Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4241
Nå har det seg sånn at jeg har vært trøtt og sliten iver lengere tid, selv med 9t+ søvn så er jeg ikke opplagt.
På fridagene mine så står jeg opp, spiser frokost og legger meg igjen men er alltid trøtt.

Har lenge tenkt på at det kan være jernmangel, drog derfor ned på apoteket i dag å kjøpte de tablettene med høyest jerninnhold (100mg).

Så, spørsmålet er: er det noen som har erfaring med jerntilskudd og hvor lang tid det tar før man merker effekten av det?
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Er du mann, dame?

Hva består kostholdet av?

Drikker du mye vann, Evt hva annet?

Treningsrutiner?

Om du er dame, blør du mye ved mens?

Hvor lenge pleier du å sove

Medisiner?

Hvorfor tenker du akkurat jern?

B12, om du er mann kan lav energi ofte være lav testosteron.

Personlig får jeg mer enn nok jern fra maten jeg spiser så gikk kjeft nesten da jeg nevnte jerntsbletter til legen. Det var det siste jeg trengte.

Har du tatt blodprøve? De kan ganske enkelt se nivåene der.

Dama hadde så lavt jernnivæ under graviditeten en gang at hun fikk IV med jernblanding. Hun fikk masse energi.

De jern tsblettene fra apoteket uten resept tas viss ikke så fort opp så tviler på noe raskt forandring.

Er du er mangel av jern så kak du få noe bedre tabletter eventuelt en pose med jern IV.

God bedring.
Det er utrolig mange vitaminmangler, sykdommer, osv. som kan gi energimangel. Å automatisk tenke jernmangel er ikke det mest logiske egentlig. Man skal kun ta jerntilskudd ved påvist jernmangel av lege. Blir du lett tungpustet og svimmel? Eller bare trøtt? Du burde dra til lege og ta blodprøver for å finne ut hva dette er.

Er du en godt voksen mann er nok jernmangel litt mer usannsynlig. De fleste mannfolk jeg vet om som har hatt jernmangel fikk det under puberteten og ikke i ettertid. Med mindre det ligger noe mer alvorlig til grunn som indre blødninger eller annen skade. Er du dame er det mye mer sannsynlig pga. menstruasjons-blødninger.

Jeg slet selv med jernmangel. Det var såpass ille at jeg svimet av gjentatte ganger, knapt orket å gå i trapper, blek og svak som faen. Trøtthet og økt søvnbehov er en del av det også selvfølgelig.

Når det gjelder jerntabletter er det ikke noen lett løsning hvis jern allerede er lavt nok. Magen er ikke nødvendigvis så flink til å ta opp jern (mat/drikke med C-vitamin skal visst hjelpe). De fleste jerntilskudd er kjent for å gi fordøyelsesproblemer (hard, treg avføring). Ikke så koselig med andre ord. Mange har bedre erfaring med flytende jerntilskudd. Selv fikk jeg det sprøytet inn i skinken siden jeg var så lav.

Håper du kommer deg til legen og forklarer hvor sliten du er så du kan få tatt prøver. Er som sagt diverse som kan gi deg disse utmattelses-symptomene. Forhåpentligvis finner du ut av det og føler deg bedre etterhvert.
Gå til legen, ta en blodprøve for å se om du mangler vitaminer/mineraler og få råd som er 1000x mer verdifulle. For mye jern over lengre tid har kjipe bivirkninger.
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar
100mg - Ja. Kølsvart avføring og sterke magesmerter. Like daff.
Ikke ta jerntilskudd uten påvist mangel. Få sjekket det, andre stoffer, samt stoffskiftet.
Som andre her, sjekk dette hos lege!

Aldri ta jevnlig slike preparater som dette uten å ha forhørt deg med lege. Det samme gjelder en rekkevitaminpreparater. For mye av jern, en rekke andre mineraler og en del vitaminer er helseskadelig! Ja, kanskje livsfarlig!
Ikke at jeg bidrar så mye, men siden det ikke er nevnt; sjekk stoffskifte og om du har søvnapné. Veldig vanlig. Ikke stol blindt på at legen finner ut av det..

Edit: Men ja, gå til legen!
Sist endret av feitsomfaen; 18. juni 2019 kl. 23:23. Grunn: Liten mer info
Tusen takk for gode og konstruktive tilbakemeldinger. tenker jeg tar en blodprøve vist det ikke blir bedre.

har desverre det problemet at jeg ikke klarer be folk om en tjeneste, da jeg føler jeg holder de opptatt, samme gjelder legen. Og da får jeg meg selv til å tenke at problemet mitt er et hinder i legens arbeid.
Sitat av Fullfartlangsom Vis innlegg
. Og da får jeg meg selv til å tenke at problemet mitt er et hinder i legens arbeid.
Vis hele sitatet...
Problemet ditt ER legens arbeid.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Ikke at jeg bidrar så mye, men siden det ikke er nevnt; sjekk stoffskifte og om du har søvnapné. Veldig vanlig. Ikke stol blindt på at legen finner ut av det..

Edit: Men ja, gå til legen!
Vis hele sitatet...
Diverse "variabler" i stoffskifte bør være ganske standard på menyen hvis du går til legen og klager på tretthet. Skjoldbruskkjertel (T3, T4, TSH), blodsukker (A1C) og diverse vitaminer og mineraler.

Sitat av Fullfartlangsom Vis innlegg
Tusen takk for gode og konstruktive tilbakemeldinger. tenker jeg tar en blodprøve vist det ikke blir bedre.

har desverre det problemet at jeg ikke klarer be folk om en tjeneste, da jeg føler jeg holder de opptatt, samme gjelder legen. Og da får jeg meg selv til å tenke at problemet mitt er et hinder i legens arbeid.
Vis hele sitatet...
Legen din gjør deg ikke en tjeneste ved å se deg. Du betaler for timen, de gjør jobben sin, fiks ferdig. Jeg har full forståelse for at det ikke er noen rasjonell tanke og at den derfor kan være vanskelig å bli kvitt, men så langt du kan: prøv å ikke tenke sånn på det. Det finnes for all del folk som kommer inn med tulleproblemer, men når man er så trøtt at det plager en i hverdagen er det absolutt på tide å ta en titt.
Uvaksinert 👍
Har selv utrolig god virkning av høydose D3, B1, B6, magnesium og C. Tar B12 i perioder også.
Om du er syk så bør du dra til fastlegen. Det kan være en hel rekke andre mangler eller tilstander som du er rammet av, det vil være den beste fremgangsmåten for å bli frisk på. Det å spise jerntilskudd dersom du ikke har mangler er usunt.
Sitat av daffe Vis innlegg
Har selv utrolig god virkning av høydose D3, B1, B6, magnesium og C. Tar B12 i perioder også.
Vis hele sitatet...
Lever du kun på muffins, eller har du fått bekrefta vitaminmangel?
Uvaksinert 👍
Sitat av tihihihi Vis innlegg
Lever du kun på muffins, eller har du fått bekrefta vitaminmangel?
Vis hele sitatet...
Referansenivået på vitaminer og mineraler som legene opperer ut fra er veldig lavt og er satt ut fra alvorlige mangelsykdommer. Se f.eks bare på D som er satt utrolig lavt men ut fra at man skal unngå rakitt. Nå er det mer og mer som kommer frem at D virker positivt på mye i høyere doser enn den latterlig lave maksgrensen i Norge. Så ved å ta ansvar for egen helse og dermed bli kvitt både astma og ryggproblemer etter over 30 år på reseptbelagte medisiner så trenger ikke jeg noen bekreftelse på vitaminmangel satt ut fra latterlige lave verdier som er satt for at man skal overleve uten alvorlige mangelsykdommer og ikke ut fra å ha det best mulig. Det dummeste jeg hører er at man ikke trenger noe så lenge man har ett variert kosthold. Muffins finnes både i mørke og lyse varianter så det må være variasjon nok.
Sitat av daffe Vis innlegg
Referansenivået på vitaminer og mineraler som legene opperer ut fra er veldig lavt og er satt ut fra alvorlige mangelsykdommer. Se f.eks bare på D som er satt utrolig lavt men ut fra at man skal unngå rakitt. Nå er det mer og mer som kommer frem at D virker positivt på mye i høyere doser enn den latterlig lave maksgrensen i Norge. Så ved å ta ansvar for egen helse og dermed bli kvitt både astma og ryggproblemer etter over 30 år på reseptbelagte medisiner så trenger ikke jeg noen bekreftelse på vitaminmangel satt ut fra latterlige lave verdier som er satt for at man skal overleve uten alvorlige mangelsykdommer og ikke ut fra å ha det best mulig. Det dummeste jeg hører er at man ikke trenger noe så lenge man har ett variert kosthold. Muffins finnes både i mørke og lyse varianter så det må være variasjon nok.
Vis hele sitatet...
Akkurat D-vit er det på det rene at vi får litt for lite av her oppe i nord, så det er anbefalt å ta (dog ikke for mye). Særlig for barn. Sånn ellers er multivitaminer stort sett bortkastede penger hvis du ikke mangler noe, med mindre du spiser veldig lite. Jerntilskudd er spesifikt frarådet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Referansenivået på vitaminer og mineraler som legene opperer ut fra er veldig lavt og er satt ut fra alvorlige mangelsykdommer.
Vis hele sitatet...
Du bør utstyrast med advarselsplakat. At du er kvakksalver med kullsviertro på vitaminer og eit par alternative remedier har vi fått med oss. Når du vert pusha på detaljane, vert det stille.

Så folkens: ikkje lytt til daffe. Lytt til leger, som faktisk har brukt 7 år på å lære seg korleis kroppen fungerer. Lytt til forskning, som har undersøkt det på etterprøvbart vis.

https://www.health.harvard.edu/women...s-through-diet
https://sciencebasedmedicine.org/the-supplement-con/
https://sciencebasedmedicine.org/mor...ld-be-avoided/

Kort sagt tilseier det meste nettopp det *pi skriv: det er bortkasta. Det er eit par unntak. T.d. er D-vitamin lurt om du har mørk hud her i nord. Ein del kvinner har behov for jern i perioder, også viare. Men det kan du sjekke hos legen.

Eg har diskutert medisin med daffe før, og forrige gong enda det med øyredøvande stillheit frå han.
Uvaksinert 👍
Hvis man går ut fra denne da og samtidig tenker på at det norske referansenivået er satt alt for lavt (i forhold til resten av verden) så kan man jo selv tenke litt. Så at D vitamin er lurt om du har mørk hud er vel en solid underdrivelse. D vitamin er for de aller fleste lurt å ta. Men man bør absolutt sjekke nivået sitt og finne ett nivå man er fornøyd med.

https://www.vitusapotek.no/livsstil-...ngel/a/A116005
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Men man bør absolutt sjekke nivået sitt og finne ett nivå man er fornøyd med.
Vis hele sitatet...
Finne eit nivå du er fornøgd med er fullstendig meiningslaust. Du har ingen forutsetninger for å finne det på eiga hand. Variablane er for mange, og tilbakemeldinga for svak til at du kan oppdage samanhenger som det i ein enkeltperson.

Du har gang på gang demonstrert at du ikkje har fnugg av forståelse for forskning, og her demonstrerer du det igjen.

Eg har ikkje til hensikt å diskutere meir med deg. Det er nok å slå fast at du tar feil, og mangler fundamental kunnskap om temaet.
Uvaksinert 👍
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Finne eit nivå du er fornøgd med er fullstendig meiningslaust. Du har ingen forutsetninger for å finne det på eiga hand. Variablane er for mange, og tilbakemeldinga for svak til at du kan oppdage samanhenger som det i ein enkeltperson.

Du har gang på gang demonstrert at du ikkje har fnugg av forståelse for forskning, og her demonstrerer du det igjen.

Eg har ikkje til hensikt å diskutere meir med deg. Det er nok å slå fast at du tar feil, og mangler fundamental kunnskap om temaet.
Vis hele sitatet...
Forskningen forteller jo igjen og igjen at høyere D vitamin nivåer hjelper mot mye. De norske referansene er satt ut fra at folk ikke skal få mangelsykdommer og ikke ut fra at D hjelper på mye annet. At du ikke godtar det får nå være ditt problem, men synd for de som lever med problemer som enkelt kunne vært løst med D vitamin. Det er ikke vanskelig å finne ut hva man har at D vitamin verdi i blodet, gå til en lege og ta en blodprøve. Så kan man jo selv vurdere om man vil få det opp på i hvertfall det øverste nivået anbefalt av norske helsemyndigheter.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av daffe Vis innlegg
Forskningen forteller jo igjen og igjen at høyere D vitamin nivåer hjelper mot mye. De norske referansene er satt ut fra at folk ikke skal få mangelsykdommer og ikke ut fra at D hjelper på mye annet. At du ikke godtar det får nå være ditt problem, men synd for de som lever med problemer som enkelt kunne vært løst med D vitamin. Det er ikke vanskelig å finne ut hva man har at D vitamin verdi i blodet, gå til en lege og ta en blodprøve. Så kan man jo selv vurdere om man vil få det opp på i hvertfall det øverste nivået anbefalt av norske helsemyndigheter.
Vis hele sitatet...
Jeg tok en blodprøve forleden og fikk som svar at jeg hadde for lavt D-vitamin nivå. Er vell å kjøpe sånne tabletter på helsekost sjappa som er letteste løsning? Stod nå i det brevet jeg fikk, men forstod meg ikke på måleenheten og hvordan jeg skal vite eksakt hvor mye jeg skal ta hver dag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Forskningen forteller jo igjen og igjen at høyere D vitamin nivåer hjelper mot mye. De norske referansene er satt ut fra at folk ikke skal få mangelsykdommer og ikke ut fra at D hjelper på mye annet.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne vise til den forskninga då.

Du undervurderer grovt i kva grad helsemyndigheitene faktisk forheld seg til forskning, og i kva grad legar les forskning.
Er hverken lege eller helsefaglig bakgrunn men jeg klarer såvidt å stave meg gjennom avisene og det ser ut til å være gode grunner for at det settes referanseverdier på vitaminer. Vannløselige er jo på en måte mindre problematisk da det overskuddet lettere skilles ut ut forlater kroppen. Fettløselig er mer vriene. Det er gjort justeringer på feks A-vitamin innhold i alt fra kjente kremer til Tran og fiskeoljer når legene fant ut at for høyt inntak av vitamin A kunne skape trøbbel. Var det skjelettet som ble sprøere tro, husker ikke helt men det førte til at flere produsenter justerte ned vitamin A innholdet, selv om de egentlig lå innenfor dagsbehovet i utgangspunktet. På motsatt side mente mange at C vitamin tilskudd kunne gi nyrestein. Det gikk de vel bort fra senere? Men når fagfolk endrer oppfatning og anbefalinger så gjør de ikke på bakgrunn av et tilfelle eller en observasjon men på bakgrunn av større studier og dermed beholder de troverdighet og gir råd vi kan stole på inntil evt. nye data foreligger.


Inntil annen forskning viser at legene tar feil mtp vitaminer og referansenivå så er det kanskje greit å stole på fagfolk?
Selv om jeg er enig med Vidarlo for det meste, er det mange som faar god effekt av aa oeke B12 nivaene sine utenfor den lave referenseverdien som er paa arket til legen. Meg inkludert. B12 er ganske harmloest. Jerntillskud derimot maa du vaere veldig forsiktig med. Det er en grunn til at ingen multivitamintilskudd inneholder jern.
Sitat av Picard Vis innlegg
Selv om jeg er enig med Vidarlo for det meste, er det mange som faar god effekt av aa oeke B12 nivaene sine utenfor den lave referenseverdien som er paa arket til legen. .
Vis hele sitatet...
Det gjelder forsåvidt stoffskifte også, det vil være individuelle forskjeller i hvilke nivåer som vil gi symptomer hos forskjellige mennesker. Noen kan være syke selv om de er innenfor grensene. Måten å få orden på det er uansett å gå til en lege, gjerne en spesialist, dom kan hjelpe å finne ut av det. Det må jo systematisk prøving til.
Sitat av daffe Vis innlegg
Det dummeste jeg hører er at man ikke trenger noe så lenge man har ett variert kosthold. Muffins finnes både i mørke og lyse varianter så det må være variasjon nok.
Vis hele sitatet...
Kan ikke du utføre dette prosjektet da; lev et halvår på kun vanlige-/sjokolademuffins og kosttilskudd og skriv en rapport om opplevelsen, gjerne med før- og etter-bilde.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det gjelder forsåvidt stoffskifte også, det vil være individuelle forskjeller i hvilke nivåer som vil gi symptomer hos forskjellige mennesker. Noen kan være syke selv om de er innenfor grensene. Måten å få orden på det er uansett å gå til en lege, gjerne en spesialist, dom kan hjelpe å finne ut av det. Det må jo systematisk prøving til.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Jeg vil faktisk pastaa ganske saa bastant, at det aa legge sin egen helse eller vellvaere i fastlegens hender er noe uforsvarlig. De er overarbeidet, de er ikke av samme kvalitet, og de holder seg ikke like oppdatert. Jeg var akkurat over referanse paa b12, men en test i et annet land viste at jeg var langt unner referanse. Hvorfor? de opererte med forskjellige referanser. Jeg merket en stor forskjell naar jeg supplementerte. Likevel, sa er det mye syke og uforsvarlige informasjon hva vedroerer feks jodtilskudd og slikt, og mange farlige og ikke bevisbaserte forslag paa nettet.
En liten oppdatering på hvordan dette lille prosjektet her går.

Gått fire dager siden jeg startet med 100mg jerntilskudd. Og føler allerede overskudd, behovet for søvn er langt i fra som det var.

Sovnet ca kl01 i natt og opp kl 06, var litt trøtt men gikk seg til etterhvert, ferdig på arbeid kl15. Trenger heller ikke å sove etter jobb heller.

Hadde dette vært før jeg startet med tilskuddet så hadde jeg gått trøtt heile dagen og sovnet rett etter jobb å sovet 3-4t.

Godt mulig at det er en liten placebo, men so far so good
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Fullfartlangsom Vis innlegg
En liten oppdatering på hvordan dette lille prosjektet her går.

Gått fire dager siden jeg startet med 100mg jerntilskudd. Og føler allerede overskudd, behovet for søvn er langt i fra som det var.

Sovnet ca kl01 i natt og opp kl 06, var litt trøtt men gikk seg til etterhvert, ferdig på arbeid kl15. Trenger heller ikke å sove etter jobb heller.

Hadde dette vært før jeg startet med tilskuddet så hadde jeg gått trøtt heile dagen og sovnet rett etter jobb å sovet 3-4t.

Godt mulig at det er en liten placebo, men so far so good
Vis hele sitatet...

Hva er vitsen med å spørre her først, tror omtrent alle innleggene råder i mot å bruke jerntilskudd før du vet via blodprøver at du trenger det. Du har jo bare kjørt på med jern helt uten grunnlag for å vite om det er problemet ditt, et kjapt googlesøk viser til at for mye av jern kan føre til hjerte- og karsykdommer. Men kanskje har du rett og traff riktig, men etter en lang norsk vinter så er mangel på D-vitamin like sannsynlig.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Fullfartlangsom Vis innlegg
En liten oppdatering på hvordan dette lille prosjektet her går.

Gått fire dager siden jeg startet med 100mg jerntilskudd. Og føler allerede overskudd, behovet for søvn er langt i fra som det var.

Sovnet ca kl01 i natt og opp kl 06, var litt trøtt men gikk seg til etterhvert, ferdig på arbeid kl15. Trenger heller ikke å sove etter jobb heller.

Hadde dette vært før jeg startet med tilskuddet så hadde jeg gått trøtt heile dagen og sovnet rett etter jobb å sovet 3-4t.

Godt mulig at det er en liten placebo, men so far so good
Vis hele sitatet...
Jeg gir jevnlig blod og trenger absolutt ikke 3-4 timers middagslur når jeg har blitt tappa. Hadde jeg sovet fem timer på natta hadde det sannsynligvis vært noe annet. En livsstil hvor man går rett og legger seg etter jobb kan dessuten fort bli en nedadgående spiral energimessig. Fire dager er uansett ikke nok til å merke noen annen forskjell enn svart avføring av jerntilskudd. Som alle andre har sagt: Ta med deg bekymringene til legen, trøtthet kan skyldes en million ting.
Sitat av Lima Vis innlegg
Hva er vitsen med å spørre her først, tror omtrent alle innleggene råder i mot å bruke jerntilskudd før du vet via blodprøver at du trenger det. Du har jo bare kjørt på med jern helt uten grunnlag for å vite om det er problemet ditt, et kjapt googlesøk viser til at for mye av jern kan føre til hjerte- og karsykdommer. Men kanskje har du rett og traff riktig, men etter en lang norsk vinter så er mangel på D-vitamin like sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Nå var det i vel hovedsakelig erfaringer med dette tilskuddet jeg spurte om å ikke råd, Rådene som er kommet er gode, og noe jeg tar til meg!

D-vitamin er noe jeg utelukker da jeg tar tran hver dag. Det kan jo så klart være andre mangelsykdommer som spiller inn her, men nå prøvde jeg jern å vil si det traff tilsynelatende bra.

Risikoen er jeg klar over
Jeg tror helt ærlig at alle disse vitamintilskuddene som finnes i butikken ironisk nok fører til verre helse hos den norske befolkning enn om en måtte dra til legen når en følte seg dårlig å så ta en blodprøve og få en legevurdering på hva som feiler en. Dersom noen trenger inspirasjon for et utgangspunkt i forskning til oppgaven sin, så vær så snill å belys dette temaet. Dette er så frustrerende. Det skremmende er hvor mange som spiser multivitamintabletter med opp til flere tusen prosent anbefalt daglig inntak av diverse ting hver eneste dag i den tro at ''vitaminer, det er noe som er sunt. Anbefalt daglig inntak betyr vel et minimum, masse vitaminer = kjempegod helse.''

Dersom du er en av de som tenker at du er så sikker på at du har en vitaminmangel at du ikke trenger å kaste vekk penger på en blodprøve, så kan jeg garantere deg at du også er en av de som er i størst risikogruppe for å oppleve en placeboeffekt av tablettene og dersom du da skulle ta feil så vil du til slutt bruke enda mer penger enn nødvendig, skade helsen din mer enn nødvendig og bruke enda lengre tid på å finne ut hva som faktisk er feil med deg.
Relevant, det har vært massevis av forskning (særlig de siste fem-ti åra) på dette, og du har helt rett, det er veldig lite som tyder på at vitamintilskudd har noen positiv effekt. I noen tilfeller gavner det, som hos vegetarianere og veganere som ikke helt har knekt koden på hvordan dietten må være. Men da er det ofte bare en håndfull vitaminer som mangler, som vitamin b6, b12 og jern, for å ta noen. Vitaminpiller inneholder mange andre vitaminer, som finnes i nesten alt vi spiser og vi har derfor ikke bruk for noe tilskudd. Kroppen er virkelig overraskende god på å suge til seg det lille av vitaminer den finner i maten vi spiser! Jeg er helt enig med deg, og jeg syns det er skremmende å se hvordan vi sluker vitamintilskudd, helt uvitende om hvordan det fungerer.

Og som du sier, så kan det godt være at det fører til verre helse enn god helse. Mange av vitaminene i kosttilskudd er fettløselige, som ikke skilles like effektivt ut av kroppen som de vannløselige (les, C og B). Sistnevnte kan man forsåvidt spise en del av uten at det verken fører noe godt med seg eller dårlig med seg.

Til TS: gå til legen. Snakk med en som møter folk i din situasjon daglig, og som vet hvordan man skal gå frem. Det kan godt være at du har noen mangler, men det kan også være noe somatisk. Anemi, ME, jernmangel, b12-mangel, depresjon, søvnapne, fibromyalgi, stoffskifteproblemer, MS... Lista er lang, så dra til legen hvis det plager deg. Håper det ordner seg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Anbefalt daglig inntak betyr vel et minimum, masse vitaminer = kjempegod helse.''
Vis hele sitatet...
Det er jo stort sett ingenting som er bra å ha kjempemasse av. For mye er enten skadelig eller bare bortkastet.

Det er samme misforståelse som når folk spiser ting for å styrke immunforsvaret. Du vil ikke ha et sterkt immunforsvar, du vil ha et presist immunforsvar. Det skal reagere passelig mye på de riktige tingene. Heldigvis funker jo ingen av de vanlige immunstyrkende heksebryggene uansett, så i all hovedsak er det bare penger ut vinduet.

Multivitaminer er bra i noen tilfeller, f eks hvis du av en eller annen grunn har et veldig ensidig kosthold eller får i deg altfor lite mat, typ under 1000 kcal. Ellers er det spesifikke tilskudd for spesifikke mangler som gjelder.
Sist endret av *pi; 22. juni 2019 kl. 02:51.