Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3742
Så usannsynlig som dette høres ut så er det sant.
Satt i går og røyka marihuana fra pipe (sånn liten som du får kjøpt på shangri-la). Går inn i huset igjenn, for å hente litt godteri. Sitter der og ser på film med søsteren min, som er litt yngre (12år). Plutselig i en helt vanlig film, begyner stemmer fra hvert øre (et par stemmer "kommer in" på høyre og venstre øre)

De snakker bare nonsense, og høres ut som gammel amerikansk snurre sprett, og mikke mus stemmer. begynner selvfølgelig å le som en idiot av dette, pluss at jeg ofte får "the giggles" når jeg røyker hasj/marihuana. Så søsteren min spør hva jeg ler så utrolig mye av filmen, hun synes den er ganske kjedelig. Jeg svarer, "alle stemmene, de er så morsomme, spessielt mikke mus!"

Søsteren min ser alvorlig på meg da og sier at det ikke er noen stemmer der.
Det er da jeg begyner å lure, så jeg tenkte jeg skulle spørre her, i og med at mange her har veldig god erfaring, ser det ut til, med diverse narkotiske stoffer.
Hørte også at man weed er en hallusinogen, men da må det påføres store mengder, jeg røyka ca. 1 gram marihuana. Så mitt spørsmål er, er det vanlig å høre slike stemmer?
Høres stemmer selv jeg...og musikk. Spesielt musikk.
Når jeg legger meg i senga, og ting blir rolig, så kan jeg ofte fornemme en sang i nærheten...

Om jeg sitter med kompiser hender det også ofte at jeg fornemmer at noen snakker et sted langt unna (som bare supermann kan), og snur meg også i retning av lyden, men det er jo ingenting der.

Du er ikke alene, og for meg skjer det veldig ofte
Høriser er det samme som halliser, bare med ørene. JA det kan skje og er ikke uvanlig i min verden heller.
Jeg og noen andre randoms røyka igår, vi satt og hørte på en gammel michael jackson sang.
Så hørte jeg bakgrunnsmusikken og trodde det var brannalarmen, så fikk jeg noia som faen.

Så min konklusjon er: Ja du kan høre ting som ingen andre hører.
Mange som opplever å høre stemmer i hodet sitt, det har jeg erfart med mange stonere, å det er noe du må leve med, prøv å ikke tenk så mye på det, le videre å kos deg i stedet;D
Godt med smør
Tja, jeg satt og så på en serie i går, etter jeg hadde røyka noe veldig god hasj (imo) og jeg levde meg så sinnsykt inn i serien, humøret endret etter seriens stemning. Bakgrunnsmusikken trodde jeg kom fra naborommet eller gangen, som om jeg separerte lyder.

Var det småsnakking i bakgrunnen trodde jeg det kom utenfra.


Jeg tror bare at cannabis i noen tilfeller kan gjøre lyd mye mer livlig og distingvert.
Enig med deg Ape, å når man blir klar over det selv så kan det virke veldig fucked upp,
Sitat av Doffenlord Vis innlegg
jeg røyka ca. 1 gram marihuana.
Vis hele sitatet...
Definitivt høy nok dosering til å gjøre det hele et par hakk mer psykedelisk, jeg har hatt hallusinasjoner på omtrent halvparten så mye pollen.
Doffenlord:

Helt vanlig å ha slike "hørselsbedrag" i rusa tilstand. Jeg har ofte opplevd å høre musikk i hodet i canabis-rus, og det er en ganske god opplevelse.

Men det er forskjell på "gode" og "vonde" hørsels- og synsbedrag. Blir man psykotisk vil slike opplevelser kunne oppleves som svært ubehagelige, særlig hvis man forsøker å sove, men blir så forstyrret hørsels eller synsbedrag at man ikke klarer å slappe av.
Godt med smør
Sitat av ninjatriks Vis innlegg
Doffenlord:
Men det er forskjell på "gode" og "vonde" hørsels- og synsbedrag. Blir man psykotisk vil slike opplevelser kunne oppleves som svært ubehagelige, særlig hvis man forsøker å sove, men blir så forstyrret hørsels eller synsbedrag at man ikke klarer å slappe av.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om jeg har opplevd det i samme grad som deg, har ikke blitt delerisk.

Men det som skjedde med meg var såpass gale at jeg bare ville stoppe musikken, bli nykter og sove. Men herregud hvor revet med jeg ble, fiolinspilling som økte i takt med andre kaotiske toner. Var skikkelig dramatisk veldig lenge.

Så ubehagelig men så sykt, måtte bare nyte det. Tror alt i alt var jeg bare veldig fjern. Visste det bare var film, men gud jeg ble revet med. Musikken bestemte humøret mitt.

Så jeg vet faktisk ikke om det var gode eller dårlige hørselsbedrag, tror kanskje en del ville ha tenkt att det var for mye, nå går det gale. Men tror kanskje jeg bare gjorde det beste ut av situasjonen.

Var ca 0,7 0,8 i en jonas kanskje. Hadde paffet en jonas på lik størrelse 5-6 timer før det igjen.

Angrer ikke på at jeg tok en siste jonas. veldig ekkel, men deilig opplevelse.

Så lurer jeg på hvor denne grensa mellom ubehag og behag når det gjelder hørselsbedrag går. Og om det er du som gjør det psykisk ubehagelig for du ikke takler det, eller om det rett og slett bare skjer hos latente personer?


Beklager vist det hele var litt dårlig formulert, sliter med og ordlegge det jeg opplevde skikkelig
Apeloff:

Jeg tror jeg skjønner hva du prøver å si her. Jeg tolker det slik at du var et sted i grenseland, men likevel klarte å beholde kontrollen. Du skjønte at det som foregikk, hadde rot i at du hatte inntatt et stoff.

Hvor grensa mellom ubehag og behag går er jo veldig individuelt, og avhenger av en rekke forskjellige faktorer. Hvor sterk psyken din er har jo veldig mye å si. Noen personer er lettere påvirkelig enn andre, og som du sier kan det ligge latent hvordan man opplever dette med ubehag/behag. Håper dette var en fornuftig forklaring.

Min opplevelse av dette tilsier at synsbedrag gjør mye større "inntrykk" enn hørselsbedrag, og kan virke mye mer skremmende enn hørselsbedrag.

Jeg har hatt psykotiske episoder i forbindelse med rus, og slik jeg oppfatter det er det en glidende overgang mellom å være "tilregnelig" og "utilregnelig" (psykotisk).

En ting er helt sikkert, har du aldri vært psykotisk før, og blir det for første gang, så vil du IKKE skjønne at du selv er psykotisk, og da kan man potensielt befinne seg i en veldig vanskelig og farlig situasjon.
Godt med smør
Sitat av ninjatriks Vis innlegg
Apeloff:

Jeg tror jeg skjønner hva du prøver å si her. Jeg tolker det slik at du var et sted i grenseland, men likevel klarte å beholde kontrollen. Du skjønte at det som foregikk, hadde rot i at du hatte inntatt et stoff.

Hvor grensa mellom ubehag og behag går er jo veldig individuelt, og avhenger av en rekke forskjellige faktorer. Hvor sterk psyken din er har jo veldig mye å si. Noen personer er lettere påvirkelig enn andre, og som du sier kan det ligge latent hvordan man opplever dette med ubehag/behag. Håper dette var en fornuftig forklaring.

Min opplevelse av dette tilsier at synsbedrag gjør mye større "inntrykk" enn hørselsbedrag, og kan virke mye mer skremmende enn hørselsbedrag.

Jeg har hatt psykotiske episoder i forbindelse med rus, og slik jeg oppfatter det er det en glidende overgang mellom å være "tilregnelig" og "utilregnelig" (psykotisk).

En ting er helt sikkert, har du aldri vært psykotisk før, og blir det for første gang, så vil du IKKE skjønne at du selv er psykotisk, og da kan man potensielt befinne seg i en veldig vanskelig og farlig situasjon.
Vis hele sitatet...
hadde også synsbedrag fredagskvelden, noen venner ba meg kikke litt rundt, og påsto ditt og datt var bak meg, jeg visste de bare prøvde og frike meg ut, så jeg svarte arrogant "jeg vet dere bare prøver og frike meg ut fordi det er ett skummelt bilde bak meg" det var jeg sikker på siden jeg glimtet det i hjørnesynet mitt, men de endte opp som noen spørsmålstegn og lurte på hva jeg preika om, så tittet jeg bak, var en helt alminnelig vegg.

Men som sagt, jeg bare ristet det av meg og frika ikke ut. Endte dog opp med ett helt sinnsykt tankespinn og pratet ikke på en time. Noe som kan virke psykotisk.

Vet ikke om det jeg har hatt de 2 siste gangene er nært psykotiske opplevelser, kanskje, kanskje ikke. Jeg har vertfall ressonert meg fram til at det er stoffet og ikke min vanlige tilstand. En sær opplevelse men ikke noe som har gitt meg permanente merker.

Virkelig sært. Kan være at vist jeg hadde vært litt mer fucka at jeg hadde fått en negativ tankespinn, jeg hadde blitt mere psykotisk.


Vær på vakt, og om det skulle være veldig fin rus der og da, ikke press i deg en jonas til. Kan gå gale, muligen at jeg holdt på å bryte terskelen i helga, eller så har jeg bare vanskelig for og bli psykotisk.
digger stemmene i hodet mitt når jeg er rusa... :P
men så plutselig kan det bli til noia fex. en kompis sier: dæven jeg trodde senga holdt på å ta fyr!" så blir det plutselig føkked :P hører brannalarmer, biler, dunkelyder :P
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Apeloff Vis innlegg
Så lurer jeg på hvor denne grensa mellom ubehag og behag når det gjelder hørselsbedrag går. Og om det er du som gjør det psykisk ubehagelig for du ikke takler det, eller om det rett og slett bare skjer hos latente personer?
Vis hele sitatet...
For meg er det ingen spesifikk grense. Så lenge jeg synes det er behagelig, er det behagelig. Jeg hører veldig ofte ting når jeg er ute og går. Stemmer langt vekke og rasling i busker rett bak meg. Siden lydene er såpass diffuse og svake er det vanskelig å si om det faktisk var en lyd, eller om det bare var hodet mitt. Jeg venner meg som oftest til det etter en liten stund, og etter noen minutter uten å tenke over det forsvinner det egentlig.

Så må jeg bare slenge på at jeg synes hele hasjrusen er sånn.
Svimmelhet? Kan være ubehagelig, men tenker man at det er positivt og godt blir det det.
Dårlig hukommelse? Kan veldig ofte være irriterende, men så lenge jeg aksepterer at det er en del av rusen kan det også være morsomt/behagelig.
Lange, dype tankerekker? Kan fort bli plagsomt å grave så jævlig dypt inni hodet sitt uansett hva man tenker på, men som oftest klarer jeg å gjøre det interessant og lærerikt.

Og så videre.
Sitat av Apeloff Vis innlegg
Vet ikke om det jeg har hatt de 2 siste gangene er nært psykotiske opplevelser, kanskje, kanskje ikke. Jeg har vertfall ressonert meg fram til at det er stoffet og ikke min vanlige tilstand. En sær opplevelse men ikke noe som har gitt meg permanente merker.
Vis hele sitatet...
Det du beskriver her virker overhodet ikke som noe psykose.

Men jo fler rusmidler man tar, og jo lengre man ruser seg, jo større er sannsynligheten for at man får en psykose. Og jo flere psykoser man får, jo lavere blir terskelen for å bli psykotisk på nytt.

Til slutt kan man befinne seg i en situasjon der man blir psykotisk uten at man vet hvorfor engang.
Trådstarter
21 1
Takk for alle svar har ikke vært i stand til å svare tidligere, (var høy som bare det) Synes personlig at stemmene var kjempe morsomme, holdt på å le meg i hjel av de. Samme skjedde i dag igjen, hvor jeg så på Narnia filmen. Trodde løve typen der begynte å snakke med meg, overså dette og mekka en fat bowl.

Ganske rart at jeg hørte det i går, i og med at jeg kanskje røyka 2-3 gram på skolen dagen før, men da var jeg bare så fucked-up at jeg såvidt klarte å holde fasaden foran læreren, og spiste kanskje 20-30 appelsiner (helt sant, bekrefta fra en venn). Så for å få noe mening i det jeg akkurat skrev, så blir det vell at jeg er glad for at stemmer i hode er "normalt" og at det jeg røyker ikke er "laced" med annet stoff.

Happy smoking!
Når man hører stemmer i hode er det også lov å ta seg en pause og tenke at man kanskje kunne trappet litt ned med røykinga, vært clean ei uke eller tre og brukt litt mindre doser. De fleste av dere kan sikkert holde dette gående lenge uten noen varige skader, men den dagen disse stemmene begynner dukke opp i edru tilstand og forteller dere at livet deres er ikke verdt en dritt og eksistensen deres er til ingen nytte så er det ikke sikkert at det er like lættis osv. Just sayin'.

Fyr løs gutta, men vær så snill å ta være på dere selv, det er så uendelig mye mer enn thc å glede seg over.
Trådstarter
21 1
hadde vært ganske morsomt å ha stemmene i hode i edru tilstand også. Dette gjør det enklere å tenke på forkjellige ting som livet for eksempel, bare "thinking out loud"
Jeg røyker bare annenhver uke, så jeg har i hvertfall litt orden
Doffenlord:

Er det lov å spørre hvor gammel du er? Du virker utrolig umoden.
Sitat av Doffenlord Vis innlegg
hadde vært ganske morsomt å ha stemmene i hode i edru tilstand også. Dette gjør det enklere å tenke på forkjellige ting som livet for eksempel, bare "thinking out loud"
Jeg røyker bare annenhver uke, så jeg har i hvertfall litt orden
Vis hele sitatet...
Ehm, jeg ser ikke helt hvordan det skulle vært morsomt. Hadde du fått stemmer i hodet ditt i edru tilstand hadde det ikke tatt lang tid før det hadde blitt utrolig plagsomt. Hva gjør du da?
Trådstarter
21 1
som sagt bare "thinking out loud". ikke ta det for seriøst. Enig med deg, chris at det kunne blitt en smule irriterende etterhvert. Bare tenker på hvor morsomt det var når jeg var stein
Apeloff:

Det fins igrunn en rekke hørselshallusinasjoner som kan deles inn i hvertfall tre kategorier, psykologisk sett:

1. Innvendig stemmer
2. Eksterne stemmer
3. Eksterne lyder


1: Denne tilstanden befinner seg i en form der du tilegger egne tanker en eller flere ekstra stemmer. Dette kan oppfattes som at du tenker flere tanker, med flere forskjellige stemmer, av flere forskjellige emner, i flere forskjellige toner - på samme tid!

Stemmene kan deles inn i positive og negative eller en blanding av de to. De kan diskutere deg der alle stemmene er negative, eller diskusjonen kan forekomme med en negativ og en positiv side, eller alle er positivt ladet. Det samme gjelder hvis de kommenterer deg.

De helt negativt ladede stemmehallusinasjonene er gjerne kritiske, beordrende eller trakkaserende. De helt positivt ladede stemmehallusinasjonene er gjerne veiledende, rådgivende, vennskapelig eller komplimerende.

I motsetning til eksterne stemmer kan man på innvendige stemmer fint forstå at det er stemmer en har i hodet, men høres ut som de kommer utenfra, ovenfra, fra distanse eller forvrengt på et eller annet vis. De kan også høres ut som kjenninger, familiemedlemmer, naboer, medelever, kollegaer osv. Kjendisstemmer forekommer også.

2: Eksterne stemmer. Disse er klart den verste å oppleve spør du meg, og kan bli et mareritt i seg selv. Akkurat som med innvendige stemmer kan disse være positivt og negativt ladet, eller en kombinasjon. I tillegg har de en nøytral side som jeg skal forsøke å forklare etterpå.

Akkurat som innvendige stemmer kan de kommentere, kritisere, diskutere, trakassere, kommandere, gi kompliment, rådgi, veilede eller være selskapelig. Forskjellen mellom innvendige stemmer og eksterne er at du ikke vet om de eksterne stemmene kommer fra hodet ditt. Det høres ut som stemmene kommer ingensteds fra, eller fra tilsynelatende umulig hold og distanse, ovenfra, bak deg, foran deg, ved siden av deg, et sted i rommet, utenfor, et sted langt unna og i sjeldne tilfeller under deg (som hvis du befinner deg i en toetasjes hus).

De eksterne stemmene har også den egenskapen at de kan oppstå i sosiale situasjoner, der du f.eks. er blant venner. Du kan da for eksempel høre tydelig at de prater om deg, kommenterer deg, diskuterer deg, kritiserer el.l. mens de i virkeligheten snakker om noe annet, eller ikke snakker i det hele tatt. Stemmene er så klare at du innbiller deg at de snakker om deg.

Da kan visuelle hallusinasjoner være at du ser de beveger munnen sin, de kikker på deg eller stirrer granskende på hverandre som om de delte en hemmelighet som du kan høre, og bryr seg ikke om du hører det. Poenget er at det er en logisk brist som ikke er enkelt å oppdage umiddelbart, eller kanskje umulig.

Slike situasjoner er nesten umulig å reflektere seg til senere og under rolige omgivelser, eneste måten å klare det på er å konfrontere direkte med vennene dine om det. Verre er det hvis samme situasjon utfolder seg blant fremmede, som f.eks. på en bussholdeplass eller på offentlig transport, i klasserom eller på jobben, el.l.

De eksterne stemmene har altså i motsetning til de innvendige stemmene mulighet til å inntreffe i reelle situasjoner der du ikke kan trekke noen konklusjon om at andre ikke pratet om deg, eller at befinner deg alene som for eksempel hvis du hører naboen prater om deg utenfor vinduet ditt, folk sitter bak deg i kinosalen og ler eller fniser av deg, du sitter på offentlig toalett og det høres ut som h*n i nabotoalettet snakker om deg til noen via mobiltelefon, etc.

I alle situasjoner kan tilfellet være at noen prater om et eller annet, eller at de ikke prater om noe i det hele tatt. Felles med situasjonene er at de er så tydelige at det virker lite troverdig at du skulle hørt de hvis du hadde vært i stand til å tenke deg om, men dette oppfatter du enten aldri eller altfor lenge etter at slike hendelser har oppstått.

Eks: Du ligger i senga i annen etasje, og hører foreldrene dine hvisker om hvor bekymret de er for hasjrøykinga di. Dette hører du tydelig, til tross for at det oppfattes som delvis mumling. Tydeligheten ligger i det at du kan fange opp at de hvisker om deg. Det er helt urealistisk at du skal klare å høre hvisking så tydelig i to etasjer, allikevel er du ikke i stand til å oppfatte dette før lenge etterpå. Det er en logisk brist, og går under gruppen stemmer fra distanse.

Det samme gjelder hvis du hører stemmer som diskuterer mens du sitter f.eks. ute og tar deg en røyk, og nærmeste hus er si ca. 400 m unna og bak noen trær o.s.v. Da høres det ut som diskusjonen kan bestemmes og er fra distanse, men like klart og tydelig som om de skulle oppstått ved siden av deg. I førsten legger du ikke merke til, at diskusjonen ikke forekommer i din nærhet, du sitter egentlig bare å lytter til hva de sier. Så klart, tydelig og ekte er det. Panikk får du når du blir klar over at det ikke er noen i nærheten som kunne snakket så tydelig, eller at du faktisk hørte stemmer i normal volum fra en slik distanse som du ved senere anledning oppdager er umulig.

Psykose kan for eksempel her inntreffe ved at de i første omgang snakker om nøytrale ting som vær og vind, og stemmene er til dels fremmede. Plutselig kan det høres ut som nære bekjente eller noen i familien dropper inn i samtalen, og stiller spørsmål om deg personlig til disse menneskene, eller sier ting de ikke skulle ha sagt om deg. Dette gjør at du lytter ekstra godt til stemmene, som snart domineres av stemmer fra kjente som kan virke trakasserende, kritiserende, kommenterende eller bare ubehagelig.

For at det skal gå under psykose kan du ikke være i stand til å skjønne dette på egenhånd, eller klare å resonnere deg til det. Det må være en forvirringstilstand som inntreffer. Alt annet defineres ikke som psykose.

Skulle du høre stemmer som fraviker seg av disse hørselshallusinasjonene er de å regne som sansebedrag, noe som forekommer svært ofte på hasjrøyking. Hallusinasjonene oppstår spontant uten påvirkning av sansene dine elns. Du kan godt relatere de til virkelighetsbilde, som eksemplet med vennegjengen eller foreldrene som hvisker, eller distansestemmer som høres virkelige (som at naboene diskuterer deg) men de er å forstå oppstått uten påvirkning av dette.

For eksempel hvis du hører vennegjengen diskutere noe også blir tolkningen av diskusjonen feil på grunn av at du misforstår et par ord, hørte feil på en setning eller misoppfattet hele diskusjonen, er dette ikke en stemmehallusinasjon men en sansebedragelig forestilling. Hvis du derimot hører alt sammen, hver bidige ord, klart og tydelig uten at vennene dine har diskutert noe i nærheten av emnet eller ikke diskutert i det hele tatt, har du opplevd en stemmehallusinatorisk vrangforestilling. Stemmene du hørte i dette eksemplet er ikke sansebedrag, men hallusinasjon.

3: Eksterne lyder er lyder som du hører utenfra som kan være realistiske slik som skrik, motorlyder, summing, radio, ekko, etc. men som oppstår uten at det finner sted en slik lyd. De høres enten på distanse eller kommer fra tilsynelatende steder som ikke er mulig å knytte en fornuftig bestemmelse til, som for eksempel bak deg når du står inntil en vegg, fra himmelen eller fra åsene bak i dalen, fra vaskemaskin eller inni mikrobølgeovnen, fra badet når døra er lukket, kan ta form som dyrelyder lik kattemjauing, bevegelseslyder, dunk, og diverse.

Slike lyder grenser ofte til sansebedrag, men skiller seg fra disse ved at du ikke kan relatere de til noe spesielt fornuftig kilde. For eksempel hvis du hører knirkelyder fra himmelen, en fred flintstone stemme som skriker fra åsene, mjauing fra bad uten at det fins en katt tilstede når du sjekker, bjeffing fra vaskemaskina, elektriske gnister bak deg når du står inntil en vegg uten elektrisitet kilde i nærheten, stort sett alt som ikke kan kildebestemmes fornuftig.

Forskjellen er at lydene høres merkelige ut på en måte av klarhet, klang, varighet, etc. Slike hørselhallusinasjoner kan sammenlignes med de som har prøvd lsd, og for eksempel hørt vinden ule. De er klar over at det er vinden, men kan allikevel peke på at lydformen er annerledes. Dette er også en hallusinasjonsform, og beskrives gjerne som semihallusinasjon fordi du er klar over at det hallusineres, og kan bestemme kilden den kommer fra. Sånn virka.

Samme er det hvis du hører motorlyd som er så tydelig at du skulle trudd du stod ved siden av, mens du i virkeligheten hører den fra distanse, og som at den kjører forbi. Det låter helt ekte, men tar du deg et øyeblikk og reflekterer over det ved en senere anledning, finner du kanskje ut at etterklangen på motorlyden hang veldig lenge før den fadet ut, den var forvrengt, den var for tydelig i forhold til andre motorlyder du hører, den virket innestengt, den hadde en merkelig ekko og den var spøkelsesaktig på en måte eller den virket som om den kom fra en drøm.

Denne form for hørselshallusinasjon er veldig vanlig på cannabis og psykedelika, faktisk kan en ikke bestemme om et psykotisk tilfelle skal legge vekt på slike hørselshallusinasjoner når en er beruset på nevnte stoffer siden de er en vanlig effekt av de. Dermed utelukkes disse hallusinasjonene som symptomer på en psykotisk episode når legen skal vurdere symptombildet som skapte psykosen. De tas med hvis du fortsatt opplever slike lyder eller støy for den saks skyld, etter at den respektive stofftypen hundre prosent er ute av kroppen din og ikke skal kunne være aktiv lenger til å kunne skape disse hallusinasjonene.

Som med eksterne stemmer oppstår det ofte en forestilling eller vrangforestilling med disse hallusinasjonene som gjør at de kan regnes som en psykotisk episode. Det er på lik linje som begge de nevnte stemmehallusinasjonene et krav om en forvirringstilstand, altså at du ikke selv klarer å avgjøre på daværende tidspunkt hallusinasjonen inntreffer, om det er ekte eller ikke. Klarer du det kan det under visse kriterier anses som en psykotisk symptom, og skulle det vedvare er det helt klart et psykotisk tilfelle. Hvor lenge slike ting vedvarer og kanskje også hyppigheten vil avgjøre åssen diagnose det faller under. Hvis ingen av de nevnte kriterier er oppfylt, prioriteres rusoppeffekten først, derav den behagelige eller ubehagelige opplevelsen av hallusinasjonen anses som rusindusert.

Alle hallusinasjonene må oppleves som spesielt for at det skal falle under kriteriene til hallusinasjoner i en psykotisk episode, og det vil måtte utelukkes at det ville vært eller kunne anses som et normalt tilfelle eller en effekt/bieffekt som følge av rusen. Først når rusmisbruket kommer opp i så store doser, eller brukt gjennom såpass varighet, eller som viser tegn til udiskutabelt usannsynlighet, og det faktum at du ikke er klar over det eller blir ikke klar over det før lenge etter at psykosen er borte, kan det legges til grunn som psykotisk symptom. Det kan fortsatt vurderes som kjennetegn, men skal utenom nevnte unntak, ikke fastslås som det.

Det avgjøres ikke om det er psykose eller utbrudd/anfall før det foreligger andre vilkår oppfylt, som for eksempel en forestilling eller vrangforestilling, eller hvilke tilstand(er) som inntreffer etter opplevelsen (var det ubehagelig, opplevde du en usannsynlig religiøs oppvåkning, var det bisarr, ble du paranoid av karakteristisk grad, fikk du en plutselig besettelse, realitetsbrist, logisk brist etc.).

En amfetaminpsykose f.eks. kan medfører stemmehallusinasjoner eller lydhallusinasjoner som gjør deg paranoid litt over det vanlige, uten at du er klar over hvor meningsløs paranoiaen er; en cannabispsykose som gir deg stemmehallusinasjoner kan f.eks. endre karakteren din til å bli så opptatt av stemmene eller sint på dem at du vil gjøre grimaser, eller forandre sinnstemning som om de virkelig var der eller var rettet mot deg, i alvorlige tilfeller ville du svart tilbake eller snakket høyt med deg selv som en slags deltagelse i samtalene, eller som et forsøk på å lede samtalene inn på et mer behagelig spor, forklare kritikken, kverulere i diskusjon eller takke for kompliment. Dette er eksempler på psykoser fra rusmidler.

Skal det regnes som psykose fra lsd og ecstasy, må det enten foreligge klare og tydelige tegn på at vedkommende befinner seg i en virkelighetsbrist, eller at realitetsbristen vedvarer etter at rusen er ute av kroppen, og over en viss periode. Psykosen kan selvsagt inntreffe akutt, men det må oppfylle visse kriterier før det blir bestemt at det er lsd-psykose eller ecstasy-psykose. En stiller gjerne krav til belastning, alvorsgrad, forestillinger og hallusinasjoner som følger et bestemt mønster, de fleste i negativ eller forvirrende eller ulogisk forstand. Paranoia er et hederlig unntak, fordi det kan også forekomme å være sannsynlig, men mest sannsynlig ikke.

Her er et eksempel på psykose for schizofreni, les gjerne alternativ versjon også

NB! Psykosene for schizofreni regnes som særdeles bizarre og realistiske til tross for urealistiske elementer som telepati, aliens, forfølgelse eller forestilling til referanse/vrangforestilling til referanse (direkte oversatt tror jeg), og inneholder stort sett alltid vrangforestillinger i takt med hallusinasjoner.

Generelt for schizofreni-psykoser er at de oftest varierer i et bredt spekter av bisarre hendelser ganske hyppig og med sterke realitetsbrist og logiske brist, til tross for at de kan oppfattes av den psykotiske som udiskutabelt virkelig. For at det skal være en schizofreni-psykose må psykosen være såpass uvirkelig at legen kan konstatere schizofreni. Det fins andre typer psykoser som ikke behøver å være såpass bisarre og "galskap".