Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 13564
Heihååå

jeg har spekulert langt og lenge på hvordan politiet går frem når de åpner diverse mobiler

skulle egentlig skrevet dette når jeg har kommet meg hjem så jeg faktisk hadde navnet på den "boksen" , altså hardwaren man kan bruke på generellt kinamobiler and such... meeen skriver det inn når jeg har tid

har blitt en liten nørd selv når det kommer til å bypass'e android-google låsen på diverse mobiler, siste jeg fikk åpna var en huawei mate 20 pro og samsung s10 men lurer på hvordan man gjør dette uten at man må formatere den.

hvis noen har en sykt genial metode som helst ikke bør deles med omverdenen så send en pm istede
Det meste av tlf er dem får åpnet, er folk som er så dumme at dem blir lurt til og gi ifra seg koden. Og dem har og lov til å bruke tvang for å bruke fingeren din til og åpne med vist du bruker den slags. Ellers så tror jeg ikke dem får åpnet en eneste en så lenge det er av nyere slag Apple/android.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Det meste av tlf er dem får åpnet, er folk som er så dumme at dem blir lurt til og gi ifra seg koden. Og dem har og lov til å bruke tvang for å bruke fingeren din til og åpne med vist du bruker den slags. Ellers så tror jeg ikke dem får åpnet en eneste en så lenge det er av nyere slag Apple/android.
Vis hele sitatet...
Politiet kan lett åpnet nye mobiler jo, de kan finne bilder du har slettet for en evighet siden til og med.
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Politiet kan lett åpnet nye mobiler jo, de kan finne bilder du har slettet for en evighet siden til og med.
Vis hele sitatet...
Så det at FBI ikke får åpnet Apple produkter med 6 sifret kode er bare tull?
hadde en app for noen år siden der jeg kunne fjernstyre mobilen med sms, måtte bli jævli plagsomt når jeg satte på sirene i 3 timer i strekk inne i garderoben til polisn haha, fikk også epost med en selfie og gps location for hver gang de prøvde å åpne/skru av den xD komisk
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Så det at FBI ikke får åpnet Apple produkter med 6 sifret kode er bare tull?
Vis hele sitatet...
Ja?

https://www.npr.org/sections/thetwo-...ut-apples-help

I Norge så kan ikke politiet tvinge det til å si koden, men dersom de vil ha tilgang til informasjonen på telefonen kan de sende den videre til datakyndige. Det kreves jo igjen større ressursbruk, så avhenger av sakens alvorlighetsgrad om de faktisk gidder dette.
Når det kommer til tidlig android og iOS før iPhone 5..(?) Så speilet de bare hele tlf din og fikk den opp på PC.

Nå etter Apple sikret seg ende mer enn før rundt iPhone 5 tidene og nyere android som utomatisk krypterer innholdet.


Men slik jeg ser det nå, så får de lett tilgang til Android tlf men ikke Apple uten finger eller mønster og høyesterett(tror jeg) ga en siktet medhold i å slippe måtte åpne iphone med tommel. Eller så var det omvendt.
Sist endret av Naturgrønn; 30. juli 2019 kl. 07:32.
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Ja?

https://www.npr.org/sections/thetwo-...ut-apples-help

I Norge så kan ikke politiet tvinge det til å si koden, men dersom de vil ha tilgang til informasjonen på telefonen kan de sende den videre til datakyndige. Det kreves jo igjen større ressursbruk, så avhenger av sakens alvorlighetsgrad om de faktisk gidder dette.
Vis hele sitatet...
Det du linker til er i fra mars 2016. Har skjedd en del på den tiden.
i android 4.0 og oppover kan du utnytte AES128(og 256?) som krypteringsalgoritme.

for å si det slik:
ingen velger å bli politi derrsom de på en eller annen magisk måte er i stand til å knekke nevnt kryptering.

Bare pass på å ha 8+ siffer for å unngå bruteforce, så er du 100% safe fra norske myndigheter.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Om det er så lett som noen av dere sier stusser jeg veldig på hvorfor jeg sist fikk 7(!) henvendelser fra de sist der de ba meg om å bidra med kode eller fingeravtrykk..?

Også ipad og iphone bare ga de tilbake til meg, hentet de ut hos PST, de ga beskjed om at de ikke hadde fått åpnet de.

Har også hatt flere av androidene mine og samme regla. Vet ikke om det står på ressurser eller hva, men om de hadde fått åpnet de hadde straffeutmålingen gått veldig annerledes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av visualn00b Vis innlegg
i android 4.0 og oppover kan du utnytte AES128(og 256?) som krypteringsalgoritme.

for å si det slik:
ingen velger å bli politi derrsom de på en eller annen magisk måte er i stand til å knekke nevnt kryptering.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som mistenker at politiet knekker AES256. Men 8 tegn er åpenbart ikkje 256 bit. Så dei 8 teikna du foreslår som passord blir brukt på eit vis til å enten utlede kryptonøkkel (key derivation) eller for å låse opp tilgangen til ein kryptonøkkel lagra i ein sikker prosessor (secure enclave e.l.).

Så godt som samtlige kjente angrep mot moderne krypto er sidekanalsangrep, altså å utnytte kjente svakheiter i implementasjonen for å finne nøkkelen, framfor å angripe kryptoen i seg sjølv.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Det du linker til er i fra mars 2016. Har skjedd en del på den tiden.
Vis hele sitatet...
«Nå har Stortinget vedtatt en endring i straffeprosessloven som gjør at politiet fra 1. juli kan bruke fysisk makt til åpne telefoner som er låst med såkalt biometri. Det vil si bruk av fingeravtrykk, irisgjenkjenning og andre metoder.» (2017)

Hentet her.
Har skjedd LITT siden 2016, kan du si! Bare en liten lovendring, pyttpytt.

Sitat av Carmex Vis innlegg
Om det er så lett som noen av dere sier stusser jeg veldig på hvorfor jeg sist fikk 7(!) henvendelser fra de sist der de ba meg om å bidra med kode eller fingeravtrykk..?

Også ipad og iphone bare ga de tilbake til meg, hentet de ut hos PST, de ga beskjed om at de ikke hadde fått åpnet de.

Har også hatt flere av androidene mine og samme regla. Vet ikke om det står på ressurser eller hva, men om de hadde fått åpnet de hadde straffeutmålingen gått veldig annerledes.
Vis hele sitatet...
Når var dette? Var det før 1. juli 2017, var det rett og slett ikke lov for politiet og tvinge fram fingeravtrykk for å åpne mobiler. Dersom det gjelder en kode, så har du lov å nekte politiet den informasjonen, men det sier seg selv; enhver siktet i en sak rettet mot en selv har lov å nekte å bidra med informasjon til politiet. Dersom man blånekter, og politiet absolutt vil åpne opp mobilen, tar de den heller til datakyndige som har mulighet til å åpne den uten å bruke kode.

Er nå nysgjerrig på hvor og hva dere baserer deres argumenter på? Kilder, please?
Sist endret av dreamcave; 30. juli 2019 kl. 18:42. Grunn: Skrivefeil
Sitat av dreamcave Vis innlegg
«Nå har Stortinget vedtatt en endring i straffeprosessloven som gjør at politiet fra 1. juli kan bruke fysisk makt til åpne telefoner som er låst med såkalt biometri. Det vil si bruk av fingeravtrykk, irisgjenkjenning og andre metoder.» (2017)

Hentet her.
Har skjedd LITT siden 2016, kan du si! Bare en liten lovendring, pyttpytt.



Når var dette? Var det før 1. juli 2017, var det rett og slett ikke lov for politiet og tvinge fram fingeravtrykk for å åpne mobiler. Dersom det gjelder en kode, så har du lov å nekte politiet den informasjonen, men det sier seg selv; enhver siktet i en sak rettet mot en selv har lov å nekte å bidra med informasjon til politiet. Dersom man blånekter, og politiet absolutt vil åpne opp mobilen, tar de den heller til datakyndige som har mulighet til å åpne den uten å bruke kode.

Er nå nysgjerrig på hvor og hva dere baserer deres argumenter på? Kilder, please?
Vis hele sitatet...
Hadde du lest så skrev jeg dette lenger oppe i tråden at dem med makt kan tvinge deg til og bruke fingeren din.

Men du hevdet at dem ikke hadde problemer med og åpne en mobil med kode på.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av dreamcave Vis innlegg
«Nå har Stortinget vedtatt en endring i straffeprosessloven som gjør at politiet fra 1. juli kan bruke fysisk makt til åpne telefoner som er låst med såkalt biometri. Det vil si bruk av fingeravtrykk, irisgjenkjenning og andre metoder.» (2017)

Hentet her.
Har skjedd LITT siden 2016, kan du si! Bare en liten lovendring, pyttpytt.



Når var dette? Var det før 1. juli 2017, var det rett og slett ikke lov for politiet og tvinge fram fingeravtrykk for å åpne mobiler. Dersom det gjelder en kode, så har du lov å nekte politiet den informasjonen, men det sier seg selv; enhver siktet i en sak rettet mot en selv har lov å nekte å bidra med informasjon til politiet. Dersom man blånekter, og politiet absolutt vil åpne opp mobilen, tar de den heller til datakyndige som har mulighet til å åpne den uten å bruke kode.

Er nå nysgjerrig på hvor og hva dere baserer deres argumenter på? Kilder, please?
Vis hele sitatet...
Har ingen kilder, bare egne erfaringer, men dette var i 2017(og tidligere), såvidt jeg husker.
R.i.p 23.04.2021
Finnes en kinesisk software boks ting på eBay jeg ikke husker navnet på atm.den kan cracke låste telefoner og åpne opp uten noe særlig stress for og extrahere data
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tarm Vis innlegg
Finnes en kinesisk software boks ting på eBay jeg ikke husker navnet på atm.den kan cracke låste telefoner og åpne opp uten noe særlig stress for og extrahere data
Vis hele sitatet...
Nei, det finst ikkje.

Rett nok kan det finnast problem i ymse telefoner, men det er mange forskjellige løysinger, avhengig av t.d. CPU. I tillegg jobber både google og qualcomm med å patche sårbarheter, så ein slik boks vil vere kjapt utdatert, og langt ifrå universell.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hadde du lest så skrev jeg dette lenger oppe i tråden at dem med makt kan tvinge deg til og bruke fingeren din.

Men du hevdet at dem ikke hadde problemer med og åpne en mobil med kode på.
Vis hele sitatet...
Ja? De har ikke noe problem med det om de mener det er en nødvendig handling for å få viktig informasjon.
Det finnes enn boks som gjør dette for dem. Men det var ikke fra Kina men israelsk selskap som produserte. Itavisen hadde enn artikkel om den tidligere i år, at de lå til salgs på ebay

Edit.
Cellebrit heter devicen/selskapet
Sist endret av ex-adrin; 30. juli 2019 kl. 19:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Ja? De har ikke noe problem med det om de mener det er en nødvendig handling for å få viktig informasjon.
Vis hele sitatet...
[[Citation needed]]

At folk påstår ditt og datt om sikkerhet er komplett uinteressant. Det svirrer rykter i alle retninger, men om du ikkje har meir å vise til enn lause påstander, så bidreg ikkje det ein puck til diskusjonen.
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Ja? De har ikke noe problem med det om de mener det er en nødvendig handling for å få viktig informasjon.
Vis hele sitatet...
Lulz, i en post ovenfor etterlyser du kilder så kommer du med en bastant påstand at de ikke har problemer om det er nødvendig og inneholder viktig informasjon? Etterlyser kilder til dette da amerikanske myndigheter er åpne om at dette er problematisk å få til.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
[[Citation needed]]

At folk påstår ditt og datt om sikkerhet er komplett uinteressant. Det svirrer rykter i alle retninger, men om du ikkje har meir å vise til enn lause påstander, så bidreg ikkje det ein puck til diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Vel, har alt gjort det, men kan slenge med flere.
«Enkelte velger bort muligheten til å la telefonen låse seg opp ved fingeravtrykk og bruker kun kode. Hvilke muligheter har politiet da for å åpne telefoner og nettbrett?

Det er naturligvis ikke mulig for politiet å fysisk tvinge frem opplysninger om hva låsekoden på telefonen er. Dersom politiet vil ha tilgang til informasjon på telefonen må de låse den opp på annen måte og kan sende den videre til datakyndige som kan låse opp telefonen uten kode. Dette krever større innsats og ressursbruk og hvorvidt dette blir gjort avhenger av sakens karakter
http://advokatfirmaetsteinsvik.no/ak...apne-telefonen


«Dersom politiet for eksempel tar beslag i en PC med passordbeskyttelse og vedkommende ikke gir passordet, må politiet selv åpne PC-en, men dersom den er låst med biometrisk kode har de altså fått hjemmel til å bruke tvang.»
https://www.tek.no/artikler/du-ma-br...-om-det/396395

Reglene om ransaking av datasystemer står i § 199a og gjelder for datamaskiner, nettbrett og telefoner.
Vil gjerne se kilder som støtter motargumentene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Reglene om ransaking av datasystemer står i § 199a og gjelder for datamaskiner, nettbrett og telefoner.
Vil gjerne se kilder som støtter motargumentene.
Vis hele sitatet...
At korrekt implementert krypto ikkje lar seg knekke. Det er ikkje offentleg kjente angrep mot t.d. Bitlocker eller LUKS så vidt meg bekjent. Om statsaktører som NSA eller andre etteretningsorgan skulle sittje på angrep vil dei verte vurdert som så ekstremt verdifulle at dei ikkje vil bli ofra for å få deg dømt for småtteri som drap.

Reglane om ransaking gir dei tilgang til utstyr og kopiering av data. Men om dataa er krypterte får dei ikkje tak i det faktiske innhaldet.
Sist endret av vidarlo; 30. juli 2019 kl. 19:31.
https://www.google.com/amp/s/www.eng...ooter-s-phone/

https://www.extremetech.com/mobile/2...due-encryption

Nå lurer jeg fælt på hvilke ressurser norske datakyndige sitter på som ikke fbi har tilgang til (ref. link inlegg fra dreamcave)
Sist endret av bullshit..; 30. juli 2019 kl. 19:37.
I podcasten Kriss På Kripos ep 1 så prater de om cracking av mobiler

https://podcasts.apple.com/us/podcas...s/id1288491449
Lurer virkelig hvordan de skal klare å tvinge meg til å bruke fingeravtrykk. Skulle likt å sett at de hadde fysisk klart å lagt fingeren min stille ned på fingeravtrykkleseren.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
At korrekt implementert krypto ikkje lar seg knekke. Det er ikkje offentleg kjente angrep mot t.d. Bitlocker eller LUKS så vidt meg bekjent. Om statsaktører som NSA eller andre etteretningsorgan skulle sittje på angrep vil dei verte vurdert som så ekstremt verdifulle at dei ikkje vil bli ofra for å få deg dømt for småtteri som drap.

Reglane om ransaking gir dei tilgang til utstyr og kopiering av data. Men om dataa er krypterte får dei ikkje tak i det faktiske innhaldet.
Vis hele sitatet...
Det går jo igjen på alvorlighetsgraden da, og hva de er villig til å ofre?
Leste om et teknologisk smutthull som gjorde det mulig å hacke iPhones ved å stoppe nedtellingen etter en har tastet feil kode. GrayKey og Cellebrite var da to verktøy som klarte å utnytte dette. Nå har Apple tettet dette smutthullet, slik at det ikke lengre er mulig å åpne en lukket iPhone.
Såå tok visst feil da, men jeg forstår ikke hvorfor politiet sender mobiler til andre datakyndige som har lykkes i å åpne lukkete mobiler. Det skjedde med en god venn av meg, de fant et gammelt bilde han hadde slettet som var avgjørende i hans sak. Han nektet å gi kode eller fingeravtrykk, pluss koden var ganske vanskelig å gjette seg fram til. Men igjen de får vel kanskje bare kopiert innholdet?
Sitat av hala Vis innlegg
Lurer virkelig hvordan de skal klare å tvinge meg til å bruke fingeravtrykk. Skulle likt å sett at de hadde fysisk klart å lagt fingeren min stille ned på fingeravtrykkleseren.
Vis hele sitatet...
1. Hala sovner på cella.
2. Politiet legger fingeren på telefonen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Det går jo igjen på alvorlighetsgraden da, og hva de er villig til å ofre?
Vis hele sitatet...
Det er to tenkelege utgangspunkt for korleis du handterer ein 0-day som fundamentalt komromiterer t.d. Bitlocker:
-Den er så helvetes verdifull at verden aldri må få vite om den, men vi bruker den til å samle etteretningsinformasjon om fi i det skjulte.
-Den er så farlig at vi må få den patcha ASAP for å beskytte nasjonal sikkerhet.

Det finst faktisk ikkje mellomting når det gjeld så fundamentale sårbarheter. Eg tippar NSA ville gått for det første; sitte på den. Om dei såg tegn på at andre aktører hadde samme kunnskap antar eg dei hadde tipsa Microsoft kjapt, for å beskytte amerikanske interesser.

Men dei hadde ikkje avslørt det for å få deg dømt for drap.
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Leste om et teknologisk smutthull som gjorde det mulig å hacke iPhones ved å stoppe nedtellingen etter en har tastet feil kode. GrayKey og Cellebrite var da to verktøy som klarte å utnytte dette. Nå har Apple tettet dette smutthullet, slik at det ikke lengre er mulig å åpne en lukket iPhone.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Sidekanalangrep (som omgår kryptografien) er velkjent. Det finst garantert fleire slike hol, men problemet er at du helst ikkje vil avsløre dei, for då forsvinn tilgangen fort, fordi dei vert patcha. Eventuelt vil du avsløre dei, for å beskytte deg sjølv, fordi du trur andre du misliker har tilgang.
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Såå tok visst feil da, men jeg forstår ikke hvorfor politiet sender mobiler til andre datakyndige som har lykkes i å åpne lukkete mobiler.
Vis hele sitatet...
Svaret er ikkje svart-kvitt. Ulike produsenter har ulike tilnærminger, og telefoner vert stortsett ikkje patcha etter at dei er eit par år, noko som gjer at det gjerne er kjente sårbarheter. I tillegg kan det vere problem med hardware, som ikkje er mogeleg å patche i sw.
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Det skjedde med en god venn av meg, de fant et gammelt bilde han hadde slettet som var avgjørende i hans sak. Han nektet å gi kode eller fingeravtrykk, pluss koden var ganske vanskelig å gjette seg fram til. Men igjen de får vel kanskje bare kopiert innholdet?
Vis hele sitatet...
Det kjem heilt an på om han hadde skrudd på krypto eller ikkje, og kva telefon det er snakk om.

Om eg virka litt irritert i forrige innlegg så er grunnen enkel; det er eit komplekst tema, og enkle svar er stortsett så unyanserte at dei i praksis kun skaper støy. Irritasjonen er på ingen måte retta mot deg som person.
dreamcave: kan det tenkes at de datakyndige er f.eks. IBAS? Norsk politi har nok, som sagt tidligere i tråden, ingen spesielle måter å omgå sikker kryptering, men hvis det er snakk om å hente ut data som ikke er enkryptert vet jeg at de bruker IBAS. Om telefonen til vennen din ikke var enkryptert er det nok en smal sak for IBAS å hente et gammelt bilde fra den. De bruker vel også IBAS hvis det er snakk om f.eks. lagringsmedier som er forsøkt destruert eller har blitt skadet på andre måter.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er to tenkelege utgangspunkt for korleis du handterer ein 0-day som fundamentalt komromiterer t.d. Bitlocker:
-Den er så helvetes verdifull at verden aldri må få vite om den, men vi bruker den til å samle etteretningsinformasjon om fi i det skjulte.
-Den er så farlig at vi må få den patcha ASAP for å beskytte nasjonal sikkerhet.

Det finst faktisk ikkje mellomting når det gjeld så fundamentale sårbarheter. Eg tippar NSA ville gått for det første; sitte på den. Om dei såg tegn på at andre aktører hadde samme kunnskap antar eg dei hadde tipsa Microsoft kjapt, for å beskytte amerikanske interesser.

Men dei hadde ikkje avslørt det for å få deg dømt for drap.

Nettopp. Sidekanalangrep (som omgår kryptografien) er velkjent. Det finst garantert fleire slike hol, men problemet er at du helst ikkje vil avsløre dei, for då forsvinn tilgangen fort, fordi dei vert patcha. Eventuelt vil du avsløre dei, for å beskytte deg sjølv, fordi du trur andre du misliker har tilgang.

Svaret er ikkje svart-kvitt. Ulike produsenter har ulike tilnærminger, og telefoner vert stortsett ikkje patcha etter at dei er eit par år, noko som gjer at det gjerne er kjente sårbarheter. I tillegg kan det vere problem med hardware, som ikkje er mogeleg å patche i sw.


Det kjem heilt an på om han hadde skrudd på krypto eller ikkje, og kva telefon det er snakk om.

Om eg virka litt irritert i forrige innlegg så er grunnen enkel; det er eit komplekst tema, og enkle svar er stortsett så unyanserte at dei i praksis kun skaper støy. Irritasjonen er på ingen måte retta mot deg som person.
Vis hele sitatet...
Ah, jasså. Det er altså mye som foregår i det skjulte bak lukkede dører. Og egentlig kan vi ikke stole på noen parter.
Hvorfor er det sånn at Apple setter personvern fremfor sikkerhet i den grad? De nektet jo å samarbeide med FBI da de ville åpne opp iPhonen til San Bernadino-terroristen. Det vil jo føre til at FBI da prøver å finne disse smutthullene som igjen Apple tetter igjen.

Har forståelse for den irritasjonen forresten.
[quote=dreamcave;3521413]Ah, jasså. Det er altså mye som foregår i det skjulte bak lukkede dører. Og egentlig kan vi ikke stole på noen parter.
Hvorfor er det sånn at Apple setter personvern fremfor sikkerhet i den grad? De nektet jo å samarbeide med FBI da de ville åpne opp iPhonen til San Bernadino-terroristen. Det vil jo føre til at FBI da prøver å finne disse
smutthullene som igjen Apple tetter igjen.

Kan jo tenkes at Apple og andre mobil produsenter, setter mere pris på penger en samarbeid med FBI/og andre byråer. Veldig mange hadde kjøpt andre telefoner vist Apple hadde hjulpet til med og åpne ting som var låst.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Hvorfor er det sånn at Apple setter personvern fremfor sikkerhet i den grad? De nektet jo å samarbeide med FBI da de ville åpne opp iPhonen til San Bernadino-terroristen. Det vil jo føre til at FBI da prøver å finne disse smutthullene som igjen Apple tetter igjen.
Vis hele sitatet...
Fordi Apple og andre sel personvern og sikkerhet. Om det finst ei bakdør for Apple eller fbi kan andre bruke den samme bakdøra.

Kort sagt bruker terroristar samme infrastruktur som du bruker i nettbanken for å halde pengane dine trygge. Og firma brukar samme teknologien til å beskytte personopplysningar...

https://www.schneier.com/blog/archiv...g_the_gch.html er ein av mange tekstar av Bruce Schneier om temaet.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det finst ikkje.

Rett nok kan det finnast problem i ymse telefoner, men det er mange forskjellige løysinger, avhengig av t.d. CPU. I tillegg jobber både google og qualcomm med å patche sårbarheter, så ein slik boks vil vere kjapt utdatert, og langt ifrå universell.
Vis hele sitatet...

Ehm, jo det gjør det. Helt til Apple patchet så var det mulig å låse opp med denne. https://itavisen.no/2018/03/16/denne...p-iphonen-din/

Men det skal ikke lenger være mulig på nyere ios så vidt meg bekjent
Bare som en kuriositet så kan jeg nevne at jeg uten problemer kom meg inn på en et år gammel rooted Androd.

Neppe Android eller mobilprodusenten som kan lastes for det....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Ehm, jo det gjør det. Helt til Apple patchet så var det mulig å låse opp med denne. https://itavisen.no/2018/03/16/denne...p-iphonen-din/

Men det skal ikke lenger være mulig på nyere ios så vidt meg bekjent
Vis hele sitatet...
Det er jo omlag det eg skreiv? At den ikkje vil vere universell og at den vil verte relativt fort utdatert?

Sitat av dreamcave Vis innlegg
Ah, jasså. Det er altså mye som foregår i det skjulte bak lukkede dører.
Vis hele sitatet...
Ja, og det er mange grunner til det. Dels var kryptografi nær utelukkande av militær interesse fram til datamaskiner vart vanlege. Databaser elles var i praksis godt nok beskytta av at du måtte ha spesialutstyr for å få lest data. I dag kan ein mobiltelefon til 10$ på bruktmarkedet i Bangalore brukast å få tilgang. Då er krypto viktig.

Det kanskje beste eksemepelet er differensiell krytpanalyse, som er uavhengig oppdaga tre gongar: NSA, IBM og til slutt Biham og Shamir på 80-tallet. Dei to siste var akademikarar, og publiserte. NSA hadde brukt den kunnskapen for å auke sikkerheta i DES, saman med IBM. Dei kunne like godt brukt den motsett veg; til å svekke DES, utan at nokon kunne forstått grunnen utan å kjenne til teknikken.

At Biham og Shamir publiserte førte til at vi alle er tryggare. Vi veit at det ikkje var problem i DES, og vi veit korleis vi kan undersøke framtidige algoritmer for å finne svakheiter av samme typen.
Sist endret av vidarlo; 31. juli 2019 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Politiet/innleid kompetanse kan bruke mange metoder for å åpne en mobil, men de sitter neppe på særlig mye informasjon som ikke er allment kjent. Det sagt så kan man nok gå ut fra at de har kjennskap til og testet de fleste "dingser" som man finner på nett.

Utover det så bruker politiet de samme metoder som hackere ellers, men jeg tror mye løses ved at folk egentlig ikke har sikret mobilen eller PCen så nøye. Selv om man har telefonlås og pinkode så er ikke disken i telefonen nødvendigvis kryptert, og den er enklere å komme til.
Har sett i en del (spesielt svenske) rettsdokumenter og saksdokumenter (Förundersökningsprotokoll) at Cellebrite blir brukt til å tømme/speile telefonenes innhold, samt at det sammenlignes med data fra operatører og mobilmaster.
Der kan man også se om en telefon har hatt flere sim-kort og/eller om et simkurt er brukt i flere telefoner, ettersom simkortnummer og IMEI-nummer alltid loggføres.
Når telefonen speiles med Cellebrite, kommer alt av lagrede samtaler (sms, whatsapp, messenger m.fl) opp, telefonsamtaler og varighet, bilder, filer med mere. Ofte gjenopprettes slettede data også.

Finnes telefoner som har en åpen del og en kryptert partisjon, der den krypterte skal være umulig å knekke og tømme. Praktisk om man har normal bruk på den åpne og privat bruk på den krypterte. Automatisk formatering om den blir tuklet med også.

Onkel Blå har også mulighet å bruke falske basestasjoner om de vil overvåke deg - da setter de opp et mobilpunkt nær deg, slik at all trafikk fra deg går gjennom den basestasjonen istedet for operatørens. Mener det var en sak om at folk fra USA hadde gjort dette i Oslo en tid.

Om du ettergåes veldig nøye, kan all din metadata brukes for kartlegging også - er mye rart som blir lagra om deg og dine bevegelser. Metadata kan blandt annet vise hvilke andre brukere/telefoner som er nær deg, hvor lenge du oppholder deg på ulike steder, hvor ofte etc. Man kan f eks analysere metadata og se at du og din venn begge slår av telefonene deres når dere nærmer dere, for å siden starte telefonene igjen når dere går hver deres vei.

Smarttelefoner kan også avlyttes når de er avslått, så lenge det er strøm på den. Om man trekker foliehatten godt ned, så er det for eksempel ingen dum idé å åpne telefonen og fjerne mic, gps, høyttalere og kamera med loddebolt, så bruker man headset med plugg for tale.

TL;DR - Cellebrite + avsporing