forgiftning. Og ellers ønsker jeg trådstarter en god tur til Peru, jeg angrer iallefall ikke på turen min dit

Oisann, se her ja, tastaturet har drukket øl og levd sitt eget liv i natt...

Alt er nok ikke helt seriøst i mitt forrige innlegg da skrivefantasien tok overhånd i fylla... Skal heller prøve å utdype meg nærmere på dette emnet litt senere.

Ja nybegynner her på forumet, så forstod ikke at nye innlegg blir lagt sammen med det forrige og dermed kommer ikke tidspunkt for redigering frem. Ok har lært nå.
OK, svinekjøtt innholder ikke tyramin. Ferskt kjøtt er safe
Sitat av Gloss Vis innlegg
OK, svinekjøtt innholder ikke tyramin. Ferskt kjøtt er safe
Vis hele sitatet...
http://www.fdnow.org/images/TyramineFreeListLK.pdf

Ok, det kan se ut som det stemmer det du sier. Husker jeg ikke feil er nok hovedgrunnen til å holde seg borte fra rødt kjøtt i forbindelse med diett før/etter ayahuasca hovedsaklig for å oppnå lettere energier i kroppen, slik at ayahuascaen kan jobbe lettere i kroppen når det er snakk om healing. Rødt kjøtt (inkludert svinekjøtt) er ganske tungtfordøyelig for fordøyelsen.

Men på en annen side, for å svare litt mer til trådstarter, på de fleste retreat-sentrene får en mat inkludert i oppholdet, og da er det som oftest litt fisk og grønnsaker/frukt. på http://forums.ayahuasca.com/ kan en finne mye god informasjon.
Svinekjött er jo ureint fordi urinen går til kjöttet. Forer du en gris med blåbär så vill kjötet smake blåbär. Derfor vi forer gris med gris för det slaktes. Litt off topic men. God tur!

Skal til söramerika selv fra october og 1års tid framover. Kanskje jeg pröver det men vet ikke helt enda. Ja god tur!
Sitat av ganesh Vis innlegg
Svinekjött er jo ureint fordi urinen går til kjöttet. Forer du en gris med blåbär så vill kjötet smake blåbär. Derfor vi forer gris med gris för det slaktes. Litt off topic men. God tur!
Vis hele sitatet...
Hvor i alle dager har du dette tøvet fra?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei, jeg lurer på hvordan det gikk i PEru?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Hei, jeg har vist glemt denne tråden helt jeg. Har vært litt opptatt med jobbsøking og slikt. Uansett så er det en stund siden jeg gjorde dette i Oktober. Jeg dro ikke til Peru, siden det var Ayahuasca-reatreats i Nederland som 'Bearass' informerte om. Det var kanskje like greit, med tanke på komfor og ikke minst å forstå språket.

Jeg var der i en uke på en plass som het Roodeschool som ligger helt nord i Nederland. Det var et veldig fint og rolig område hvor det passet bra å ha dette oppholdet. Jeg var med på fire seremonier. Den første seremonien var selvfølgelig veldig nervepirrende, men det gikk greit siden Sjamanene tok seg god tid til å forklare hvordan det hele skulle foregå og litt hva vi kanskje kom til å oppleve. Disse seremoniene holdt på hele natten.

Det skjedde ikke så veldig mye på den første seremonien. Det var på grunn av at Ayahuasca'en var ganske svak i tillegg til at jeg bare drakk en liten kopp av det, så jeg opplevde egentlig ikke noe spesielt. Dagen etter var jeg litt skuffet på grunn av at det ikke fungerte son som jeg håpte. Men, på den andre seremonien så tok jeg to kopper, å det var da det virkelig begynte å skje ting. Det var uendelig mange tanker som gikk gjennom hodet mens det foregikk. Jeg hadde mange ''visions'', blant annet så så jeg kroppen min ligge i et slag ''psychedelic'' hav av ekstreme farger av kjærlighet. Det er var den mest utrolige opplevelsen jeg har hatt, Ever. Man kan ikke en gang kan forestille seg en slik glede. Det var veldig intens og religiøst vil jeg si.
Dagen etter var kanskje en av de beste dagene i mitt liv, rett å slett på grunn av Ayahuasca'en på en måte slettet hele den lange depresjonen, og det føltes som jeg ble født på ny. Det var helt ufattelig at det faktisk funket enda bedre enn jeg håpte på.

Det var mye annet som skjedde under disse seremoniene, men det trenger jeg ikke å skrive om.
I disse dager, føler jeg meg fortsatt ganske så bra angående min mentale helse. Men det å få seg jobb var nok litt mer stress enn jeg trodde, men det ordner seg etterhvert.
Uansett så vil jeg anbefale dette til folk her i Norge som virkelig sliter med angst, depresjon e.l. Fordi dette er noe som virkelig funker.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Egodown - jeg vurderer selv en tur for å jobbe med min depresjon. Er dette fortsatt noe du vil anbefale? Har effekten gitt seg?
Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, men igjen; hvorfor kan man ikke spise svin?
Argumentene ovenfor er jo bare den reneste hippiepsykotisk vrøvl, mens svinekjøtt er både næringsrikt og potensielt vanvittig godt.
Vis hele sitatet...
Du forstår vel selv at det er det fenomenologiske aspektet ved ritualet som er viktigst? Hvis svin oppfattes som skittent, har det en innvirkning på opplevelsen. En diett av "lett" kjøtt, som fisk, og planter, vil ha en helhetlig innvirkning på dagsformen. I gammeltestamentlig tid var det andre religiøse rasjonaler (les: totemkult og monolatrisme) som også kan være aktuelle for Amazonas' sjamaner .
Sitat av Egodown Vis innlegg
Har slitt med alvorlig depresjon i 5 år nå, har prøvd flere psykologer og medisiner, til og med prøvd ECT-behandling uten hell. Har begynt å miste litt trua på de tradisjonelle medisinene her i Norge rett å slett.
Vis hele sitatet...
Ikke noe galt med Ayahuasca, men dersom du er ute etter å bli kvitt depresjonen, er det nok bedre å sjekke d-vitamin balansen din, får du nok sol? 5 min 2 ggr pr uke skal visstnok være nok til å unngå depresjon for de fleste.
Sitat av nudo Vis innlegg
Ikke noe galt med Ayahuasca, men dersom du er ute etter å bli kvitt depresjonen, er det nok bedre å sjekke d-vitamin balansen din, får du nok sol? 5 min 2 ggr pr uke skal visstnok være nok til å unngå depresjon for de fleste.
Vis hele sitatet...
Dette er forsåvidt et godt råd for folk med vinterdepresjoner. Lysbehandling kan også ha en effekt om man sliter med vinterdepresjon. Har man slitt med depresjon i 5 år uten at ECT engang gir effekt er det lite sannsynlig at D vitamin mangel er svaret. Mange solrike land har også mennesker med alvorlige depresjoner.
Sist endret av Bearass; 7. desember 2013 kl. 08:29.
Poenget er dog at de 95% av dem med depresjoner mangler noen stoffer i kroppen, enten det er stronsium eller vitamin D
Sitat av nudo Vis innlegg
Poenget er dog at de 95% av dem med depresjoner mangler noen stoffer i kroppen, enten det er stronsium eller vitamin D
Vis hele sitatet...
Det skulle jeg gjerne sett kilder på. Neurotransmittere som serotonin, dopamin, norepinephrine etc. er ofte i ubalanse om man har depresjoner. Det er også sant at enkelte somatiske sykdommer kan presentere seg med depressive symptomer. F.eks lavt stoffskifte.

Når man anbefaler sol til en med 5 årig historie med alvorlig depresjon virker det nærmest respektløst å skylle på for lite sol (men rådet ble sikkert gitt i beste mening). Det første man skal utelukke før man behandler depresjon er somatiske årsaker. Gjennomgår man elektrosjokk-behandling sier det seg selv at blodprøver etc. skal være tatt.
Om du er fult lykkelig, opplever at en du kjenner nær dør, f.eks, så skylder man på mangel på D-vitamin. Komisk å se hvor trangsynte mennesker kan være.