Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  331 48624
Det var en utrolig dårlig vits. Faktisk så dårlig at det eneste jeg syns er korrekt hadde vært å forbigå den i stillhet av alle som hørte den sånn at den ikke fikk leve mer enn de sekundene det tok å uttale den. Å offentlig vise så stor reaksjon fra involverte parter er ikke rette måten for nå kommer alle til å huske den i noen år fremover. Og det var vel ikke meningen.
Forstår ikke hvem faen Terje Winterstø Røthing tror han er. Heller øl, knuser glasset, og går bort. Han syter på at den kommentaren ikke hørte hjemme i denne tidsalderen, men det gjorde faen ikke slik oppførsel heller. Om jeg ikke hadde idioten i halshullet allerede, så er det sikkert å vist jeg har det nå.
det finnes bare en gruppe du kan håne og spotte, av all hjerters lyst. uten å bli anklaget for noe som helst. og det er hvite kristne.
Sitat av Pølcifer Vis innlegg
det finnes bare en gruppe du kan håne og spotte, av all hjerters lyst. uten å bli anklaget for noe som helst. og det er hvite kristne.
Vis hele sitatet...
Ja, å de fleste med vett i toppen dont mind! Jeg elsker white people mobbing! Noen er sinnsykt morsomme! Mennesker uten selvironi må jo ha det helt jævlig.
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Hvorfor blir jeg hata for en raserelatert gag som er like morsom, og absolutt ikke drøyere en vitsen han dro?
Vis hele sitatet...
Det er rasistisk fordi det er sant..(?) osvoosv
Forhistorien til mørkhudete osvosovs blabla
Det heter ikke farget (det er også rasistisk), men mørkhudet (selv om jeg kjenner folk som kan slå folk for å omtale dem som dette også) osvosv

Enormt pinlig opptreden av Plumbo-Blokkhus, men Madcons og Kaizer-Terjes oppførsel setter det fullstendig i skyggen. Enda flauere av sofakjendisene Aksel Hennie og Tone Damli som ikke klarer å la være å følge trenden ved å hate noe som er populært å hate.
Det var åpenbart en dårlig spøk som var lite gjennomtenkt. Han som sa det la seg langflat ut og beklagde på det dypeste; det var åpenbart at han ikke mente noe rasistisk ved det. Syntes nesten synd på ham, når han ser hvor ydmykt han reagerte etter Kaizer's fyren helte champis i hode på han. Greit, han gjorde en tabbe, han innrømte det. Barnslig og helle bort champis, og ikke minst, SLØSERI
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er rasistisk fordi det er sant..(?) osvoosv
Forhistorien til mørkhudete osvosovs blabla
Det heter ikke farget (det er også rasistisk), men mørkhudet (selv om jeg kjenner folk som kan slå folk for å omtale dem som dette også) osvosv

Enormt pinlig opptreden av Plumbo-Blokkhus, men Madcons og Kaizer-Terjes oppførsel setter det fullstendig i skyggen. Enda flauere av sofakjendisene Aksel Hennie og Tone Damli som ikke klarer å la være å følge trenden ved å hate noe som er populært å hate.
Vis hele sitatet...
Jo men det er jo forsåvidt en viss sannhet i at de fleste famouse seriemorderne er hvite
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Jo men det er jo forsåvidt en viss sannhet i at de fleste famouse seriemorderne er hvite
Vis hele sitatet...
Hadde "mokka"-landene hatt etterforskere og ikke-korrupt politi så hadde kanskje de også fakket noen seriemordere. Er nok mange flere negere (ikke hiv øl på meg fordi jeg brukte det ordet) som sprader rundt og dreper flerfoldige mennesker enn hvite, forskjellen er bare at ingen gjør noe med det der.
Syns vi skal starte en bevegelse mot fitte-moralfags som gitaristen i Kaizers. Sånne ubruklige horer som slenger seg på saueflokken, og driter ut folk bare for å drite dem ut, trenger vi faen ikke. Mulig jeg bare er full, men helvette ass FUCK DEM.
alt er "rasisme" om dagen... get over it..
.


For en latterlig sak.
Jeg kan godt kalle meg sjæl både møkkamann og mokkamann selv om det siste passer dårlig da jeg ikke er mørk eller liker kaffe.

Like latterlig som Timbuktu som "raser" over Pondus' kanibal-stripe.


Hvilke melsekker vi er som gidder å vise trynet i avisen pga dette.



.
Han klarte å regelrett drite seg ut selv, og i tillegg til det ble han buet ut av publikum, men når du legger deg flat og beklager i etterkant, så synes jeg man kan være litt mer seriøs og ikke flire mens man beklager. Uansett, når Terje helte øl over han, da syntes jeg bare synd på fyren, hvor ydmyk han var og bare la til "ja, nå går jeg og legger meg". Jeg er helt sikker på at Lars Blokkhus ikke mente å være provoserende eller rasistisk, hvilken grunn skulle han ha til dette. Give the guy a break, he fucked up but we all fuck up sometimes. Heldigvis ikke på live nasjonal tv hahaha
Det var helt idiotisk å lage en stor sak av dette. Han mente det helt sikkert ikke vondt, og faktisk så var det jo ganske morsomt. At madcon luringene valgte å ta seg nær av det, var også idiotisk. Litt selvironi må det jo for pokker gå ann å tåle før man drar frem rasistkortet.

Og det å helle øl over han var værtfall unødvendig, hvis jeg mot formodning skulle treffe på Terje en gang så skal jeg dele min øl med han.
Har ikke lest alle de andre kommentarene, men jeg mener vi er forbi dette. Jeg kan kalle min pakistanske venn "brunost" og han kan kalle meg "hvitost". Hører ikke rasismen med det 19.-århundre? Jeg ser ikke problemet.

Som artikkelen sier, han har humor som er på kanten, men alle vet vel at en svart person er det samme som en hvit person? Etter min mening er det samfunnet som gjør at han må reagere på spøken. Samfunnet er imot rasisme, men jeg trodde generelt vi var det også, og som sagt, langt forbi det. Rasisme, frykt for rasisme osv. hører fortiden til.

Tshawe er en idiot, brunfarget eller ikke. Med det sagt og kommentaren min til etterspill, skjønner jeg hvorfor han reagerte på denne "spøken".
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er sikkert mange av dere i denne tråden som enten har masse kviser eller er overvektige. Dette er eksempler på ting som det er greit å spøke med selv, eller med kompiser som kjenner en veldig godt.

Tenk dere at dere skal holde en tale foran et publikum. Plutselig kommer det en vilt fremmed person bort til deg og sier "du var jammen kvisete og feit". Hvordan ville dere ha reagert på dette? Hadde dere ledd hjertelig med eller hadde dere blitt lett irritert over denne idioten?

NB:Nei, jeg sammenligner ikke det å være tjukk med det å ha brun hud, jeg bare prøver å få folk til å skjønne hva man holder for seg selv og hva man sier til folk.
Vis hele sitatet...
resonemanget ditt fungerer jo kun så lenge du mener at å være svart er noe negativt. hvorfor i all verden skal de være så flau og hårsår over sin etnisitet ?
Sitat av skukketrure Vis innlegg
resonemanget ditt fungerer jo kun så lenge du mener at å være svart er noe negativt. hvorfor i all verden skal de være så flau og hårsår over sin etnisitet ?
Vis hele sitatet...
Dette blir et skudd i mørke, men jeg tror det har en sammenheng med måten mørkhudete har blitt behandlet på opp gjennom tiden.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Dette blir et skudd i mørke, men jeg tror det har en sammenheng med måten mørkhudete har blitt behandlet på opp gjennom tiden.
Vis hele sitatet...
Enig. Men jeg tror det har noe med å gjøre hvem som sto på scenen. Tror ikke de hadde sagt det samme til Dr.Dre akkurat. Tror han satset på at de hadde store mengder selvironi, noe jeg hadde satset på selv.
Sitat av Jules Verne Vis innlegg
Men nå er jo ikke Plumbo-vokalisten en kvinne, men Tshawe og Yosef er begge mørke. Så om man skulle sett på det slik du sier, blir det allikevel ikke det samme.
Vis hele sitatet...
nei han snakker heller nedsettende om kjønnsorganet til 3 milliarder mennesker
Sitat av skukketrure Vis innlegg
nei han snakker heller nedsettende om kjønnsorganet til 3 milliarder mennesker
Vis hele sitatet...
Men de av oss med vagina har ikke vært offer for like mye fremmedgjøring og ubegrunnet hat som mørkhudete mennesker. Det er med andre ord ikke like betent.
Sitat av ZarXon Vis innlegg
Faen driver hele Norge av med heksejakt eller?
Er helt sikker på at det finnes verre rasister der ute..
Vis hele sitatet...
Nei det er et fåtall som holder med madcom men media profilerer utelukkende bare deres sak, hvis du leser gjengs oppfatning på alle fora så er det stikk motsatt

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg er jævla missfornøyd med hvordan nff og andre nettsider som er mye mer "høyrevridd" klarer å koke sammen de samme dårlige argumentene.
Vis hele sitatet...
jeg er jævlig missfornøyd om hvordan du pålegger "oss andre" å være "høyrevridde" bare fordi vi ikke helt klarer å se det rasistiske i den uttalelsen (for det er jeg overbevist om at det ikke var)
Eneste som irriterer meg er vel egentlig at vitsen var jævlig dårlig.

Skjønner dog ikke hvorfor dette står i hver eneste avis i dag, er jo ikke så føkkings spennende.
Sist endret av Trigga Happy; 15. januar 2012 kl. 08:33.
Noterer meg at Kaizers Facebookside er fulltegnet av hatmeldinger, mens Plumbos side er stappfull av støttemeldinger. Dette, sammen med denne tråden, og en "Plumbo-støttetråd" på VG Debatt med 150 innlegg så langt (+ flere tråder!), gjør at jeg kan legge meg vel vitende om at de sinnssvake norske kjendisene som stikker trynet sitt frem i media og driter seg ut, IKKE har støtte i allmennheten. Takk og god natt!
Sist endret av Realist1; 15. januar 2012 kl. 08:42.
Sitat av m0nte Vis innlegg
Har ikke lest alle de andre kommentarene, men jeg mener vi er forbi dette. Jeg kan kalle min pakistanske venn "brunost" og han kan kalle meg "hvitost". Hører ikke rasismen med det 19.-århundre? Jeg ser ikke problemet.

Som artikkelen sier, han har humor som er på kanten, men alle vet vel at en svart person er det samme som en hvit person? Etter min mening er det samfunnet som gjør at han må reagere på spøken. Samfunnet er imot rasisme, men jeg trodde generelt vi var det også, og som sagt, langt forbi det. Rasisme, frykt for rasisme osv. hører fortiden til.

Tshawe er en idiot, brunfarget eller ikke. Med det sagt og kommentaren min til etterspill, skjønner jeg hvorfor han reagerte på denne "spøken".
Vis hele sitatet...
Dette hører ikke fortiden til nei! Rasisme i Norge er veldig utbredt. Fremmedfrykt og generelt media har skyld i dette, for det er media som lager problemstilling ut av problemer som ikke fantes til å begynne med noen ganger. Muslimske hodeplagg ble sammenlignet med drakten til KKK, det ble laget STOR mediestyr fordi EN religiøs kvinne hadde søkt om å bruke religiøs hodeplagg til uniformen, det ble gjort offentlig debatt om at barn ikke skulle få lov å bruke religiøse hodeplagg på skolen fordi de "ble tvunget til å gå i det". Hvorfor reagerte folk på at en rektor hadde sagt nei til julenisselue på juleavslutning da? Er ikke det religiøst hodeplagg? Hva gjør oss så selvgode, dobbeltmoralske og forhåndsbedømmende egentlig?

Flere eksempler?

- Jobbsøkere med utenlandsk navn blir nedprioritert

- Flere ikke-etnisk norske ble trakassert/slengt masse dritt til etter ABB
Sist endret av KingJay; 15. januar 2012 kl. 08:54.
Selvfølgelig er det idiotisk at det blir en stor sak av dette, men ikke mer idiotisk enn det faktum at Lars Blokkhus lirte av seg en slik vits.

For meg er dette et omtrent et typisk eksempel på hverdagsrasisme, slike «ufarlige» vitser man kan slenge rundt seg, uten å tenke over at andre folk kan ta seg nær av det. Det er ikke opp til den eller de som lirer av seg vitsen å avgjøre om den eller de vitsen gjelder skal ta seg nær eller ikke.

De som ikke forstår at Blokkhus dreit seg loddrett ut er i mine øyne ikke stort bedre enn Blokkhus selv.
Sist endret av Viva la Opium; 15. januar 2012 kl. 08:59.
Syns de er to flotte og flinke artister, selv om ordet i seg selv ikke er rasistisk så er det ganske nedlatende.
Skjønner godt at mokkamannen tok det til seg.

Men saken minner meg mye om South Park når Randy sa "nigger" på offentlig tv.

Go ahead, apologies..
Dette viser at det enkleste er å passe kjeften sin og oppføre seg ordentlig. Det er da unødvendig å slenge dritt til andre mennesker.
En småfull bygdetulling lirer av seg en dårlig vits til madcon som ikke akkurat er kjent for å ta seg selv veldig høytidelig, er vel få som har klovna mer på tv enn tshawe. Dumt ja, krise nei.

En god gjeng halveiesoppegående mennesker rotter seg sammen og skal laga drama. Dumt ja, krise nei.

Nrk skal ha krisemøte. Krise nei, tragisk ja.

Plumbo har jeg aldri hatt noe respekt for så kan ikke si de mista mye respekt her. Kaizers fyren derimot, han opptrer som en skikkelig irriterende tulling, men heldigvis blander jeg ikke sammen musikk og personlighetene bak.
kameraten min ble kalt "dollyboy" en gang
Herregud, syntes folk burde roe litt ned. Han dro en vits som han senere har beklaget så mye. Han sier det jo selv at i det han sa det, tenkte han "faen, det skulle jeg ikke sagt". Og han sa rett etterpå "neida, jeg bare kødda". Greit nok at det var en dårlig vits, men hvor mange ganger har ikke Madcon køddet om det? De kalte Thomas og Harald for bleikfiser, de mente kanskje ikke noe vondt med det, det gjorde ikke Plumbo heller. Men skal vi klikke helt for det da?
Sitat av m0nte Vis innlegg
Har ikke lest alle de andre kommentarene, men jeg mener vi er forbi dette. Jeg kan kalle min pakistanske venn "brunost" og han kan kalle meg "hvitost". Hører ikke rasismen med det 19.-århundre? Jeg ser ikke problemet.

Som artikkelen sier, han har humor som er på kanten, men alle vet vel at en svart person er det samme som en hvit person? Etter min mening er det samfunnet som gjør at han må reagere på spøken. Samfunnet er imot rasisme, men jeg trodde generelt vi var det også, og som sagt, langt forbi det. Rasisme, frykt for rasisme osv. hører fortiden til.

Tshawe er en idiot, brunfarget eller ikke. Med det sagt og kommentaren min til etterspill, skjønner jeg hvorfor han reagerte på denne "spøken".
Vis hele sitatet...
Problemet er det at Madcon og Plumbo ikke kjenner hverandre, de er ikke kompiser.
Så såklart er det anneledes for dem å få den i mot seg når de ikke skjønner at det var ment som en spøk.
Personlig syntes jeg det blir litt dumt at Madcon-gutta som går rundt og kødder hele tida har så kort lunte.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Ok hvis du skal ha det til å handle om rase ja, han er av en annen rase. Han er ikke arisk for å si det sånn. Hadde du satt pris på om en en gjeng med fargede folk referete til deg som vanilje mannen eller noe?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde iallefall syntes det var komisk, hvis de ikke fant på noe bedre enn "Vanilje mann".
Sist endret av ImsdalFlaske; 15. januar 2012 kl. 11:14.
Føler selv det er lederne i samfunnet som er rasistiske som behandler en hudfarge som et handicap som trenger ektra særbehandling på samme måte som alle andre handicap.

Det finnes sikkert også mange mørkhudede som ikke har fått jobb pga et funn av et bedre alternativ som er etnisk norsk med bedre kvalifikasjoner hvor arbeidsgivern har blitt skreket rasist til. Selv om hver sak er inividuell og forkjellig. Personlig så finner diskrimenering på bakgrunn av rase som noe langt mer alvorlig. Likvel skal alt bli mye mer alvorlig når en velstående kjendis blir kalt noe så harmløst som moccamann av en beruset prisvinner osm pørvde å være morsom.

Man kan ikke forvente at alle i samfunnet skal være like smarte. For min del var unnskyldningen dems mer en god nok.
Er det bare meg, eller tar mørkhudede seg fort nær av å bli minnet på at dem er brune i huden?
Kan liksom ikke komme på noen rasistiske ord jeg ville ha tatt meg nær av om en mørkhudet person skulle ha sagt noe sånn til meg.

Men så fort man sier neger, svarting, mokkamann så uler alarmen med en gang.
Svarting er vel det styggeste på den lista, men kan ikke si at jeg hadde følt megt krenket på noen måte ved at en mørkhudet person hadde slengt ''hviting'' etter meg.

Synes folk burde få med seg at vi tross alt har kommet til 2012 jeg, å at folk ikke nødvendigvis er rasistiske ved å bruke sånne ord. Å er det mørkhudede som enda føler seg krenket av noe sånn så burde dem kanskje komme etter i 2012 dem også. Eller kanskje begynne å bruke ord som beskriver hudfargen vår, så vi står likt. :P
Sist endret av Dead Maple; 15. januar 2012 kl. 11:22.
Vet ikke om det er nevnt før, men når Plumbo kommer med mokkamann-kommentaren, så begynner begge fra Madcon å le. Er jo tydelig at Madcon-gutta tok kommentaren som det den var, altså en spøk. Helt til Josef ser reaksjonen til publikum. BAM! så ble han dønn seriøs.
Litt morsomt å se hvordan de ble påvirket til å endre side på saken bare på grunn av flertallet synes kommentaren var rasistisk.
Sist endret av Sigøynerblod; 15. januar 2012 kl. 11:24.
Sitter bare å koser meg over hele saken! Madcon og Kaizers er nok mer hatet enn Plumbo akkurat nå hvis man leser i nettdebatter og forumer. Folket viser sin missnøye med reaksjonen til Madcon og Kaizers, og tipper Plumbo var den som kom best utav saken PR-messig. Likte Kaizers før, men nå fikk jeg en kvalm følelse bare tanken på å spille deres musikk.

Tror jeg setter på litt glad musikk fra Plumbo jeg!..
Det var ikke særlig klokt sagt, Brum" sa Nasse Nøff.
Ole Brum: "Det var klokt når det var inni hodet mitt, men så skjedde det noe på veien ut !"
Ser ikke på dette som rasistisk jeg. Ja, han lagde en vits på vegne av hudfargen dems, men han sa da ingenting negativt om å være svart?

Jeg hadde ikke blit sur om noen hadde kalt meg en snømann, men hvis noen kom rett opp i trynet mitt og sier f.eks: "Dere hvitinger har ingen ting i verden å gjøre, dere kan like godt gå og dø", Da er det en annen sak.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Jeg hadde iallefall syntes det var komisk, hvis de ikke fant på noe bedre enn "Vanilje mann".
Vis hele sitatet...
Jeg også, hvertfall siden vanilje er svart
Det er så sykt irriterende at folk absolutt skal oppføre seg så politisk korrekt. Så å komme med en sånn sleivkommentar synes jeg strengt talt ikke gjør noen ting. At antirasistisk senter uttaler seg og sier dette er forkastelig og at dette kunne kommet for 40 år siden sier sitt om hvor ignorante feministene og antirasistene er her i dette landet. I tillegg er det ingen som nevner noe særlig av at Tshawe synker like langt ved å kalle dem fittetryne.
Det er rart at ingen har påpekt hvor fælt det må være for alle landets moccabønner, som nå tror de er retarderte rappere.
Det som også er jævlig rart er at ingen påpeker hvor kvinnediskriminerende det er å si "jævla fittehøl". Jeg er mildt sagt sjokkert!
Sitat av TobNor Vis innlegg
Jeg hadde iallefall syntes det var komisk, hvis de ikke fant på noe bedre enn "Vanilje mann".
Vis hele sitatet...
Hvorfor er ikke det bra nok? Er det ikke nok kalorier i det eller???
Noen som har hørt den radioresepsjon-episoden der Steinar skal imitere Tshawe, og sier frasen "Jeg er jo en neger" gjentatte ganger? RR har et par hundre tusen lyttere på sendinger og podcast, men ingen like reaksjoner på det. Såvidt jeg vet så er ikke den gjengen bestiser med Madcon heller. Greit nok, Plumbo dumma seg ut, men dersom folk skal ta igjen med å gi mindre stemmer til MGP, og heller skal ha minoriteter videre slik som i fjor, så streiker jeg.
Anbefaler alle å sende epost til VG og Dagbladets journalister og si hva dere synes om Madcons og Kaizers oppførsel. Hvis de får inn nok klager, tror jeg de vil lage en sak til Plumbos forsvar siden de vinner lesere på det, istedet for å bare høre Jan Fredrik Karlsen og andre elitetopper si sin mening av saken, noe vi andre er totalt uenig i.
Altså, vis det er så jævli rasisitisk og påpeke at noen er svarthuda så må vel det bety at det og faktisk ha ei anna farge er negativt?

Madcon tar seg så jævli høytidlelig synest jeg. Er det ikke noen her som husker kommentaren til Tshawe under skal vi danse.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Hvorfor er ikke det bra nok? Er det ikke nok kalorier i det eller???
Vis hele sitatet...
Som over vanilje er svart !
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Altså, vis det er så jævli rasisitisk og påpeke at noen er svarthuda så må vel det bety at det og faktisk ha ei anna farge er negativt?

Madcon tar seg så jævli høytidlelig synest jeg. Er det ikke noen her som husker kommentaren til Tshawe under skal vi danse.
Vis hele sitatet...
Nei, det å ha en mørk hudfarge betyr ikke at det i seg selv er negativt. Men dersom du er litt kjent med verdenshistorien, vet du vel kanskje også at mørkhudete mennesker har blitt stigmatisert, brukt som slaver og drept nettopp fordi dem er mørkhudet.

Derfor er rasisme og "vitsing" av dette ikke noe særlig morsomt.
Sitat av Sqq Vis innlegg
Forstår ikke hvem faen Terje Winterstø Røthing tror han er. Heller øl, knuser glasset, og går bort. Han syter på at den kommentaren ikke hørte hjemme i denne tidsalderen, men det gjorde faen ikke slik oppførsel heller. Om jeg ikke hadde idioten i halshullet allerede, så er det sikkert å vist jeg har det nå.
Vis hele sitatet...
Enig, helt latterlig dårlig oppførsel fra Terje sin side. Kunne spart seg for slikt.
Sitat av reklame Vis innlegg
Nei, det å ha en mørk hudfarge betyr ikke at det i seg selv er negativt. Men dersom du er litt kjent med verdenshistorien, vet du vel kanskje også at mørkhudete mennesker har blitt stigmatisert, brukt som slaver og drept nettopp fordi dem er mørkhudet.

Derfor er rasisme og "vitsing" av dette ikke noe særlig morsomt.
Vis hele sitatet...
Det begynner å bli en del år siden det var på mote med egen slave
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Altså, vis det er så jævli rasisitisk og påpeke at noen er svarthuda så må vel det bety at det og faktisk ha ei anna farge er negativt?

Madcon tar seg så jævli høytidlelig synest jeg. Er det ikke noen her som husker kommentaren til Tshawe under skal vi danse.
Vis hele sitatet...
Personlig husker jeg ikke kommentaren så du hadde vært fint om du opplyste meg
Blir flau over å bo i Norge.. Alle de "anti-rasistene" som tror de hjelper, men faktisk så er det jo de som skaper rasisme. Kan ikke gå på gata og se på en utlending uten å bli stemplet for rasist. Makan.

"Ånei du kalte han mokkamann, det er ikke bra å påpeke at han er svart, det vil gjøre han lei seg, "for det er jo ikke positivt å være svart"" (Slik føler jeg anti-rasister tenker)