Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1832
Akkurat fått inn en pakke sopp fra selger. Har et par spørsmål og takker for alle svar.

Han sa den het AA+, ser dette er en slags form for cubensis.

Er det cubensis, eller er det sterkere?

Hvordan kan jeg holde soppen slik at det ikke blir dårlig, og hvor lenge?
Om det er den som heter albino a+ så er det cubensis ja. Er nok det uansett, men den typen jeg snakker om skal ha hvite hatter. Hvilken farge har hattene på soppene dine? Er de tørket eller ferske? Er de tørket skikkelig så holder det lenge å legge dem i en ren lufttett beholder (f.eks syltetøyglass) kjølig og mørkt, da holder det seg ihvertfall ett år, sikkert mer. Er dem ikke tørket så må du gjøre det selv, pleier å funke fint å sette bakerovnen på 30grader med en gløtt på døra i noen timer/dag. Dem skal bli helt tørre, så tørre at du kan knekke dem som en kjeks
Sist endret av Alge; 31. juli 2019 kl. 02:32.
AA+ er cubensis, ja. Plasser dem i en glasskroke med lufttett lokk og hold de unna lyset, helst på et kjølig sted. Kan putte en silica gel pose i kroken sammen med dem for å holde luftfuktigheten i sjakk.

Slik kan de oppbevares i årevis uten å miste særlig mye potens.
Når dem er tørre så kan du vist pulverisere dem og legge det i honning. Da skal det vist holde seg i flere 10år, men det må du nesten søke opp for det er sikkert mer ved det enn å bare legge dem i honning.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Akkurat fått inn en pakke sopp fra selger. Har et par spørsmål og takker for alle svar.

Han sa den het AA+, ser dette er en slags form for cubensis.

Er det cubensis, eller er det sterkere?

Hvordan kan jeg holde soppen slik at det ikke blir dårlig, og hvor lenge?
Vis hele sitatet...
Bilde?
tørka kan det holde seg som fler sa her, men for all del om det er ferskt så ikke putt de på et glass!
men selv tørka en stor batch flein, grinda til pulver og dosert av det for så å putte det i fryseren, selv 2 år etter virka det som de ikke hadde mista noe potens, så personlig vil jeg anbefale tørking og frysing for lengre oppbevaring.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Måtte teste i går, har trøffel og fant en somer tørka og har liggi i kjøleskap i 2 år, knuste den ikke men bare svelget den rett ned, en passe stor bit for å føle litt. Skulle nok ha knust den for satt i stua og etter 2 timer så begynte det å skje noe ja, skikkelig opplevelse av en liten bit som normalt ville bare gitt litt godfeeling.
Sopphuet's Avatar
Trådstarter
De er tørket. Føles ut som kjeks slik du sier @alge. Overraskende harde og stive. Fargen er noe grålig allaround.

Skal gjøre som dere sier og finner en lufttett beholder å putte de i.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
AA+ er cubensis, ja. Plasser dem i en glasskroke med lufttett lokk og hold de unna lyset, helst på et kjølig sted. Kan putte en silica gel pose i kroken sammen med dem for å holde luftfuktigheten i sjakk.

Slik kan de oppbevares i årevis uten å miste særlig mye potens.
Vis hele sitatet...
Noen som har anelse hvor man får tak i silica gel poser ??
Sitat av Paleofriendly Vis innlegg
Noen som har anelse hvor man får tak i silica gel poser ??
Vis hele sitatet...
Her f.eks. *titegn*
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
tørka kan det holde seg som fler sa her, men for all del om det er ferskt så ikke putt de på et glass!
men selv tørka en stor batch flein, grinda til pulver og dosert av det for så å putte det i fryseren, selv 2 år etter virka det som de ikke hadde mista noe potens, så personlig vil jeg anbefale tørking og frysing for lengre oppbevaring.
Vis hele sitatet...
Selv om det sikkert er snakk om en neglisjerbar forskjell ville jeg latt være å grinde opp sopp ved oppbevaring i luft over lengre tid. Mindre overflatevolum = mindre oksidering.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Selv om det sikkert er snakk om en neglisjerbar forskjell ville jeg latt være å grinde opp sopp ved oppbevaring i luft over lengre tid. Mindre overflatevolum = mindre oksidering.
Vis hele sitatet...
stemmer, men leser du videre hva jeg skrev så ser du jeg nevner frysing.
mørkt og i dypfryser så skal jeg vedde på det ikke vil miste nevneverdig potens selv etter 10 år, selv om det er grinda opp.

grunnen til at jeg er pro-grind er pga dosering.
grinder du en stor batch så blir alle soppene blanda veldig uniformt, og du vil derfra vite ganske nøyaktig hvilken potens "pulveret" er, og oppbevart i fryser så vil du ikke miste noe merkbar potens over fler år.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du trenger ikke dessicants for å holde soppen tørr, det er mest fjas og kontrollbehov.

Tørk den skikkelig, og la den ligge tørt, så går det bra.
Sist endret av meaculpaUIO; 27. januar 2020 kl. 01:28.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Du trenger ikke dessicants for å holde soppen tørr, det er mest fjas og kontrollbehov.

Tørk den skikkelig, og la den ligge tørt, så går det bra.
Vis hele sitatet...
Det skader ihvertfall ikke. Silica gel absorberer fuktighet som kommer inn hver gang man åpner opp glasset. Minimal effort, maksimal trygghet.