Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4969
Egyptisk Tempelkatt
Heisann folkens! Er ombord i en skute på omtrent 40 meter.

Vi har alt av navigasjonsutstyr, men bruker en gammel sliten Windows laptop som Kartmaskin.

Vi bruker programmet OpenCPN og det funker ganske greit med en GPS-dongle tilkoblet, sammen med radar og annet.

Men maskinen er treg og henger seg opp, og man kan ikke justere skjermen langt nok ned på lysstyrke om natten. Det er er problem.

Så jeg tenkte jeg skulle høre med de beste PC-byggerne jeg vet om, freaks

Så hvem kan hjelpe meg å finne den perfekte kartmaskinen?

Pris: Rundt 5000, kanskje mer, er i USA nå. Så må ha mulighet til å bestille hit via amerikanske nettsider eller gå i butikk.

Den skal kun brukes til OpenCPN.

Det er 2D kart sett ovenfra, så regner med jeg behøver et dedikert skjermkort for å gjøre overgangene mer flytende.

Det kan godt være en liten maskin med separat skjerm og tastatur, eller en veldig fin liten laptop.

Kriterie: Må ha god skjerm som har mulighet til å justere lysstyrken veldig langt ned.

Om det blir en slik en ministasjonær trenger vi et lite tastatur også, veldig lite.

Kom med deres beste anbefalinger freaks! Det går til en god sak. :-)

Takk for all hjelp. Lenge siden jeg har drevet med dette nå.
Hvorfor ikke gå for en tablet løsning? Opencpn finnes til ios og android.
for 5k får du en brukbar kartplotter, i alle fall på bruktmarkedet. Raymarine er ett greit merke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du krav til godkjenning? Generelt så er jo Hatteland sine skjermer det en finner suverent mest av på bru rundtom, og dei kan dimmast langt opp og langt ned; dei er leselige i sollys og øydelegg ikkje nattsynet.

Når det gjeld skjermkort treng du ikkje allverden. Det er snakk om å tegne 2D-kart. Integrert Intel-kort er rikeleg. Om du ikkje har krav til marinegodkjenning kan du strengt tatt kjøpe ein NUC til 3000,-
Egyptisk Tempelkatt
Trådstarter
Takk for svar folkens!

Tablet er uaktuelt, er ikke en seilbåt. Har skikkelig innendørs bro.

Men det er ikke krav til noe streng godkjenning.

NUC ser perfekt ut! Må bare finne en god skjerm til den! Klarer vi å finne begge deler til 500$?
Sist endret av AdonInformation; 16. juli 2019 kl. 05:04.
På en såpass stor båt, som tydeligvis og seiler en del, så bør en tenke på minst to separate navigasjonssystem. OpenCPN i seg selv er veldig bra, men som eneste digitale kartløsning ombord ville jeg vært skeptisk til.

Ellers er jo et tips her å sjekke ut OpenCPN sitt eget forum for råd angående maskinvare. Er mange som leker med hardware der som kan gi veldig gode tips om velfungerende løsninger
Har kjørt OpenCPN på en av de billigste bærbare jeg har funnet uten noen problemer. Skjermen oppdaterte seg fint i 30 knop.

Maskinen ble formatert og det ble ikke installert noe annet en Windows 7 og OpenCPN.

Problemet med bærbare er at skjermen fungerer dårlig i sollys.
https://baatplassen.no/i/topic/11558...omment-1679987

her finner du det meste om opencpn. også ettpar der som er med i utviklingen.
Egyptisk Tempelkatt
Trådstarter
Takk for svar folkens!
Jeg har lyst å gå for en NUC eller tilsvarende, og en god skjerm separat som kan dimmes langt ned. Sollys er ikke så farlig da broa er innendørs som sagt.

Kan noen anbefale en god NUC til rundt 300$? Vil det være nok?

Vi har ikke så lang tid på oss før vi må seile videre, og jeg har tusen andre prosjekter på gang og.

Setter pris på hjelp!