Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3781
Hei,

Jeg var og handlet med slalomski på Lørdag. Endte opp med en pakke med ski og binding, der det fulgte med en damebinding. Selgeren presiserte mange ganger at jeg skulle få med en annen binding som var for gutter.

I dag ringte selgeren meg og sa at jeg ikke kunne få bindingen vi ble enige om allikevel. Etter mye krangling endte jeg opp med og si at det var greit med damebindingen. Føler meg egentlig lurt, har jeg noen rettigheter her?

Takker for alle svar!
Vet ikke siden du sa det var greit.. Hør med forbrukerombudet eller vent til du får halve lovdata.no peisa inn i tråden
Hva er forskjellen?
Når du har sagt at at de endrede vilkårene i kjøpsavtalen dere inngikk er greit, så ser jeg ikke helt hvorfor du føler deg lurt?
Hvor kjøpte du skiene?
Sist endret av OstiasMoscas; 19. februar 2013 kl. 10:45.
Sitat av nomore Vis innlegg
Hva er forskjellen?
Vis hele sitatet...
Leste noe om at de var beregnet for lavere vekt og at de var mykere.


Sitat av OstiasMoscas Vis innlegg
Når du har sagt at at de endrede vilkårene i kjøpsavtalen dere inngikk er greit, så ser jeg ikke helt hvorfor du føler deg lurt?
Hvor kjøpte du skiene?
Vis hele sitatet...
Kom ingen vei med selgeren og sa til slutt bare ja. Det var Anton Sport
Kjøpte du skiene i en fysisk butikk og tok de med hjem med damebindingen på? Skulle du dra tilbake til butikken og få bindingen byttet?

Hvilken butikk var dette?
Har du ikke brukt de kan du heve kjøpet. Bare vise til forbrukerkjøpsloven.

Du skal selvfølgelig ikke ha kjerringbindinger.
Du skal få riktig vare, ja. Noe du ikke fikk, men siden du sa at det var greit med kvinnebindinger. Endret du avtalen på kjøpet. Det du kan gjøre er å dra ned til butikken igjen og krever og snakke med daglig leder.
Dette ville jeg personlig aldri godtatt, her har du alt av lover og rettigheter på din side.

Har du kvittering?
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har du ikke brukt de kan du heve kjøpet. Bare vise til forbrukerkjøpsloven.
Vis hele sitatet...
Og hvor i loven står det at man har rett til å heve kjøpet?

Afaik har ikke kunden rett til å angre på/heve kjøpet uansett om produktet er brukt eller ikke.
Angrerett i butikk er bare en ekstra service butikkene tilbyr - ikke en lovpålagt rett.
Sist endret av s1gh; 19. februar 2013 kl. 11:53.
Dette høres jo ut som en sak der du har prutet deg ned i pris også har selger lovet mer enn han kan holde og må trekke tilbake tilbudet. Da har du valget mellom å godta den nye avtalen (med damebindinger) eller ikke kjøpe skiene til den prisen dere ble enige om.
Hvis du fortsatt vil ha nye ski så må du også prute på nytt.
Sist endret av Mith; 19. februar 2013 kl. 11:56.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Og hvor i loven står det at man har rett til å heve kjøpet?

Afaik har ikke kunden rett til å angre på kjøpet uansett om produktet er brukt eller ikke.
Angrerett i butikk er bare en ekstra service butikkene tilbyr - ikke en lovpålagt rett.
Vis hele sitatet...
Kunden fikk feil vare, dvs. han fikk ikke det han betalte for. Butikken er inneforstått med dette.

Kan vel gå under svindel hvis ikke butikken ordner opp i dette.

For øvrig ganske tamt av TS å bare godta damebinding.

Bare å si du følte deg presset grunnet alt oppstyret hvis de prøver seg, noe jeg ikke tror de vil gjøre.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Kunden fikk feil vare, dvs. han fikk ikke det han betalte for. Butikken er inneforstått med dette.

Kan vel gå under svindel hvis ikke butikken ordner opp i dette.

For øvrig ganske tamt av TS å bare godta damebinding.

Bare å si du følte deg presset grunnet alt oppstyret hvis de prøver seg, noe jeg ikke tror de vil gjøre.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at trådstarter ble opplyst om at butikk ikke kunne sende med avtalt binding, og at dette også ble godtatt av kunde.
Det er ikke noe jeg vil klassifisere som svindel.

Kunden fikk altså to valg;
1) Godta at skipakken blir levert med en annen type binding, i dette tilfelle en damebinding.
2) Avslå tilbudet.
Sist endret av s1gh; 19. februar 2013 kl. 12:01.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Problemet er jo at trådstarter ble opplyst om at butikk ikke kunne sende med avtalt binding, og at dette også ble godtatt av kunde.
Det er ikke noe jeg vil klassifisere som svindel.

Kunden fikk altså to valg;
1) Godta at skipakken blir levert med en annen type binding, i dette tilfelle en damebinding.
2) Avslå tilbudet.
Vis hele sitatet...
Ikke slik jeg har forstått det:

Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Hei,

Jeg var og handlet med slalomski på Lørdag. Endte opp med en pakke med ski og binding, der det fulgte med en damebinding. Selgeren presiserte mange ganger at jeg skulle få med en annen binding som var for gutter.

I dag ringte selgeren meg og sa at jeg ikke kunne få bindingen vi ble enige om allikevel. Etter mye krangling endte jeg opp med og si at det var greit med damebindingen. Føler meg egentlig lurt, har jeg noen rettigheter her?

Takker for alle svar!
Vis hele sitatet...
Kunden har dog i ettertod sagt at det var greit, hinsides all fornuft.

Men som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, det er bare å si at du følte deg presset grunnet alt oppstyret hvis de fremdeles står på sitt. Tror uansett du vil få to helt nye bindinger hvis du går til butikken i god tro.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:21.
Det var en pakkepris med ski og binding. Tilbudet var med en Roxy damebinding. Jeg spurte om det var en damebinding og selgeren sa med en gang at jeg skulle få med en annen binding. Jeg quoter: "Du skal selvfølgelig ikke få med noen damebinding, jeg skal ordne en tilsvarende binding".

Ble i dag oppringt av den samme selgeren som sa at jeg ikke kunne få med bindingen vi ble enige om allikevel. Jeg sa at han hadde lovet meg en annen binding med kom ingen vei med det. Til slutt følte jeg at jeg bare måtte godta dette. Angrer selvfølgelig på dette i ettertid.

Har ikke hentet skiene enda. Tror de skulle være ferdig i morgen.
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Det var en pakkepris med ski og binding. Tilbudet var med en Roxy damebinding. Jeg spurte om det var en damebinding og selgeren sa med en gang at jeg skulle få med en annen binding. Jeg quoter: "Du skal selvfølgelig ikke få med noen damebinding, jeg skal ordne en tilsvarende binding".

Ble i dag oppringt av den samme selgeren som sa at jeg ikke kunne få med bindingen vi ble enige om allikevel. Jeg sa at han hadde lovet meg en annen binding med kom ingen vei med det. Til slutt følte jeg at jeg bare måtte godta dette. Angrer selvfølgelig på dette i ettertid.

Har ikke hentet skiene enda. Tror de skulle være ferdig i morgen.
Vis hele sitatet...
Hehe, da har du bare deg selv å takke. Du kunne jo bare ha sagt nei takk og kjøpt deg ski en annen plass. Om du angrer i ettertid så ring butikken og si at du ikke vil ha skiene, verre er det ikke.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:21.
Vet ikke om det har noe og si men,
Jeg sjekket kvitringen og den er slått inn med en bindingen jeg ble lovet og ikke jentebindingen jeg nå får.
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Vet ikke om det har noe og si men,
Jeg sjekket kvitringen og den er slått inn med en bindingen jeg ble lovet og ikke jentebindingen jeg nå får.
Vis hele sitatet...
Da er jo saken veldig grei, butikken har to alternativer, levere deg bindingene du har betalt for eller la deg heve kjøpet. Du kan forsåvidt også gå med på en prisreduksjon. Er du lav av vekst og lett kan du kansje bruke damebindinger?

Som sagt, bare vise til forbrukerkjøpsloven. Dette har ikke noe med angrerett å gjøre. Det har med å holde avtale og levere det som er avtalt.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:21.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Som sagt, bare vise til forbrukerkjøpsloven. Dette har ikke noe med angrerett å gjøre. Det har med å holde avtale og levere det som er avtalt.
Vis hele sitatet...
Men problemet er jo at butikken har sagt at de ikke klarte å levere den avtalen, men tilbø han en ny avtale som han takket ja til.

Tenk hvor mye lettere alt dette hadde vært hvis du ikke hadde takket ja til damebindingene på telefonen
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Ikke slik jeg har forstått det:



Kunden har dog i ettertod sagt at det var greit, hinsides all fornuft.

Men som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, det er bare å si at du følte deg presset grunnet alt oppstyret hvis de fremdeles står på sitt. Tror uansett du vil få to helt nye bindinger hvis du går til butikken i god tro.
Vis hele sitatet...
Hvordan du forstår det er jo irrelevant når du åpenbart ikke kan lese/tar feil.
Sist endret av Freakaholic; 19. februar 2013 kl. 13:43.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Hvordan du forstår det er jo irrelevant når du åpenbart ikke kan lese/tar feil.
Vis hele sitatet...
Kan ikke du opplyse meg hvor jeg tar feil da? Istedenfor å kun bidra med spydighet.

Tulling.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Men problemet er jo at butikken har sagt at de ikke klarte å levere den avtalen, men tilbø han en ny avtale som han takket ja til.

[COLOR="Silver"]Tenk hvor mye lettere alt dette hadde vært hvis du ikke hadde takket ja til damebindingene på telefonen [/COLOR]
Vis hele sitatet...
Det er ikke greit og problemet ligger hos butikken når de ringer opp kunden uten å være villig til å følge opp inngått avtale. Jeg har skissert alternativene dessverre må jeg repetere meg selv.

Alternativene:

1. Heve kjøpet
2. Levere varen som avtalt med herrebindinger.
3. Redusert pris for damebindinger.

Dette står klokkeklart i forbrukerkjøpsloven, for pokker han har jo kvittering.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har du ikke brukt de kan du heve kjøpet. Bare vise til forbrukerkjøpsloven.

Du skal selvfølgelig ikke ha kjerringbindinger.
Vis hele sitatet...
Nei.

Terskelen for heving av kjøp er rimelig høy. Det er den mest inngripende mangelsbeføyelsen en forbuker kan benytte seg av, jf. forbrukerkjøpsloven § 26, og det skal i utgangspunktet mye til før heving får gjennomslag før, for eksempel prisavslag elle retting.

Dersom en vare skal heves, må det for det første foreligge en "mangel" som ikke er "uvesentlig", jf. fkjl § 32.

I henhold til fkjl. § 16 foreligger en "mangel" dersom:

a) Den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15
Vis hele sitatet...
Av § 15 følger det kort sagt (uten å gå nærmere inn på litra a-g) at tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Nå har jeg selvfølgelig ikke alle fakta foran meg, men jeg tolker faktum slik at trådstarter kjøper et par ski og blir fortalt at herrebindinger kan fremskaffes. Når dette likevel ikke kan fremskaffes kan det tolkes som at det foreligger et brudd på den opprinnelie avtalen. TS blir så kontaktet og forklart at herrebindinger ikke kan leveres. Samtalen ender med at at TS godtar dette.

Kjøpsavtalen er endret, og det foreligger ikke brudd på § 15 etter ny avtale.

Videre følger det av § 16:

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
Vis hele sitatet...
Det kan sies at selger burde ha kjent til at herrebindinger ikke kunne fremskaffes, og hadde det ikke TS godtatt den nye avtalen kunne det ha foreligget et brudd på § 16 litra b.

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
Vis hele sitatet...
Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.[/quote]

Bytt § 16 litra b, med c, og jamfør det som står skrevet over

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.
Vis hele sitatet...
^ Og derfor kan det vanskelig sies å foreligge en mangel i dette tilfellet, når TS har godtatt ny/endret avtale.

Når selger ringer TS for å fortelle at det ikke er mulig å fremskaffe herrebindinger, og skiene må leveres med damebindinger i steden, har TS flere muligheter:

Det kan argumenteres for at tingen ikke lenger har de egenskaper som fremgår av avtalen og at det således foreligger en mangel. I samsvar med forbrukerkjøpsloven kunne således TS ha krevd å få etterlevert herrebindinger dersom dette var mulig, TS kunne ha krevd prisavslag, og etter min mening vil det også foreligge en ikke-uvesentlig mangel som kan gjøre TS berettiget til å heve kjøpet.

Selgeren vil selvfølgelig prøve å gjennomføre salget, ved å inngå en ny avtale med TS om å levere med damebindinger med skiene. Når TS godtar dette, kan han i utgangspunktet ikke i ettertid hevde at det foreligger en ikke-uvesentlig mangel og heve kjøpet, fordi han nå har akseptert den nye avtalen hvoretter skiene skal leveres med damebindinger - noe han er fullt klar over.

Det jeg ville ha prøvd er å ta kontakt med selger og prøve å forklare at du på telefonen følte deg presset til å gjennomføre kjøpet. Det er ikke noe i veien om å høre med butikken om muligheten til å heve kjøpet, eventuelt bytte de inn i andre ski. Det går også å spørre om de kan bestille herrebindinger mot at de beholder damebindingene og at du betaler et evt mellomlegg.

Selv om butikken ikke er pliktige i henhold til loven til noe av dette, betyr ikke det at de ikke er villige til å yte litt service for å gjøre en kunde fornøyd.

Det finnes flere motargumenter for hvorfor TS skal få kunne påberope seg mangel, men jeg har kun skrevet de argumentene jeg uansett vil tro at må vinne frem. Bare så det er klart, ieg er ikke uenig i at det kunne ha foreligget en mangel dersom TS ikke hadde godtatt å få skiene levert med damebindinger.

Jeg skal ikke på noen måte påstå at det jeg har skrevet over er 100% korrekt. Jeg har bare tatt en veldig rask kikk på forbrukerkjøpsloven. Det begynner å bli en liten stund siden obligasjonsretten, og jeg skal ikke påstå at jeg har satt meg inn i faget igjen nå på de 15 minuttene jeg har brukt på å skrive dette.

Avtaler kan ikke heves på grunnlag av generell anger.
Sist endret av OstiasMoscas; 19. februar 2013 kl. 14:03.
Sitat av OstiasMoscas Vis innlegg

Avtaler kan ikke heves på grunnlag av generell anger.
Vis hele sitatet...
Det er ikke anger når man ikke får det som er avtalt.

I rest my case.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det er ikke anger når man ikke får det som er avtalt.

I rest my case.
Vis hele sitatet...
Rest casen din så mye du vil du.
Han får det han har avtalt med selger, og angrer i ettertid på avtalen han inngikk.
Det gjør ikke TS berettiget til å heve kjøpet eller ta i bruk andre mangelsbeføyelser.
Sist endret av OstiasMoscas; 19. februar 2013 kl. 14:25.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det er ikke anger når man ikke får det som er avtalt.

I rest my case.
Vis hele sitatet...
Han får jo det som er avtalt. Han godtok den nye avtalen.
Dick move av butikken, men sånn er det.

Sjekk den nye avtalen for eventuelle inngåelsesmangler eller urimelighetsvurderinger.
Sitat av OstiasMoscas Vis innlegg
Rest casen din så mye du vil du.
Han får det han har avtalt med selger, og angrer i ettertid på avtalen han inngikk.
Det gjør ikke TS berettiget til å heve kjøpet eller ta i bruk andre mangelsbeføyelser.
Vis hele sitatet...
TS avtalte ikke på utsalgsstedet at han faktisk skulle få damebinding, TS godtok at han skulle komme tilbake/få tilsendt herrebinding som butikken har lovet.

Men så var det denne telefonen hvor TS godtar bindingen, det er liksom det som er poenget her i tråden, som de fleste ikke har forstått. Ang. telefon ville jeg dratt til butikken og sagt:

Sitat av Odonkor Vis innlegg
det er bare å si at du følte deg presset grunnet alt oppstyret hvis de fremdeles står på sitt. Tror uansett du vil få to helt nye bindinger hvis du går til butikken i god tro.
Vis hele sitatet...
Sitat av Odonkor Vis innlegg
TS avtalte ikke på utsalgsstedet at han faktisk skulle få damebinding, TS godtok at han skulle komme tilbake/få tilsendt herrebinding som butikken har lovet.

Men så var det denne telefonen hvor TS godtar bindingen, det er liksom det som er poenget her i tråden, som de fleste ikke har forstått. Ang. telefon ville jeg dratt til butikken og sagt:
Vis hele sitatet...
Les den lange posten min dersom du ikke har gjort det, eventuelt les den på nytt.
Hva TS opprinnelig hadde avtalt med selger er i utgangspunktet irrelevant, all den tid TS nå har godtatt å få pakken levert med damebindinger.
Sist endret av OstiasMoscas; 19. februar 2013 kl. 14:38.
Sitat av OstiasMoscas Vis innlegg
Les den lange posten min dersom du ikke har gjort det, eventuelt les den på nytt.
Hva TS opprinnelig hadde avtalt med selger er i utgangspunktet irrelevant, all den tid TS nå har godtatt å få pakken levert med damebindinger.
Vis hele sitatet...
Jeg leste ikke den, men da regner jeg med at du også er inneforstått med dette.

Men, la oss nå for all del fokusere på hva TS skal si/gjøre for å få byttet damebindingen med herrebindingen.
Muntlige avtaler kan være vanskelige å bevise. TS kan jo alltids nekte for å ha inngått noe ny avtale og be dem isåfall bevise det.

Blir fort verre dersom motparten har tatt opp samtalen.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Muntlige avtaler kan være vanskelige å bevise. TS kan jo alltids nekte for å ha inngått noe ny avtale og be dem isåfall bevise det.

Blir fort verre dersom motparten har tatt opp samtalen.
Vis hele sitatet...
De har ikke lov til å ta opp samtalen om de ikke opplyser om det på forhånd, og du samtykker.
Er klart at ts juridisk ikke har noe krav, men hva med å stikke til butikken å spørre? Evt satse på at det er en annen selger der og spille idiot?
De fleste steder kommer man mye lengre med å være vennlig enn å prøve å referere til juss man ikke skjønner døyten av - og de fleste jeg har møtt i butikk virker ganske blanke på juss.
Så oppfør deg snilt og håp at de godtar å gi deg pengene tilbake/annen vare. Iom at det var et pakketilbud så får de sikkert solgt skia uansett.
Sitat av KultNick Vis innlegg
De har ikke lov til å ta opp samtalen om de ikke opplyser om det på forhånd, og du samtykker.
Vis hele sitatet...
Hei. Det var egentlig bare i tilfelle TS glemte å opplyse om at motparten tok opp samtalen, men uansett.

§ 1. Lovens formål

Formålet med denne loven er å beskytte den enkelte mot at personvernet blir krenket gjennom behandling av personopplysninger.

Loven skal bidra til at personopplysninger blir behandlet i samsvar med grunnleggende personvernhensyn, herunder behovet for personlig integritet, privatlivets fred og tilstrekkelig kvalitet på personopplysninger.

Avlytting behandles i straffeloven (gml)


§ 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller 2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller 3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt.

Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner bare sted når det kreves av almene hensyn.

Nye strl.

§ 205. Krenkelse av retten til privat kommunikasjon

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget

a) og ved bruk av teknisk hjelpemiddel hemmelig avlytter eller gjør hemmelig opptak av telefonsamtale eller annen kommunikasjon mellom andre, eller av forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller som han uberettiget har skaffet seg tilgang til, b)
bryter en beskyttelse eller på annen uberettiget måte skaffer seg tilgang til informasjon som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler,

I en straffesak kan ikke dommerne sette seg over både lovkomiteen, loven selv og andre generelt vedtatte prinsipper.

I utgangspunktet er det som utvalget selv bringer til torgs: Deltar du selv, så er det lovlig å ta opp samtalen uansett de(n) andre parten(es) kjennskap.

Deltar du ikke selv, er det ulovlig, men likefullt bevis i en norsk domstol.

( I 34 av USAs 50 delstater ville det vært ubrukelig som bevis, men det er som sagt ikke Norge)

Sakset fra http://vgd.no/samfunn/jus/tema/16192...l/mobil-opptak
Sist endret av 4Virtous; 19. februar 2013 kl. 15:31.
Du har ikke hentet skiene enda? Da kommer det viktigste spørsmålet... har du betalt?

Selger kom med et tilbud.. og trakk det deretter tilbake for å komme med et dårligere tilbud. Dette godtok du der og da, men det er ikke noe å stresse med. Selger kom med et opprinnelig tilbud, som ble godtatt, som han deretter trakk tilbake, så da står også du fritt til å trekke tilbake godttagelsen av det nye tilbudet. Det er åpenbart at dere fortsatt er i forhandlingsfasen, og at kjøpet ikke er sluttført. Man kan ikke trekke en tilfeldig linje og si at første tilbud som ble godtatt kan selger gi fanden i om han har lyst, imens andre tilbudet som ble godtatt er fullstendig ufravikelig. Kjøpet er ikke sluttført.

I praksis kommer aldri denne typen saker opp i forliksrådet, og sjansen for at politiet gidder å bry seg er, vel, mindre enn sjansen for at Obama stikker innom kontoret mitt og tilbyr meg en blowjob iløpet av de neste 5 minuttene. så det som bestemmer alt er: har du betalt? Har du ikke betalt, kommer ikke butikken til å klare å tvinge deg... og har du betalt, klarer ikke du å tvinge butikken til gi deg tilbake pengene.
Sist endret av DumDiDum; 19. februar 2013 kl. 15:41.
Hvilken anton sport er det snakk om? (Relevant fordi jeg kanskje kan hjelpe deg med å endre kjøpet)
Sitat av Mith Vis innlegg
Dette høres jo ut som en sak der du har prutet deg ned i pris også har selger lovet mer enn han kan holde og må trekke tilbake tilbudet.
Vis hele sitatet...
"Må" trekke tilbake tilbudet? Det er ikke noe som heter "jeg holdt mer enn jeg kunne love" i juridisk forstand. Har man gitt et tilbud som kjøper har gått med på og fått kvittering på så er det en skriftlig bindende avtale.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du har ikke hentet skiene enda? Da kommer det viktigste spørsmålet... har du betalt?

Selger kom med et tilbud.. og trakk det deretter tilbake for å komme med et dårligere tilbud. Dette godtok du der og da, men det er ikke noe å stresse med. Selger kom med et opprinnelig tilbud, som ble godtatt, som han deretter trakk tilbake, så da står også du fritt til å trekke tilbake godttagelsen av det nye tilbudet. Det er åpenbart at dere fortsatt er i forhandlingsfasen, og at kjøpet ikke er sluttført. Man kan ikke trekke en tilfeldig linje og si at første tilbud som ble godtatt kan selger gi fanden i om han har lyst, imens andre tilbudet som ble godtatt er fullstendig ufravikelig. Kjøpet er ikke sluttført.
Vis hele sitatet...
En avtale er inngått så fremt det foreligger et tilbud og en aksept, og vesentlige punkter i avtalen er avklart. Et av de mest sentrale prinsippene innen avtaleretten er Pacta sunt servanda - avtaler skal holdes. I norsk rett kommer dette til uttrykk i NL 5-1-2, hvoretter avtaler "skal holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere".

Det er derfor ikke bare å trekke seg fra en avtale.

Det er mulig å kalle tilbake en aksept, men det må gjøres før aksepten er kommet til adressatens kunnskap. I avtaleretten forstås kommet til kunnskap som at det må være opptatt i adressatens bevissthet. Således er det for sent for TS å trekke tilbake sin aksept.

I det foreliggende er det inngått avtale om levering av ski med damebindinger. Det er mulig å endre avtalen, men da må den øvrige avtalepart godta dette, og det er ikke noe de er forpliktet til.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
"Må" trekke tilbake tilbudet? Det er ikke noe som heter "jeg holdt mer enn jeg kunne love" i juridisk forstand. Har man gitt et tilbud som kjøper har gått med på og fått kvittering på så er det en skriftlig bindende avtale.
Vis hele sitatet...
Juss er så sjukt uinteressant i en slik fillesak at det har ingenting å si. Hvis selger ikke kan levere produktet han har lovet i en sånn sak så er det bare synd trist leit for den det gjelder, men feil skjer og alle forbeholder seg retten til skrivefeil. Da er den beste løsningen å ringe kjøper, høre om han er interessert i å kjøpe damebindinger istedet eller bare gi han pengene tilbake.
Sitat av Killuminati Vis innlegg
Hvilken anton sport er det snakk om? (Relevant fordi jeg kanskje kan hjelpe deg med å endre kjøpet)
Vis hele sitatet...
Vika Oslo, men skal hentes i Sandvika i morgen.



Får høre med dem i morgen når jeg skal hente dem. Takk for alle fornuftige svar!
For meg grenser dette til dårlig kundebehandling. Du ber spesifikt fra starten av om en kriterie, alikevel får du dette anbefalt. Du får det nærmest trykket på deg. Kan forstå at du føler press fra selger. Sånn skal det ikke være ihvertfall i en profesjonell butikk.

Anbefaler å si det som det er til den du skal motta det av. Spør om det er mulig å heve kjøpet, ihvertfall mot en tilgodelapp. Så kan du prøve på nytt med en annen selger i en annen butikk.

Skulle ønske jeg visste hva loven var når du har kjøpt en vare og vil bytte den tilbake ubrukt, men det gjør jeg ikke.
Herregud - her var det mye rart.

Her har butikken gjort alt rett. Dersom du da ikke er fornøyd med damebindinger, så er det vel ikke verre enn å si til de at du rett og slett ikke tenkte deg om når du snakket med han på telefonen? Ingen butikk vil sette seg på bakbena av den grunn. Ta kontakt med butikken, og forklar situasjonen, så vil du nok få mulighet til å bytte det i noe annet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Herregud - her var det mye rart.

Her har butikken gjort alt rett. Dersom du da ikke er fornøyd med damebindinger, så er det vel ikke verre enn å si til de at du rett og slett ikke tenkte deg om når du snakket med han på telefonen? Ingen butikk vil sette seg på bakbena av den grunn. Ta kontakt med butikken, og forklar situasjonen, så vil du nok få mulighet til å bytte det i noe annet.
Vis hele sitatet...
Trådstarter lurte på om han hadde noen rettigheter. Hvorfor er ditt svar så mye bedre enn alle andres?
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Trådstarter lurte på om han hadde noen rettigheter. Hvorfor er ditt svar så mye bedre enn alle andres?
Vis hele sitatet...
Trådstarter har allerede fått god hjelp tidligere i tråden. Det som er tullete er hvordan noen her inne lager en stor sak ut av ingenting.
Sitat av caperno Vis innlegg
Trådstarter har allerede fått god hjelp tidligere i tråden. Det som er tullete er hvordan noen her inne lager en stor sak ut av ingenting.
Vis hele sitatet...
Kan ikke se at noen lager en stor sak ut av noe som helst. Hva sikter du til?
Hvis TS har fått så mye hjelp, hvorfor følte du at ditt bidrag var så viktig?
Kjøpet ble gjennomført over telefon, og da gjelder angrerettloven. Bare å benytte seg av denne.
Sist endret av Snøbark; 19. februar 2013 kl. 22:23.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Kan ikke se at noen lager en stor sak ut av noe som helst. Hva sikter du til?
Hvis TS har fått så mye hjelp, hvorfor følte du at ditt bidrag var så viktig?
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å henge ut noen? Meen, siden du spør så pent; Hvorfor følte du at tullet ditt om avlytting var så viktig, og var det virkelig relevant for saken? Dette er selvsagt retoriske spørsmål som jeg stiller for å understreke mitt poeng. Ferdig nå?
Sist endret av caperno; 19. februar 2013 kl. 22:35.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å henge ut noen? Meen, siden du spør så pent; Hvorfor følte du at tullet ditt om avlytting var så viktig, og var det virkelig relevant for saken? Dette er selvsagt retoriske spørsmål som jeg stiller for å understreke mitt poeng. Ferdig nå?
Vis hele sitatet...
En bruker følte at det var nødvendig å komme med feilinformasjon, og jeg ville ikke la dette stå uimotsagt. Hvis du legger godviljen til, er det relevant for saken til TS, men det var ikke hovedpoenget med innlegget. Poenget var at kommentaren til nevnte bruker var feil, og derfor siterte jeg ham og argumenterte mot det. Er dette galt av meg?
Sist endret av 4Virtous; 19. februar 2013 kl. 22:41.
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Kjøpet ble gjennomført over telefon, og da gjelder angrerettloven. Bare å benytte seg av denne.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg er ikke enig.

Sitat av Lovdata
I loven menes med:
a) fjernsalg: salg der forberedelse og inngåelse av en avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon, forutsatt at selgeren eller tjenesteyteren i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten
b) fjernkommunikasjon: kommunikasjon som skjer uten at partene er tilstede samtidig, f.eks. ved telefon, trykksaker, fjernsyn og Internett
c) telefonsalg: fjernsalg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved eller etter telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren.
Vis hele sitatet...
Jeg føler ikke at noen av disse kriteriene er oppfylt i denne situasjonen, og mener dermed at kunde/trådstarter ikke har rett til å benytte seg av angrerett.

Kilde: http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html#6
Sist endret av s1gh; 19. februar 2013 kl. 22:49.