Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5401
Sitter litt I saksa her og har veldig lyst og høre litt om hva dere andre lastebilsjofører gjør I deres dagelige arbeid. Selv har jeg kjørt møbler, både lokalt og langturer som går over 3-4 dager. Det er veldig tungt fysisk da jeg laster hele lastebilen selv, og laster av alt sammen selv, vi snakker 70-80m³.

Skal nå slutte I min nåværende jobb pga uenigheter med arbeidsgiver, samt en
skade I skulderen som har gjort at jeg har vært sykmeldt lenge og kan ha livsvarig skade, så kan ikke løfte så tungt lenger.

Vil gjerne høre om noen kjører Tipp ? hvordan er det?
Det vil bety mye for meg om folk kan si litt om hva de gjør I hverdagen, er vandt til og jobb 10-12 timer om dagen.
Hei. Kan ikke svare på spørsmålet ditt,men jeg har jobbet innenfor transport bransjen i 7år,hovedsaklig på terminal,og 2 år på møbellager,der jeg stort sett lastet og losset.
Etter ett par månder som arbeidsledig har derimot nav bestemt att jeg skal ta CE lappen pluss kran kurs. Har egentlig søkt logistikk linja på tekniskfagskole på Gjøvik til høsten,men om jeg trives med og kjøre så tror jeg heller att jeg satser på det.
Det ska bygges ny e6 gjennom dalen her nå framover,så jeg vil prøve og få jobb som tippbil sjafør,eller kansje betongbil. Hva er din erfaring med og kjøre lastebil? blir helt nytt for meg,så om du er villig til og dele noen erfaringer så hadde dette vert supert for min del!
du slutter jo ikke når du har symelding, hvis du sier opp jobben så har du ikke krav på arbeidsledigtrygd de første 8 ukene
har ikke tenkt og si opp så lenge jeg er sykmeldt, det sier seg selv men jeg må finne meg annen jobb uansett, derfor vil jeg gjerne at folk deler sin hverdag med meg så jeg kan innblikk

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
du slutter jo ikke når du har symelding, hvis du sier opp jobben så har du ikke krav på arbeidsledigtrygd de første 8 ukene
Vis hele sitatet...
Sitat av Jolly Swagman Vis innlegg
Hei. Kan ikke svare på spørsmålet ditt,men jeg har jobbet innenfor transport bransjen i 7år,hovedsaklig på terminal,og 2 år på møbellager,der jeg stort sett lastet og losset.
Etter ett par månder som arbeidsledig har derimot nav bestemt att jeg skal ta CE lappen pluss kran kurs. Har egentlig søkt logistikk linja på tekniskfagskole på Gjøvik til høsten,men om jeg trives med og kjøre så tror jeg heller att jeg satser på det.
Det ska bygges ny e6 gjennom dalen her nå framover,så jeg vil prøve og få jobb som tippbil sjafør,eller kansje betongbil. Hva er din erfaring med og kjøre lastebil? blir helt nytt for meg,så om du er villig til og dele noen erfaringer så hadde dette vert supert for min del!
Vis hele sitatet...
Jeg fikk selv sertifikatet av nav, jeg tok det over en litt lenger periode en de andre da jeg strøk på teoridelen på henger. Om du skal ta CE så vil jeg oppfordre at du virkelig studerer! lappen på henger er noe lik den på vanlig bil, men med fokus på hva hengerens egenskaper er / ikke er / kan bli.

Når det kommer til kjøringa så er det jo det som er jobben, om du er som de fleste andre vil du hate lossing/lasting, kommer an på hva du kjører såklart. Veiene I norge er ikke laget for lastebiler det kan jeg si, om du skal til bergen så er det bare og ta på seg nyrebelte for her blir det mye humping.

Du burde passe på at arbeidsgiver ikke hiver deg ut I de vansklegeste rutene, det er veldig spennende de første gangene du kjører alene på veien og veier 30+ tonn og er nesten 20 meter men også skummelt om du ikke er komfertabel

Om du skal kjøre på vinterføre så råder jeg deg til og ta glattkjøring først! få litt trening på enkle veger før du tar av på store fjell! selv ble jeg kastet mot gol 2 dager etter jeg fikk bil og henger, mange ganger mistolket jeg situasjoner
som kunne blitt farlige, heldig som jeg er så har min broder vært lastebilsjofør i mange år og har guidet meg gjennom mye! skaff deg et nettverk av erfarne sjofører!

Skaff deg handsfree! ikke undervurder avstander når det gjelder disel! prøv og planlegg hvor du skal, og når du er der, husk sunn og god mat! jeg kan ikke si hvor viktig det er! Gps / kart er noe du burde ha med deg, tenk over på at du sitte lenge og kjører, en tur hver morgen/kveld gjør godt, ikke minst husk og gå på do! selv har jeg måttet gjøre det ekstreme I -28 grader på E6, det er ikke gøy! kommer ikke på¨så veldig mye annet en det akkurat nå
Har kjørt en del distribusjon (varer til dagligvarebutikk) om sommerene. Synes at det var fin kjøring. 8-12 timers dager. Bilene er som oftes ferdiglastet om morgenen, så er det bare å losse av på butikkene. Ikke så veldig fysisk arbeid heller, kanskje mer kuking pga. trange lager og små og dårlig tilpassede lasteplasser.

Hente melk omkring på gårder er også fin kjøring, du kjører faste ruter og det er ganske forutsigbart. eneste ulempe er at du begynner ganske tidlig på morgenen. Begynte selv i 4-5 tida om morran.
Hva med å kjøre tømmerbiler da? Har sett et program på discovery om tømmerbiler og det virker jo en grei jobb. Du slipper jaget og det fysisk krevende som å kjøre møbler og distribusjon og jobber med å kjøre tømmer. Henter tømmer langs landeveien og kjører tømmer til wherever det er fabrikk. Uten at jeg vet sikkert så er vel tømmerkjøring året rundt jobb? For fabrikkene trenger vel påfyll av tømmer konstant? Og det fløtes jo ikke tømmer lengre. Hørt snakk om at det er ganske ok lønn også til å være transport mener jeg. Kjøre tømmerbil bør jo være litt fleksibelt også mtp på bosted, de fleste plasser har vel noe skog uten kanskje værharde kystkommuner.
Kanskje noen som selv har kjørt tømmer eller kjører tømmer kan si noe mer.

Ellers å kan jo kjøring av farlig gods være noe å satse på. Det blir jo stort sett også transport, ikke stykkgods og flytting liksom.
Men har hørt at da trengs det eget kurs og opplæring i transport av farlig gods. Sikkert bedre lønn også da.
Sist endret av random67489; 8. april 2013 kl. 20:12.
Køyrer ikkje sjølv, men far min køyrer langtransport, og har gjort det i ca. 20 år.
Trur du skulle sett litt på tralletrekking, dvs. du har ei trekkvogn, og så trekker du traller for f.eks. Schenker / Bring / DHL / Tollpost,
eksempel på slik køyring:

Starter i Bergen, kobler på fullasta tralle og kjører til Oslo,
kobler av tralla, legger deg å sover, kobler på ny fullasta tralle
og tilbake til Bergen.
Minus med slik køyring er att det er lite variasjon og stort sett køyring om natta.
Kjører trelast til vestlandet, lange dager dårlige veier. Kjempejobb trives veldig bra. Kjørte varetaxi en stund ble lei, alt for mye stress og dårlig betalt.
Sitat av plassen Vis innlegg
Kjører trelast til vestlandet, lange dager dårlige veier. Kjempejobb trives veldig bra. Kjørte varetaxi en stund ble lei, alt for mye stress og dårlig betalt.
Vis hele sitatet...
OP har en dårlig skulder og kan ikke løfte tungt, regner med dere ikke løfter trelast for hånd men bruker kran eller truck? Dermed bør jo slik kjøring passe midt i blinken? Hvordan er lønnen når du kjører trelast? Er det turnus?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva med å kjøre tømmerbiler da? Har sett et program på discovery om tømmerbiler og det virker jo en grei jobb. Du slipper jaget og det fysisk krevende som å kjøre møbler og distribusjon og jobber med å kjøre tømmer. Henter tømmer langs landeveien og kjører tømmer til wherever det er fabrikk. Uten at jeg vet sikkert så er vel tømmerkjøring året rundt jobb? For fabrikkene trenger vel påfyll av tømmer konstant? Og det fløtes jo ikke tømmer lengre. Hørt snakk om at det er ganske ok lønn også til å være transport mener jeg. Kjøre tømmerbil bør jo være litt fleksibelt også mtp på bosted, de fleste plasser har vel noe skog uten kanskje værharde kystkommuner.
Kanskje noen som selv har kjørt tømmer eller kjører tømmer kan si noe mer.

Ellers å kan jo kjøring av farlig gods være noe å satse på. Det blir jo stort sett også transport, ikke stykkgods og flytting liksom.
Men har hørt at da trengs det eget kurs og opplæring i transport av farlig gods. Sikkert bedre lønn også da.
Vis hele sitatet...
Broren min jobbet som tømmerbilsjåfør i noen år.
- Lange arbeidsdager. 10-14 timer.
- Mye stress. Må rekke båter som skal frakte tømmer videre osv.
- Hardt fysisk. Tømmeret ligger ofte langt borte fra asfalt, så man må kjøre rundt på jævlige veier, og konstant hoppe inn og ut av bilen for å ta av og på kjettinger.
- Ensomt. Kjører til skauen og tilbake til kai eller sagbruk og losser av, så tilbake til skauen. Kan jobbe en liten uke uten å snakke med folk.
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Sitter litt I saksa her og har veldig lyst og høre litt om hva dere andre lastebilsjofører gjør I deres dagelige arbeid. Selv har jeg kjørt møbler, både lokalt og langturer som går over 3-4 dager. Det er veldig tungt fysisk da jeg laster hele lastebilen selv, og laster av alt sammen selv, vi snakker 70-80m³.

Skal nå slutte I min nåværende jobb pga uenigheter med arbeidsgiver, samt en
skade I skulderen som har gjort at jeg har vært sykmeldt lenge og kan ha livsvarig skade, så kan ikke løfte så tungt lenger.

Vil gjerne høre om noen kjører Tipp ? hvordan er det?
Det vil bety mye for meg om folk kan si litt om hva de gjør I hverdagen, er vandt til og jobb 10-12 timer om dagen.
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg har noen innside tips som kanskje er til nytte?.

Har kjørt både distribusjon og annlegg. Distibusjon i regi av Diplom-is og Ringnes. Og annlegg i form av krokbil / tippbil.

Ettersom du har kjørt distribusjon selv hopper jeg glatt videre til annleggs biten...

Skal du kjøre for en liten/mellomstor annleggs bedrift, må du nok regne med fysisk arbeid i en eller annen grad. Men om du sikter deg inn på nattkjøring, og da gjerne asfalt (ny eller gammel) eller snømåking. Kan du sitte bak rattet til krampa tar deg, uten å måtte gå ut for annet enn å fylle kaffekoppen og pisse...

Tenk alternativt.

Håper jeg svarte på noe av det du lurer på...
Takker for alle svar så langt!

har ikke så mye mot og kjøre natt, men døgnrytmen min blir vel helt forferdelig
har noen tanker og å prøve å kjøre melkebil, bor ved mange gårder her omkring.
Virker ganske kjedelig å kjøre tipp da man som regel bare kjører frem og tilbake med grus og sånt.

De bygger noen nye hus her i byggefeltet, og ser ikke så gøy ut når det er en stakkars fyr som kjører jord de samme 500 meterene. Har gjort dette i 5 dager nå. Har også observert at han bare har en arm, og det skremmer meg litt.
Sitat av happy violence Vis innlegg
Virker ganske kjedelig å kjøre tipp da man som regel bare kjører frem og tilbake med grus og sånt.

De bygger noen nye hus her i byggefeltet, og ser ikke så gøy ut når det er en stakkars fyr som kjører jord de samme 500 meterene. Har gjort dette i 5 dager nå. Har også observert at han bare har en arm, og det skremmer meg litt.
Vis hele sitatet...
hehe, at han har 1 arm trenger du ikke bekymre deg for Regner med kan kjører full automat, så går det vel ikke så fort uansett når han bare kjører 500 meter, er nok en grunn til at han jobber med tipp. Her har du jo en sak om en kar som kjører med 1 hånd

http://www.tungt.no/transportmagasin...icle806130.ece