Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5815
Sikkert flere enn meg som lar seg provosere av dette innlegget i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/2012/02/20/k...else/20318028/

Men leser man litt nøyere ser man at argumentene ikke henger på greip, og at det virker som om Bjørn Røse og Mette Rooth ikke vet helt hva de snakker om:

"Antall narkotikadødsfall på verdensbasis er ca 200 000 pr år. Dødsfall forårsaket av alkohol, tobakk og legale psykoaktive stoffer er ca 7,5 millioner pr år, dvs nær 40 ganger høyere. Narkotika er forbudt vare i tilnærmet alle land, mens alkohol, tobakk og psykoaktiva er legale handelsvarer."

Er dette egentlig et desperat utspill på grunnlag av press mot tollvesenets og narkotikapolitiets utdaterte holdninger til rusmidler?

Kronikken avsluttes med: "Les selv og bli overbevist om at legalisering eller avkriminalisering ikke er veien å gå, og at norsk narkotikapolitikk er mye bedre enn sitt rykte."

Jeg tror ikke de overbeviser andre enn seg selv.
Propaganda er propaganda, intet nytt.
"Falsk argument" burde vært ulovelig, og avisene burde nekter å trykke sånt møl.
Hvordan kan de mene at mindre og mindre prøver Cannabis? Syns det bare blir flere og flere jeg..

Også argumenterer de med at Alkohol og legale psykoaktive stoffer drepe så mange bare fordi de er lovlige? WTF?!
Sist endret av Theoneandonly; 20. februar 2012 kl. 13:07.
Leste det selv og fikk nesten kaffen i vrangstrupen.
En tolldirektør og lederen i Norsk Narkotikapolitiforening burde ha litt mer faglig tyngde enn det de viser til her. Hele innlegget er en lang rekke hersketeknikker for å prøve å prakke meningen sin ut på folk.
Dårlige argumenter, uten kilder, samtidig som de feier alle argumentene for legalisering under teppet, uten å si noe mer enn at "sånn er det med den saken"...
Er det ikke slik at politiet skal holde seg unna politikken? Det er jo ingen tvil om at NNPF jobber i strid mot sitt eget mandat dersom dette er tilfelle.
Et "nei" var det, rungende var det ikke. Håper noen svarer på dette makkverket.
Nevnes jo også i kronikken at Tolldirektør Bjørn Røse synes tollen gjør en god jobb.
Dette underbygger han med at kun 50-60% av narkotikaen som er ment til Norge, kommer inn i Norge.
Det at over halvparten av narkotikaen kommer seg fra andre verdensdeler, over 4-5 landegrenser og inn i Norge kaller han for "ganske bra".
Virker mer og mer som Bjørn Røse kun har skrevet denne kronikken i desperasjon. Men ser ikke helt hva han vil oppnå...

EDIT:
Håpløst at slike mennesker kan få jobb som direktør i det offentlige.
Tenk om direktører innen helsevesenet var ganske fornøyde med å behandle litt i underkant av halvparten.
Sist endret av Screwdriver; 20. februar 2012 kl. 14:18.
Selvfølgelig sier politi og tollvesen dette, og at de i stedet må ha mer ressurser og arbeidsplasser til dem. Skogsindustrien vil naturligvis også at vi må hugge ned enda flere trær. Å høre politi og tollvesen konstatere at det ikke finnes faglige argumenter for avkriminalisering og legalisering er like dumt som å skulle høre skogsindustrien si det ikke finnes faglige argumenter for å ikke hugge ned regnskogen i Amazonas. Men det er enda mer provoserende å lese dem skrive at land som har eksperimentert med legalisering eller avkriminalisering har fått problemer, ikke lenge etter at forbes postet artikkelen om hvordan narkotikamisbruket i Portugal er gått ned med 50% siden avkriminaliseringen av alle stoffer.
Bare jeg som synes det er rart at Norge står for 0,125% av overdosedødsfallene men har kun 0,0007% av verdens befolkning?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Bare jeg som synes det er rart at Norge står for 0,125% av overdosedødsfallene men har kun 0,0007% av verdens befolkning?
Vis hele sitatet...
Dette blir bare spekulasjon fra min side, men; Det er jo ikke akkurat ukjent at Norge får inn mye av de kjipeste varene (dette gjelder da stoff som blir smuglet, og ikke de som blir framstilt/dyrket i Norge.) Dermed kan disse stoffene bli blandet ut av uærlige dealere i Norge. Som følge av dette kan folk dø av forgiftning av forskjellige stoffer, og siden det ble tatt sammen med narkotika så blir dødsårsaken forklart som "Dødsfall som følge av narkotika (Overdose)".

Ble kanskje litt rotete, men håper at noen forstod hva jeg mente.

EDIT: Norge utgjør forsåvidt 1,4% av verdens befolkning.
Sist endret av Paradigm; 20. februar 2012 kl. 15:06.
Syns det var litt morsomt å lese at cannabis bruken går nedover, men samtidig gjør de større og større beslag oftere.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Bare jeg som synes det er rart at Norge står for 0,125% av overdosedødsfallene men har kun 0,0007% av verdens befolkning?
Vis hele sitatet...
Kan vel heller si at vi har bedre oversikt på dødsfallene i landet, er nok store svarte tall på dette. I U- Land , NIC- Land, Russland slite vel stort med Desomorphine, og regner med de landene generelt har dårligere oversikt.
Sist endret av Larsiii; 20. februar 2012 kl. 15:23.
Denne kronikken er sjokkerende dårlig. Jeg syns ikke de har en særlig god sak i utgangspunktet, men dette kunne blitt gjort bedre. Ikke bare er argumentene i seg selv dårlige, men de er også elendig underbygget. Det skinner såpass klart igjennom at jeg umulig kan se at dette hjelper saken deres.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Bare jeg som synes det er rart at Norge står for 0,125% av overdosedødsfallene men har kun 0,0007% av verdens befolkning?
Vis hele sitatet...
En uvanlig stor andel av Norske heroinister er sprøytenarkomane. Det henger sammen med at prisene er så høye at det helt fra starten av ble etablert en sprøytekultur. Det er også veldig vanlig med blandingsmisbruk i Norge.

Sitat av Nath Vis innlegg
Syns det var litt morsomt å lese at cannabis bruken går nedover, men samtidig gjør de større og større beslag oftere.
Vis hele sitatet...
Ser ikke sammenhengen. Det betyr bare at smuglerne har begynt å frakte mer på en gang.
Sist endret av Stratops; 20. februar 2012 kl. 15:36.
at ikke div milde narkotiske stoffer blir legalisert eller sterke for den saks skyld handler vel heller om at da mister mange mektige narkobaroner jobben!
skulle Ikke PFU vært her å straffa denne lille mannen som skrev denne artikkelen... det hørtes ut som om dette var "skribentens" egne ord.

Kjip artikkel...
Når skal folk skjønne at forbud ikke hjelper

- Forbudet stopper ikke bruk og tilgjengelighet - En legalisering vil gi bedre kontroll på bruk og tilgjengelighet
- Forbudet gir store inntekter til kriminelle miljøer - En legalisering vil kutte inntekten og gi staten mulighet til å kontrollere og skatte det.
- Forbudet kriminalisere og stigmatiserer store deler av befolkningen som er helt vanlige folk med vanlige interesser - En legalisering vil gjøre at disse ikke blir kriminalisert og trenger å komme i kontakt med kriminelle miljøer for å få tak i cannabis.

Narkotika er ikke noe som lar seg fjerne gjennom et forbud, det er rimelig åpenlyst spør du meg. Så hvilke alternativer har vi egentlig? Vi kan enten tviholde på forbudspolitikken av frykt for å innrømme at vi har feilet totalt, og dermed fraskrive oss alt ansvar og all kontroll over narkotikamarkedet. Eller, vi kan avkriminalisere og legalisere, ta det samfunnsansvaret vi strengt tatt burde tatt for lenge siden, og dermed ta kontroll over markedet, sikre kvaliteten, beskatte varene, og frata de kriminelle miljøene enorme inntektskilder og maktposisjoner. Gjennom forbudet gir vi fra oss muligheten til å kontrollere markedet gjennom tiltak som aldersgrenser og kvalitetskontroller. Man gir rett og slett hele ansvaret til de kriminelle, som selvsagt ikke finner det for godt å begrense tilgang, eller å sikre kvalitet på noen som helst måte.

- Jeg mener man fraskriver seg ansvar når man velger å lukke øynene for hvor dårlig forbudet fungerer, og heller tviholder på en utdatert og feilslått politikk av frykt for å rokke ved en inngrodd, nærmest religiøs moral som nå har preget den politiske scenen i mange tiår. Man er redd for hva USA vil si, hva EU vil si, og ikke minst hva de gamle partiveteranene vil si. Det er lite mot å finne hos norske politikere til å gå i mot noe som så mange har tviholdt på så lenge. Karrieren er gjerne viktigere enn å ta det samfunnsansvaret som man egentlig vet man burde. Det er ikke tilfeldig at svært mange mennesker fra høytstående stillinger som nå uttalerer seg positivt om legalisering, ikke lenger er i den stilling og maktposisjon de én gang var i. Det er politikernes feighet som er skyld i opprettholdelsen av dette feilslåtte systemet, og det er deres ansvar å rydde opp før flere liv renner ned i avløpet.

«Beklager å måtte si det, men dette er ting vi bidrar til å opprettholde gjennom et forbud. Vi sier, uten at vi er klar over det, at det er helt greit at staten ikke skal ha noen som helst kontroll over salg, produksjon og distribusjon av narkotika og overlater hele driten rett i henda på et miljø som er så gjennomført j**lig at jeg blir svimmel av å tenke på det.» - http://rus.no/id/623.0

Hvis vi skal se det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, så kan vi jo begynne å se på hvor mye penger og ressurser vi pr. i dag kaster ut av vinduet gjennom forbudspolitikken. Rundt 40% av alle straffesaker i Norge er narkotikarelaterte. Det er nesten halvparten. Det er helt ufattelig hvor mye tid og ressurser politiet bruker på dette, for ikke å snakke om rettsvesenet, som i likhet med politiet ikke akkurat har mangel på viktige arbeidsoppgaver. Alt dette uten at vi ser en nevneverdig forbedring i utbredelse, bruk/misbruk og overdosedødsfall, ofte tvert i mot.

Tenk på alle de pengene og ressursene vi kunne spart! I stedet for å forfulgt cannabisbrukere så kunne vi heller brukt ressursene på alvorlig kriminalitet og pengene på en ordentlig rusomsorg og ruspolitikk.

Man har jo alltid denne teorien om at cannabis er et gateway drug da.
Det finnes ingen beviser eller vitenskap som tilsier at noen som bruker cannabis går over til tyngre stoffer.
Det blir like dumt som å si at alkoholikere begynte med melk eller brus før de gikk over på brennvinet.
Grunnen til at folk heller går over til tyngrestoffer er pga nysgjerrighet og fristelser.
For hvor må man gå for å få tak i hasj? Jo til de kriminelle miljøene. Man blir kriminalisert av samfunnet fordi man bruker cannabis.

For meg så syns jeg det er helt bakvendt og dobbeltmoralistisk at man kan skryte av hvor drita full man var i helga, hvor mye dumt man gjorde, hvor kult det var at du knakk nesa på en random fyr på byen og bare avfeie alt med at "Jeg var full" og da er alt greit. Man kan gjøre nesten hva som helst og si "Jeg var full" så er det liksom ikke noen stor sak igjen.
Man kan fritt få lov til å si alt det der, men når noen spør hva du gjorde på fredagskvelden så kan du ikke svare "Nei jeg slappet av med en joint, en god film og noen venner" blir for dumt..


Kilder:
http://rus.no/id/623.0
http://freak.no/?
http://www.leap.cc/
Vis hele sitatet...
Meget bra skrevet haha, og selvfølgelig blir freak nevnt som kilde ^^ hvem tar æren for dette innlegget?
Er det virkelig lovt til å komme med så mye bullshit i en avis? Burde jo nesten være noen sannhetsregler.

Ser ut som vi må øke forbruket vårt for å gi dem en på tryne.

Likte denne veldig godt: Sitat fra en artikkel av NRK "– Av og til føles det som å øse fra en lekk båt med teskje. Det blir bare mer og mer, sier en politimann til NRK."
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Er det virkelig lovt til å komme med så mye bullshit i en avis? Burde jo nesten være noen sannhetsregler.

Ser ut som vi må øke forbruket vårt for å gi dem en på tryne.

Likte denne veldig godt: Sitat fra en artikkel av NRK "– Av og til føles det som å øse fra en lekk båt med teskje. Det blir bare mer og mer, sier en politimann til NRK."
Vis hele sitatet...
Du får sende en klage til PFU
Skjønner heller ikke hvorfor Tollen og NNPF får spalteplass til å skrike ut meningene sine heller. Er det bare å valse inn til Dagbladet med notater, så lenge man har en jobb litt 'oppi systemet'?
Hvis ikke burde jo bare noen sende inn det svaret som ble sitert over meg, og be om å få en artikkel fra den siden og. En god avis skal jo se begge sider av en sak
Sitat av Paradigm Vis innlegg

EDIT: Norge utgjør forsåvidt 1,4% av verdens befolkning.
Vis hele sitatet...
Dæven, et halvt år på musikkstudiet har virkelig gjort meg rusten. Men regnet en gang til og da fikk jeg 0,07 %. Ikke 1,4. Gitt at vi har 7 milliarder i verden og 5 millioner i Norge.

Da ble det litt mindre dramatisk gitt, men vi har hvertfall et veldig høyt antall overdoser! Poenget mitt skulle vel være at hvis forbudspolitikken hadde fungert i Norge så ville vi ikke hatt 200 overdosedødsfall årlig.
Mitt inntrykk er at så lenge du snakker negativt om rusmidler som cannabis, ja så er det fritt frem for alle og enhver og man trenger ikke noen form for dokumentasjon eller kilder på det man sier.

Prøver man derimot å si noe positivt om cannabis, ja da må man kunne vise til forskningsrapporter fra flere forskjellige hold og kilder for absolutt alt man sier, men selv med all dokumentasjon på det rene, er det slett ikke sikkert du slipper til i media.

Rus og forbudspolitikken her til lands er bare trist og skulle ønske man snart kunne begynne tenke i nye baner, fremfor og tviholde på noe som for meg minner farlig mye om dogmer.
Sist endret av Veggen; 20. februar 2012 kl. 16:46.
Gitt at det er 5.000.000 mennesker i Norge og 7.000.000.000 mennesker i verden har Norge ca 0,0007% av verdens befolkning...

5000000/7000000000=0,0007142857
Må jo forstå at politiet i Norge er mot det, de lever jo trossalt av å dele ut bøter til 16 åringer som har prøvd for første gang eller trafikkbøter til folk som ikke bruker bilbelte
Sitat av Dalla90 Vis innlegg
Gitt at det er 5.000.000 mennesker i Norge og 7.000.000.000 mennesker i verden har Norge ca 0,0007% av verdens befolkning...

5000000/7000000000=0,0007142857
Vis hele sitatet...
Du må gange med 100 for å få prosent, og da får du 0,07(etc) % slik Sneipen sa.
Sjæl as. Hvis jeg vil ha litt aggresjon i hverdagen leser jeg slike artikkeler og hysteriske mødres mening om cannabis på mammaforum osv. Skikkelig Adrenalinrush!
Avhengighetspotensiale har vært omstridt, men i den senere tid har man kommet til at det synes å være forholdsvis stort. Dessuten er det stor enighet om at Cannabis ofte er springbrettet som fører misbrukeren over på andre stoffer. Avhengigheten av Cannabis kommer sakte men sikkert snikende innpå misbrukeren, og før man egentlig vet det, har man utviklet avhengighet.
Vis hele sitatet...
Jeg elsker hjernedøde personer haha. Nydelig lesestoff i en trist og kjedelig hverdag. Likte spesielt delen med "avhengigheten av Cannabis kommer sakte men sikkert snikende innpå misbrukeren".
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Jeg elsker hjernedøde personer haha. Nydelig lesestoff i en trist og kjedelig hverdag. Likte spesielt delen med "avhengigheten av Cannabis kommer sakte men sikkert snikende innpå misbrukeren".
Vis hele sitatet...
Viktig å være obs før 2/3 av Norge er blitt snikavhengige av cannabis.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Jeg elsker hjernedøde personer haha. Nydelig lesestoff i en trist og kjedelig hverdag. Likte spesielt delen med "avhengigheten av Cannabis kommer sakte men sikkert snikende innpå misbrukeren".
Vis hele sitatet...
Akkurat det er ikke tull. Har lest og flere her på freak som har blitt psykisk avhengige av cannabis, og mørketallene som benekter det er nok mye større.
Sist endret av Grix; 20. februar 2012 kl. 18:30.
Sitat av Grix Vis innlegg
Akkurat det er ikke tull. Har lest og flere her på freak som har blitt psykisk avhengige av cannabis, og mørketallene som benekter det er nok mye større.
Vis hele sitatet...
At cannabis er avhengighetsskapende skal jeg ikke si noe på, da jeg ikke har lest så forferdelig mye om det. Jeg reagerte på var hvordan det var fremstilt. Fikk nesten assosiasjoner til dodraugen.
Sitat av Grix Vis innlegg
Akkurat det er ikke tull. Har lest og flere her på freak som har blitt psykisk avhengige av cannabis, og mørketallene som benekter det er nok mye større.
Vis hele sitatet...
Men er det cannabisen som skaper avhengighet, eller er det brukerens behov for å selvmedisinere mens toleransen øker som skaper den?

Visse mennesker har mer anlegg enn andre til å bli avhengige av rusmidler, og andre har større behov for virkelighetsflukt enn gjennomsnittet.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Men er det cannabisen som skaper avhengighet, eller er det brukerens behov for å selvmedisinere mens toleransen øker som skaper den?
Vis hele sitatet...
What the.. er det virkelig vits å gå rundt grøten på denne måten? Selvmedisinering og toleranse går jo hånd i hånd med avhengighet, og det gjelder hvert eneste stoff.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Men er det cannabisen som skaper avhengighet, eller er det brukerens behov for å selvmedisinere mens toleransen øker som skaper den?

Visse mennesker har mer anlegg enn andre til å bli avhengige av rusmidler, og andre har større behov for virkelighetsflukt enn gjennomsnittet.
Vis hele sitatet...
Den totale andelden av cannabisbrukere som (i løpet av livet) utvikler avhengighet, ligger på litt under 10 %. Det hadde selvfølgelig vært kjempeflott om tallet hadde vært lavere, men sammenliknet med de fleste andre rusmidler er dette et relativt lav tall. Det er nesten bare psykedeliske tryptaminer som har lavere avhengighetspotensiale.

Videre er det som oftest personer i utsatte grupper som utvikler avhengighet.


Så NNPF driver ekstrem skremselspropaganda når de prøver å få det til å virke som cannabis er kjempe-avhengighetsskapende.
Redpilled alfahann
Sitat av bronsky Vis innlegg
Men er det cannabisen som skaper avhengighet, eller er det brukerens behov for å selvmedisinere mens toleransen øker som skaper den?

Visse mennesker har mer anlegg enn andre til å bli avhengige av rusmidler, og andre har større behov for virkelighetsflukt enn gjennomsnittet.
Vis hele sitatet...
Da er det selvsagt cannabisen som skaper avhengighet. Ingen cannabis, ingen avhengighet.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Den totale andelden av cannabisbrukere som (i løpet av livet) utvikler avhengighet, ligger på litt under 10 %

Det hadde selvfølgelig vært kjempeflott om tallet hadde vært lavere, men sammenliknet med de fleste andre rusmidler er dette et relativt lav tall. Det er nesten bare psykedeliske tryptaminer som har lavere avhengighetspotensiale.
Vis hele sitatet...
Kilde på andel cannabisbrukere som utvikler avhengighet, og andel brukere av psykedeliske tryptaminer som blir avhengige?

Sitat av Vargas Vis innlegg
Så NNPF driver ekstrem skremselspropaganda når de prøver å få det til å virke som cannabis er kjempe-avhengighetsskapende.
Vis hele sitatet...
Når hevdet de det?
Sist endret av Stratops; 20. februar 2012 kl. 19:54.
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Sitat av Grix Vis innlegg
Akkurat det er ikke tull. Har lest og flere her på freak som har blitt psykisk avhengige av cannabis, og mørketallene som benekter det er nok mye større.
Vis hele sitatet...
Joda, det er sant nok det, men for politiet og dagbladet er "misbrukeren" synonymt med "brukeren", og da blir det noe helt annet.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
What the.. er det virkelig vits å gå rundt grøten på denne måten? Selvmedisinering og toleranse går jo hånd i hånd med avhengighet, og det gjelder hvert eneste stoff.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig vits i å benytte seg av hersketeknikker?

Etter hvert som toleransen øker er det naturlig å øke dosen, dette blir også gjort ved samarbeid med lege ved bruk av tradisjonelle legemidler ved smertelindring.
Får du ikke bukt med smertene ved å dosere slik som legen har anbefalt så justerer man opp dosen til man får ønsket effekt, dog innen rimelighetens grenser.

Cannabis er som kjent ikke et godkjent legemiddel og derfor kan man heller ikke få dette på resept slik at det kan inntas etter forskrift fra lege, derfor blir dette per definisjon selvmedisinering fra første stund.
Men det er ingenting i veien for at man kan ha et fornuftig forhold til dette stoffet ved å dosere fornuftig.
Det er ikke nødvendigvis slik at man må opp i skyhøye doser pga. vanvittig økning i toleranse, her er det måtehold som gjelder.


Et eksempel på at du tar feil i dine bastante konklusjoner:

Remember, it is common for people to develop a tolerance to their pain medication and to need higher doses to achieve the same level of pain relief. Such a situation is normal and is not a sign of addiction. However, you should talk to your doctor if this effect becomes troubling.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.webmd.com/pain-management...ance-addiction

I tillegg kan jeg henvise til en meget utfyllende artikkel som blant annet utreder forskjellene mellom toleranse og avhengighet i forskjellig form: http://www.jenniferschneider.com/art...ependence.html
Sitat av Stratops Vis innlegg
Kilde på andel cannabisbrukere som utvikler avhengighet, og andel brukere av psykedeliske tryptaminer som blir avhengige?
Vis hele sitatet...
skador av hasj och marijuana En svært konservativ sammenfatning av mye forsjellig forskning.. og med et meget bredt syn på hva som kan beskrives som avhengi, sier at grovt sett er det ca 10 % av de som prøver cannabis som noen gang utvikler en avhengighet

Psykadellika er det desidert minst avhengigskapende som er å finne, finnes det i det hele tatt noen som er blitt avhengig av de store kjente? (LSD, sopp, meskalin..etc)
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
skador av hasj och marijuana En svært konservativ sammenfatning av mye forsjellig forskning.. og med et meget bredt syn på hva som kan beskrives som avhengi, sier at grovt sett er det ca 10 % av de som prøver cannabis som noen gang utvikler en avhengighet

Psykadellika er det desidert minst avhengigskapende som er å finne, finnes det i det hele tatt noen som er blitt avhengig av de store kjente? (LSD, sopp, meskalin..etc)
Vis hele sitatet...
En kompis av en kompis av meg fra Oslo spiste sopp hver dag. Og i følge kompisen min var han helt grøt i hue. Aldri møtt fyren selv så kan jo hende alt bare er oppspinn. (Han er død den dag i dag ifølge vennen min. Selvmord.)
Sitat av A-tillah Vis innlegg
En kompis av en kompis av meg fra Oslo spiste sopp hver dag. Og i følge kompisen min var han helt grøt i hue. Aldri møtt fyren selv så kan jo hende alt bare er oppspinn. (Han er død den dag i dag ifølge vennen min. Selvmord.)
Vis hele sitatet...
Han er fortsatt ikke blitt avhengig - og sannsynligvis opplevd få eller ingen fysiske bivirkninger.

Det er derimot ikke noen hemmelighet at man kan bli særdeles virkelighetsfjern av store mengder psykedelia over lengre tid. Forvrengt virkelighetsoppfatning og/eller paranoia er fort gjort å få etter for store mengder.
Sist endret av Screwdriver; 20. februar 2012 kl. 21:07.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Kilde på andel cannabisbrukere som utvikler avhengighet, og andel brukere av psykedeliske tryptaminer som blir avhengige?
Vis hele sitatet...
Jeg har tidligere på forumet her linket til en metastudie av flere epidemiologiske studier i USA fra 1992 til 1998. Dessverre klarer jeg ikke å oppdrive link til PDF av selve studien (og historikken går ikke så langt på Freak).

Men her er det en som enten bruker deler av metastudien, eller et av studiene som er en del av metastudien. Se under "C. Epidemiology"

http://psychiatryonline.org/content....1675010#144372

Her er dessverre ikke tallene for hallusinogener tatt med. Problemet med studien på dette området var dog at alle psykedeliske/hallusinogene stoffer var plassert i èn gruppe. Tallet for hele gruppen var 5%. Og siden tryptaminer som psilocin og andre indolderivater som LSD har en farmakoligisk virkningsmåte som ikke aktiverer dopaminerge signalveier like mye som f.eks PCP. Det er derfor legitimt å anta at tallene for hallusinogene tryptaminer er noe under det samlede tallet for "hallusinogener". Og tallet er uansett lavere enn for cannabis.

Skal se litt til om jeg finner kilde på dette.


Sitat av Stratops Vis innlegg
Når hevdet de det?
Vis hele sitatet...
Eh jeg tror jeg kan ha tatt de to innleggene som NNPF har (vært med å) skrevet; det i dagbladet og det på deres egen side (også linket til her i tråden), og "fusa" dem litt i hodet. Poenget er uansett at det er meninger de står for, se innlegg av Bmariuz i side 2 i denne tråden.
Sist endret av Vargas; 20. februar 2012 kl. 21:20.
Sitat av Knask Vis innlegg
Er det virkelig vits i å benytte seg av hersketeknikker?
Vis hele sitatet...
Kunne spart meg for det, men det blir litt slitsomt i lengden å lese post på post som prøver å unnskylde cannabis for alt mulig. Å si at det er toleransen og selvmedisinering som skaper avhengighet, men ikke cannabisen selv blir jo bare helt teit. Blir som å si at det ikke er heroinen som gjør deg avhengig, men smertelindringen du får av det.. Same shit.

Sitat av Knask Vis innlegg
Etter hvert som toleransen øker er det naturlig å øke dosen, dette blir også gjort ved samarbeid med lege ved bruk av tradisjonelle legemidler ved smertelindring.
Får du ikke bukt med smertene ved å dosere slik som legen har anbefalt så justerer man opp dosen til man får ønsket effekt, dog innen rimelighetens grenser.

Cannabis er som kjent ikke et godkjent legemiddel og derfor kan man heller ikke få dette på resept slik at det kan inntas etter forskrift fra lege, derfor blir dette per definisjon selvmedisinering fra første stund.
Men det er ingenting i veien for at man kan ha et fornuftig forhold til dette stoffet ved å dosere fornuftig.
Det er ikke nødvendigvis slik at man må opp i skyhøye doser pga. vanvittig økning i toleranse, her er det måtehold som gjelder.
Vis hele sitatet...
Jeg ordla meg litt feil, jeg mente ikke at toleranse må bety at man er blitt avhengig. Det jeg prøvde å si var at selvmedisinering, toleranse og avhengighet er ting som ligger veldig nært hverandre, og det går ikke å si at de 2 første er grunnen til at man blir avhengig, i et forsøk på uskyldiggjøre selve stoffet.
Hvem blir med på å boikotte db for evig og alltid.
Er lei å få servert dritt.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
skador av hasj och marijuana En svært konservativ sammenfatning av mye forsjellig forskning.. og med et meget bredt syn på hva som kan beskrives som avhengi, sier at grovt sett er det ca 10 % av de som prøver cannabis som noen gang utvikler en avhengighet
Vis hele sitatet...
W Swift et al rapporterar 2001 om en likaledes nationell men australisk studie.
Man studerade drygt 10000 personer över 18 år, representativa för befolkningen.
Under det gångna året hade 1,5 procent varit beroende och 0,7 procent missbrukare. Av de 7,1 procent som var cannabisanvändare på någon nivå var cirka 20 procent beroende och cirka 10 procent missbrukare.
Vis hele sitatet...
Merk:
1) Dette gjelder brukere over 18 år
2) Denne viser at det er 20% som har vært avhengige iløpet av det siste året
3) Skandinavia har en særegen ruskultur, og jeg tror det er vanskelig å overføre statistikk fra land som USA og Australia

På en annen side slumpet jeg over Forbundet mot Rusgifts nettsider som hevder:
Sitat av http://www.fmr.no/index.php?id=72710
I USA og Australia har man regnet ut at om lag 10 % av dem som noen gang bruker cannabis, blir daglige brukere, og ytterligere 20-30 prosent bruker rusgiften ukentlig. Tung cannabisbruk er vanligvis definert som daglig eller nesten daglig bruk av cannabis.
Vis hele sitatet...
Men de henviser ikke til noen kilder for denne påstanden. Jeg tror det er best å ikke kaste ut tall for andel hasjbrukere som blir avhengige inntil vi har fått en norsk statistikk på det. De tallene vi har nå er svært usikre.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Psykadellika er det desidert minst avhengigskapende som er å finne, finnes det i det hele tatt noen som er blitt avhengig av de store kjente? (LSD, sopp, meskalin..etc)
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kjenner personlig til tilfeller der folk har bedrevet en voldsom virkelighetsflukt med psykedelika (særlig LSD). Som Vargas påpeker er det nok sjeldnere, men det skjer absolutt. Og når det skjer er det utrolig destruktivt.
Sist endret av Stratops; 21. februar 2012 kl. 00:01.
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7995659

Noen som har noen tanker bak dette? Tror dere dette er et steg inn i virkeligheten for noen og at de slutter å være så fordømt naive?
Sitat av A-tillah Vis innlegg
En kompis av en kompis av meg fra Oslo spiste sopp hver dag. Og i følge kompisen min var han helt grøt i hue. Aldri møtt fyren selv så kan jo hende alt bare er oppspinn. (Han er død den dag i dag ifølge vennen min. Selvmord.)
Vis hele sitatet...
Pappa sa en veldig lur ting til meg som fortsatt sitter ganske godt; Ikke tro på alt du hører. Høres helt ulogisk ut.

Tenk på de enorme mengdene med sopp han må besitte for å kunne trippe hver dag.