Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2585
Hei. Har mottatt brev fra posten om at pakken min inneholder ulovlig vare og vil bli returnert. Ringte posten og de forklarte at dette ikke var noe å gjøre med. Så vidt jeg forstår er ikke en vape beregnet for cannabis ulovlig. Kunne like greit brukt vanlig tobakk i den for alt de vet. Noen tips/råd?
Be avsender sende på nytt
Går forsåvidt det. Problemet er at den ikke blir sendt tilbake før den 20.02. Tar jo isåfall en evighet å få sendt på nytt. Ingen mulighet for å kontakte tollen direkte?
Sitat av Skrullepus Vis innlegg
Går forsåvidt det. Problemet er at den ikke blir sendt tilbake før den 20.02. Tar jo isåfall en evighet å få sendt på nytt. Ingen mulighet for å kontakte tollen direkte?
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å ringe tollen direkte?
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren


Kilde: toll.no
Første gang jeg hører om noe sånt. Hadde vært veldig nyttig om du kan gi oss tilbakemelding når du evt. har fått mer informasjon fra tollvesenet???
Hvordan type vape er det snakk om?
Vært i kontakt med tollvesenet nå. Viser seg at import av «el.sigg» med «medisinsk» (les. Slutte å røyke) hensikt. Kan importeres fra EU/EØS. Problemet ligger i at jeg har kjøpt fra USA. Så det er selvsagt surt, var den frakten bortkastet. Får prøve igjen fra En bedrift lokalisert i EU

Kilde gitt fra Tollen:
https://legemiddelverket.no/import-o...r-e-sigaretter
Sist endret av Skrullepus; 8. februar 2019 kl. 17:12. Grunn: Edit: kilde
Sitat av Skrullepus Vis innlegg
Vært i kontakt med tollvesenet nå. Viser seg at import av «el.sigg» med «medisinsk» (les. Slutte å røyke) hensikt. Kan importeres fra EU/EØS. Problemet ligger i at jeg har kjøpt fra USA. Så det er selvsagt surt, var den frakten bortkastet. Får prøve igjen fra En bedrift lokalisert i EU

Kilde gitt fra Tollen:
https://legemiddelverket.no/import-o...r-e-sigaretter
Vis hele sitatet...
Den linken refererer til produkter som inneholder nikotin, gjorde din det?
Den inneholder naturligvis ikke nikotin. Hvor fra kilden får du at det kun gjelder det?
Ved import skal mengden ikke overskride tre måneders forbruk. Hvor stor mengde det vil si vil variere fra person til person, og ved kontroll av forsendelser vil tollen enten forholde seg til den anbefalte doseringen på produktet eller på resepten/ legeerklæringen privatpersonen som importerer produktet, legger frem som dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Legg merke til ordet "mengden".

Det kan forekomme tilfeller der e-sigarettene ikke inneholder nikotin eller har påstander knyttet til seg. Da vil det bero på en konkret vurdering av de øvrige innholdsstoffene om produktet faller inn under regelverket til Statens legemiddelverk. Andre stoffer enn nikotin i e-liquid/ampullene vil kunne falle innunder legemiddellovgivningen dersom virkestoffene er å finne på legemiddel- eller urtelisten.
Vis hele sitatet...
Linken handler slik jeg tolker det i hovedsak om produkter som enten er markedsført som røykeavvenning eller inneholder nikotin.
Enig at de virker som dette kun gjelder nikotininnholdige varer. Tar dette videre med tollvesenet. Kommer med en tilbakemelding når jeg hører noe mer fra de.

Takk for hjelpen
Etter flere Mail og telefoner kommer det til slutt frem at tollen har gjort en feil... (mulig de har litt egene tanker om hva som er lov eller ei). Da varen ikke inneholder nikotin går det selvsagt ikke under loven for import av nye tobakksvarer
Sist endret av Skrullepus; 13. februar 2019 kl. 15:53.
▼ ... over en uke senere ... ▼
det er lov med vape fra eu, men ikke usa? hvilken noldus er det som bruker livet sitt på å finne på sånne regler?
Anonym bruker
"Rik Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ftp1337 Vis innlegg
det er lov med vape fra eu, men ikke usa? hvilken noldus er det som bruker livet sitt på å finne på sånne regler?
Vis hele sitatet...
TS vamt jo frem i saken sin. Tollen inrømmet å gjøre feil. Så det er fortsatt helt lovlig å kjøpe en vape hvor enn du ønsker fra. Sålenge den ikke inneholder nikotin.
ja nikotin er jo som vi alle vet farlig og mye mer avhengighetskapende når man ikke har satt på momsen og importavgiften �� må for all del få stoppet det i tollen selvom det literally selges IV nikotin i 100% av alle bensinstasjoner og butikker her i landet
Sitat av ftp1337 Vis innlegg
ja nikotin er jo som vi alle vet farlig og mye mer avhengighetskapende når man ikke har satt på momsen og importavgiften �� må for all del få stoppet det i tollen selvom det literally selges IV nikotin i 100% av alle bensinstasjoner og butikker her i landet
Vis hele sitatet...
Intravenøs nikotin? Det har jeg tilgode å se hos noen av butikkene jeg frekventerer iallefall...
Sitat av ftp1337 Vis innlegg
ja nikotin er jo som vi alle vet farlig og mye mer avhengighetskapende når man ikke har satt på momsen og importavgiften �� må for all del få stoppet det i tollen selvom det literally selges IV nikotin i 100% av alle bensinstasjoner og butikker her i landet
Vis hele sitatet...
Det er litt forskjell på nikotin i sigaretter og det å kjøpe flytende ren nikotin fra ukjente produsenter og selgere fra ukjente land for å tilsette i andre ting.