Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3114
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
God kveld godtfolk!

Det hadde seg sånn at min kjære ipad 2 gikk føyken idag. Så jeg dro ned til expert for å spørre hva de kunen gjøre med det.

Siden dette var den 4 gangen det var noe ille med den, så tenkte jeg at jeg skulle få pengene tilbake. MEN, det var ikke mulig. Jeg spurte om det var mulig at de sender den inn også får jeg penger tilbake. Men det var heller ikke mulig. Det jeg tenkte var at de kunne sende den inn, jeg får penger tibake, og de får en helt ny ipad fra apple som de kan selge.

Det eneste som var mulig, var det å sende den inn og vente 4-5 uker på at den skal "repareres".

Noen som syntes dette var på trynet? Og har dette skjedd med noen andre?
Sist endret av HanDuck; 1. desember 2012 kl. 17:17.
du kan heve kjøpet, ta med forbrukerloven og lær den mindre smarte annsatte
Er varen din innenfor reklamasjons retten? Altså 5 år som jeg mener iPad har.

Uansett:
Hva kan du kreve?
Når du reklamerer og selger er ansvarlig, kan du kreve at han kostnadsfritt gir deg en ny vare, eller at han reparerer feilen innen rimelig tid. Det er i utgangspunktet du som velger om du vil ha en ny vare, eller om den skal repareres.

Når selger kan kreve å få reparere
Hvis det blir urimelig dyrt for selger å gi deg ny vare, kan han kreve å få reparere istedenfor. Det skal likevel ikke påføre deg urimelig store ulemper. Hvis første gangs reparasjon ikke er vellykket, har selger muligheten til å prøve å reparere samme mangel én gang til. I enkelte tilfeller vil han ha rett til flere forsøk på samme mangel.

[RIGHT]Kilde: forbrukerradet.no[/RIGHT]
Vis hele sitatet...
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
du kan heve kjøpet, ta med forbrukerloven og lær den mindre smarte annsatte
Vis hele sitatet...
Jeg spørte alle som jobbet der, i tillegg til sjefen der. Men neida!
Sist endret av HanDuck; 1. desember 2012 kl. 17:22.
Pc`en min hadde vært på reperasjon 3 ganger og den 4 gangen den måtte repareres spurte jeg om å få igjen pengene. Det gikk fint det.

Dette var da på Elkjøp. Ikke Ipad da..

Prøv å ring til Expert sentralt
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Pc`en min hadde vært på reperasjon 3 ganger og den 4 gangen den måtte repareres spurte jeg om å få igjen pengene. Det gikk fint det.

Dette var da på Elkjøp. Ikke Ipad da..

Prøv å ring til Expert sentralt
Vis hele sitatet...
Det kan jeg prøve, men litt forseint da. Sendte den inn idag. Uansett er det jævlig teit.
Les på kilden jer har med og henvis til den om du er innen for reklamaskjon.

Pengene tilbake
Hvis selger ikke klarer å rette mangelen eller gir deg en ny vare, har du fremdeles rettigheter. Du kan du enten kreve et passende prisavslag, eller å levere tilbake varen og få pengene tilbake. Dette gjelder bare hvis mangelen ikke er uvesentlig.

Ved heving av kjøpet, kan du kreve forsinkelsesrente. Hvor mye, avhenger av om selger justerer for nytten du har hatt av varen.

[RIGHT]Kilde: forbrukerradet.no[/RIGHT]
Vis hele sitatet...
Sitat av HanDuck Vis innlegg
God kveld godtfolk!

Det hadde seg sånn at min kjære ipad 2 gikk føyken idag. Så jeg dro ned til expert for å spørre hva de kunen gjøre med det.

Siden dette var den 4 gangen det var noe ille med den, så tenkte jeg at jeg skulle få pengene tilbake. MEN, det var ikke mulig. Jeg spurte om det var mulig at de sender den inn også får jeg penger tilbake. Men det var heller ikke mulig. Det jeg tenkte var at de kunne sende den inn, jeg får penger tibake, og de får en helt ny ipad fra apple som de kan selge.

Det eneste som var mulig, var det å sende den inn og vente 4-5 uker på at den skal "repareres".

Noen som syntes dette var på trynet? Og har dette skjedd med noen andre?
Vis hele sitatet...
Expert/Apple har KRAV på å undersøke produktet 4 gangen, UANSETT.
Dette gjøres FØR du evt får hevet kjøpet ditt. Jeg kommer ikke til å forklare grunnen til dette, da det såklart sier seg selv.
Jeg vet er er veldig iriterendes å måtte vente lenge, oppleve dette selv med ekspert og PS3. Men det er egentlig ikke exspert sin feil, de må sende varen videre til den varens service verksted. Leverte vell i PS3 en min inn ca 3 ganger, tok ca 4 uker hver gang. Siste gannen så ble det til at jeg fikk ny ps3 isteden for å reparere den enda en gang.

Kjipt da jeg hadde første versjonen, men orket ikke vente lengre.
Hmmm.. Reparere ipad? ipad blir ikke reparert, hvertfall ikke av apple. Om du leverer den inn får du "pant" for den og må legge ut ett mellomlegg for en ny.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hmmm.. Reparere ipad? ipad blir ikke reparert, hvertfall ikke av apple. Om du leverer den inn får du "pant" for den og må legge ut ett mellomlegg for en ny.
Vis hele sitatet...
Der må de vel bryte norske forbrukerlover skulle jeg tro. Hvorfor skal en person være nødt til å betale et mellomlegg når det er fabrikanten sin feil? Det er ikke kundens problem om Apple ikke ønsker å reparere den, men heller velge å levere en ny.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hmmm.. Reparere ipad? ipad blir ikke reparert, hvertfall ikke av apple. Om du leverer den inn får du "pant" for den og må legge ut ett mellomlegg for en ny.
Vis hele sitatet...
Det er kun tilfellet om det ikke er dekket av garanti eller reklamasjon, og har derfor ingenting med denne saken å gjøre. Det er normalt at man etter tre ganger på service kan sende den inn og så reklamere på kjøpet, da får man tilbud om nytt produkt eller å heve kjøpet.

Når det kommer til service av PS3, så skjønner jeg ikke hvordan de bruker så lang tid. Da jeg jobbet i butikk tok det maks to uker fra vi mottok PS3en til den var returnert fra service. Stort sett var det postgang og slurv fra butikken som gjorde at det tok tid.

Ellers vil jeg råde deg til å lese litt på forbrukerportalen.no, de har god informasjon om hvilke rettigheter og plikter du som kunde har.
Grunnen til at du ikke får penger tilbake er at de ikke kan selge den. Det er ikke en klesbutikk med deponering, de kan ikke bare godta svinn fordi noe ikke de har laget har gått til helvete.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av olaPola Vis innlegg
Grunnen til at du ikke får penger tilbake er at de ikke kan selge den. Det er ikke en klesbutikk med deponering, de kan ikke bare godta svinn fordi noe ikke de har laget har gått til helvete.
Vis hele sitatet...
Jeg sa til han i butikken at de kan levere inn min (de får jo en helt nye en tilbake) også får jeg penger tilbake og de selger den nye ipaden når den kommer tilbake.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Jeg sa til han i butikken at de kan levere inn min (de får jo en helt nye en tilbake) også får jeg penger tilbake og de selger den nye ipaden når den kommer tilbake.
Vis hele sitatet...
De må først få godkjent søknaden ang retur av ipaden.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er kun tilfellet om det ikke er dekket av garanti eller reklamasjon, og har derfor ingenting med denne saken å gjøre. Det er normalt at man etter tre ganger på service kan sende den inn og så reklamere på kjøpet, da får man tilbud om nytt produkt eller å heve kjøpet.

Når det kommer til service av PS3, så skjønner jeg ikke hvordan de bruker så lang tid. Da jeg jobbet i butikk tok det maks to uker fra vi mottok PS3en til den var returnert fra service. Stort sett var det postgang og slurv fra butikken som gjorde at det tok tid.r.
Vis hele sitatet...
Nordisk film brukte den gang jeg holdt på med dette (2-4 år siden) ofte 4+ uker før de klarte returnere en enhet. I min erfaring er det få servicepartnere som var så inneffektive som nordisk film.

Til TS: Utfordringen med apple er ofte at de hevder at kunden får nytt produkt hver gang, og således ikke kan kreve heving av kjøp (siden kunden har fått nytt produkt og det ikke da er 3 gang samme feil på samme produktet). Grunnen til at de kan hevde dette er at ingen apple produkter blir reparert. De blir swappet til fabrikkoverhalte enheter som presenteres som nye.

Dette er i beste fall i gråsonen, men i de fleste øyner helt åpenbart på kant med norsk forbrukerkjøpslov.

Det korrekte her er som det er sagt flere ganger å vise til lovverket, og kreve heving. Utfordringen din er at så lenge det ikke er samme feilen har du ikke krav på heving av kjøp. Er det ulik feil kan produsenten (apple) fortsette feilrettingen. Det med å gi nytt produkt på 4. gangs reparasjon ved ulike feil er ikke en lov, men en bransjenorm.
Sist endret av Cikey; 1. desember 2012 kl. 18:55.
Sitat av Shudo Vis innlegg
Jeg vet er er veldig iriterendes å måtte vente lenge, oppleve dette selv med ekspert og PS3. Men det er egentlig ikke exspert sin feil, de må sende varen videre til den varens service verksted. Leverte vell i PS3 en min inn ca 3 ganger, tok ca 4 uker hver gang. Siste gannen så ble det til at jeg fikk ny ps3 isteden for å reparere den enda en gang.

Kjipt da jeg hadde første versjonen, men orket ikke vente lengre.
Vis hele sitatet...
hadde bare vært å krevd en låne ps3 gratis, noe du har krav på!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hadde bare vært å krevd en låne ps3 gratis, noe du har krav på!
Vis hele sitatet...
Feil.
Playstation 3 er og vil ikke bli et nødvendig inventar eller er noe som forårsaker deg økonomisk tap ved fravær, og du har dermed ikke krav på å låne en.
Diskusjonen har allerede sklidd litt ut, men kan kanskje også hjelpe trådstarter. Da jeg hadde min PS på rep kjøpte jeg en ny på elkjøp som jeg returnerte etter 29 dager, 30 dagers åpent kjøp ftw! Mange år siden...
Sitat av watchman Vis innlegg
Feil.
Playstation 3 er og vil ikke bli et nødvendig inventar eller er noe som forårsaker deg økonomisk tap ved fravær, og du har dermed ikke krav på å låne en.
Vis hele sitatet...
tullball! tar en reperasjon mere enn en uke har du krav på en lik låne ting! låne tv lånebil låne tlf


Forbrukerkjøpslovens paragraf 30
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tullball! tar en reperasjon mere enn en uke har du krav på en lik låne ting! låne tv lånebil låne tlf


Forbrukerkjøpslovens paragraf 30
Vis hele sitatet...
Det er godt du ikke er advokat.

Klippet ut fra §30:
Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Vis hele sitatet...
Så du vil ikke kunne kreve en låne ps3, sannsynligvis ikke en låne tv, låne bil osv.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Det er godt du ikke er advokat.

Klippet ut fra §30:


Så du vil ikke kunne kreve en låne ps3, sannsynligvis ikke en låne tv, låne bil osv.
Vis hele sitatet...
jo du kan det gitt... bare søk på google osv

http://www.teknofil.no/artikler/faa_...eprodukt/86282
Ok, jeg merker at du ikke har mye erfaring med lover og regler.

Den paragrafen kan tolkes til fordel for begge parter. Hvis butikken slår seg vrang så bruker de den mot deg.

Hvordan skal du måle behovet av en dings i forhold til pris?

Tror du virkelig at tv-er, tablet og ps3 er produkter som er nødvendige?
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Ok, jeg merker at du ikke har mye erfaring med lover og regler.

Den paragrafen kan tolkes til fordel for begge parter. Hvis butikken slår seg vrang så bruker de den mot deg.

Hvordan skal du måle behovet av en dings i forhold til pris?

Tror du virkelig at tv-er, tablet og ps3 er produkter som er nødvendige?
Vis hele sitatet...
hvis du bruker det daglig er det nødvendig, og har jo selv fått en låne tv når min var på reperasjon, deal.no ble dømt i forbrukertvist utvalget når dem prøvde å gi en dårligere tlf som låne gjenstand enn kunden har, den dommen kan brukes! trur heller det er du som ikke kan noe
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Ok, jeg merker at du ikke har mye erfaring med lover og regler.

Den paragrafen kan tolkes til fordel for begge parter. Hvis butikken slår seg vrang så bruker de den mot deg.

Hvordan skal du måle behovet av en dings i forhold til pris?

Tror du virkelig at tv-er, tablet og ps3 er produkter som er nødvendige?
Vis hele sitatet...
Jeg merker at du ikke har mye erfaring med lover og regler.

Hva i paragrafen er det som får deg til å tolke det dithen at en ting er nødt til å være nødvendig for at det skal være rimelig for selger å gi ut lånegjenstand?
Fant ikke at det var nevnt her, men for at du skal få heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven må produktet ha vært inne for tredje gang for samme feil.
Her er det mange misforståelser ute og går, så her kommer en liten oppklaring:

Så fremt det er salg av "ting" fra næringsdrivende til forbruker (expert -> TS) gjelder forbrukerkjøpsloven.

Ved mangler følger det av lovens § 29 at varen skal repareres eller omleveres. Hvilken av disse som skal anvendes er i utgangspunktet opp til forbrukeren, men selgeren kan nekte en av delene hvis dette er "umulig eller volder selgeren urimelige kostnader". (Som oftest vil dette være at selgeren på dette grunnlaget sier at varen skal repareres fremfor omleveres, spesielt med elektronikkvarer)., dette følger av § 29, 2. ledd.

Det følger av § 30, 2. ledd at selger kun har lov til å foreta avhjelp (reparasjon) av samme mangel 2 ganger, (det er her mange sleiper seg, da det er vanskelig for en forbruker å vite akkurat hvor feilen ligger) hvis ikke det foreligger "særlige grunner" for at de skal få flere forsøk (dette blir da en konkret avgjørelse, og jeg gidder ikke gå inn i detalj på dette)

Når det gjelder heving, har dette rettslig hjemmel i fkjl. § 32. Det er 2 vilkår for heving, for det første kan ikke mangelen være "uvesentlig" (her også en konkret vurdering) og for det andre kan man ikke gå rett på heving da denne bestemmelsen viser til § 31, som sier at man kan kreve prisavslag dersom ikke avhjelp(retting) eller omlevering er mulig, det samme gjelder således for heving.

Hvis kjøper ikke selv spør om retting eller omlevering, men går rett på heving, kan selger krever at retting eller omlevering kommer først, jf § 29, 3. ledd.

Når det gjelder erstatningsgjenstand, er dette først aktuelt hvis retting tar over 1 uke.

Det følger av § 30, 3. ledd at:

"Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Som andre her har vært inne på stilles det således et krav til når dette kan kreves. Har ikke ork til å gå inn i detalj, men som den linken viser til kan f. eks mobiltelefoner være noe man stort sett har krav på (lånetelefon), en ps3 vil jeg nok aldri tro er aktuelt å få låne. Det er ikke nødvendig nok for forbrukeren sett i forhold til de ulemper det har for selger.

Vanskelig å komme med gode argumenter for hvorfor du ikke kan være uten ps3 i noen uker... En bil eller mobiltelefon stiller seg anderledes, dette er ganske logisk.
Sist endret av dvs; 2. desember 2012 kl. 12:57.
Sitat av dvs Vis innlegg
Det følger av § 30, 3. ledd at:

"Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Som andre her har vært inne på stilles det således et krav til når dette kan kreves. Har ikke ork til å gå inn i detalj, men som den linken viser til kan f. eks mobiltelefoner være noe man stort sett har krav på (lånetelefon), en ps3 vil jeg nok aldri tro er aktuelt å få låne. Det er ikke nødvendig nok for forbrukeren sett i forhold til de ulemper det har for selger.

Vanskelig å komme med gode argumenter for hvorfor du ikke kan være uten ps3 i noen uker... En bil eller mobiltelefon stiller seg anderledes, dette er ganske logisk.
Vis hele sitatet...
Man skal i utgangspunktet ikke trenge å argumentere voldsomt for hvorfor man ikke kan være uten en PS3 i noen uker. Om man kjøpte den for underholdning, og må sitte noen uker uten maskinen pga en produktfeil, går dette selvfølgelig utover forventningene du hadde til kjøpet. Det er ikke så relevant om du klarer deg uten.

PS3 er en datamaskin som brukes til spilling, og da skal erstatningsgjenstanden ha cirka de samme egenskapene som gjenstanden man reklamerte på. (Jfr artikkelen som ble linket over her med henvisning til forbrukerrådet)

Det vil være naturlig å kunne be om erstatningsgjenstand. Skulle det være en stor kjede, vil det kanskje ikke være så vanskelig for selger å tilby en erstatningsgjenstand. Er det en liten kjede på et lite sted, kan det være urimelig å kreve at selger skal stille med erstatningsgjenstand av denne art.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Man skal i utgangspunktet ikke trenge å argumentere voldsomt for hvorfor man ikke kan være uten en PS3 i noen uker. Om man kjøpte den for underholdning, og må sitte noen uker uten maskinen pga en produktfeil, går dette selvfølgelig utover forventningene du hadde til kjøpet. Det er ikke så relevant om du klarer deg uten.

PS3 er en datamaskin som brukes til spilling, og da skal erstatningsgjenstanden ha cirka de samme egenskapene som gjenstanden man reklamerte på. (Jfr artikkelen som ble linket over her med henvisning til forbrukerrådet)

Det vil være naturlig å kunne be om erstatningsgjenstand. Skulle det være en stor kjede, vil det kanskje ikke være så vanskelig for selger å tilby en erstatningsgjenstand. Er det en liten kjede på et lite sted, kan det være urimelig å kreve at selger skal stille med erstatningsgjenstand av denne art.
Vis hele sitatet...
Mente å huske at det forelå et slags "nødvendighetskrav", men ser ut som du har rett.

"Prp. s. 187 gir ingen nærmere illustrasjoner, men det er nærliggende å anta at ukesregelen vil kunne påberopes f.eks. ved kjøp av datautstyr som ikke virker, mobiltelefoner, TV- og audioutstyr, møbler til privat innbo, ferie- og fritidsutstyr bestemt til sesongbruk mv."

Kilde: http://abo.rettsdata.no/browse.aspx?...621z2D34z2E157 (note 159)
Sitat av dvs Vis innlegg
Her er det mange misforståelser ute og går, så her kommer en liten oppklaring:

Så fremt det er salg av "ting" fra næringsdrivende til forbruker (expert -> TS) gjelder forbrukerkjøpsloven.

Ved mangler følger det av lovens § 29 at varen skal repareres eller omleveres. Hvilken av disse som skal anvendes er i utgangspunktet opp til forbrukeren, men selgeren kan nekte en av delene hvis dette er "umulig eller volder selgeren urimelige kostnader". (Som oftest vil dette være at selgeren på dette grunnlaget sier at varen skal repareres fremfor omleveres, spesielt med elektronikkvarer)., dette følger av § 29, 2. ledd.

Det følger av § 30, 2. ledd at selger kun har lov til å foreta avhjelp (reparasjon) av samme mangel 2 ganger, (det er her mange sleiper seg, da det er vanskelig for en forbruker å vite akkurat hvor feilen ligger) hvis ikke det foreligger "særlige grunner" for at de skal få flere forsøk (dette blir da en konkret avgjørelse, og jeg gidder ikke gå inn i detalj på dette)

Når det gjelder heving, har dette rettslig hjemmel i fkjl. § 32. Det er 2 vilkår for heving, for det første kan ikke mangelen være "uvesentlig" (her også en konkret vurdering) og for det andre kan man ikke gå rett på heving da denne bestemmelsen viser til § 31, som sier at man kan kreve prisavslag dersom ikke avhjelp(retting) eller omlevering er mulig, det samme gjelder således for heving.

Hvis kjøper ikke selv spør om retting eller omlevering, men går rett på heving, kan selger krever at retting eller omlevering kommer først, jf § 29, 3. ledd.

Når det gjelder erstatningsgjenstand, er dette først aktuelt hvis retting tar over 1 uke.

Det følger av § 30, 3. ledd at:

"Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Som andre her har vært inne på stilles det således et krav til når dette kan kreves. Har ikke ork til å gå inn i detalj, men som den linken viser til kan f. eks mobiltelefoner være noe man stort sett har krav på (lånetelefon), en ps3 vil jeg nok aldri tro er aktuelt å få låne. Det er ikke nødvendig nok for forbrukeren sett i forhold til de ulemper det har for selger.

Vanskelig å komme med gode argumenter for hvorfor du ikke kan være uten ps3 i noen uker... En bil eller mobiltelefon stiller seg anderledes, dette er ganske logisk.
Vis hele sitatet...
En ps3 kan brukes til spilling, mediacenter,
se på film osv, feks har du betalt for medlemskap på ps3 går du glipp av noen uker med dette, så ikke kom å si at det ikke er en ulempe å være uten ps3 , du har krav på det akkurat som med en tv!!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
En ps3 kan brukes til spilling, mediacenter,
se på film osv, feks har du betalt for medlemskap på ps3 går du glipp av noen uker med dette, så ikke kom å si at det ikke er en ulempe å være uten ps3 , du har krav på det akkurat som med en tv!!
Vis hele sitatet...
Rolig nå, les hva jeg skrev i posten ovenfor. Var visst ikke et "nødvendighetskrav" slik som jeg mente å huske. Men det er uansett en avveining av kjøpers behov sett opp mot selgers ulempe. Eneste jeg sier er at en bil som man trenger til å kjøre til jobb har langt høyere vekt i forbrukerens favør enn det å se film på en ps3. Sånn sett vil ulempen for selger ikke trenge å veie så tungt for at erstatningsting er avskåret hvis det er snakk om en ps3 sett i forhold til om det gjelder en bil. Du kan ikke automatisk si at du har "krav på en tv", men du vil i mange tilfeller ha det. Les bestemmelsen en gang til...
Sist endret av dvs; 2. desember 2012 kl. 14:09.