Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2983
Har en bekjent som ruser seg ekstremt mye på fritiden sin. Både på rivotril, xanax og subutex. Personen har akan avtale, men de tester bare for hasj og amfetamin. Tok kontakt med sjefen uten hell. Er det noen andre jeg kan varsle. Er ikke trygt at den personen er på jobb så ruset som den er.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta kontakt med sjefen igjen når du får mulighet. Ikke nevn navn, men at du vet det skjer. De vil kanskje ta en utvidet test av de ansatte.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Send varselet videre oppover i hierarkiet.
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Send varselet videre oppover i hierarkiet.
Vis hele sitatet...
Hvem kan jeg varsle da?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Hvem kan jeg varsle da?
Vis hele sitatet...
Det kommer litt ann på hvor du jobber, men de fleste dagligledere har sjefer over seg.
Ta ett søk på bedriften din og se hvem som sitter i styret.

Evt kan du sjekke om dere har en tillitsvalgt.

Dersom du er med i en fagforening så kan nok de guide deg.
Hva sier personen når du tar det opp med han/hun da?
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Er det å "tyste på jobben det beste.

Hva med å nevne det for personen selc, enten tar du tak i dette eller så sier jeg fra på jobben.

Da får personen mltvisjdon til å gjøre noe firvimlkg, tvang og rusbehandling fungerer svært dårlig i min erfaring. Prøv helle å skape en motivasjon for personen om du bryr deg.


Er fin tanke du har, men tnekt deg selv. Du sliter med masse ting, jobben sparker deg ut, du er kjempe avhengig og vennene dine føler du ryster på deg. I den situasjonen er det lett å slutte? Nei.

Hadde alle sammen samlet seg, vist bekymring og kjærlighet tror jeg dere kan komme lengre. La personen føle at den er har en sjanse til å beholde jobb oss om den tar riktig valg. Da blir det mer frivillig og noe som kan vare i lengden.


Spør jobn, venner familie om å bli med på en intervention. Har selv stått for det med andre familier og kjenner en annen type som er utdannet i fsmiliebehandling og intervention hvor rus er problemet.

Send en pm om du vil vite mer om det. Prøver ikke å selge noe,. Og hadde det vært i nærheten kunne jeg stilt opp gratis,. Men ofte greit å ha en utenforstående som leder samtalen og kan avbryte viss det går i feil retning..

Man skal ikke peke fingre men fortelle hva man føler og er bekymret for. Alt som har skjedd er fortid og e me villig til å prøve å sette en strek over å komme videre etter stabilt rusfrihet er oppnådd.

Lykke til, men vær forsiktig med tvang som behandling. Det er ikke så lett, desverre....
Seriøst? Hvorfor må du leke verdagshelt?

Det er tydelig at personen ikke er kirurg, lege, psykiater eller har en annen svært avgjørende og krevende stilling da sjefen allerede er informert om situasjonen.

Dette er en "bekjent" av deg. Hva vet du egentlig om situasjonen? Du kjenner ikke vedkommende engang.

Sjefen er informert men likevel er du sykelig opptatt av at personen - som allerede går på akan avtale og er en du ikke kjenner - skal miste jobben.

Ikke ta ut din egen frustrasjon over livet på andre.

Ser du jobber med stål og ble tatt med 30 gram hasj for et drøyt år siden.

Gikk du fra å være en 5-grammer bønnedealer til og bli en antinarkotisk-helt etter du ble tatt?
Sist endret av mr_rager; 14. april 2019 kl. 13:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg skjønner hvorfor enkelte av dere er meget i mot å "tyste" på vedkommende OP skriver om, men når det er snakk om helsepersonell så er det pasientsikkerhet som kommer først. Hvis vedkommende ikke er skikket og ruser seg ulovlig så plikter man faktisk å si ifra, det er pasientene det til syvende og sist kan gå utover.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrnobody Vis innlegg
Seriøst? Hvorfor må du leke verdagshelt?

Det er tydelig at personen ikke er kirurg, lege, psykiater eller har en annen svært avgjørende og krevende stilling da sjefen allerede er informert om situasjonen.

Dette er en "bekjent" av deg. Hva vet du egentlig om situasjonen? Du kjenner ikke vedkommende engang.

Sjefen er informert men likevel er du sykelig opptatt av at personen - som allerede går på akan avtale og er en du ikke kjenner - skal miste jobben.

Ikke ta ut din egen frustrasjon over livet på andre.

Ser du jobber med stål og ble tatt med 30 gram hasj for et drøyt år siden.

Gikk du fra å være en 5-grammer bønnedealer til og bli en antinarkotisk-helt etter du ble tatt?
Vis hele sitatet...
Dette er eit samanhengande non sequitur. Vedkommande seier ingenting om graden av kjennskap, men veit altså at det m.a. ligg føre ein akan-avtale og graden av rusbruk. OP skriv svært lite detaljer, og på bakgrunn av det konstanterer du bastant at han ikkje kjenner vedkommande. Det veit du ingenting om.

Viare skriv du at det er tydeleg at vedkommande ikkje er lege e.l. ettersom sjefen alt er informert. Korleis veit du det? Og ein sjukepleier som feilmedisinerer kan føre til like store konsekvenser som ein lege som gjer feil.

Du anklager vedkommande for å vere sjukeleg opptatt av at personen skal miste jobben. Det er ikkje det trådstarter skriv, og eg kan sjå mange andre motiv enn eit ønske om å få vedkommande til å miste jobben, t.d. pasientsikkerheit. Men du har ikkje rom for tvil; du slår kategorisk fast kva som er motivasjonen til trådstarter.

Du slår og fast at det å ville varsle om helsepersonell som ruser seg, trass i AKAN-avtale, er å vere "antinarkotisk helt". Når du har fått AKAN-avtale har du hatt ein rusbruk som har vore påfallande for arbeidsgjevar. Då er det ikkje heilt urimeleg å varsle, når vedkommande har ei stilling i helsevesenet. Hadde vedkommande jobba i kassa på rema er eg einig i mykje av kritikken din, all den tid konsekvensane der stortsett er maksimalt avgrensa til økonomisk tap.

Så kanskje du bør gå i deg sjølv, før du kjem med såpass dårleg fundamentert og bastant kritikk mot andre?
Anonym bruker
"Lystig Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skjønner hvorfor enkelte av dere er meget i mot å "tyste" på vedkommende OP skriver om, men når det er snakk om helsepersonell så er det pasientsikkerhet som kommer først. Hvis vedkommende ikke er skikket og ruser seg ulovlig så plikter man faktisk å si ifra, det er pasientene det til syvende og sist kan gå utover.
Vis hele sitatet...
Enig. Hadde det vært snakk om en kokk, snekker, bilmekaniker osv. ville saken stilt seg ganske annerledes. Jeg vil ikke at en som jevnlig bruker harde rusmidler i en slik grad at det blir bemerket på arbeidsplassen skal legge opp dosetten til mine familiemedlemmer hvertfall.
Vel.. Jeg for min del ønsker ikke at kokken, snekkeren og ihvertfall ikke bilmekanikeren min stiller ruset på jobb! Bremsesvikt kan fort bli like ille som en ruset kirurg ��
Ser det sies at det på en måte er galt å "tyste"? Er det noe seriøst i veien med dem som mener det?

Jeg ønsker ikke at noen i min familie skal dø pga feilmedisinering/ annet fordi at vi skal skåne folk mot å face virkeligheten!
Vidarlo; Sjefen til vedkommende er allerede informert. Hva mer skal han gjøre? Leke superhelt eller la sjefen - som tydeligvis er sjef over et helsepersonell - gjøre sin egen vurdering?

Og ja; når TS skriver at vedkommende er en "bekjent" så antar jeg at de ikke kjenner hverandre så altfor godt. Det er uansett irrelevant. Sjefen er informert. Ferdig.

Igjen irrelevant, men hadde vedkommende vært psykiater, kirurg, lege etc ville de blitt suspendert allerede (+ sannsynligvis mistet autoriasjonen sin.)

Er enig i at pasientsikkerhet kommer først av alt MEN sjefen er informert. Ferdig.

Kjører du etter - og stopper - biler i trafikken som kjører vinglete eller ringer du politiet?

..tredje (og mitt siste) innlegg for å klargjøre hva jeg mener;

Det er selvfølgelig ikke greit at helsepersonell ruser seg. Det tror jeg alle er enig i. Jeg forstår bare ikke hva mer TS kan gjøre enn og si fra til sjefen - som han allerede har gjort.

Jeg vil tro det er forhold mellom sjefen og den "bekjente" TS sikter til. I tillegg ville aldri en person under akan-avtale få tilgang til å gi (narkotiske) medisiner til pasienter.

Dessuten er det veldig mye snakk om hva "jeg antar". Okei, jeg gikk litt hardt ut i første innlegget og beklager det. Men når vi først snakker om det og anta noe; er det ikke innafor at jeg antar at de som er kvalifisert til og håndtere en slik situasjon gjør det?

Beklager igjen for første innlegget mitt. Men igjen; du har informert sjefen. Alt annet er utenfor ditt ansvarsområde.
Sist endret av mr_rager; 14. april 2019 kl. 19:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det folk burde lure på.. "Tok kontakt med sjefen uten hell.."

Så sjefen gir f i om hun er ruset på jobb. Du sier det ikke er trygt at personen jobber så ruset som han er, jeg er nysgjerrig på hvorfor, bare for saksns skyld. Har personen et ansvar for sikkerhet/helse for andre personer i stillingen sin. I såfall er det jo sjefen som er "verstingen" her. (Helsepersonell kan bety så mangt)


Men igjen, veldig nysgjerrig på hva sjefen sa.
Sist endret av Naturgrønn; 15. april 2019 kl. 00:36. Grunn: ong bak 3
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Såkalte legemedisiner i pilleform er jo ikke engang rus.. det er medisin! så om hverken onkel popo eller manageren bryr seg om pilleknaskingen, hvorfor skal du bry deg?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det folk burde lure på.. "Tok kontakt med sjefen uten hell.."

Så sjefen gir f i om hun er ruset på jobb. Du sier det ikke er trygt at personen jobber så ruset som han er, jeg er nysgjerrig på hvorfor, bare for saksns skyld. Har personen et ansvar for sikkerhet/helse for andre personer i stillingen sin. I såfall er det jo sjefen som er "verstingen" her. (Helsepersonell kan bety så mangt)


Men igjen, veldig nysgjerrig på hva sjefen sa.
Vis hele sitatet...
Greit nok det.
Men er man i tvil så si fra uansett. Er bedre å kaste bort litt tid på det enn å la være og kanskje risikere verre følger.

Rus og jobb hører ikke sammen, uansett yrke. Eller ansvar i det hele tatt egentlig.

Begrepet "tysting" brukes bare av andre kriminelle som vil holde folk nede i samme møkka som seg selv og verne om sine egne lyssky affærer. Eller unger som har sett for mye gangsterfilm.
Ansvarsfulle, voksne folk med noe i hodet tenker ikke "tysting".
@Netunia Noen jobber suger uten rus, og rus er nesten "påkrevd" for å komme i rett stemning.

Tenk entertainere feks.
TS; Hvordan vet du hvor mye han tar på fritiden sin? Hvordan vet du at han ruser seg i et mønster der han er ruset på jobb?

TS; Kan du være så vennlig å fortelle hvilken reelle risikosituasjoner som kan oppstå som følge av eventuell rus? Å si at helsepersonell er helsepersonell, samme faen hva, gir selvfølgelig ingen mening.

Til dere andre som mener angiveri er en like god løsning nå som i 1941; skjerpings. Hvorfor?

1) Forstår dere ikke det at den som havner i dritten her blir TS selv? TS angir implisitt sin nærmeste leder. Karrièrer har stagnert for mindre.

2) TS har ikke gitt noen god forklaring på hvordan han vet om rusen som angivelig er tatt på fritiden og henger igjen i arbeidstidene. Det er også mulig at "tystingen" først innledes ved en samtale, hvilket fort gir misstenkte tid til å pisse reint. Hvordan tror dere dette ville sett ut for TS?

3) Voksne folk bidrar til å løse problemene kolleger måtte ha. Ta en prat med fyren, få han til å sykemelde seg om nødvendig. Evnt snakk med noen andre av deres kolleger, se om noen av dem har nødvendig sosial kapasitet.

Hvis det er slik at du er den eneste som har et problem med denne påståtte situasjonen, bør du virkelig tenke deg om. Det du anklager vedkommende for skal du være forbanna sikker på at du VET før du går og hvisker i korridorene.
Sist endret av Tøffetom; 16. april 2019 kl. 02:30.