Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3866 622530
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hva vil runoff ph si?
Ph'en som kommer fra vannet som renner av/fra planten vil jeg tro?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hvordan bør lufta kobles i dyrketeltet? Innluft høyt og utlufting lavt eller omvendt?
Vis hele sitatet...
er det jævlig kaldt så kan det kanskje være fordel med innluft høyt, men har ikke sett det bli gjort enda, så jeg vil anbefale sterkt å ta innluft lavt og utluft høyt (varmen stiger).

Ph'en som kommer fra vannet som renner av/fra planten vil jeg tro?
Vis hele sitatet...
korrekt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Crew
Noen med vannkjøler erfaring? Tror jeg trenger det til dwc, men lurer på om denne holder?
https://www.mikrogartneriet.no/produ...92w-boyu-l-075

Ellers har de denne, men den er noe dyrere
https://www.mikrogartneriet.no/produ...22w-boyu-l-200
Vis hele sitatet...
Det kommer an på størrelsen på DWC oppsettet og temperaturen ellers i rommet.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det kommer an på størrelsen på DWC oppsettet og temperaturen ellers i rommet.
Vis hele sitatet...
Den ligger på ca 26_27 grader med 400w hps pære men skal ha 1000w i blomst, så da stiger den. Vanntemp nå er ca 22-24 grader.
Har aeros oppsettet fra mikrogartneriet. 75l totalt ca

Handla denne
https://www.mikrogartneriet.no/produ...92w-boyu-l-075

Men syykt dårlig bruksanvisning og nå er vanntempen på 26 grader og ph 7,5. Denne må justeres hele tia da den var ned på 5.8 for 45-60min siden

Har brukt ca 20ml ph down siden klokka 17.00
Sist endret av pilleknaskern; 13. september 2019 kl. 18:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei!
Til mai tenker jeg å gro noen hindu kush planter ute.
Jeg hadde satt pris på innspill på type jord, og andre ting jeg evt trenger for å gro ute i norskt klima.
Sitat av xX_fleinsopp_Xx Vis innlegg
Hei!
Til mai tenker jeg å gro noen hindu kush planter ute.
Jeg hadde satt pris på innspill på type jord, og andre ting jeg evt trenger for å gro ute i norskt klima.
Vis hele sitatet...
er det en auto kush du tenker å gro..? skal være veldig heldig med å få ferdig vanlige strains ute i norge.

ellers trenger du ikke mye, vanlig blomsterjord, evt iblanda leca/perlitt for å øke drenering og luftighet.
gjødsel vil jeg anbefale ku og hønemøkk.
avhengig av hvor du tenker å plante de kan du trenge kalk (om jorda rundt er syrlig), men det tar gjerne en sesong før kalken virker skikkelig på jorda.

også en stor fordel å la de spire å få de første 2-3 bladparene inne om mulig, men ikke nødvendig, men da vil du også måtte herde de før de settes ut.

om du planter de helt bortgjemt så er det også kjekt med no gjærder for å holde dyr unna, og no sneglefeller.
men da snakker vi bortgjemt.. du vil bli forundra over hvor folk finner på å ta veien, og de vil mye lettere se å rapportere/stjele plantene om du gjør det synlig at noen har "tukla" med naturen der.

her er forøvrig et par av de snuten tok av meg tidligere i sommer:

der var de akk planta ut, før jeg la tørt gress og kvist over jorda
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Hei! Hvor stort området/mange planter vil denne kunne håndtere? Må jeg ha mer til å dekke 1m2 i bloom? Super tråd forresten
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Oi glemte navnet! Advanced Platinum Series P300 300w ��
hva sier produsenten?
jeg ville kjørt 2 planter delvis scrog med den, ca 60-100x100-120cm.
Sist endret av Munted Artist; 3 dager siden kl. 18:06.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
"400w HPS replacement with 4.5ft x 3.8ft coverage at 18" height".
Men er det i bloom?

Hmm ok. Tenker kjøre red dragon. Lave kompakte med mye godsaker. Håpet på å klare flere enn to.
er ikke mengden planter som har no å si, men dyrkemåte
altså 1 plante i scrog kan lett gi like mye som 9 planter i sog som tar samme plass, men kvalitetsfrø er også dyrt..

anbefaler å spire 50% fler frø enn du tenker sitte igjen med, da jeg føler det er verdt å ha litt ekstra gener.
selv om de er fra samme mor og far så vil noen ha sterkere gener enn andre, og da bare luker du ut de dårlige så du får mest mulig produkt per watt/kvadrat.

men tilbake til lyset, led er jeg ikke erfaren med, men bruker dag ut og dag inn på å lese grologger osv, og bra led så leser jeg at man regner med 150w per plante som et minimum, men dette er alt innendørsdyrkning seff og med å trene plantene skikkelig så er det lettere og billigere med scrog (og samme el bedre yield), så derfor jeg sa 2 planter, selv om du også fint kan kjøre si typ 18 el no under samme lys og samme areal i en sog grow.

grunnene til å ha færre planter som du trener er mange, men de viktigste er;
1. billigere (mindre frø brukt, bruk heller litt ekstra frø for å kun dyrke de beste genene som jeg sa over)
2. lettere mtp vanning(masse små potter er et helvete å vanne riktig for å unngå over/undervanning, så sant du ikke kjører hydro), flytte på planter og trene de osv, mer plass til vifter, luftfukter/avfukter osv.
3. mindre sjanse for mugg, budrot osv pga luftsirkulasjonen inniblandt alt av blader/buds (les om lollipopping of defoliation, noe som funker dårlig i et sog oppsett).
4. vet de måler tørka vekt på planta for å dømme i norge, men ser fortsatt mye bedre ut i en evt rettsak at du hadde 2 planter vs 18 og husk at yield blir den samme, evt mindre med for mange da det er mye vanskeligere å lage livet perfekt for mange som har trangt om plassen..

men den red dragon, er du ute etter en kort sativa, el bare kort generelt..? og vet du noe om div dyrkemetoder og trening?
Anonym bruker
"Glad Ulv"
RD skulle være en plante som var lett for nybegynnere, svært lav, kor blomstring og mye yield - checked all the boxes

Du sier mye klokt jeg ikke har tenkt på. Vet svært lite føler jeg, er så stort. Spurte samtidig om m2 siden jeg vet det kan være vanskelig å si hvor mange planter.
blir mye å skrive her, men da vil jeg du skal gjøre deg selv en tjeneste å søke opp disse metodene (evt legg til cannabis i søkefrasen):
topping
fimming (fuck i missed)
lst (low stress training)
supercropping
sog (sea of green)
scrog (screen of green)

alt det er trenings/dyrkingsmåter som kan benyttes på alle vanlige strains for å øke yield per kvadrat osv, så ser du hva du vil kjøre etter det..
selv 3m høye sativaer kan du fint trene til å passe i et lite grotelt o.l. så ved å sette deg litt inn i detta så vil du ikke bare garantert få mer ut av det du bestemmer deg for å dyrke, men setter deg også fri til å dyrke hvilken som helst strain du vil, så du kan få f eks mer vekt, mer potens, bestemme hvor i skalaen effektene du vil ha er (indica vs sativa, men også gå spesifikt inn på hver strain å finne hva som checker enda fler boxer evt)

også er det vel få strains med gode gener som ikke er lette å dyrke, det kalles weed (ugress..) av en grunn :P

med en kombinasjon av topping, evt fimming, lst og evt supercropping så vil du få enhver mega plante til å passe i et lite grotelt, da helst med scrog som dyrkemetode.
Sist endret av Munted Artist; 3 dager siden kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Har skumlest litt på det. Får så oppheng når jeg begynner med noe så prøver å styre fokuset mot det som får ting igang. Det du nevner der er kosetid som kommer senere for min del.

Men at man kan gjøre det såpass ekstremt at man får plass til sånt(med gevinst/ var jeg ikke klar over! Tar vel imot god info
Anonym bruker
"Viss Brisling"
har du egentlig dyrket færdig noe som helst Munted Artist?
https://www.youtube.com/watch?v=pofW-9yGBu4
sjekk den, det er scrog.. der ser du at det er ikke mangel på "buds per kvadrat" akkurat :P

så ser du også at f eks de lavere bladene er tatt av (lollipopping) for å sørge for god luftsirkulasjon for å unngå sykdommer, men også for å fokusere plantene på å bruke energien sin der lyset er. avstand fra lys til buds/bladverk er veldig viktig når man dyrker inne, da lyset mister intensitet veldig fort av avstand når det er kunstig lys.

med mange planter i en sog så kan du ikke trimme på nær like mye av de nedre bladene, da plantene er totalt avhengig av fan leaves for å gi nok energi til å fikse bra buds. i scrog vil du ha mye mer spillerom der og kan la bladene være like under budsites for å produsere mer enn nok til å fore store buds.

dyrker man ute derimot blir spillereglene no helt annet. da er lysintensiteten helt lik på toppen av planta som i bunn, og man trener bare ved litt defoliation for å unngå budrot og mugg som oftest, og evt litt lst samt at noen strains fortsatt liker godt å bli toppa en gang el no.
altså høye luftige planter ute der man bare napper blader for å få lys til alle budsites, og evt litt inni "busken" om det er en kort buskete indica f eks, mens inne så vil du uansett prøve å lage en "screen" som er optimal avstand fra lyset og lugge bort resten.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
har du egentlig dyrket færdig noe som helst Munted Artist?
Vis hele sitatet...
haha, ja selvfølgelig :P men ang egne grows så deler jeg evt bare når det er borte da jeg har gitt fult navn osv på hvem som er bak brukeren min her, vi vet jo alle at snuten følger med her :P

kan gi de et hint; neste sesong så får dem ut å lete mye mer og hardere enn de gjorde i år, da jeg har 150 frø av en dansk photo strain som kan bli ferdig ute i norge opp til breddegrad 64 ca, ligger hos noen jeg selvfølgelig ikke sier noe om, klare til at frøa blir planta rett på nye spots, så da får dere følge etter meg hver gang jeg går ut el finne plantene ute og ta meg når jeg går å høster de, hvis ikke så får dere ha det morro med nok en uoppklart sak der dere har henta bare noen få av mange planter

men tilbake til innendørs dyrking så var det noe jeg slutta med hjemme hos meg selv et par år etter snuten var å henta stiklingene mine, mens det jeg da hadde opp en takluke på loftet sto i like fin blomst etter jeg kom tilbake fra glattcella xD
Sist endret av Munted Artist; 3 dager siden kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.