Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3002
Anta at jeg kommer hjem fra 6 ukers ferie i Thailand. Jeg har injiserert en del testosteron der, og på det tidspunktet jeg lander i Norge, er det fremdeles blodverdier som ligger langt over referanseverdiene. Tollen stanser meg og krever urinprøve. Hva skjer dersom jeg tester positivt? I følge f. eks. dette, https://www.ung.no/oss/lovogrett/170342.html, så vil en positiv prøve i utgangspunktet være tilstrekkelig bevis til å dømme meg. Jeg har imidlertid ikke brutt noen norsk lov som jeg vet om ved å bruke steroider i Thailand. Hva tenker dere vil være utfallet av dette?
Tviler sterkt på at tollen stopper deg for en pissing.
Den norske legemiddelloven gjelder ikke i utlandet.
Sa de hvorfor du måtte avgi urinprøve? Kan ikke helt skjønne at du skal kunne straffes for dette.
Usikker på selve utfallet. Men det kan være verdt å nevne at du er bundet av norsk lov også når du er utenlandsk.
Så selv om testosteron er lovlig i Thailand så vil du kunne bli straffet dersom dette er ulovlig i Norge. Om du injiserte dette i Norge eller Thailand har ingenting å si.
Trådstarter
18 2
Sitat av Who? Vis innlegg
Usikker på selve utfallet. Men det kan være verdt å nevne at du er bundet av norsk lov også når du er utenlandsk.
Så selv om testosteron er lovlig i Thailand så vil du kunne bli straffet dersom dette er ulovlig i Norge. Om du injiserte dette i Norge eller Thailand har ingenting å si.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke, les gjerne § 5 i Straffeloven av 2005, kapittel 1.

Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Den norske legemiddelloven gjelder ikke i utlandet.
Sa de hvorfor du måtte avgi urinprøve? Kan ikke helt skjønne at du skal kunne straffes for dette.
Vis hele sitatet...
Forrige gang jeg måtte avgi urinprøve hadde de et bedre grunnlag. Men nå er jeg straffedømt, og jeg tror meget godt de kan finne på å kreve en ny prøve dersom jeg kommer tilbake fra 6 uker i Thailand.
Sist endret av sliggeridi; 15. mai 2018 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sliggeridi Vis innlegg
Dette stemmer ikke, les gjerne § 5 i Straffeloven av 2005, kapittel 1.
Vis hele sitatet...
Ser ut som du har rett. Dette var jeg ikke klar over
Har du faktisk blitt pålagt av tollen å avlegge urinprøve? Det er første gangen jeg hører om. Tollen har ingen interesse av hva du har gjort når du har vært utenlands. Oppgaven deres er å avdekke om du innfører noe du ikke har lov til.

Hvilken hjemmel brukte de?
Trådstarter
18 2
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Har du faktisk blitt pålagt av tollen å avlegge urinprøve? Det er første gangen jeg hører om. Tollen har ingen interesse av hva du har gjort når du har vært utenlands. Oppgaven deres er å avdekke om du innfører noe du ikke har lov til.

Hvilken hjemmel brukte de?
Vis hele sitatet...
Jeg ba ikke om hjemmel. Jeg prøvde å hindre dem fra å beordre ransakelse av bostedet mitt og var så samarbeidsvillig som jeg kunne. Jeg lyktes for øvrig i akkurat det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Forskrift til lov om toll og vareførsel

§ 13-1 første ledd bokstav e gir anledning til kontroll i en rekke forskjellige tilfeller. Såfremt det er hjemmel for personkontroll, er det lovens hovedregel at en innledende undersøkelse kan foretas uavhengig av mistanke. Se nærmere om begrepene innledende og inngripende undersøkelse nedenfor
Vis hele sitatet...
Ved mistanke om at den kontrollerte skjuler vare i kroppen kan tollmyndighetene be den kontrollerte om å avgi urinprøve eller avføring på særskilt avtrede. Tollmyndighetene kan også anmode påtalemyndigheten om så
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan du straffes for å ha for høye verdier av testo? Høres helt tilbakestående ut. Tollen/politiet har da meg bekjent ikke hjemmel for å se legejournalen din.

Jeg går på testo selv av medisinske årsaker og om jeg hadde reist på ferie og fått urinprøve ville det gått noen alarmer om de sjekket hormonverdier. Hva skulle de/jeg liksom gjort? Sprøyta ble satt i Norge og resepten og forpakningen er borte for lengst.
Anonym bruker
"Imponert Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tollen kan ikke kreve urinprøve, men de kan anmode om det hvis de mistenker at du skjuler en ulovlig vare i kroppen.

Og bruk av anabole steroider i utlandet er ikke straffbart i norge.
Høres temmelig spesielt ut. Antar at du var på radaren til tollerne før du landet? En kjenning av politiet?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du skal ha noia for tollvesenet for noe i blodet ditt som du ikke skal ha, så bør du starte med Thailand, ikke Norge. Norsk toll og politi er 'pusekatter' forhold til Thai'ene, som er korrupte og sjuke nok til å presse deg for store pengesummer eller hive deg i fengsel. Pisseprøver på mistanke er VELDIG vanlig der,dessverre.
Vet ikke om boling er lov der eller ikke, men tviler sterkt. Blir du tatt med legemidler du ikke har lege erklæring på får du store problemer..
Trådstarter
18 2
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du skal ha noia for tollvesenet for noe i blodet ditt som du ikke skal ha, så bør du starte med Thailand, ikke Norge. Norsk toll og politi er 'pusekatter' forhold til Thai'ene, som er korrupte og sjuke nok til å presse deg for store pengesummer eller hive deg i fengsel. Pisseprøver på mistanke er VELDIG vanlig der,dessverre.
Vet ikke om boling er lov der eller ikke, men tviler sterkt. Blir du tatt med legemidler du ikke har lege erklæring på får du store problemer..
Vis hele sitatet...
Reseptfri apotekvare. Jeg er mer enn mildt fornærmet over at du tror jeg har planlagt dette uten å undersøke de aktuelle lovene og praksisene.

Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Høres temmelig spesielt ut. Antar at du var på radaren til tollerne før du landet? En kjenning av politiet?
Vis hele sitatet...
Hendelsen i første posten er bare et scenario, det har ikke faktisk skjedd.

Tollen har imidlertid krevd urinprøve av meg tidligere, men da fant de først noe i bagasjen min.
Sist endret av sliggeridi; 20. mai 2018 kl. 14:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.