Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 6028
Hva gjør jeg feil når risen alltid får et stivna lag i bunnen av kjelen som henger fast i hverandre som en pannekake og den spiselige fluffy risen er oppå der? Har prøvd med enda svakere varme men da blir ikke risen på toppen gjennomkokt heller. Hva er DIN måte å koke suksessfull ris på?
Skyll risen godt i vann noen runder før koking. Du blir kvitt en del av stivelsen
Et dumt spørsmål: Du rører vel i kjelen mens du koker den?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Bruker du riktig forhold mellom vann og ris? (Bør stå på pakke/google)
Kjøp deg boil in bag.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Et dumt spørsmål: Du rører vel i kjelen mens du koker den?
Vis hele sitatet...
Skal ikke røre i ris når den kokes.
Mest suksess med ris har jeg hatt på de gammeldagse kokeplatene. Da kokte jeg opp risen og vannet med lokk på høyeste varme helt til øyeblikket det begynte å boble over, la et håndkle mellom lokket og kjelen for å tette helt og skrudde av plata og lot kjelen stå stille på plata under tett lokk å dampe i 20 min. Disse platene brukte lengre tid på å kjøle seg ned.
Samme teknikk funker ikke med de mer moderne platetoppene så jeg har gått over til poseris.
Sist endret av celtseus; 22. januar 2022 kl. 07:08.
Når jeg lager jasminris gjør jeg som så:
Mål opp ris og vann, ha litt salt i vannet, kok opp med lokk.

Når vannet koker skrur du plata ned til minste, ha i risen, rør en runde for at risen ligger i jevnt lag, og sett på lokket igjen.

La så stå i fred ut koketiden. Når alarmen ringer så rører du godt rundt, og maten er klar.
En god investering hvis man vil ha perfekt ris hver eneste gang er å gå til innkjøp av en riskoker. De billige på biltema/clas ohlson funker fjell.
"Alle" i Asia bruker disse kokerne, og så lenge man bruker rett mengde vann blir resultatet perfekt.
Kok opp vann og ris med lokk, skru ned til lav varme og la stå i ca 10min. Skru så av platen og la stå ca 10min til.
Lokket skal ikke åpnes og risen skal ikke røres i.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Silvtab1 Vis innlegg
Skyll risen godt i vann noen runder før koking. Du blir kvitt en del av stivelsen
Vis hele sitatet...
Dette er det riktige svaret her. Risen må skylles godt før den kokes, ellers er den full av stivelse (les: sukker) som stivner og fester seg til bunnen.
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Hva gjør jeg feil når risen alltid får et stivna lag i bunnen av kjelen som henger fast i hverandre som en pannekake og den spiselige fluffy risen er oppå der? Har prøvd med enda svakere varme men da blir ikke risen på toppen gjennomkokt heller. Hva er DIN måte å koke suksessfull ris på?
Vis hele sitatet...
Har du brent den? Jeg koker opp vannet, har oppi ris og skrur ned på veldig lite varme så venter jeg til vannet fordamper. Jeg rører aldri i risen for da kan den bli hard har jeg erfart. Leste en annen plass at man ikke skal røre i risen også men kommer ikke på hvor i farta.
Og så bruker jeg lokk. Men dette gjelder jasminris da.
Bruker seriøst folk kjele foran riskoker i 2022?
bruker seriøst folk 20-30 min på ris når man kan koke risen på 60 sek?
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
bruker seriøst folk 20-30 min på ris når man kan koke risen på 60 sek?
Vis hele sitatet...
Og hvordan gjør man det?
Sist endret av hala; 22. januar 2022 kl. 16:09.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hala Vis innlegg
Og hvordan gjør man det?
Vis hele sitatet...
Han tenker på styggedommen som er "hurtigris".

Jeg er ikke særlig begeistret over å ha en gelatinklump på fatet med mindre det er Freia gelé.

Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
bruker seriøst folk 20-30 min på ris når man kan koke risen på 60 sek?
Vis hele sitatet...
En ting man setter pris på etterhvert er kvalitet. Og jeg har ikke så dårlig tid at 20 minutt med riskoking ødelegger timeplanen min.
Sist endret av Dodecha; 22. januar 2022 kl. 16:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når det skal sies Dodecha, så har jeg ikke peiling ass... Her hjemme bruker vi Ben's Jasmin boilin bags, tar ca 10 min.

Men jeg vet det finnes ris som tar 60 sek, kan ærlig ikke si om jeg har smakt den.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Når det skal sies Dodecha, så har jeg ikke peiling ass... Her hjemme bruker vi Ben's Jasmin boilin bags, tar ca 10 min.

Men jeg vet det finnes ris som tar 60 sek, kan ærlig ikke si om jeg har smakt den.
Vis hele sitatet...
Enkelt å greit med sånne bags, kjøper 5kg på Extra for ca 50kr jeg. Svinbillig.
Vask risken 3-5 ganger i en bolle eller til vannet er klar i farge. La så risen ligge i vann i ca. 20 min. Deretter kan du begynne å lage risen. Sett risen på nesten maks til det begynner å boble, deretter setter du den på svak varme og setter på et lokk. IKKE rør risen eller løft lokket før det har gått 10-15 avhengig av type ris.

Edit: Visse typer ris har også godt av å ligge i 10 min ekstra urørt og ennå under lokk etter at du har tatt kjelen av varmen. Fluffy resultat som ikke er for tørt eller vått. Eller kjøp deg bare en riskoker (f.eks zoshirushi)
Sist endret av Conflicted; 23. januar 2022 kl. 23:42.
Den litt sprø rispannekaka i bånn av kjelen er da bare digg!
Evt. kan du forsøke med litt smør eller olje i bånn først
sjeldent jeg gidder skylle risen
Sist endret av Gloss; 23. januar 2022 kl. 23:48.
Sitat av kalkunpromp Vis innlegg
Bruker seriøst folk kjele foran riskoker i 2022?
Vis hele sitatet...
Hva ellers skal en bruke når en ikke har riskoker?
Or... Are they? >_>
Traps are gay's Avatar
Jeg jobber på en asiatisk restaurant, og der bruker vi riskoker.
Jeg bruker 3 skåler med ris, og skyller risen med KALDT vann 3 ganger. Etter det fyller jeg opp ris beholderen med glovarmt vann fram til første streken på pekefingeren min. Viktig at det er jevnt i hele beholderen med vann.
Etter det lar jeg den koke i 20 min .
Sitat av Traps are gay Vis innlegg
Jeg jobber på en asiatisk restaurant, og der bruker vi riskoker.
Jeg bruker 3 skåler med ris, og skyller risen med KALDT vann 3 ganger. Etter det fyller jeg opp ris beholderen med glovarmt vann fram til første streken på pekefingeren min. Viktig at det er jevnt i hele beholderen med vann.
Etter det lar jeg den koke i 20 min .
Vis hele sitatet...

Til alle andre, ikke fyll på me varmt vann fra springen oppi en kjele, du koker det opp. Vis du vil holde bakterier å annet piss fra rørleggingen til et minium.

Hadde matilsynet komt på besøg så hadde de vært meget misfornøyd med resturanten deres.

-Faglært kokk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jepp, varmt vann fra springen har ingenting i matlaging å gjøre.

NRK artikkel
Bakterier er ikke problem med varmt vann da det blir drept under kokinga uansett
Tungmetaller kan være et problem, men i de fleste tilfeller ikke
Minn meg på å ikke spise ris på asiatiske restauranter i Noreg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jepp, varmt vann fra springen har ingenting i matlaging å gjøre.

NRK artikkel
Vis hele sitatet...

Nå er vell ikke dette like gjeldene i nye hus, da kobber rør ikke blir brukt lenger. Bakteriene blir vell drept under kokingen.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Nå er vell ikke dette like gjeldene i nye hus, da kobber rør ikke blir brukt lenger. Bakteriene blir vell drept under kokingen.
Vis hele sitatet...
Nå er det uansett stor forskjell på å gjøre det hjemme når du lager mat til deg selv, eller om du gjør det på en restaurant som skal servere andre.

Men jeg ser ikke grunnen til å bruke varmt vann i matlaging. Det er ikke akkurat mye tid du sparer, for tar ikke så mye lenger tid å koke kaldt vann. Og du sparer ikke særlig med strøm heller med mindre du har gratis varmtvann.
Han/ hun skrev aldri at de brukte varmt vann fra springen heller, bare at de brukte glovarmt vann
Sitat av Gloss Vis innlegg
Han/ hun skrev aldri at de brukte varmt vann fra springen heller, bare at de brukte glovarmt vann
Vis hele sitatet...
Nettopp: Det ble ikke nevnt. Så da må vi tenke selv....
Hvor ellers får en varmt vann fra, annet enn springen?
Sitat av Gloss Vis innlegg
Bakterier er ikke problem med varmt vann da det blir drept under kokinga uansett
Tungmetaller kan være et problem, men i de fleste tilfeller ikke
Vis hele sitatet...
Det finnes bakterier som tåler koking (også over lenger tid).
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Nettopp: Det ble ikke nevnt. Så da må vi tenke selv....
Hvor ellers får en varmt vann fra, annet enn springen?
Vis hele sitatet...
En del moderne kjøkken får du koke-vann rett fra springen.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
En del moderne kjøkken får du koke-vann rett fra springen.
Vis hele sitatet...

Vann koker på 100c. Du kommer aldri til å finne noe som er i fungerende stand som overgår 82c, ingen vannkokere, te kokere osv skal overstige 82c. da det er imot så å si alle regelverk i utviklet land pga en dame for maangen år siden i Amerika sølte kokende kaffi på seg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cloor Vis innlegg
Vann koker på 100c. Du kommer aldri til å finne noe som er i fungerende stand som overgår 82c, ingen vannkokere, te kokere osv skal overstige 82c. da det er imot så å si alle regelverk i utviklet land pga en dame for maangen år siden i Amerika sølte kokende kaffi på seg.
Vis hele sitatet...
Må du gi deg.

Har du brukt ein vannkoker? Det er åpenbart at vatnet i den koker. Du får og fastmonterte saker som gir vatn som er langt over 82°C, antakeleg rundt 96-98°C - som er nokså nær kokande.
Sitat av Cloor Vis innlegg
Vann koker på 100c. Du kommer aldri til å finne noe som er i fungerende stand som overgår 82c, ingen vannkokere, te kokere osv skal overstige 82c. da det er imot så å si alle regelverk i utviklet land pga en dame for maangen år siden i Amerika sølte kokende kaffi på seg.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mente ikke bokstavlig talt kok-vann. Men regner kanskje med det er endel brukt i restaurantbransjen for det korter ned tida på å få vannet til å koke ganske bra.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja, jeg mente ikke bokstavlig talt kok-vann. Men regner kanskje med det er endel brukt i restaurantbransjen for det korter ned tida på å få vannet til å koke ganske bra.
Vis hele sitatet...
Tar ikke lang tid å koke opp vann på flamme/induksjon
jamen yolo da.
luni's Avatar
Angående å skylle risen så er det veldig enkelt og greit å gjøre det i kjelen man skal koke i. Ris er tyngre enn vann, så med bittelitt forsiktighet så er det bare å fylle kjelen og helle ut det meste av vannet.

Jeg gjør det gjerne 5-6 ganger (til vannet er klart), og bruker fingerleddmetoden som nevnt over her. Tiden blir alltid veldig cirka, har ikke erfart at et minutt fra eller til har noen betydning, så lenge vannet er absorbert. Rører når den er ferdig.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Må du gi deg.

Har du brukt ein vannkoker? Det er åpenbart at vatnet i den koker. Du får og fastmonterte saker som gir vatn som er langt over 82°C, antakeleg rundt 96-98°C - som er nokså nær kokande.
Vis hele sitatet...
Ja.

Vannet kokes opp, så blir det kjøt ner litt til 82c før maskinen sier den er klar.

Du har vel en temp måler liggende du kan sjekke dette med, men har vannet noen gang kokt etter du helte det i kokken?

Hva vet jeg.... Kan ikke si noe annet en det jeg lærte på skole, læretiden og etter det.
Sitat av Cloor Vis innlegg
Tar ikke lang tid å koke opp vann på flamme/induksjon
Vis hele sitatet...
Men blir ikke risen jævlig svidd om du koker den på induksjon? Kan såklart flytte over på vanlig steketopp men blir kanskje stress.
Sitat av Cloor Vis innlegg
Ja.

Vannet kokes opp, så blir det kjøt ner litt til 82c før maskinen sier den er klar.

Du har vel en temp måler liggende du kan sjekke dette med, men har vannet noen gang kokt etter du helte det i kokken?

Hva vet jeg.... Kan ikke si noe annet en det jeg lærte på skole, læretiden og etter det.
Vis hele sitatet...
Alt vann slutter å koke med en gang du fjerner varmekilden, selv vann kokt i en kjele.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Men blir ikke risen jævlig svidd om du koker den på induksjon? Kan såklart flytte over på vanlig steketopp men blir kanskje stress.
Vis hele sitatet...
Du kan stille temp, og jeg snakker ikke om å koke ris på på induksjon eller flamme.


En riskoker koster 199kr, 20kg me jasmin ris fra thailand(ikke kjøp fra vietnam) koster 200-300kr

Sitat av Rosander Vis innlegg
Alt vann slutter å koke med en gang du fjerner varmekilden, selv vann kokt i en kjele.
Vis hele sitatet...
Og derfor får du ikke utlevert kokende vann i koppen fra en vannkoker.

Kan ha formulert meg litt feil tidligere.
Sist endret av Cloor; 25. januar 2022 kl. 14:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Men blir ikke risen jævlig svidd om du koker den på induksjon? Kan såklart flytte over på vanlig steketopp men blir kanskje stress.
Vis hele sitatet...
Indulsjonsovner er jo veldig vanlig i dag, og de funker helt utmerket til å koke ris. Jeg ser ikke hvorfor det skulle svi risen noe mer enn andre alternativer. Det er jo bare å skru ned varmen så fort vannet koker.

Når jeg lager ris selv så setter jeg risen i en gryte med vann og salt. Skrur induksjonsplata på høyeste (men ikke boost), så fort det koker setter jeg på lokk og skrur ned til det nest laveste. Lar det så stå i ro i oppgitt tid på pakken.

Når risen er ferdig skrur jeg av plata, fører litt i risen med en skje, setter på lokket igjen og lar den stå slik til resten av maten er ferdig.
Sist endret av etse; 25. januar 2022 kl. 14:49.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Mk1
Trådstarter
Har knekt koden endelig! Jeg vet ikke hvilke av tingene som utgjorde utslaget for jeg fulgte alle tipsene her men tilfelle noen andre har problemer med å få risen bra kokt så funka det for meg å 1. Koke opp vann med ris under lokk (gjorde det før og) 2. Skru varmen på lavt så fort det har koka opp (gjorde det før og) 3. Røre et par runder samtidig som jeg skrur ned varmen (har aldri visst at man skal røre i ris! Men det står på instruksen på first price risen i tillegg til tips her i tråden) 4. Når koketiden har gått trekke kjelen vekk fra plata (duh) 5. La kjelen stå i minst fem minutter uten å løfte på lokket eller røre (før har jeg løfta på og tatt av lokket!)
Nå blir risen bra hver gang så takk folkens
Uvaksinert 👍
Tips, når jeg koker poseris så legger jeg ei kanelstang i vannet. Til f.eks Indisk blir det veldig godt ��
Jepp, og blir sikkert enda bedre med basmatiris uten pose og en klatt smør og litt safran (hvis man har råd)
Sist endret av Gloss; 3. april 2022 kl. 12:04.
Mk1
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Tips, når jeg koker poseris så legger jeg ei kanelstang i vannet. Til f.eks Indisk blir det veldig godt ��
Vis hele sitatet...
Det hørtes jævli digg ut! Må prøves!

Jeg glemte å skrive i oppdateringen min at jeg skyller risen veldig godt også etter noen skrev noe om stivelse her. Kom på det nå for nå koker jeg ris igjen atm Bare filleskylte før en gang mens etter jeg knakk koden skyller jeg minst tre fire ganger GODT så det har sikkert mye å si for sluttresultatet hvis det er stivelse greier som legger seg i bunn.