Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6592
Å lage en privat avrusning opplegg må jo vare fult mulig å få til.

Si det koster 10.000 i måneden.

Kjøre ett Petter nykvist opplegg hvor man tar med rusavhengige på morsomme og interessante opplevelser.

Rafte i en elv, oppleve ny mat, dra til andre land, strikk hoppe, turer på fjellet og gjøre mange andre fete ting som vil få folk til å kunne få ett kick av andre ting enn rus.

Jeg tenker mye på dette og det er mulig det allerede finnes. Men jeg er jo self sykt gira på å sette opp noe sånt. For folk i alderen 18-30 f.Eks.

De fleste vil nokk havne utpå igjen når de er ferdige. Men de vil ivertfall vite at det er mye andre ting man kan gjøre for å ha det gøy.

Noen vil nokk mene att dette er veldig dyrt, men tror mange hadde fått støtte av nære folk hvis de hadde ønsket noe slikt.

Hva tenker dere?
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tenker at du bør ha greie på det du driver med. Å få rusavhengige til å ønske seg et edru liv skjer ikke gjennom turer på fjellet og strikkhopp. Og så tenker jeg at en privat rusbehandlingsklinikk fort tar 120-150.000,- for 5-6 ukers behandling.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå aner ikke jeg hva slik behandling koster. Men tror ikke det koster 120-150000kr å dra på telttur og plaske litt elva. 1 helt år med folkehøgskole koster ikke så mye.
Jeg tenker at ideen er hyggelig. Klikker meg inn på brukeren din, leser om ditt forhold til rus bare det siste året. Fleinsopp, LSD, opiater og (MDMA også kanskje?) er minimum du har vært borti dette året. Så kommer jeg på alle de ruskonsulentene som egentlig er konsumere av narkotika, og hvor feil og dobbeltmoralsk det er. Spør meg selv hvordan noen kan tenke at det er en god idé. Ville du sendt sønnen din til en suicidal psykolog? Eller en lege som bodde i en opiumsbar og gikk til den samme psykologen?

Du skal ta de med på adrenalinkick og tror at det behandler hva? Kan du ikke heller bruke tid på å vende de til rutinene og tankegangen de behøver for å fungere i hverdagen om du virkelig ønsker å behandle noen? Får et ekstremt dårlig inntrykk av planen din da det eneste det virker som du har tenkt ut er å gi alle ett adrenalinkick. Planen er til og med så dårlig at du selv forventer at de skal falle tilbake.

Hjelpe seg selv først
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg tenker at ideen er hyggelig. Klikker meg inn på brukeren din, leser om ditt forhold til rus bare det siste året. Fleinsopp, LSD, opiater og (MDMA også kanskje?) er minimum du har vært borti dette året. Så kommer jeg på alle de ruskonsulentene som egentlig er konsumere av narkotika, og hvor feil og dobbeltmoralsk det er. Spør meg selv hvordan noen kan tenke at det er en god idé. Ville du sendt sønnen din til en suicidal psykolog? Eller en lege som bodde i en opiumsbar og gikk til den samme psykologen?

Du skal ta de med på adrenalinkick og tror at det behandler hva? Kan du ikke heller bruke tid på å vende de til rutinene og tankegangen de behøver for å fungere i hverdagen om du virkelig ønsker å behandle noen? Får et ekstremt dårlig inntrykk av planen din da det eneste det virker som du har tenkt ut er å gi alle ett adrenalinkick. Planen er til og med så dårlig at du selv forventer at de skal falle tilbake.

Hjelpe seg selv først
Vis hele sitatet...
oja! for folk som jobber innen rus kan ikke hjelpe andre med rus problemer fordi de ruser seg selv en gang i blant? hva for en dum påstand er det??

kan ikke folk som drikker alkohol hjelpe alkoholikere? skjønner godt hva du mener men syntes dette er en dum påstand.

å du kan bare gi faen i å komme her å si at jeg har ett rus problem.

de som drikker hver helg har ett mye større problem enn meg :P
jeg har aldri rusa meg mere enn 1 gang i uka. har aldri brukt rus for å komme meg bort fra problemer. jeg har aldri vært avhengig av noe annet narkotika enn nikotin og koffein.

ja, jeg har prøvd mye rart men har aldri missbrukt rus.

jeg drikker så og si ikke alkohol. røyker hasj maks 2 ganger pr 3 mnd. jeg har prøvd emma 2 ganger, ritalin 1 gang og fentanyl 1 gang. og dette er over en 4 års periode. så skjønner ikke helt hvor du får den påstanden fra.

kan vedde alt jeg eier og har på at du drikker mere enn 2 ganger hver 3 mnd, så det er vel du som har ett større problem her.


takk for meg
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tenker at du bør ha greie på det du driver med. Å få rusavhengige til å ønske seg et edru liv skjer ikke gjennom turer på fjellet og strikkhopp. Og så tenker jeg at en privat rusbehandlingsklinikk fort tar 120-150.000,- for 5-6 ukers behandling.
Vis hele sitatet...
Mine to opphold på 5-6 uker kostet det.
Sitat av Brillert Vis innlegg
oja! for folk som jobber innen rus kan ikke hjelpe andre med rus problemer fordi de ruser seg selv en gang i blant? hva for en dum påstand er det??

kan ikke folk som drikker alkohol hjelpe alkoholikere? skjønner godt hva du mener men syntes dette er en dum påstand.

å du kan bare gi faen i å komme her å si at jeg har ett rus problem.

de som drikker hver helg har ett mye større problem enn meg :P
jeg har aldri rusa meg mere enn 1 gang i uka. har aldri brukt rus for å komme meg bort fra problemer. jeg har aldri vært avhengig av noe annet narkotika enn nikotin og koffein.

ja, jeg har prøvd mye rart men har aldri missbrukt rus.

jeg drikker så og si ikke alkohol. røyker hasj maks 2 ganger pr 3 mnd. jeg har prøvd emma 2 ganger, ritalin 1 gang og fentanyl 1 gang. og dette er over en 4 års periode. så skjønner ikke helt hvor du får den påstanden fra.

kan vedde alt jeg eier og har på at du drikker mere enn 2 ganger hver 3 mnd, så det er vel du som har ett større problem her.


takk for meg
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg ikke hvorfor du oppretter denne tråden og spør hva vi tenker. Alle har kontroll til de mister den, og du er ikke perfekt selv om du liker å tro det. Ingen kjenner skurker som gamle skurker, likevel er det ikke gamle skurker som vanligvis ansettes i politiet. Hva tror du er grunnen til dette? Det er faktisk ingen dum påstand. Men burde ha vært åpenbart...

Du burde i hvert fall ha fått med deg at nikotin og koffein ikke er klassifisert som narkotika om du skal behandle noen. Kanskje Ikke lage ett problem av at de tar seg en kaffekopp om morra'n og drikker 8 ganger i året... Det er helt normalt, og vil heller ikke få deg kasta i fengsel. Du blir sikkert populær, men jeg tviler på at du får behandlet noen med den planen der.

Er det noe annet enn at du er liberal som gjør at du har peiling på å behandle folk? Kan du si med hånda på hjertet at du ikke er i risikosonen for å "trippe litt" med noen av de du egentlig skal behandle om det viser seg at de er der kun fordi de var uheldige og blei busta under en tripp, men ikke har ett problem, nesten sånn som deg?

Hvor mye jeg drikker og ikke er totalt irrelevant da det er du som vil ta med deg narkomane på jakt etter adrenalinrush, kan du forresten svare på hva det liksom skal hjelpe?
Er ikke alle som er narkomane fordi de jakta ett adrenalin rush...

Takk for deg og

Du lagde denne tråden for å få ærlig tilbakemelding eller?
Et sentralt spørsmål her er hvilket rusmiddel man skal avruses fra? Er ikke bare å gå cold turky fra f.eks. 100mg valium, kan være livsfarlig.
Jeg har stor tro på at et halvprivat initiativ ville slått an som faen. Enten fikse finansiering gjennom offentlige ordninger eller kjøre det med en kommersiell forretningsplan. Integrere ettervern, se til utlandet for beste praksiser etc. Hadde jeg ikke hatt mitt livsmål så hadde jeg nok gått i gang med dette nå,.

Vet om en del perfekte typer til å realisere noe sånt. Hadde de folka blitt invitert med på et seriøst initiativ med fokus på kvalitetssikring, resultatorientering og garanti om profesjonell autonomi hadde de sagt opp sine nåværende stillinger sporenstreks.

Etterhvert som overlegne resultater leveres kan man simpelthen kreve at skattepengene brukes der de gir best resultater. Gitt at løsningen blir skalerbar kunne man fort endt opp som leverandør av hele Norges rehabiliteringstjenester.,
Sist endret av Tøffetom; 27. august 2020 kl. 13:00.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg har stor tro på at et halvprivat initiativ ville slått an som faen. Enten fikse finansiering gjennom offentlige ordninger eller kjøre det med en kommersiell forretningsplan. Integrere ettervern, se til utlandet for beste praksiser etc. Hadde jeg ikke hatt mitt livsmål så hadde jeg nok gått i gang med dette nå,.

Vet om en del perfekte typer til å realisere noe sånt. Hadde de folka blitt invitert med på et seriøst initiativ med fokus på kvalitetssikring, resultatorientering og garanti om profesjonell autonomi hadde de sagt opp sine nåværende stillinger sporenstreks.

Etterhvert som overlegne resultater leveres kan man simpelthen kreve at skattepengene brukes der de gir best resultater. Gitt at løsningen blir skalerbar kunne man fort endt opp som leverandør av hele Norges rehabiliteringstjenester.,
Vis hele sitatet...
Helt enig, man MÅ ikke gjøre alt tradisjonelt og gjennom statelige ordninger med 10 års ventetid. Det er mange private som helt klart kunne gjort det bra, men som blir nevnt her tidligere spørs det helt hva man skal avruses fra.

Hjelper fint lite å si "dette greier du" og sende folk utfor i strikk mens de dør av abstinenser. Man må nesten
se ann hvert tilfelle og ha en bedre plan enn adrenalin rush. Det er også en fare ved å være glad i mye av det samme som pasientene sine samma faen hvor lite problemer man måtte mene å ha.

Eneste som bekymrer meg litt er at det er behandling mot penger. Det er ganske mange eksempler på svindyre rehabs som ikke greier å behandle noen fordi det ikke er der fokuset ligger, men heller hva slags rom og beliggenhet, samt spa osv de kan tilby.

Men ja... Det meste er nok bedre enn de tilbudene som er idag...
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Avrusning er det strenge regler på.
Må ha lege sykepleier osv tilgjengeligdetndu tenker på er en frivillig org med deg som ansatt og søke statlig støtte til å hjelpe folk som skal ut.

Ja la Du ha folk på no at og losji med behandling,ansatte, kokker 7 dager i uken 2 måltider dagen, sjåfør, biler, tir utstyr, sengetøy osv er 10.000 i mnd nærmere døgn prisen enn måneds prisen

Fengsel koster vell mellom 500-1000 kroner i døgnet og det er ganske billig ifht privat rusbehandling.

Bolkesjø, gangarter osv tar gjerne 60.000 kroner for kun avrusning i ca 10-14 dager og de gutta rett fra gate får du ikke til å hoppe fallskjerm på heroin abstinenser.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At folk får et rusproblem og utvikler en avhengighet er av en årsak. Rusen (hvertfall i starten) topper positive følelser som lykke/glede, og fjerne negative følelser som ensomhet, sorg, føle seg liten og så videre. Når man bruker rus over tid blir den naturlige dopaminproduksjonen svært redusert, og rusbruken gjentas for å oppnå tidligere følelse av eufori, velvære og være i balanse. Da utvikles avhengigheten.

På bakgrunn av det nevnt overfor, kan man si at for en stor gruppe rusavhengige/narkomane som ønsker å komme i tilfriskning og bli varig rusfri, er det å jobbe med det indre. Jobbe med eksempelvis selvbilde, dårlige relasjoner og ofte traumer. Dette er tidkrevende prosesser, og er ikke gjort uten egeninnsats fra en selv. Det er en grunn til at cirka 8/10 som går i døgnbehandling TSB (tverrfaglig spesialisert rusbehandling) faller tilbake til rus, fordi de forventer å bli behandlet, og at mennesker/steder/opplevelser utenfor dem selv skal fikse dem. Da bærer det fort tilbake til gamle rusvaner så fort en møter motstand etter behandling.

Det noen nevner her med at det uproblematisk å bruke rus selv i møte med rusavhengige, henger jo ikke helt på greip. Det er derimot vanlig praksis på mange behandlingsinstitusjoner å ansette nyktre mennesker med egenerfaring fra rushelvete, fordi de skjønner hvordan det er å være abstinent og russugen når livet byr på motstand.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tenker at du bør ha greie på det du driver med. Å få rusavhengige til å ønske seg et edru liv skjer ikke gjennom turer på fjellet og strikkhopp. Og så tenker jeg at en privat rusbehandlingsklinikk fort tar 120-150.000,- for 5-6 ukers behandling.
Vis hele sitatet...
Har de som jobber i det offentlige «greie på hva de driver med»?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg har stor tro på at et halvprivat initiativ ville slått an som faen. Enten fikse finansiering gjennom offentlige ordninger eller kjøre det med en kommersiell forretningsplan. Integrere ettervern, se til utlandet for beste praksiser etc. Hadde jeg ikke hatt mitt livsmål så hadde jeg nok gått i gang med dette nå,.

Vet om en del perfekte typer til å realisere noe sånt. Hadde de folka blitt invitert med på et seriøst initiativ med fokus på kvalitetssikring, resultatorientering og garanti om profesjonell autonomi hadde de sagt opp sine nåværende stillinger sporenstreks.

Etterhvert som overlegne resultater leveres kan man simpelthen kreve at skattepengene brukes der de gir best resultater. Gitt at løsningen blir skalerbar kunne man fort endt opp som leverandør av hele Norges rehabiliteringstjenester.,
Vis hele sitatet...
Lets do it
Sist endret av Skravleklassen; 24. september 2020 kl. 07:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
10k i måneden er noe optimistisk tror jeg.