Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  478 47687
Jeg skal selv til Ingeniørbataljonen, den 15 august
Sitat av GeirBauer
Hva gjore du på Rena?
Skal opp dit om en måned nå.
Vis hele sitatet...
Regner med du skal på samme opptak som jeg var på ifjord.

Lykke til, det blir morro.
Sitat av svaagan
Skal på Ørlandet i QRF vakt & sikring i 3 år framover
Vis hele sitatet...
Du kan ikke mene at du skal være på ørlandet, a.k.a. "stedet gud glemte å lage noe gøy på" i TRE ÅR?

å fyttirakkern... håper virkelig jeg har misforstått deg...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Blir sambandsbataljonen på meg også, skal møte på sessvollmoen 17. august. Gleder meg veldig!
Selv drar jeg til Sessvollmoen den 14 august, og tjeneste gjør i Sjold i indre Troms.
Jeg skal i Hærens styrker 2.bataljon.
Sjøforsvaret 26.09.06
Er innkalt som Grensejeger fra Januar 2007. Har hørt at hvis man kommer inn i Januar får man trygd fra man dimmer og et halvt år fremover. Noen som vet?
har madla blitt luftforsvaret? hm..når jeg var inne for mange år sida var det marinen.. man må bare ta militæret for det det er. rekrutten kan være mas, da skal befalet "ta deg" uansett om du har vaska gulvet 10 ganger, blir til slutt komisk. hvertfall hvis befalet er yngre enn en selv. men bare gjør som du blir bedt om så går alt greit. eller dra på sjukestua og si du ikke takler psykisk, pga. våpen eller noe sånt. for meg var det året et godt friår fra alt jobbmas og kjas hjemme. egentlig ganske digg.
er felles rekrutt for sjø og luft etter hva jeg husker
Tenker sånn etter militæret. I januar 2008 er jeg ferdig. Kan ikkje begynne på skole før høsten igjen. Får en trygd eller noe da når det en ikkje har noe jobb eller inntekt etter militæret og må vente et halvt år på skole?
oddgerif: er jo ikke akkurat som du ikke kan jobbe det halve året Og du får ca 20000 i dimmepenger når du forlater forsvaret.
Hæ? Får man ca 20k inn på kontoen etter førstegangstjenesten? Pluss de dagpengene man får iløpet av året?
Sitat av solrikioo
Hæ? Får man ca 20k inn på kontoen etter førstegangstjenesten? Pluss de dagpengene man får iløpet av året?
Vis hele sitatet...
det er korrekt.
men man får bare 20k vist man er der i 12 måneder. er man i hv i 6 år man 10 k
Oddgeirf: Du har krav på trygd/dagpenger etter ferdig millitærtjeneste og. Det er ikke så mye penger, men det er jo greit hvis du er lat og ikke gidder å jobbe før du skal begynner på skole.
Hehe, det er jo greit da... har man litt å rutte med når man kommer ut...

Er jo ikke så veldig mye sammenlignet med en vanlig jobb. Men, penger er jo penger...

Hvor mye er det dagpengene ligger på nå da?
De har akkurat steget med 5.10 øre for vanlige vernepliktige. Korporal tillegget (cola tillegget) har også økt med en krone fra 15 til 16kroner dagen.

Dimmepengene har også steget med 900 kroner til 20900,-
16kr dagen? Trodde det var nesten 100kr dagen jeg... jaja...
Er faen så glad jeg slipper det styret der..
Tjener kjapt mye mer enn det på de 12 mnd jeg hadde surra bort i skauen :P
Legeattest ftw! Sesjonen tok meg 15 min før jeg ble sendt hjem med beskjed om at de ikke ville ha meg
Korporal tillegget er 16kroner dagen ekstra. Det tilsvarer da altså ca 140kroner dagen. Vanlig vpl har nå rundt 125kroner dagen.
skal til rena i januar 07. på "htts - Hærens taktiske treningssenter" http://www.mil.no/haren/htts/start/;...estid=16383050

noen som har vert på denne avd? hadde vert greit med litt forhåndsinfo:=)
Sitat av R87
Jeg skal selv til Ingeniørbataljonen, den 15 august
Vis hele sitatet...
Kom deg inn i PingKp , akkurat dimma fra der. Jeg og en til har lagd det brevet du får i posten i dag eller fikk i går.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg tror jeg skal til Ingeniørbataljonen en eller annen gang i januar. Pokker heller, jeg som hadde trodd jeg slapp unna Noen som har noen fine erfaringer derfra som de vil dele med meg?
Sanitetsbataljonen, Setermoen, Indre Troms. Tjohei!
Fikk et brev i dag hvor det sto at jeg skulle inn den 12. august i sjøforsvaret i Stavanger... Kom ikke det i siste liten?? Bah, jeg som hadde tenkt å ha et friår hvor jeg kunne fikse bilen min... Stakkars golfen min!!!!!
Jeg trodde jeg var glemt i systemet, men så kom brevet om planlagt førtegangstjeneste i 2007, der sto det at jeg skulle inn til Heimevernets Utdanningssenter Værnes. Men går på ingeniørutdanning nu så jeg får vel søke utsettelse, og ta sivil mens jeg er i gang, og får håpe at jeg glemmes etter 4 år..
jeg skal ikke i militæret før om 1 eller 2 år, husker ikke helt,, er 17..

Jeg er ikke redd for å bli skytt og vil gjerne et sted hvor man lærer mye om våpen osv. helst sprengstoff osv..

men et sted man ikke trenger å ha så ekstrem god kondis, ikke akkurat fallskjermjeger.

kan noen komme noen tips,?

Kommer fra kristiansand, vil helst ikke til andre siden av norge..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av K-R-L
jeg skal ikke i militæret før om 1 eller 2 år, husker ikke helt,, er 17..

Jeg er ikke redd for å bli skytt og vil gjerne et sted hvor man lærer mye om våpen osv. helst sprengstoff osv..

men et sted man ikke trenger å ha så ekstrem god kondis, ikke akkurat fallskjermjeger.

kan noen komme noen tips,?

Kommer fra kristiansand, vil helst ikke til andre siden av norge..
Vis hele sitatet...
Vil du i fronten, så er vel telemarksbataljonen tingen. Det er dei som står for utenlandsoppdrag o.l.
Sitat av slashdot
Vil du i fronten, så er vel telemarksbataljonen tingen. Det er dei som står for utenlandsoppdrag o.l.
Vis hele sitatet...
men de må ha god kondis
Ja, det er en rar sammenheng det der... kan du begripe hvorfor folk på død og liv skal ha god kondis bare fordi de drar til et sted det er gode sjanser for å se litt action?

Tror du kanskje det kan ha noe å gjøre med at de fleste har vett nok til å skjønne at det er LURT å være redd for å bli truffet, og at jo bedre form du er i, jo mer mobil kan du være, som igjen øker sjansen din til å overleve?
Forøvrig er hundefører et veldig godt tips hvis du vil til utlandet, siden det er ganske få i forhold til andre (tror det er 10-15 stillinger i hele hæren f.ex., luftforsvaret bruker litt fler, men heller ikke mange), og de brukes veldig mye i utenlandstjeneste. Men det er også en av de mer krevende tjenestene i forsvaret (du er MYE ute, uavhengig av vær, du løper MYE, og skal du ut på litt lengre turer, så skal du ha med deg det samme som resten av gutta, pluss et tonn stash til bikkja).
Sist endret av atomet; 29. juli 2006 kl. 20:40.
Artilleribataljonen (Setermoen)
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg har lyst å lære om sprengstoff og våpen,,'

trenger ikke ned i irak,,,

Arteleribataljonen hva er det?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av XTC
http://athana.ingdal.net/uploads/words.gif
Vis hele sitatet...
Du er en jævla idiot! Du sitter her og tjater om at alt er så forbanna ille her til lands, og at forsvaret er ille, og at alt suger. NEWSFLASH: Det er åpne grenser her til lands! Det er fullt mulig å flytte utenlands. Men flytter slike som deg? Nei, for innerst inne så vet du at det eneste du gjør er å sitte hjemme hos mor mens du runker til sladden på TV1000.

Ha deg i fremmedlegionen!
▼ ... over en uke senere ... ▼
for de som omsider kom seg opp til heggelia/rustad leir og så oppdager at det er internett på istindsportalen:
Rekrutt Hofstad stiller rom 111 til inspeksjon.....
Fikk nettopp vite at jeg er kalt inn til Hæren i Skjold. Januar 2007 .... Møkk
Hva er det du klager på? Du har jo god tid nå, skaff deg leilighet nå litt brennkjapt, så kan dama di f.x. bo der gratis mens du er inne, eller en kompis kan bo der billig...
var inne nå i juli, ble også dimmet var ekstreme inntak så du ble dimmet bare du hadde pittelitt hodepine.
Jeg skal til GSV 20 januar.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg møtte på madla tirsdag denne uken, ble dimmet etter en natt.
Når man møter står det på skjermen i kinosalen at de som har papirer fra lege etc. og vil prøve å dimme kan sette seg på rad 1 og 2.
Jeg overnattet med dimmegjengen, vi var faktsik kun 6 stk. (dagen før var det visst 52)
Vi fikk da komme først i køen til lege dagen etter.

For de som lurer var det dopkontroll når vi kom, det var vanlige politifolk der og narkohund.
Det var flere som ble tatt og fikk sivil straff for dette. Rulleblad, bot og ble kastet ut.
Det var også en som sa han hadde prøvd hasj tidligere i sitt liv. 20-50 ganger.
Han testet negativt på pisse og hårprøve.
Ble kastet ut og fortalt at forsvaret ikke kunne ha så liberale folk.
Sitat av vidarlo
. Det er dei som står for utenlandsoppdrag o.l.
Vis hele sitatet...
Det er de og KPA i 2BN.
Sitat av vidarlo
Vil du i fronten, så er vel telemarksbataljonen tingen. Det er dei som står for utenlandsoppdrag o.l.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke avtjene førstegangstjeneste i TMBN. Det er en profesjonell hæravdeling med vervede grenaderer. Du kan søke stilling i TMBN etter førstegangstjenesten.
Sitat av Noose
Det er de og KPA i 2BN.
Vis hele sitatet...
Og Pingkp sting 2
ingeniørbataljonen, skjold, 16 januar
Sist endret av Bob Saget; 4. oktober 2006 kl. 10:54.
Noen som har vært I Jegerkompaniet.. ? Noen tanker om det som dere muligens vil dele?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bumper en gammel tråd.

Jeg skal på sesjon i januar, men har lyst og ta førstegangstjenesten i 2007!
Kan jeg spørre om jeg kan få tatt en "mini sesjon" eller noe? helstesjekk og en prat med en eller annen ansvarlig?

Jeg vil inn i januar på førstegangstjeneste!
Har verken jobb ellers skole akkurat nå, men har motivasjon.. noe sinnsykt med motivasjon.

Kan jeg kanskje ringe vpv og høre? Eller hvem skal jeg ringe.. Jeg har lyst og dra i en av "hærens styrker", dvs. 2.bataljon -mekanisk infanteri eller panserbataljonen.

Takker for svar!
Om du er over 18 år er det vel ingenting i veien for å ringe Vernepliktsverket og spørre om du kan få litt fortgang i prosessen. Si du er motivert og ønsker deg inn raskest mulig, så presser de deg nok inn på en sesjonsdag i nær framtid.
Ja jeg er 18, fyller 19 i april.
Får ringe vpv i morgen og høre. Er jo slike folk som meg norge trenger

Jeg er en sprek fyr som elsker og være ute i naturen, trener styrke og kondisjon hver dag (unntatt onsdager og søndager). Har en uendelig lunte, ingenting får meg sur. Ser positivt på det meste, selv i vanskelige situasjoner.
Har ingenting på rullebladet, ingenting galt med helsa heller!

Er ganske sikker på at jeg vil gjøre det supert i militæret.
Spørsmålet er om jeg kommer inn i tide, har kort tid på meg.

Så det jeg ønsker, er en legesjekk og samtale med en ansvarlig før sesjon i januar, og ønske meg inn i tjeneste i januar heller.
Ja, får vel ringe vpv i morgen da.

Wish me luck
Okey, fikk ringt til vpv. Ble satt over 2 ganger før jeg kom til rett plass.
Jeg får ta sesjon i november i nordkjosbotn, 1 time fra tromsø.
Sjansen for at jeg kunne ta førstegangstjeneste i januar var stor sa han. Høres lovende ut!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bumper denne gamle tråden igjenn
Noen som skal til madla nå 9ende januar ?
Jeg må nedåver, men jeg gleder meg faktisk litt, er så lei av den der helvettes kjedelige butikkjobben jeg har nå.
Sitat av ju-dazz
Bumper denne gamle tråden igjenn
Noen som skal til madla nå 9ende januar ?
Jeg må nedåver, men jeg gleder meg faktisk litt, er så lei av den der helvettes kjedelige butikkjobben jeg har nå.
Vis hele sitatet...
Jeg skal faktisk, de trengte meg på FOHK, så jeg blir overflyttet ;P