Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4947
Hei,
Jeg har giftet meg, og vi funderer i den sammenheng på hvordan man kan eller bør organisere penger og kontoer . Google hjelper til en viss grad, men de fleste artikler handler om hva man må passe på som samboere og problemer i forbindelse med arv etc, og hva forskjellen på samboer og gift er.

Som gifte anser vi alle penger som felles, men per idag er økonomien i praksis separat. Alle regninger går per nå ut fra min konto, også innbetaler hen det hen er skyldig som av 50% av utgiftene vi har felles.

Vi leter etter et godt system for felles økonomi. Da lurer vi på: Hvordan gjør dere dette? Vi trenger innspill på mulige løsninger!
Jeg og kona har løst det ved at kona har en konto som vi begge disponerer som kun brukes til innkjøp av mat og husholdningsartikler., mens jeg betaler det meste av faste utgifter. På den måten har vi også egen penger som vi disponerer som vi selv vil, jeg legger meg ikke opp hvordan hun disponerer sine penger og hun legger seg ikke opp i hvordan jeg disponerer mine, så lenge vi har mat og alle regninger blir betalt. I tillegg snakker vi jo sammen og alle måneder er ikke like, så noen måneder hender det at vi hjelper hverandre litt, summa summarum har vi felles økonomi. Jeg har også en buffer-konto som vi begge setter penger inn på etter at vi har hatt større utgifter som f.eks. at bilen har vært på verksted, vaskemaskin har tatt kvelden eller lignende.
Vi har alt felles. Altså ikke noe fast trekk til felles konto som er begge sin og resten er private lommepenger, vi bare bruker penger som vi vil. Vi legger oss ikke opp i hva den andre bruker penger på av klær, hobbyer osv. Det funker så lenge begge er ansvarlige og den ene ikke har et mye større personlig forbruk enn den andre.
Opprett en felles konto i nettbanken hvor dere hver overfører en fast avtalt sum til i måneden. Denne kontoen dekker alle regninger og felles utgifter. Få eget bankkort til denne kontoen som brukes til felles ting, innkjøp av mat osv. Resterende beløp på egen konto blir da til eget bruk.
Hos oss betaler jeg alle de faste utgiftene (huslån, billån, strøm, forsikringer, drivstoff). Hun betaler for mat og et par småregninger (alarm, TV/Internett f.eks) og sparing til ferie. Internettbiten får jeg tilbakebetalt fra jobben.

Vi har også en matkonto for å lettere ajourføre forbruk på mat og husholdning.

Jeg legger meg ikke opp i hvordan hun disponerer sine penger, eller hva hun handler av mat. Hun bryr seg ikke om hvordan jeg disponerer det jeg har til overs.

Jeg har satt opp sparing for barna (fond) og bufferkonto for uforutsette utgifter. Denne er på ca 2 nettolønner. Bufferkonto brukes til uforutsette utgifter, spe på til ferie.

Jeg vet at hun bruker mer penger enn meg til sine interesser, hobbyer og klær, men det gjør ingenting. Jeg sparer til buffer istedenfor fordi jeg setter pris på sikkerheten.

Det finnes ikke et fasitsvar på hva som er best i deres tilfelle, men å sette opp et budsjett og fordele utgiftene slik at det er jevnt fordelt i forhold til inntekt burde være et minimum.

Vi har vært sammen i 13 år, siden universitetet, og har hatt det slik hele tiden uten problemer.
Sist endret av loppetrusa; 8. august 2019 kl. 20:42. Grunn: Tilleggsinformasjon
Sitat av atom Vis innlegg
Hos oss betaler jeg alle de faste utgiftene (huslån, billån, strøm, forsikringer, drivstoff).
Vis hele sitatet...
Men eier dere boligen sammen? Jeg spør fordi mange tror det er det samme å betale ned et huslån og å handle mat, men det er det ikke.
Sitat av Thuggie Vis innlegg
Opprett en felles konto i nettbanken hvor dere hver overfører en fast avtalt sum til i måneden. Denne kontoen dekker alle regninger og felles utgifter. Få eget bankkort til denne kontoen som brukes til felles ting, innkjøp av mat osv. Resterende beløp på egen konto blir da til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Dette.
Det går også an å gjøre motsatt variant av det Thuggie beskrev.

All inntekt går til en felles konto. Hver person har sin egen "moro-konto", og faste beløp overføres månedlig fra felles konto til "moro-kontoene". Dette er penger man kan kaste bort uten å få dårlig samvittighet. F.eks. terrengsykkel #3, klær, mobiltelefon, gadgets. Eller spare i en personlig sparekonto/fond/bitcoin/whatever.
Vi har en felles konto hvor alle felles utgifter belastes, og hvor vi betaler inn en fast sum per måned. Summen som betales inn er i utgangspunktet nok til å håndtere variasjoner gjennom året slik at f.eks. kommunale avgifter som går to ganger i året er fordelt utover hele året.
Ved beregning av hva vi måtte betale inn tok vi også hensyn til forskjell i inntekt, slik at jeg betaler mer enn henne - jeg har fortsatt mer igjen.
Våre "egne" utgifter tar vi selv. Altså går huslån, forsikringer, strøm, barnehage osv fra felles, mens telefon, lånekasse ol går fra vår egen konto.
Vi har et eget kort til felleskontoen, samt et kredittkort som brukes til fellesutgifter og betales fra felleskontoen.
Vi har ganske 50/50 , hun betaler regninger fra sin konto men jeg overfører min andel til henne hver måned. Mat betaler vi jevnt fordelt fra hver vår konto.

Ser at flere her lar dama si gå rett i det som kalles kvinnefella i samboerskap, hvor hun betaler mat og løpende utgifter og du huslån, billån osv. Det er den mest egoistiske fordelinga for da er det jo du som bygger opp formue og verdi med dine penger mens hennes penger kun går til forbruksvarer og står igjen uten noen investeringer og formue (som eienskap i hus og verdier) om man evn går fra hverandre på et punkt. Det blir å utnytte den parten som betaler forbruksvarer, hadde følt det som en jævlig dårlig deal selv og det er jeg sikker på dere også hadde om det var motsatt.

Det beste er helt klart konto begge setter inn sin andel på og at alle utgifter fordeles mer eller mindre 50/50, ikke etter kategori hvor du tar hus og hu mat men like mye i hver kategori.
Sist endret av celtseus; 9. august 2019 kl. 09:29.
Vi deler alt 50/50 og bruker masse forskjellige kontoer.

Vi setter inn faste beløp på:
Først og fremst en felleskonto, som begge har kort til, som går til mat og generelle regninger / faste utgifter.
En «tingkonto» hvor vi i teorien burde hatt en buffer i tilfelle man må kjøpe / reparere noe som koster masse penger, men stort sett blir den tømt når det er ulike ting vi trenger.
En «bilkonto», hvor alle bilutgiftene betales fra, være seg billån, lading, parkering, nye deler, service eller bompenger osv.
En «feriekonto», som ikke uventet går til ferierelaterte utgifter.
En «huskonto» hvor vi setter inn penger som går til huslånet, men vi setter inn en del mer enn hva lånet ligger på, som også kan forvaltes videre eller gå til uforutsette utgifter. Da er vi også forberedt på at renta stiger.
En høyrentekonto, hvor vi sparer til ulike større oppussingsprosjekter.

Budsjettet vårt er forholdsvis stramt, men de personlige kontoene har i tillegg til penger til studielån gjerne litt til overs, som man kan bruke til hva man vil.

Nå tjener vi ca. likt, så selve fordelingsnøkkelen er 50/50, men tidligere, da kun én av oss jobbet mens den andre studerte kjørte vi en fordelingsnøkkel basert på hva den enkelte tjente. Dvs. hvis en tjente X antall mer % enn den andre, skal også den personen betale X antall mer % enn den andre.
Sist endret av Viva la Opium; 9. august 2019 kl. 10:13.
Ynab.com

Stålkontroll over økonomien
Trådstarter
Her var det flere ulike løsninger! Interessant å se hvordan andre gjør det Er det flere som har andre måter å gjøre det, så kom gjerne med det! Så får vi se om vi finner det som passer for oss etterhvert
Tenker selv at det har en del med hvordan partnerens økonomiske sans er også. I det ene langvarige forholdet mitt hadde vi veldig ulik inntekt og ulik mening om hva som var verd å bruke penger på. Da blir det veldig fort konflikt knyttet til pengebruken.

Fordelen for min del var at jeg satt med leiligheten, bil osv etter brudd og hun satt med pynteting..