Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2315
Anonym bruker
"Kjent Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Laget noe øl, men ikke helt fornøyd med resultatet.
Skulle gjerne hatt en god sider, god vin eller noe bra øl.
Snakker da om ekstrakt brygg.

Er ute etter ekstrakt brygg her sånn. Evnt lage fra bunn av.

Liker lys pils best.
åpen for det meste med tanke på vinen bare ikke rødvin.

Sider er noe jeg kunne tenkt meg å prøve litt forskjellig da jeg drikker det såppas sjeldent. Kom gjerne med innspill til gode ekstrakt sider.

Tenkte å lage endel nå så jeg har utover sommeren så hadde vært greit med litt forskjellig. Håper noen av dere har brygget noe av det her før med brukbare resultater.
Hvilket øl brygga du nå? Og hva er det du ikke liker med det?
Blir jo smak og personlig preferranse hva slags type øl du liker da, men jeg kan ihvertfall anbefale Saga Premium Captains IPA Kit fra Europris som en grei ipa å begynne med. Hvis du liker IPA da, selvsagt.

Ble veldig overrasket over smaken og kvaliteten på dette brygget, da det var noe av det første jeg brygga, og det ble mye bedre enn mange av de variantene jeg forsøkte senere.
Europris har ihvertfall et greit, men litt basic utvalg av ekstrakter.
Finnes også utallige bryggesider du kan bestille ekstrakt-kits fra.

Jeg har også prøvd litt forskjellige vin-sett fra Europris, og vil si kvaliteten der er veldig lav, ihvertfall på de billigste variantene. Men det funker, og blir drikkbart ++. Det bare bare smaker litt syntetisk pga aromaene man tilsetter, og brygget er bare basert på eplebiter og rosiner + sukker og gjær. Ville nok heller kostet på meg litt ekstra og brukt et skikkelig ekstrakt basert på druejuice eller lignende, om jeg skulle forsøkt å brygge vin igjen.

Mjød er også veldig kult å brygge, men krever litt mer penger pga honningprisen. Rett og slett utallige muligheter her altså, du må gjerne gi oss litt mer input på hva du evt leter etter av type øl osv, så vi har mer å gå på når det gjelder tips Lykke til!
Hvis du skal brygge pils må du være klar over at du må bruke lager gjær. Denne skal gjæres på rundt 10 grader +- ettersom hvilken gjær du bruker. Det er jævla viktig for resultatet. De fleste ekstraktsettene slenger bare oppi standar ale gjær.
Anbefaler deg heller å prøve en blonde ale eller apa
Hvis du har lyst på vin som faktisk er ganske god og du bruker kun 10-14 dager på å lage.

Kjøp 2x vin dunker fra Europris, de selger mange varierte utvalg av vin produksjon. De kom med en ny der jeg bor for 3 uker siden som er Rose vin med jordbærsmak. Brukte 13dager til ferdig vin.


MEN DISSE "FAST" VIN GIR DEG 14-18% VIN. OMTRENT 18-20 LITER. ALT I ALT KOSTER DET CA. 250-350 KR Å LAGE. MEN WORTH, 3-5 GLASS OG DU MERKER TUSEN GODT

Vanlig rød og hvitvin lukter og smaker rart. Så mitt tips er evt. Å bruke de med smak, f.eks kiwi vin, men bruk kom halve tilsettingposen på slutten.

God helg

Kan desverre ikke gi deg noen råd på vodka brygg ettersom det er ulovlig.

Jeg har faktisk ikke prøvd å brygge ØL selv, enda.
Men til å begynne med produksjon av alkohol så begynn med Europris sine, kall det gjerne bruksanvisning for dumme
Sist endret av Centext; 29. februar 2020 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Kjent Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Noen som har testet kiwi vin med juice oppi når den brygges for ekstra alkohol?
Anonym bruker
"Kjent Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Eller går det fint med ekstra kiwi pluss 1 eller 2kg sukker ekstra?
vær litt forsiktig med å tilsette juice som ikke er ment for å formentere (pass deg for konserveringsmidler),
hadde gått for frisk kiwi og skrelt/most dem, sukker bruker du oechsel til å måle mtp fermenteringa, så evt smake til når gjæringa er over.
Anonym bruker
"Kjent Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvor mye sukker for mest mulig alkohol? Byttet ut gjæren med hetvin gjær. Skal sette brygget ikveld
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har testet kiwi vin med juice oppi når den brygges for ekstra alkohol?
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker på europris sin kiwivin, vil jeg absolutt anbefale å brygge den litt sterkere for å overdøve kiwismaken.
Den syntetiske kiwi-aromaen er helt forferdelig
Anonym bruker
"Kjent Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Stemmer det, er europris kiwi vin :P har handla hetvin gjær så satse på den blir sterk. I tillegg vil jeg tilsette ekstra kiwi oppi for bedre smak. Erfaring med det?
Anonym bruker
"Kjent Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Skal straks settes, tar gjerne imot innspill for høy prosent å god smak!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skal straks settes, tar gjerne imot innspill for høy prosent å god smak!
Vis hele sitatet...
ferske gode råvarer gir alltid best resultat, nok av det kan t.o.m overdøve det meste av dritvin.

igjen fiks deg oechselmeter, dette er et must når du skal eksperimentere.
så kan du sjekke her for max alkohol og ca alt pluss litt til du trenger vite av basics.

går også veldig fint å blande råvarer, men vær obs på at noen ting endrer karakter totalt etter gjæring, f eks blåbær, men all den infoen finner du der inne.

mengder kiwi for å lage vin har jeg derimot ikke peil på, men du finner nok fort no oppskrifter om du søker på engelsk på google
Anonym bruker
"Kjent Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hva tror du om ferk presset kiwi oppi? Eller muligens droppe hele kiwi essensen å heller kjøpe fryste vær, la dem tine, knuse dem så legge alt oppi bøtta?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva tror du om ferk presset kiwi oppi? Eller muligens droppe hele kiwi essensen å heller kjøpe fryste vær, la dem tine, knuse dem så legge alt oppi bøtta?
Vis hele sitatet...
tror du tenker i riktige baner nå
men som sagt pass deg for konserveringsmidler.
mye frukt/bær du får kjøpt er tilsatt det, og noen inneholder naturlige som i for høy konsentrasjon kan ødelegge gjæringa.

her er det bare å velge seg en oppskrift å ha enten som base el "ren", selv liker jeg se hva av gode råvarer jeg får tak i til ok priser, så sette sammen noe av det det til en egen oppskrift.
Anonym bruker
"Kjent Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan jeg blande frisk frukt i dunken sammen med essensen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan jeg blande frisk frukt i dunken sammen med essensen?
Vis hele sitatet...
ja, dette er sånn man tradisjonelt lager vin (bare uten essens).
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Kjent Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Noen gode lyse øl ekstrakt sett? Typ lys pilsner, wheat beer osv
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen gode lyse øl ekstrakt sett? Typ lys pilsner, wheat beer osv
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere må du ha mulighet til å holde 10-12 grader, inni karet, om du skal brygge pils eller lager som det heter. Har du ikke mulighet for det er det en blond som gjelder for et nøytralt øl, her burde det ligge på rundt 19 i karet, så ca 15 grader i rommet karet står i.

Du kan jo også bruke Oslo, en isolert stamme fra kveik, men da må du kunne holde ca 28-30 grader i karet.

Det beste alternativet for de som ikke har temperaturkontroll er nok en blonde med US-05, det er en veldig tilgivende gjær som er ganske nøytral.

Og hvis du med ekstraktbrygging mener sirup så er det jo ikke så mye å velge mellom, men denne blir sikkert helt ok. https://www.bryggselv.no/mangrove-ja...-series-2-2-kg

Kast MJ (mangrove Jack) gjæra som følger med settet og kjøp 2 pakker med US-05. Rehydrer gjæra, 1 uke på 19 grader + 1 uke på 21. Flask uten for mye plasking, karboner i 2 uker på romtemperatur og kald lagre i 4-6 uker.

Om du vurderer å brygge litt så vil en 15 liters kjele på ikea bidra til bedre øl. Da kan du faktisk brygge med spraymalt (tørr malt ekstrakt), humle og gjær.
Sist endret av Kloakk; 25. oktober 2020 kl. 21:25.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Kjent Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg forstår. Hva med å bruke 2 bokser med ekstrakt kontra 1? Dobbel gjær å dobbel ekstrakt. Det må da vel bli bedre? Samt å bruke beer enchancer kontra vanlig sukker.
Blir det da 2kg beer enchancer til 2 bokser ekstrakt pluss 2 poser gjær?