Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 925
Heisann

Har litt interesse for programmering, fortiden så går jeg på IKT, men etter dette året vil jeg ha litt mer utdanning og tenker på programmering. Har sett litt på objekt orientert programming på NTNU i Trondheim, er dette noe, lærer man masse her?. Noen som evt. har noen andre skoler Hovedsaklig Oslo/akershus,Trondheim,Bergen etc.

Vennligst kun seriøse svar

på forhånd takk
Heisann.
Du kan alltids utdanne deg videre til data ingeniør. God utdanning, dog, det er jo ikke bare programmering basert. Vet at Høgskolen i Oslo har det, gå inn der så finenr du sikkert mer.

edit: Etter jeg ser de andre snakker om matte her, på den skolen i oslo jeg snakker om, trengte du studiekomp. + 3mx matte og 2fy fysikk for å søke.
Sist endret av Dice; 11. januar 2008 kl. 20:55.
Du kan velge profesjonstudiet i Informatikk ved Universitetet i Oslo. Du starter med å få en god introduksjon til java, objektorientert programmering og klassedesign (UML, generelle designdokumenter og systemutvikling). Studiet bygger så videre på java, med mulighet for å gå videre med for eksempel C++.

Inntrykket jeg sitter igjen med etter ett semester med dette studiet er at karakterer er proporsjonalt med egen innsats. Om du er klar for å gjøre en innsats, samt ha minst to mattemner iløpet av de to første semesterne, mind you det var 49% stryk i MAT1000), vil jeg definitivt anbefale det overnevnte.

Ellers finner du en haug av erfaringer fra andre IT-studier på diskusjon.
Sist endret av John B; 11. januar 2008 kl. 20:40.
De fleste høgskoler eller universiteter bør duge, men vær obs på at det er en del heftig matte (og tildels fysikk) utenom uansett hva du velger.

Hvis du skal velge mellom bachelor eller ingeniør ville jeg absolutt valgt bachelor, ettersom ingeniørutdanningen inneholder en del totalt irrelevant fjas for de som bare vil programmere, slik som kjemi&miljølære, økonomi osv... Dette er dessverre en del av det obligatoriske fellespensumet som må være tilstede for at man skal kunne få ingeniørtittelen, uansett retning (nautikk, data, automasjon, hms osv).
Ingeniørstudiet ved NTNU (datateknikk) er vel et av de mest prestisjetunge datastudier man finner i Norge. Man lærer mye programmering men husk at det også er en del andre ingeniørfag type matte og fysikk man må gjennom.