Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3895
Hei.
Har fagbrev innen IKT servicefag og lurer på hva jeg skal gjøre nå veien videre.
Jeg ønsker å studere data-ingeniør, men mangler da en del fag.
"Snarveien" er Y-vei linje. Da tar jeg R1 matte iløpet av sommeren før studiene begynner, og må da bestå før jeg begynner.

Den andre veien er forkurs. Det blir da et ekstra år, men kanskje litt mer lax og litt mer sannsynlig å klare?

Det jeg hovedsaklig lurer på:
Om jeg tar y-vei og består R1, får jeg da uansett plass på data-ingeniør linjen, selv om jeg da f.eks består med 2'er?
Er det lettere å komme inn y-vei enn med f.eks forkurs?

Takker for innspill.
Du søker deg inn på Y-veien, kommer du inn der er du automatisk med videre. (Var ihvertfall beskjeden jeg fikk da jeg gjorde det samme)
Jeg tok forkurs for noen år siden for å komme inn på ingeniørlinje. Tok 1T, R1, R2 og Fysikk.
Det er vel ikke garantert at du kommer inn selv om du har bestått R1, for det er vel en viss kamp om plassene der også.

Uansett vil jeg anbefale deg å ta forkurs som inkluderer R2 slik at du får mattekunnskapene på plass.
Sitat av moret Vis innlegg
Du søker deg inn på Y-veien, kommer du inn der er du automatisk med videre. (Var ihvertfall beskjeden jeg fikk da jeg gjorde det samme)
Vis hele sitatet...
Sånn forstod jeg det også. Men i ettertid har jeg hørt at man da gjør som tresemester opplegget og tar R1 iløpet av sommeren før studieløpet, og må bestå for å gå videre.
Usikker på hvor stress dette er. Jeg har hatt P matte på VGS - og 1-2 mnd på å ta hele R1 høres litt mye ut. Men om det er nok at jeg bare består i det hele tatt er det jo verdt det istedenfor å ta et helt år ekstra på forkurs.

Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg tok forkurs for noen år siden for å komme inn på ingeniørlinje. Tok 1T, R1, R2 og Fysikk.
Det er vel ikke garantert at du kommer inn selv om du har bestått R1, for det er vel en viss kamp om plassene der også.

Uansett vil jeg anbefale deg å ta forkurs som inkluderer R2 slik at du får mattekunnskapene på plass.
Vis hele sitatet...
Om jeg tar forkurs vil jeg uansett ta R1, R2 og fysikk 1, da jeg trenger dette videre. Lite vits i å bare ta deler av fagene synes jeg. Vil helst bruke minst mulig tid, da årene allerede begynner å dra på seg, og vil bli ferdig med bachelor, og en evt master om jeg ønsker det, før fylte tredve.
Sist endret av Groomp; 5. november 2015 kl. 21:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tok forkurs. Vet at mange av de som tok Y-veien sleit en god del de første to semesterene på studiet på grunn av alt ekstraarbeidet. Med forkurs vil du få en flying start på studiet, da du må tilvenne deg gode studievaner. Du vil også ha ting friskt i minnet når du starter. Det sagt, det er tungt med 14 (eller 16, husker ikke helt nøyaktig) timer matte og fysikk i uka, veldig tungt. Spesielt om det er en stund siden du satt på skolebenken sist. Til forskjell fra videregående så er nesten alle på kurset motivert, noe som gjør det litt lettere.

Forkurs inkluderer ingenting, du kvalifiserer kun for studiene som har forkurs, det er noe å huske på. Et triks for å komme inn på et kurs som ikke tilbyr forkurs er å søke om bytte internt når du har kommet inn på skolen, men det er selvsagt litt risky.

Det er ingen automatikk å komme direkte inn på studiet, men det er kvoter på forkurs og Y-veien som gjør det langt mer sannsynlig enn ellers. Men det er en myte at man bare trenger å bestå kurset for å komme inn.
Sist endret av Deezire; 5. november 2015 kl. 21:39.
Hva om jeg søker på begge deler, godtar begge deler (forskjellige skoler).
Er det i det hele tatt mulig? Det er jo lokalt opptak, så burde jo gå.
Hva er konsekvensene av å ikke møte opp på forkurs om jeg har kommet inn på y-vei? Svartelisting av skolen, eller bare går det sin gang?
Jeg gikk y-vei på Uis på industriell automasjon, vi hadde ingen tester/prøver med karakter før eksamen ved jul. 1 av 3 fag første semester var kombinert matte R1 og fysikk 1, så R2 og F2 andre semester.

Begynte mattekurs 2 uker før vanlig skolestart. På UiS tok de inn endel studenter over kapasiteten pga stort frafall er vanlig, har aldri hørt om noen konsekvenser med å si opp skoleplassen.

Vi hadde en anonym kartleggingsprøve for å sjekke hvilket nivå foreleser i matte skulle begynne på, mi begynte på brøkregning

Ville selv annbefalt Y-vei. Snittet her lå på ca 4.3 her når jeg kom inn på y-vei
Sist endret av SJefen; 5. november 2015 kl. 22:42.
Start med y-vei du! Går det bra så har du spart deg selv for ett år, stryker du så er det bare å ta opp faga igjen. No biggie. Fokuser på å forstå matta, da blir ting mye enklere i de andre faga :-) Hilsen 3 året y-vei student.
er vel litt smak å behag tipper jeg?
Tar 1. år elektro nå. Hadde fagbrev, så går Yvei og tok mattekurs(R1), 6 uker i sommer.

Vet at noen skoler har 7 eller 8 uker på sommeren med både matte OG fysikk. Kan være lurt å sjekke det først, da overgangen fra 2P-matte til R1 og R2 var hard for en som bare har seila pent gjennom faget i 12 år..
Sist endret av visualn00b; 5. november 2015 kl. 23:12.
Takk for alle innspill. Jeg tror nok jeg kommer til å gå for y-vei, da jeg sparer et helt år. Så får jeg heller slite litt i begynnelsen.
Men hører gjerne flere pros/cons om noen har
Ja, du sparer et år på y-vei, men du taper et år om arbeidsmengden er så stor at du ikke klarer å henge med i fagene.
Det er en vurderingssak. Har du motivasjonen på plass pg er villig til å jobbe ræva av deg, går det helt sikkert fint samme hva du velger
Noe som er litt flott med Y-veien er at du gjerne får et sosialt nettverk før skolen starter, det kan være veldig fordelaktig da du ikke nødvendigvis har like mye tid til å delta på alt det sosiale under studiestart. Med Y-veien vil du også ha "tatt" fagene, så du kan velge en annen studieretning senere i livet. Med forkurs er du kun kvalifisert for studiet som tilbyr forkurset, som er litt spesielt da det ikke er en tvil om at forkurset er tyngre enn alternativene, både faglig og mentalt.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Med Y-veien vil du også ha "tatt" fagene, så du kan velge en annen studieretning senere i livet. Med forkurs er du kun kvalifisert for studiet som tilbyr forkurset, som er litt spesielt da det ikke er en tvil om at forkurset er tyngre enn alternativene, både faglig og mentalt.
Vis hele sitatet...
Haha, kødder du med meg? Tar fag privatist og går på kveldsskole etter jobb nå, for å få meg generell studiekompetanse. Just in case jeg ombestemmer meg senere. Litt waste det da. Men får vel muligens fritak i de fagene jeg tar nå da?
Sitat av Groomp Vis innlegg
Haha, kødder du med meg? Tar fag privatist og går på kveldsskole etter jobb nå, for å få meg generell studiekompetanse. Just in case jeg ombestemmer meg senere. Litt waste det da. Men får vel muligens fritak i de fagene jeg tar nå da?
Vis hele sitatet...
Ja, du slipper selvfølgelig å ta fag på nytt. Hvis du tar påbygg slipper du norsk på ing. studier.

Det som derimot er veldig interresant, er at jeg tok påbygg med 10 timer norsk i uka, og slipper norsk nå- mens de som tar norsk via Y-vei her jeg går, har 2-3 timer norsk i uka, der de lærer rapportskriving etc.

Rapportskriving hadde jeg hatt nytte av, men jeg "slipper" dette fordi jeg har hatt 400 timer med dikt-analyse, novelleskriving og Knut Hamsun.

Just sayin' ..
Sist endret av visualn00b; 6. november 2015 kl. 17:03.
Whaaaat!!! Lærer de faktisk bort brukelig norsk?
Får vel fortsette løpet nå, og se an karakterene, og heller ta det om igjen på y-vei om karakterne er rævva.