Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4201
Er det noen som har knekt denne koden? Måtte redde en elektromotor i dag, og jeg fikk det faktisk til på en eller annen måte. Men pent ble det ikke, og jeg aner ikke hvor lenge det holder heller.

Brukte TIGen med sveisepinne for støpejern som tilsats. Prøvde med syrefast tilsats også, den fløyt egentlig ganske pent men jeg sleit med sprekker. Det som fungerte best var skikkelig forvarming, forsiktig sveising, god ettervarming og sakte avkjøling.
Vist du har mulighet så er det og bruke skjærebrenner for og varme til det blir orange. For så og sveise litt. Varme igjen sveise varme helt til du er ferdig. For så og sakte nedkjøle. Det som er problemet med støpejern at det har så godt som null flyt evne. Så når sveisebadet størkner så beveger kun sveisen seg og ikke støpejernet. Dermed får du sprekker. Men det er og veldig forskjell på kvalitet på støpejern så noen ganger er man heldigere. Lodding er og en fin måte og fikse det på. Ligger også mange videoer på YouTube men jeg har hatt mere hell en uhell med varme metoden. Jeg har ikke merket nevneverdig forskjell på om jeg har brukt 316 elektroder eller vanlig stål elektroder.
Trådstarter
Sølvlodding var et godt forslag, det hadde kanskje vært et bedre valg. Har acetylen, og ifølge youtube kan en også bruke TIG til det.

Jeg tror problemet med støpejern er mer enn bare den naturlige sprøheten, det inneholder så mye karbon at man ikke kan unngå at det tar herdsel. Og uanløpt martensitt er som glass på en dårlig dag.
I følge denne: http://image.slidesharecdn.com/tutorial-ihm-101012013102-phpapp01/95/tutorial-ihm-42-728.jpg?cb=1286847092 bør det holde å holde sveisen over 400 grader i noen minutter.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Sølvlodding var et godt forslag, det hadde kanskje vært et bedre valg. Har acetylen, og ifølge youtube kan en også bruke TIG til det.

Jeg tror problemet med støpejern er mer enn bare den naturlige sprøheten, det inneholder så mye karbon at man ikke kan unngå at det tar herdsel. Og uanløpt martensitt er som glass på en dårlig dag.
I følge denne: http://image.slidesharecdn.com/tutorial-ihm-101012013102-phpapp01/95/tutorial-ihm-42-728.jpg?cb=1286847092 bør det holde å holde sveisen over 400 grader i noen minutter.
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke herding. Men at det er så godt som null strekk i støpejern. Vanlig stål kan strekke seg mye mere. Så når du sveiser det. Så kryper ikke metallene likt. Der vanlig stål krymper mye. Så står støpejernet stille. Dermed får man sprekker. Derfor hjelper det og varme veldig mye for når støpejernet er nesten flytende så jobber det litt mere en når det bare er 50 grader. Men uansett så er det altid Lotto og sveise støpejern da det finnes utrolig mange kvaliteter, noen bedre og sveise en andre.
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Problemet er ikke herding
Vis hele sitatet...
Er du sikker på det? For ordens skyld: jeg er ikke uenig i at manglende duktilitet og forskjellig utvidelseskoeffisient er en (stor) del av problemet.

På mange av testene sprakk sveisene rett gjennom fugene med klare tegn på sprø brudd. Om det bare var emnet som var sprøtt ville jeg forventet at bruddet kom mellom fuge og emne.
Har ikke sveist støpen selv, men mener å ha hørt at man skal banke i metallet rett etter sveis for å unngå sprekker. Kan kanskje være verdt et forsøk.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Er du sikker på det? For ordens skyld: jeg er ikke uenig i at manglende duktilitet og forskjellig utvidelseskoeffisient er en (stor) del av problemet.

På mange av testene sprakk sveisene rett gjennom fugene med klare tegn på sprø brudd. Om det bare var emnet som var sprøtt ville jeg forventet at bruddet kom mellom fuge og emne.
Vis hele sitatet...
Prøvde og finne en artikkel som jeg leste om emne for noen år siden. Klarte ikke finne den nå. Skal prøve og finne den igjen. Der stod det veldig bra beskrevet hva som skjer.
Trådstarter
Ja takk. ;-)
Sist endret av Fulmen; 30. mars 2022 kl. 17:32.
Denne nevner noe av det samme men var ikke den jeg ville finne.

http://www.lnseurope.com/index.php?o...mid=33&lang=ru

http://www.lnseurope.com/index.php?o...mid=32&lang=de
Sist endret av 5FDP; 30. mars 2022 kl. 17:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det Støpaluminium eller Støpstål ?
Sitat av Laizapåmaiza Vis innlegg
Er det Støpaluminium eller Støpstål ?
Vis hele sitatet...
Stål
Trådstarter
Hjertelig takk. Dette bekrefter også min teori om at det primært er herding som er problemet. Ser også at de nevner lodding med bronse som et alternativ, tror jeg skal prøve å få tak i det.
Ja herding har nok en del og si. Men det står også

Da materialet forvarmes til høy temperatur skapes det midlertidig en kunstig flytegrense som er lavere en materialets strekkfasthet. Dette gjør at det omkringliggende materialet kan utvide seg da sveisen kjøles ned og trekker seg sammen, slik at det ikke dannes spenninger og sprekker.
På samme måten som stål kan bøyes da det varmes opp, så kan støpejern strekke seg istedenfor å sprekke ved riktig temperatur.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Man bør også sørge for rolig nedkjøling etter å ha sveist eller loddet støpegods. Rull inn arbeidsstykket i noen sveisematter eller lignende, og la det ligge over natten.
Sist endret av afen; 31. mars 2022 kl. 00:53.