Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  141 25813
Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Jeg husker tilbake til da jeg var yngre, da het det Skeive dager. Det var ikke en del av et internasjonalt nettverk og var ikke så politisert som nå. Det var heller ikke sånn at politikere og firmaer måtte vise sin støtte, ellers var de å regne som homofobe. Det var mer avslappet rett og slett. Man kan være kritisk til Pride og Fri uten å være homofob, å si at Pride = homofili blir som å si at EU = Europa. Vestlige regimer bruker Pride mer og mer til politiske formål, for å sminke over all dritten de driver med rundt om i verden. Vi er de "gode", de andre er "slemme" og "onde". Han er slem, hun er snill osv. Det er barnehagenivået vi er på. Alt nesten er kun symboler nå. Teater. Jeg har også vært hos "fienden", Russland, jeg møtte homofile folk der, det var ingen "big deal" for noen jeg møtte. Jeg tror nå absolutt Russland er konservativt på mange måter, men jeg tror det er langt mer avslappet enn folk flest tror. Det tar jo også tid å endre holdninger. Demonisering forverrer bare ting. Jeg synes Pride virker høyst suspekt på grunn av tingene jeg nevner, blir en slags ideologisk fløy av vestlig makt. Merk hva slags "aktivisme" som er tilltatt, og hvilken som ikke er tillatt. Det er verdt å tenke over.
Vis hele sitatet...
Jeg protesterer ikke på at du kanskje følte at stemningen var avslappet. Men hvor avslappet er det egentlig å bli stilt for retten, risikere 6 års fengsel for feil kunst og få bot på 50 000 rubler. Russian artist faces six years in jail for pro lgbtq social media posts

Jeg skjønner poenget ditt. Mener jo selvsagt ikke at alle må støtte pride ellers er de imot, tror de færreste her mener det. Det er jo nazi-mentalitet.

Det er bare 22 år siden homofili ble fjernet som diagnose der og de lever per i dag etter en don't ask don't tell policy? Det er vel strengt talt enklere for homofile i Russland å svare på hvordan det faktisk er. Det kan være at de føler seg undertrykket selv om de ikke går rundt og gir konstant utrykk for dette. Det kan jo i værste fall straffes, det er jo sånn undertrykking fungerer. Hvorfor skulle de syte til akkurat deg, når du syntes det er et avslappet og fint system?

Et system som et så avslappet og fint at de ikke en gang føler behovet for anti-diskriminerings lover, noe som igjen åpnet for andre lover. Et diskriminerende lovverk som i følge Reuters doblet hatkriminaliteten allerede det første året, og som i følge The Moscow Times fortsetter å øke i 2019

Utdrag fra Wikipedia:
Since 2006, numerous regions in Russia have enacted varying laws restricting the distribution of materials promoting LGBT relationships to minors; in June 2013, a federal law criminalizing the distribution of materials among minors in support of non-traditional sexual relationships was enacted as an amendment to an existing child protection law. The law has resulted in the numerous arrests of Russian LGBT citizens publicly opposing the law and there has reportedly been a surge of anti-gay protests, violence, and even hate crimes. It has received international criticism from human rights observers, LGBT activists, and media outlets and has been viewed as de facto means of criminalizing LGBT culture. Russian historian and human rights activist Lyudmila Alexeyeva has called it "a step toward the Middle Ages". In January 2016, the State Duma rejected a proposal by the Communist Party to punish people who publicly express their homosexuality with fines and arrests.

In a report issued on 13 April 2017, a panel of five expert advisors to the United Nations Human Rights Council—Vitit Muntarbhorn, Sètondji Roland Adjovi; Agnès Callamard; Nils Melzer; and David Kaye—condemned the wave of torture and killings of gay men in Chechnya.
Vis hele sitatet...
EU har sanksjonert både Tsjetsjenia og Russland på grunn av stats-sponset vold mot LGBTIQ+ folk. Arrestasjoner av demonstranter, kidnappinger, forsvinninger og drap. Det er ikke nødvendigvis mannen i gata som utfører disse organiserte voldshandlingene.

Hadde du vært veldig fornøyd med å være i en gruppe som ble utsatt for alle disse tingene? Hadde du holdt kjeft og laget minst mulig oppstyr av din egen seksualitet?

Til slutt: nei jeg tror ikke at pride har noe som helst med "en ideologisk fløy av vestlig makt" å gjøre. Dette er en veldig søkt, rød tråd du har i mine øyne. Det kan rett og slett se ut som du syntes politisering er en trussel? Hvorfor er det noe negativt? Hvorfor må det bare fungere helt usnakka slik du hevder at det gjør i Russland. Russlands undertrykkelse har jo vist hva dette fører til. Syntes ikke det skal være noe must å "virke normal", eller ligge lavt da dette kan føre til skam, angst, depresjon, rus, selvmord. Men selvsagt ikke noe problem for oss andre.
Nå kan mannlige utøvere stille i kvinneklassen i vektløfting.

https://www.nrk.no/video/c3dbaaec-3a...2-ad362616c40a

Dette føler jeg er ødeleggende for hva man prøver å oppnå.
Det viser jo egentlig bare hvor håpløse disse kjønnskategoriene egentlig er. Kan en kvinne født som mann ha en "biologisk fordel" som vektløfter? Kanskje, men kan man ikke si det samme om en unormalt høy basketspiller?
Nei, det kan man faktisk ikke sammenlikne.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Nei, det kan man faktisk ikke sammenlikne.
Vis hele sitatet...
Så rart, for det blei nettopp gjort.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det viser jo egentlig bare hvor håpløse disse kjønnskategoriene egentlig er. Kan en kvinne født som mann ha en "biologisk fordel" som vektløfter? Kanskje, men kan man ikke si det samme om en unormalt høy basketspiller?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder basketball er vel svaret mer at alle er unormalt høye, det blir på en måte tungt seleksjonspress i den retningen. Når man har en kjent høydeforskjell mellom biologiske kjønn blir det fortsatt en uforholdsmessig fordel for en genetisk mannlig utøver som ender opp med å konkurrere i kvinnekategorien. Selv om vedkommende altså er en kvinne, noe jeg ikke bestrider.
Det finnes basketballspillere helt ned mot 160cm som har gjort det veldig bra i NBA.
Dessuten er basketball en lagsport der det er veldig mange faktorer som spiller inn.

Det finnes ingen kvinnelige vektløftere som er i nærheten av å løfte like mye som de beste mannlige.
Vektløfting er individuell konkurranse der styrke helt klart spiller en stor rolle i hvor mye man kan løfte.

Det er fysiske forskjeller på menn og kvinner. Vi kan ikke bare late som det ikke er der fordi det får oss til å føle oss bedre.
Når de tillater menn som har byttet kjønn til å konkurrere mot naturlig svakere kvinner er jeg redd det skaper mer splittelse enn samhold da det er regelrett juksing.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...iation_history

https://no.wikipedia.org/wiki/Verden...ktl%C3%B8fting
Sist endret av ID-Brikke; 23. juni 2021 kl. 23:40. Grunn: Kilder
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det er fysiske forskjeller på menn og kvinner.
Vis hele sitatet...
Det er også fysiske forskjeller på menn og menn. Hva med en mann som er innenfor normalverdien for kvinner, er det greit da?

Personlig mener jeg at enhver fyr som er villig til å kappe av seg snoppen for å vinne i dameidrett fortjener å vinne.
The confused cyborg
Han-Tyumi's Avatar
Kven som helst kan ikkje erklære seg kvinne og delta i kvinners klasser i OL. Ein må blant anna ha gått på testosteronblokkerar i ei viss periode før ein får delta.
Reglane blei endra for å inkludere transpersonar i 2015 og Laurel Hubbard som du nemner blir i år den første transkvinna som deltar i vektløfting i OL. Dette tyder vel på at det ikkje akkurat er lett å fylle kriteria.

Om me samanliknar den beste totalscoren hennar (285) med totalscorane til kvinnelege OL utøvarar frå dei introduserte kvinneleg vektløfting i år 2000 til i dag (2000/ 2004/2008/2012/2016) ville ho ikkje ha komme i nærleiken av å ta gull. Det beste resultatet ho hadde hat moglegheita til å få var sølv i 2008, men ho ville framleis ha tapt med 41 poeng(eg er ingen ekspert på vektløft, men ut ifrå dei poengtavlene eg såg på, ser det ut til å vere ganske mykje).
Ho er heller ikkje i nærleiken av å slå verdsrekorden, noko som det høyers ut som du meiner bør vere lett for ei transkvinne.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det er også fysiske forskjeller på menn og menn. Hva med en mann som er innenfor normalverdien for kvinner, er det greit da?
Vis hele sitatet...
Du må gjerneargumentere imot kjønnsdeling i idrett, men så lenge det er sånn regelen er så det åpenbart biologisk kjønn som gjelder (fysisk styrke) og ikke hva man føler.
Sist endret av *pi; 24. juni 2021 kl. 00:40.
Sitat av Han-Tyumi Vis innlegg
Kven som helst kan ikkje erklære seg kvinne og delta i kvinners klasser i OL. Ein må blant anna ha gått på testosteronblokkerar i ei viss periode før ein får delta.
Reglane blei endra for å inkludere transpersonar i 2015 og Laurel Hubbard som du nemner blir i år den første transkvinna som deltar i vektløfting i OL. Dette tyder vel på at det ikkje akkurat er lett å fylle kriteria.

Om me samanliknar den beste totalscoren hennar (285) med totalscorane til kvinnelege OL utøvarar frå dei introduserte kvinneleg vektløfting i år 2000 til i dag (2000/ 2004/2008/2012/2016) ville ho ikkje ha komme i nærleiken av å ta gull. Det beste resultatet ho hadde hat moglegheita til å få var sølv i 2008, men ho ville framleis ha tapt med 41 poeng(eg er ingen ekspert på vektløft, men ut ifrå dei poengtavlene eg såg på, ser det ut til å vere ganske mykje).
Ho er heller ikkje i nærleiken av å slå verdsrekorden, noko som det høyers ut som du meiner bør vere lett for ei transkvinne.
Vis hele sitatet...
Høres ut som en helt klar fordel for meg når den første transpersonen automatisk får sølv i 2008.
Men selvfølgelig, kan jo være fullstendig tilfeldig.
Sist endret av ID-Brikke; 24. juni 2021 kl. 00:56.
Sitat av Han-Tyumi Vis innlegg
Kven som helst kan ikkje erklære seg kvinne og delta i kvinners klasser i OL. Ein må blant anna ha gått på testosteronblokkerar i ei viss periode før ein får delta.
Reglane blei endra for å inkludere transpersonar i 2015 og Laurel Hubbard som du nemner blir i år den første transkvinna som deltar i vektløfting i OL. Dette tyder vel på at det ikkje akkurat er lett å fylle kriteria.

Om me samanliknar den beste totalscoren hennar (285) med totalscorane til kvinnelege OL utøvarar frå dei introduserte kvinneleg vektløfting i år 2000 til i dag (2000/ 2004/2008/2012/2016) ville ho ikkje ha komme i nærleiken av å ta gull. Det beste resultatet ho hadde hat moglegheita til å få var sølv i 2008, men ho ville framleis ha tapt med 41 poeng(eg er ingen ekspert på vektløft, men ut ifrå dei poengtavlene eg såg på, ser det ut til å vere ganske mykje).
Ho er heller ikkje i nærleiken av å slå verdsrekorden, noko som det høyers ut som du meiner bør vere lett for ei transkvinne.
Vis hele sitatet...
Det fremstår litt uredelig av deg å trekke frem så mye tall, og så glatt ignorere at Hubbard er i midten av førtiårene og deltar på OL-nivå i en idrett der folk peaker i slutten av tyveårene. Du kan kverulere på semantikken, men så lenge biologiske menn gruser biologiske kvinner i vektløfting er det åpenbart at man har en fordel av å ha tilbrakt noen tiår som man først. Du mister selvsagt muskelmasse av å gå på testosteronblokkere, men det er ikke som om skjelletet ditt atrofierer. Ei heller er det slik at man er garantert en seier, det påstås bare at man har en urettferdig fordel. Det er det nokså selvinnlysende at man har og det er fullstendig absurd at dette overhode er gjenstand for diskusjon. Vær ærlig nå: Tror du at det kommer til å dukke opp noen kvinne-til-mann-transpersoner som vil gjøre det tilsvarende bra, eller bedre, i herreklassen? Hvis svaret på dette er nei, så kan du bare pakke vekk alle argumentasjon om at forhenværende menn ikke har en fordel når de deltar som kjønnsopererte kvinner. Dette blir for dumt.
Sist endret av Myoxocephalus; 24. juni 2021 kl. 07:34.
The confused cyborg
Han-Tyumi's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det fremstår litt uredelig av deg å trekke frem så mye tall, og så glatt ignorere at Hubbard er i midten av førtiårene og deltar på OL-nivå i en idrett der folk peaker i slutten av tyveårene. Du kan kverulere på semantikken, men så lenge biologiske menn gruser biologiske kvinner i vektløfting er det åpenbart at man har en fordel av å ha tilbrakt noen tiår som man først. Du mister selvsagt muskelmasse av å gå på testosteronblokkere, men det er ikke som om skjelletet ditt atrofiere. Ei heller er det slik at man er garantert en seier, det påstås bare at man har en urettferdig fordel. Det er det nokså selvinnlysende at man har og det er fullstendig absurd at dette overhode er gjenstand for diskusjon. Vær ærlig nå: Tror du at det kommer til å dukke opp noen kvinne-til-mann-transpersoner som vil gjøre det tilsvarende bra, eller bedre, i herreklassen? Hvis svaret på dette er nei, så kan du bare pakke vekk alle argumentasjon om at forhenværende menn ikke har en fordel når de deltar som kjønnsopererte kvinner. Dette blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Skal vere heilt ærleg og seie at eg hadde eit lite innfall av hyperfokus der blei litt vell opphengt i å samanlikne tal og gløymde meg litt i eigen kverulering. Ser no at det ikkje er den mest vasstett argumentasjonen eg kjem med og har ikkje noko betre unnskyldning å komme med.

For å svare på spørsmålet ditt må eg nok komme med eit "ja, men".Kort sagt trur eg kor stor grad ein transmann vil kunne konkurrere med cismenn vil vere avhengig av omstendet. Folk reagerer veldig forskjellig på hormona ein får under slik behandling og det er mange faktorar som spelar inn. Har ikkje nokre konkrete tal på forskjell mellom muskelmasse før og etter hormonbehandling så kor stort sannsynet er tørr eg ikkje sei, men ja, eg trur det er mogleg.
Sitat av Han-Tyumi Vis innlegg
Skal vere heilt ærleg og seie at eg hadde eit lite innfall av hyperfokus der blei litt vell opphengt i å samanlikne tal og gløymde meg litt i eigen kverulering. Ser no at det ikkje er den mest vasstett argumentasjonen eg kjem med og har ikkje noko betre unnskyldning å komme med.

For å svare på spørsmålet ditt må eg nok komme med eit "ja, men".Kort sagt trur eg kor stor grad ein transmann vil kunne konkurrere med cismenn vil vere avhengig av omstendet. Folk reagerer veldig forskjellig på hormona ein får under slik behandling og det er mange faktorar som spelar inn. Har ikkje nokre konkrete tal på forskjell mellom muskelmasse før og etter hormonbehandling så kor stort sannsynet er tørr eg ikkje sei, men ja, eg trur det er mogleg.
Vis hele sitatet...
At det kan være mulig er ikke så relevant her. Man kan sikkert teoretisk tenke seg at det er mulig at en cis-kvinne kan hevde seg i en herreidrett også, men det er fortsatt rimelig å anta at det er en fordel å være mann. Er du enig i at det er rimelig å regne transkvinner i kategori med menn akkurat når det gjelder fysisk utgangspunkt i idrett, uten at det betyr at man underkjenner identiteten deres?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
det er ikke som om skjelletet ditt atrofierer
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør det nok. Man blir neppe lavere, men skjelettet er levende og tilpasses belastning.

Uansett, klart det er utfordringer her. Det vil det alltid være når man prøver å presse biologi inn i rigide båser. Hvordan klasdifiserer man feks personer utstyrt med 47XXY eller 45XO?
De virkelige utfordringene kommer vel når dette introduseres i boksing og kampsport.

Brækhus vs Michelle Tyson i kveld på viasat 4.
Sikkert lei odds på den kampen
Sist endret av ID-Brikke; 24. juni 2021 kl. 11:40.
Boksing har allerede vektklasser, nettopp fordi variasjon innenfor et kjønn er så stor.
"Alle" mennesker som har noe peiling og interesse for sport, kjønn, hormoner osv ler av konseptet at MtF trans kan konkurrere med vanlige kvinner. Jeg er på jobb, så kan ikke finne fram til arugumenter som backer opp dette, men Myoxo var inne på noe av det.

Jeg tror desverre ikke Han-Tyumi er så veldig kvalifisert til å diskutere dette (no offense) da følelser overgår mye annet i slike diskusjoner.

Og for å røre ekstra godt i salaten så er det ikke uvanlig at doping foregår i toppidrett, uavhengig av idrettsgren. Så da har man transer, cis folk og folk som doper seg om hverandre.


Litt offtopic. Nå er det ikke så veldig mye penger å hente i kvinneidretten. Så jeg tror ikke så mange MtF transer gjør dette for pengenes skyld. Jeg tror de gjør det fordi de liker det selv. Derimot. Hadde det vært mye penger i omløp, skal man ikke se bort i fra at mennesker gjør de mest utroligste ting for penger.
Sist endret av Superspurv; 24. juni 2021 kl. 12:09.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg tror desverre ikke Han-Tyumi er så veldig kvalifisert til å diskutere dette (no offense) da følelser overgår mye annet i slike diskusjoner.
Vis hele sitatet...
Veldig spesielt å diskvalifisere alle personlig involverte fra debatten. Tror dessuten ikke et fravær av følelser nødvendigvis er den beste måten å forstå kompliserte problemstillinger på. Jeg synes Han-Tyumi fremstår helt redelig i denne diskusjonen, til og med med selvinnsikt nok til å se når h*n får tunnelsyn. Det er vel heller unntaket enn regelen.
Sitat av *pi Vis innlegg
Veldig spesielt å diskvalifisere alle personlig involverte fra debatten. Tror dessuten ikke et fravær av følelser nødvendigvis er den beste måten å forstå kompliserte problemstillinger på. Jeg synes Han-Tyumi fremstår helt redelig i denne diskusjonen, til og med med selvinnsikt nok til å se når h*n får tunnelsyn. Det er vel heller unntaket enn regelen.
Vis hele sitatet...
Kan vi snu på problemstillingen da? Hva gjør han kvalifisert til å svare? Hormonsystemet er et utrolig komplekst tema.

For å svare på spørsmålet ditt må eg nok komme med eit "ja, men".Kort sagt trur eg kor stor grad ein transmann vil kunne konkurrere med cismenn vil vere avhengig av omstendet. Folk reagerer veldig forskjellig på hormona ein får under slik behandling og det er mange faktorar som spelar inn. Har ikkje nokre konkrete tal på forskjell mellom muskelmasse før og etter hormonbehandling så kor stort sannsynet er tørr eg ikkje sei, men ja, eg trur det er mogleg.
Vis hele sitatet...
- tror
- tror
- folk reagrerer forskjellig på hormoner
- mange faktorer som spiller inn
- stor sannsynlighet
- tror

Nei. Det er alt for stor forskjell på menn og kvinner i toppidrett.

Edit. Jeg ser jeg skriver som en dust uten å backe opp mine argumenter. Men det får jeg ta siden. Cheers.
Sist endret av Superspurv; 24. juni 2021 kl. 12:51.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Kan vi snu på problemstillingen da? Hva gjør han kvalifisert til å svare? Hormonsystemet er et utrolig komplekst tema.
Vis hele sitatet...
Hva gjør deg og meg kvalifisert til å svare? Er vi hormoneksperter? Må man være det for å svare i en tråd på et forum? Du diskvalifiserte ikke vedkommende på grunn av manglende fagkompetanse, men fordi h*n var for følelsesmessig involvert. Å beskylde en debattmotstander for å være for emosjonell til å kunne delta i debatten er en ganske teit hersketeknikk. Særlig når denne har oppført seg helt saklig i diskusjonen. At man skriver tror når man tror noe i stedet for å slå det fast med fire utropstegn er vel ikke noe man skal holde imot folk.

Jeg er forøvrig enig med deg mtp transpersoner i idrett.
Sist endret av *pi; 24. juni 2021 kl. 12:58.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hva gjør deg og meg kvalifisert til å svare?
Vis hele sitatet...
På generell basis bør man ha kunnskap om emnet hvis man skal ha sterke meninger.

Sitat av *pi Vis innlegg
Er vi hormoneksperter? Må man være det for å svare i en tråd på et forum? Du diskvalifiserte ikke vedkommende på grunn av manglende fagkompetanse, men fordi h*n var for følelsesmessig involvert. Å beskylde en debattmotstander for å være for emosjonell til å kunne delta i debatten er en ganske teit hersketeknikk. Særlig når denne har oppført seg helt saklig i diskusjonen. At man skriver tror når man tror noe i stedet for å slå det fast med fire utropstegn er vel ikke noe man skal holde imot folk.
Vis hele sitatet...
Nei, vi er nok ikke det. Men en person som er for en transpersons rettigheter, og en endokrinolog vil aller mest sannsynlig ha forskjellig syn på denne debatten vi nå avsporer tråden med.

Jeg er en elendig debatant som du helt sikkert har sett på litt historikk av meg, så hersketeknikker som jeg nettopp brukte er desverre en ubevisst vane fra min sine.

Han har holdt seg sakelig ja, og jeg tror han også vil innrømme egne feil, dersom han får motbevist sine påstander.
Det paradoksale er at alle som har ytra seg i løpet av de siste femti innleggene eller så åpenbart er fullstendig enige om at det er helt essensielt å la folk få lov til å uttrykke sin kjønnsidentitet som de vil og at det er komplett meningsløst og skadelig å tvinge folk inn i kjønnsroler. Det er det viktige. Likevel har vi nå kommet hit:

Skal vi ta et kollektivt skritt tilbake?
The confused cyborg
Han-Tyumi's Avatar
Superspurv har heilt rett i at eg ikkje er nokon ekspert på hormonbehandling og eg har forsåvidt ikkje noko greie på sport heller. Grunnen til at eg skriv at eg tur det, er fordi eg ikkje med sikkerheit kan seie at det er sant. Eg baserer meg berre på anekdoter, noko eg er klar over ikkje er bra nok til å bevise noko som helst, men når Myoxo spør meg rett ut om eg heilt ærleg trur det kan dukke opp transmenn som kan konkurrere med cismen ville eg vere høfleg å svare.

Meiningane mine rundt transpersonar i idretten baserer seg vel eigentleg på eit studie nokon viste meg for ei beite sidan, eg veit ikkje om det er eit godt studie ein gong, men eg skal sjå om eg finn det. Her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5357259/ Det konkluderer med at meir forsking er nødvendig og sidan det byrjar å bli nokre år gamalt no så er det jo godt mogleg at det har skjedd.

Ja, einig med myoxo, det blei litt mykje rør og rot her no.(Får mi side og så klart)
Sist endret av Han-Tyumi; 24. juni 2021 kl. 13:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det paradoksale er at alle som har ytra seg i løpet av de siste femti innleggene eller så åpenbart er fullstendig enige om at det er helt essensielt å la folk få lov til å uttrykke sin kjønnsidentitet som de vil og at det er komplett meningsløst og skadelig å tvinge folk inn i kjønnsroler. Det er det viktige. Likevel har vi nå kommet hit:

Skal vi ta et kollektivt skritt tilbake?
Vis hele sitatet...
Kan vi godt, men kan ikke akkurat si jeg kjenner igjen det bildet der. Jeg synes det har vært en relativt ryddig debatt, helt til folk med personlige følelser for temaet ble forsøkt diskvalifisert fra å delta. Beklager hvis min påpekning av det var en avsporing, jeg syntes det var relevant. I denne debatten spesielt, så er de involvertes opplevelse faktisk en ganske vesentlig del av ligningen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Kan vi snu på problemstillingen da? Hva gjør han kvalifisert til å svare? Hormonsystemet er et utrolig komplekst tema.
Vis hele sitatet...
Er du endokrinolog selv, da?

Du har jo også en del meninger du ser ut til å holde på med ganske stor overbevisning.
Sist endret av robhol; 24. juni 2021 kl. 14:31.
Hva tenker freak om dagens oppslag i avisene rundt Åge Hareide sine uttalelser?

Jeg syns han hadde et bra poeng. La idrett være idrett. Ikke bland inn politikk i idretten. Den saken er jo grei.

Problemet er at man begår sosialt selvmord hvis man ikke aktivt er ute å støtter PRIDE og alt det der. DET er problemet med hele Pride opplegget.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hva tenker freak om dagens oppslag i avisene rundt Åge Hareide sine uttalelser?

Jeg syns han hadde et bra poeng. La idrett være idrett. Ikke bland inn politikk i idretten. Den saken er jo grei.

Problemet er at man begår sosialt selvmord hvis man ikke aktivt er ute å støtter PRIDE og alt det der. DET er problemet med hele Pride opplegget.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder siste setning: føler det samme med BLM. Men syntes likevel det er bedre enn at de skal kidnappes, tortureres og drepes mens ingen har makt til å stoppe det.

Det blir fort sånn fordi det er kraftige følelser i sving. Folk blir mistenkelige når de ikke opplever å få støtte, og det er forståelig mtp hvor mye hat, mobbing og meningsløs vold man kan risikere å bli utsatt for hvis man skiller seg ut. Glad vi i det minste har egne paragrafer mot hatkriminalitet i Norge.

Dette var ikke ment som å forsvare mentaliteten; enten er du med oss eller så er du mot oss. Det var bare et forsøk på å forklare hva jeg tenker er alternativene og hvorfor det skjer.

Åge Hareide bryr jeg meg fint lite om. Så den artikkelen må jeg nesten få servert om jeg skal gidde å klikke på den.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Problemet er at man begår sosialt selvmord hvis man ikke aktivt er ute å støtter PRIDE og alt det der. DET er problemet med hele Pride opplegget.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må man ta standpunkt til det i det hele tatt? Det er ikke sosialt selvmord å ikke støtte de, så vidt jeg ser så skjer dette når man går ut som motstander. Hva grupper, selskaper og diverse business nisser gjør eller ikke gjør går mest på hva som er lønnsomt for tiden. Regnbue Oreos selger bra, da lager vi mer av det.
Sist endret av Bothrops; 24. juni 2021 kl. 18:07.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hva tenker freak om dagens oppslag i avisene rundt Åge Hareide sine uttalelser?

Jeg syns han hadde et bra poeng. La idrett være idrett. Ikke bland inn politikk i idretten. Den saken er jo grei.

Problemet er at man begår sosialt selvmord hvis man ikke aktivt er ute å støtter PRIDE og alt det der. DET er problemet med hele Pride opplegget.
Vis hele sitatet...
Jeg kan være generelt enig i at alt ikke bør politiseres, me helt alvorlig. Akkurat homofobi har fotballen vært et slags hovedsete for i alle år, så at de leer en finger for å markere at de ønsker å kvitte seg med den arven skulle faen meg bare mangle. Det er ikke snakk om at fotballklubber skal ha meninger om desentralisering av transpersoners behandlingstilbud, det er snakk om å markere at det er trygt å være homofil i elitefotballen. Akkurat det er langt ifra en selvfølge.
Men hvorfor har det vært så mye homofobi i fotballen? "Fotballen" består vel primært av fotballspillerne? Er det de, generelt sett som har vært drittsekkene da? Jeg tviler på klubbeierne sier så mye offentlig.
Jeg synes hverken pride eller blm har noe i fotballen pga det politiske innholdet.

Jeg synes FIFA kan ha ett eget opplegg for antirasisme og annen diskriminering.
Jeg har sett det har stått slagord og liknende på fotballarenaer og det er veldig positivt.
Fotball er en underholdning der man kan kose seg og få en pause fra all den hverdagslige «støyen», men det har også en unik mulighet til å skape samhold og inkludering.
Det synes jeg fotballen bør stå for selv


Men alt i alt er det egentlig vanskelig å se noe negativt med regnbueflagget i em.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Jeg synes hverken pride eller blm har noe i fotballen pga det politiske innholdet.

Jeg synes FIFA kan ha ett eget opplegg for antirasisme og annen diskriminering.
Jeg har sett det har stått slagord og liknende på fotballarenaer og det er veldig positivt.
Fotball er en underholdning der man kan kose seg og få en pause fra all den hverdagslige «støyen», men det har også en unik mulighet til å skape samhold og inkludering.
Det synes jeg fotballen bør stå for selv


Men alt i alt er det egentlig vanskelig å se noe negativt med regnbueflagget i em.
Vis hele sitatet...
Hadde Hareide stått i bresjen for noe eget arbeid mot homofobi i fotball så kunne jeg tolket ham i beste mening. Men "det er ikke nødvendig, hos oss har ikke dette vært noen diskusjon"...da er rullegardina godt nede.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det synes jeg fotballen bør stå for selv
Vis hele sitatet...
Men det gjør de jo ikke. Tvert i mot må de dras hylende og skrikende inn i fremtiden.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Men hvorfor har det vært så mye homofobi i fotballen? "Fotballen" består vel primært av fotballspillerne? Er det de, generelt sett som har vært drittsekkene da? Jeg tviler på klubbeierne sier så mye offentlig.
Vis hele sitatet...


Fotball er jo tradisjonelt sett en veldig mannegreie. Du finner tilsvarende homofobi i andre veldig mannsdominerte sfærer som gaming, metalkultur, hip hopkultur, og egentlig alle steder hvor guttegarderoben visiteres oftere og hyppigere enn jentegarderoben. Både utøvere og fans av fotball er jo kjent for å komme med homofobiske uttalelser, sist var det vel en spiller for Kristiansund her til lands som fikk bråk for å kalle en annen spiller soper. Så ja, fotballen blant annet er vel en arena hvor ord og utrykk man ellers ikke sier utenfor banen eller i publikum fortsatt kan være en del av pakka.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Denne videoen har fått en god del kritikk
https://youtu.be/ArOQF4kadHA

Synes personlig det er rimelig spesielt og får dårlige vibes av hva de synger om. Ser ikke ut som kommentarfeltet er uenig heller. Håper det er tull, og at ingen i videoen har tenkt å gå etter barn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Denne videoen har fått en god del kritikk
https://youtu.be/ArOQF4kadHA

Synes personlig det er rimelig spesielt og får dårlige vibes av hva de synger om. Ser ikke ut som kommentarfeltet er uenig heller. Håper det er tull, og at ingen i videoen har tenkt å gå etter barn.
Vis hele sitatet...
Mulig du bør faktisk lytte til teksten.

Så frytkleg om unger lærer aksept!
Hvis all barneoppdragelse skulle foregå i tråd med tankegangen og ideologien til FRI, lurer jeg på om ikke konsekvensen på sikt vil resultere i et stort oppsving i sedelighetsdommer etterhvert
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Hvis all barneoppdragelse skulle foregå i tråd med tankegangen og ideologien til FRI, lurer jeg på om ikke konsekvensen på sikt vil resultere i et stort oppsving i sedelighetsdommer etterhvert
Vis hele sitatet...
Forklar!
Så vidt jeg kan se prediker FRI at folk skal ha tro på seg selv og respektere andre for den de er. Vil dette frembringe flere sedelighetsdommer? Jeg kan heller ikke se at de agiterer for voldtekt eller pedofili eller noe slikt.


Det eneste strafferettslige scenariet jeg kan tenke på er om vi drar tilbake til den tida da homofilt samkvem var regna som en sedelighetsforbrytelse. En organisasjon som i et slikt juridisk landskap arbeider for økt aksept for homofili har muligens potensiale til å få flere skaphomser til å bedrive sivil ulydighet og således en kort stund gi en oppsving i antallet sedelighetsdommer - helt til den motbydelige loven blir endra, så klart.
Men du argumenterer vel ikke for at vi skal skru klokka tilbake til femtitallet eller innføre sharia? Så... Hvordan skal FRI gi oss mer sedelighetskriminalitet? Utdyp!
Hvis all barneoppdragelse skulle foregå i tråd med tankegangen og ideologien til FRI, lurer jeg på om ikke konsekvensen på sikt vil resultere i et stort oppsving i sedelighetsdommer etterhvert
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Hvis all barneoppdragelse skulle foregå i tråd med tankegangen og ideologien til FRI, lurer jeg på om ikke konsekvensen på sikt vil resultere i et stort oppsving i sedelighetsdommer etterhvert
Vis hele sitatet...
Dette er repetisjon, ikke argumentasjon. Jeg etterlyser sistnevnte. Hvorfor mener du at antallet sedelighetsdommer vil øke hvis barn oppdras til å respektere sine medmennesker, ikke forhåndsdømme og ikke skamme seg for å være den de er? Kan du forklare meg hva som er årsaken til at du tror sedelighetsstatistikken vil bevege seg i feil retning?

Ikke bare repeter din posisjon mekanisk, begrunn den.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
.Hvorfor mener du at antallet sedelighetsdommer vil øke hvis barn oppdras til å respektere sine medmennesker, ikke forhåndsdømme og ikke skamme seg for å være den de er?
Vis hele sitatet...
Tja... hvis alle I samfunnet var oppdratt til å respektere hverandre på tvers av kjønn, så kanskje seksualforbrytere faktisk hadde blitt dømt? Eller kanskje det ikke var det han mente.
Sist endret av *pi; 9. juli 2021 kl. 00:55.