Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5412
Jeg som skrev denne rapporten for en stund siden. Ruskarrieren min slutter med den trippen og dette blir nok den siste tråden jeg lager på de rusmiddelrelaterte forumene. Skal fortelle litt om årsaken.

Helt siden jeg for første (og nå siste) gang trippet aleine på LSD fredag 30. januar så har jeg på en måte slitt litt med det faktum at jeg har hatt en opplevelse og så spennende tur, men ikke kunne fortelle det til de fleste av mine lokale venner. Det blir på en måte som å reise en tur til et fremmed land, oppleve masse, men at hele turen må holdes hemmelig og ikke fortelles til noen når man kommer hjem.

Resultatet av det har egentlig gjordt at jeg rett og slett har fortalt for mye til for mange og vært uforsiktig med innlegg på forum under mitt eget navn nesten i håp om at de skal finne ut, noe jeg opprinnelig på forhånd ikke hadde planlagt og det viste seg å lage problemer.

En av mine beste venner siden ungdomsskolen fant ut at jeg har prøvd LSD via min uforsiktighet på et forum, la sammen 2+2 og spurte meg rett ut på Fredag, og jeg svarte ærlig som jeg alltid gjør; Ja. Det som er saken er at søskenbarnet hans døde av et stoff hjertet hans ikke tålte for en stund tilbake og av den grunn er han naturligvis av en grunn jeg forstår veldig godt imot det å ta illegale stoffer for å ruse seg.

Han blokkerte meg på MSN og lot være å svare på meldinger på Lørdag og frem til i kveld hvor han hadde lest tripprapporten min.

Her gikk det egentlig opp for meg at å leve et vanlig liv sammen med gode og ordentlige venner samtidig som å leve et sideliv med eksperimentering med narkotiske stoffer ikke er mulig. Det å ha en så stor hemmelighet man ikke kan fortelle sine beste venner engang er ikke et liv jeg ønsker å leve med. Hvis noen har sett TV serien med seriemorderen Dexter så skjønner dere litt av situasjonen.

For å se det litt fra andres perspektiv så skjønner jeg godt at når man vokser opp i et samfunn hvor narkotika uansett hvilket stoff er veldig tabu og man blir lært opp fra starten av livet at det er ekstremt farlig, så nytter det ikke å komme å fortelle dem at det jeg gjør har jeg kontroll på og at dette ikke kommer til å skade meg. Og med det perspektivet de har på narkotika, så skjønner jeg også godt at de ikke vil ha noe å gjøre med personer som driver med det. Folk flest vet lite om de forskjellige stoffene så alt blir dratt under samme kam.

Så for å sette meg inn i kameraten min sitt perspektiv med det overnevnte pluss et søskenbarn som døde i sin eksperimentering med et ulovlig rusmiddel, så skjønner jeg godt at han ikke vil stå å se på at jeg risikerer å gå i samme fella og at han da velger å holde avstand for å ikke oppleve å miste noen igjen.

Så fra langt til kort, jeg har fått et valg; leve et vanlig liv og ha det gøy sammen med de gode gamle kameratene eller leve et liv for meg sjøl eller nye kamerater i et helt annet miljø for å fortsette mine eksperimenter med rusmidler. Da er egentlig valget ganske enkelt, selv om en tur på psykedeliske stoffer er morsomt og kan potensiellt være givende (dog også potensiellt ødeleggende), så velger jeg heller å droppe det, lar det bli med den ene turen jeg hadde på LSD og prøve å bevise at jeg fortsatt er verdt et vennskap med de vennene jeg har/hadde.

Grunnen til at jeg skriver her om dette er til dere som er som meg, som ønsker å prøve et illegalt rusmiddel eller allerede har gjordt det, men fortsatt ønsker å leve et normalt liv sammen med kameratene og familien dere har. Rusmidler er rett og slett ikke akseptert i dagens samfunn, og selv om dere er som meg og leser på alle mulige steder og finner all mulig informasjon om det dere prøver før dere begir dere kontrollert ut på noe, så vil dere aldri i verden klare å overbevise normale personer i dette samfunnet at det dere gjør er akseptabelt.

Med andre ord, dere er nødt til å leve et dobbeltliv ovenfor gamle venner, familie og jobb, kanskje ikke fullt så heftig som Dexter sitt, men sammenlignbart prinsipp. Dette har ikke jeg lyst til å gjøre, derfor tar jeg rett og slett det enkleste og sannsynligvis beste valget; Aldri et ulovlig rusmiddel igjen.


Om dere har noe å tilføye av egne erfaringer om dette eller lignende situasjoner, så er jeg interessert i å høre.


Mvh Chris
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
du gjorde rett valg. å ofre venner pga. et rusmiddel / hallusinogen er ikke verdt det, uansett tilfelle.

ideelt sett hadde det nok vært at du hadde klart å få aksept for eksperimenteringen din, så lenge du hadde den under kontroll, men som du selv sier så lar det seg desverre ikke gjøre i dagens samfunn der stigmatisering, fordommer og innlært tabu mot alt som staten tilfører "ulovlig" listen.

jeg skal ikke utdype så mye mer enn det, men det er flott at du setter pris på vennskapet slik du gjør.

man kan rett og slett ikke forvente at alle setter seg like godt inn i et stoff som en selv, og det er helt greit.
jeg tror man faktisk trenger noen som "holder igjen", selv om de holder igjen pga. at de er "uinformerte", enten det er i form av venner, foreldre eller lover og regler.
Sist endret av somnium; 2. mars 2009 kl. 00:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er nok greiest at du ofrer rusmidler fremfor vennene dine. Rusmidler trenger du ikke, men hverdagen blir atskillig tøffere uten vennskap, eller i verste fall med dårlig vennskap og dermed syns jeg valget ditt var veloverveid. Synes for øvrig han kameraten din reagerte i overkant dramatisk, basert på din ene erfaring med rusmidler. Sånn hører ingen steds hjemme, ihvertfall ikke blant venner. Men jeg har opplevd lignende stigmatisering selv, men heldigvis har jeg hatt gode venner som ikke har delt samme oppfatning - trist at du skulle erfare sånnt etter en gangs bruk.
Jeg har masse venner som er helt "normale" og som ikke kunne tenke seg å gjøre en del av de tingene som jeg selv har gjort. Men vi aksepterer hverandres særheter og forskjeller, og er venner nettopp fordi vi har en relasjon som er bygget på gjensidig respekt, noe som betyr at vi lytter til hverandre og prøver av beste evne å sette oss inn i hverandres perspektiver. Dette må nødvendigvis gå begge veier hvis vennskapet skal ha noen hensikt.

Jeg kunne ikke tenke meg å skulle skjule for mine nærmeste at psykedelika er en del av mitt interessefelt, så hvis noen skulle vise seg å være så lite imøtekommende at de ikke engang gidder å sette seg littegrann inn i hva dette dreier seg om før de dømmer meg basert på det, så har jeg strengt tatt liten interesse av å ha dem som venner.

Jeg skjønner naturligvis at du ikke vil miste vennene dine pga dette, og har god forståelse for beslutningen din. Jeg vil bare poengtere at venner bør møte hverandre med et åpent sinn, og respektere hverandres intellekt såpass at man holder muligheten åpen for at den andre kanskje har innsikt i noe som man selv vet lite eller ingenting om.

Du har nå, som så mange andre psykonauter før deg møtt på fordommer i samfunnet som i hovedsak er basert på frykt og mangel på informasjon. At du er en så grei og medgjørlig fyr at du velger bort disse bevissthetsutforskende verktøyene til fordel for dine venners ignorante fordommer er beundringsverdig, men samtidig er det noe fundamental galt i å la slike etablerte, sosiale sykdommer diktere hvordan vi skal leve livene våre.

Jeg skjønner at du skriver dette delvis for at vennene dine skal se at du har tatt et standpunkt, men husk ihvertfal at du fortsatt er ung, og at du gjennom de neste tiårene antageligvis kommer til å møte mindre fordommsfulle mennesker med andre holdninger til disse tingene =)
Sist endret av mentalmelt; 2. mars 2009 kl. 01:07.
Sitat av ChrisThePsyko Vis innlegg
For å se det litt fra andres perspektiv så skjønner jeg godt at når man vokser opp i et samfunn hvor narkotika uansett hvilket stoff er veldig tabu og man blir lært opp fra starten av livet at det er ekstremt farlig, så nytter det ikke å komme å fortelle dem at det jeg gjør har jeg kontroll på og at dette ikke kommer til å skade meg. Og med det perspektivet de har på narkotika, så skjønner jeg også godt at de ikke vil ha noe å gjøre med personer som driver med det. Folk flest vet lite om de forskjellige stoffene så alt blir dratt under samme kam.
Vis hele sitatet...
Det du skriver høres kanskje dumt ut, men er sant. De fleste blir lært opp fra de er små at narkotika er fyfy og må aldri drive med noe slikt, trist egentlig.
Ser meg selv i samme posisjon som deg, men jeg har forklart og prøvd å overbevise de jeg kjenner at det er forskjell på rusmisbruk og kun bruke litt psykedeliske stoffer iblant. "Heldig" for meg at faktisk mange av de jeg kjenner har prøvd hasj og speed o.l så de skjønner at folk er nyskjerrige.

For øyeblikket er det kun de aller nærmeste som vet jeg har en interesse for psykedeliske stoffer og de respekterer vel så si det nå. Kanskje om et par år så kan jeg dele det med resten av vennene mine.
Til ChrisThePsyko: Flott standpunkt du har tatt. Kan ikke annet enn å gratulere deg i ditt valg.

På en måte vil jeg gratulere deg, samtidig som jeg vet at det er mange som driver med psykadelika og trives med dette. Jeg velger å ta et standpunkt mot bruk av rusmidler. Samme hvor positive effektene måtte være under "kontrollerte forhold".
Jeg tror neppe dette er et valg du vil angre på senere.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du har nå, som så mange andre psykonauter før deg møtt på fordommer i samfunnet som i hovedsak er basert på frykt og mangel på informasjon. At du er en så grei og medgjørlig fyr at du velger bort disse bevissthetsutforskende verktøyene til fordel for dine venners ignorante fordommer er beundringsverdig, men samtidig er det noe fundamental galt i å la slike etablerte, sosiale sykdommer diktere hvordan vi skal leve livene våre.
Vis hele sitatet...
Jeg svarer egentlig her i tråden på grunn av dine uttalelser metalmelt. Jeg har flere ganger hatt lyst til å skrive svar i tråder da det du skriver både interesserer meg og provoserer meg. Du er velartikulert, faktabasert og gir oss som ikke vet noe om dette og ikke har noe interesse av å prøve dette et litt mer nyansert bilde på dette.

Dog vil jeg gjerne påpeke at jeg syns at denne positive holdningen din til rusmidler (og da tenker jeg i hovedsak på psykedelika) er et tveegget sverd. Jeg er enig i at skal man først prøve dette, bør man gjøre det med best mulig informasjon tilgjengelig. Men jeg mener også at du skriver for liberalt om emnet.

Nå er det nok av de som skriver skremselspropaganda, og jeg mener du er i motsatt ende av skalaen. Jeg tolker det dit at du mener at de fleste baserer sin viten om dette på frykt og mangel på informasjon, der mener jeg du tar feil. Det er nok av tråder på nff til å underbygge argumenter mot bruk av disse midlene. Da syns jeg personlig du skulle være litt mer forsiktig med så positive holdninger uten nøktern fremstilling.

Jeg er også bekymret for din fremstilling av disse rusmidlene som "bevissthetsutforskende verktøy". Dette er tross alt rusmidler som ved "uriktig" bruk kan føre til store skader på et menneske. Et menneske som leser dine innlegg like ukritisk som du mener at flesteparten leser det du mener er propaganda, vil i mine øyne ta større skade av det enn om det ble skrevet litt mer nøkternt.

Jeg ser samtidig poenget med det du skriver, og jeg har vært bortpå lukkeknappen flere ganger fordi jeg var usikker på om jeg skulle skrive noe her i det hele tatt, da innlegget mitt i stor grad er en avsporing. Men jeg tar sjangsen likevel, og understreker igjen at jeg mener det er viktig med god informasjon begge veier.
Dette er på ingen måte ment som direkte personlig kritik av deg heller, og jeg håper ikke det blir oppfattet slik.

Selv om jeg er uenig i mye av det som skrives på rusmiddelforumet, ser jeg samtidig nytten av å være informert begge veier før man prøver et rusmiddel. Noe det heldigvis er relativt godt mulig å bli ved å lese rusmiddelforumet på freakforum.
Kan ikke nekte for at jeg tar det der som personlig kritikk da jeg selv føler at jeg har brukt store deler av min fritid på å spre mest mulig nøytral informasjon, samt å bidra til å avverge X antall meningsløse, personlige tragedier så godt jeg kan.

Ja, jeg har en positiv innvinkling på ansvarlig bruk av psykedelika, og jeg liker å beskrive det med ord som jeg føler gir en bredere forståelse av stoffenes potensiale, fremfor å bruke ord som dop og narkotika som i stor grad er med på å stigmatisere både befolkningsgrupper og forskningsområder.

At jeg er i motsatt ende av skalaen er en uttalelse jeg tar avstand fra. Jeg prøver så godt jeg kan å pakke inn både moral og gode råd i alt jeg skriver, noe for eksempel dette innlegget er et godt eksempel på IMHO.
Sist endret av mentalmelt; 2. mars 2009 kl. 01:59.
Det er nettopp på grunn av slike innlegg jeg var usikker på om jeg skulle svare her. Jeg er uansett ikke aktiv i rusmiddelforumet. Jeg håper du også tar til deg det at jeg mener det du skriver også er viktig når vi først har et medie som freakforum på nett.

Mulig innlegget mitt var hakket mer krasst enn det trengte å være siden det er et resultat av at jeg har lagt merke til dine tråder både på en negativ og positiv måte. Jeg håper også at du fortsetter å skriv slik du gjør siden jeg mener du har mye å bidra med. Innlegget du linker til er et eksempel på en post jeg tidligere har lagt merke til på en positiv måte. Jeg beklager herved om du føler deg støtt av noe jeg skrev. Du er en god ressurs for forumet, selv om jeg ikke alltid er enig i det du skriver.
Jeg føler meg ikke støtt. Jeg vet med meg selv hvorfor jeg kaster bort så mye tid på nFF, og det er ikke fordi jeg lærer så utrolig mye av å sitte her. Årsaken er ene og alene at jeg vet hvor viktig det er å dele de kunnskapene og erfaringene man sitter på, og så lenge jeg gidder og har tid så kommer jeg til å fortsett med det.

Men du behøver ikke å beklage noen ting. Din ærlige mening setter jeg pris på, selv om jeg oppfatter deler av den som kritikk. Jeg tar også til meg alt det andre du skriver. Det er jo utvilsomt en innebygget kulturkrasj her på forumet, og jeg forventer ikke at alle skal være like begeistret over min tilstedeværelse i enhver situasjon =)
Takk for at det kom et sånt innlegg og!
Jeg er en aktiv nei'er til narkotiske stoffer(selv om jeg er aldri så fristet) fordi jeg er vel pre-disponert for psykiske problemer etc, og jeg blir jævlig fort avhengig av ting.

Jeg synes det er utrolig lærerikt å lese om triprapporter o.l siden jeg får vite mer om hvorfor folk tar forskjellige stoffer, hva skjer etc. Kjenner jeg "blir kjent" med personer som gjør det. Man får se at de kan være velartikulerte, intelligente og tilsynelatende oppegående folk, og ikke bare han gære narkislooseren der borte.

edit: Jeg skal slutte med "etc"
Sist endret av Stayneh; 2. mars 2009 kl. 03:04.
ChrisThePsyko:

Fint innlegg og en modig avgjørelse. Ikke for å rakke ned på din venn(er), men jeg må dele mitt syn her; Hvis en bestevenn blokkerer deg på msn og bryter kontakt umiddelbart etter han har hørt du har prøvd noe ulovlig så må jeg ta meg frihet til å spørre; Hva slags venn er egentlig det? Hadde en angivelig bestevenn gjort dette mot meg hadde jeg blitt svært skuffet, trist og sint - jeg hadde følt et svik. Jeg hadde også lært at vennskapet mitt til denne personen ikke stakk like dypt som jeg trodde, eller i det hele tatt var verdt å holde på.

Jeg har selv møtt motstand når det gjelder min bruk av psykoaktive substanser. Problemet har alltid så og si blitt løst enten ved å sette seg ned med en sivilisert prat hvor jeg rolig forklarer for personen hva det er jeg driver med, og hvorfor. Eller helt av seg selv ved at vennen min respekterer meg nok til å ikke holde noe mot meg fordi jeg har andre interesser enn han/hun selv og har andre meninger om illegale substanser. Dette har endt med at noen av mine nærmeste som overhodet ikke har noen interesse av å røre illegale substanser har blitt interessert, og det er ofte jeg deler artige historier fra eksperimenteringen min. Og selvom noen i min vanlige omgangskrets er sterke motstandere av narkotika har ikke dette hindret vennskapet vårt. I en alder av 19 år, jeg går utifra at din venn er like gammel som deg, så burde man i mine øyne være voksen nok til å ikke oppføre seg på denne måten mot sine venner.
Sist endret av Sky; 2. mars 2009 kl. 07:43.
Har selv vært borte i samme situasjon.
Kanskje må du, jeg og sikkert mange andre være flinkere til å vite til hvem og når vi skal dele vår informasjon om rusmidler.
I denne anledningen står jeg kansje mer på den siden din venn står på.
Har selv prøvd litt cannabis. Men gjør det ikke lenger på grunn av jobben.

I mitt tilfelle har jeg en kompis som driver på med litt forskjellige stoffer. Han har mistet mange av sine gamle venner på grunn av dette.
Når jeg fant ut at kompisen min hadde begynt med andre ting enn hasj så tok jeg ikke å blokket han på msn eller noe sånt.
Jeg sa bare rett ut at så lenge han holdt meg utenfor så skulle ikke jeg vær moraliserende.
Han er jo tross alt enn av mine bestevenner. Syns det blir for dumt å gi faen i han bare pga forskjellige interesser.
Har heldigvis aldri vært i den situasjonen som trådstarter er i, men blokkere deg på msn og ikke ville snakke med deg er etter min mening barnslig oppførsel. Slik jeg ser det; gode venner snakker og diskuterer forskjellige meninger med ønske om å forklare/forstå dems andre synspunkter bedre. Hvis din venn har så sterke meninger mot alternative rusmidler så er det såklart en dialog som må til. Jeg regner med at du som meg har lest mye om psykedelia og diverse rusmidler før du inntok LSD. Hvis du har gjort det, burde du sitte inne med en god del kunnskap som din venn helt sikkert ikke er i besittelse av og da er det din oppgave som en god venn å opplyse og berolige ham.

Det å bryte kontakt uten noen som helst form for kommunikasjon er et tegn på en dårlig venn. En VENN ville ha snakket med deg og forklart deg tydelig sitt standpunkt og gitt deg en sjanse til forklare hvorfor du tok steget til å innta psykedelia. Han burde i det minste være interessert.

Desto mer jeg leser om rusmidler blir jeg bare sikrere og sikrere på hva jeg driver med samt at jeg har kommet til den forståelse at hva jeg gjør er rett for meg.
Enig.

En ekte venn er der for deg uansett hva resten hva samfunnet
måtte mene om det du driver med/gjør med deg selv er rett eller gale.

At din venn sammenligner LSD med en nær bekjent som DØDE av et stoff han ikke tålte, sier mer om din venns mangel på informasjon rundt LSD, som igjen sier mer om din manglende kommunikasjon rundt temaet, forståelig nok fordi du vet at det er et ømt tema for denne personen (som ikke vet bedre).

Men på en annen side, om det er en virkelig GOD venn ellers,
tja, hvorfor ikke. Du gjør selvsagt det du selv mener er riktig uansett hva det gjelder.
Sist endret av mahogn; 3. mars 2009 kl. 00:10.
Ikke at det skader å slutte med rusmidler heller da..
Sitat av vebba1212 Vis innlegg
Ikke at det skader å slutte med rusmidler heller da..
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skader det deg ikke å slutte med det, på lik linje med at det heller ikke skader deg å slutte med fotball eller ishockey.
Jeg syntes du har tatt et riktig valg, som så mange andre her.

Jeg har også lyst til å dele mitt synspunkt på noe som virker som en akseptert sannhet blant enkelte rusbrukere (eller hva de nå velger å kalle seg): Mange mener at så lenge man har et "nøkternt" og "konstruktivt" forhold til å utforske forskjellige stoffer, og klarer å ikke "la det gå ut over" andre, så er det greit. ( mye gåsetegn her )

I min mening er det visse faktorer som man ikke har kontroll over, og som man aldri kan få kontroll over. Eksempel: En bekjent som jeg har hatt mye til felles med og som potensielt kunne vært en god venn tok en overdose på et stoff han/hun trodde var et annet. Dette ledet til en nær døden opplevelse, som påvirket ikke bare vedkommende, men også mange andre venner og bekjente. Om han/hun hadde dødd, hadde det holdt relativt kort med argumentet "Det er bare ens egen business om man velger å prøve bevissthetsutforskende verktøy eller ei".

Dette var en person som jeg og flere andre regnet for å ha et veldig informert og nøkternt forhold til rusmidler, og jeg tror den dag i dag at det er et uhell som kunne hendt "den beste".

Et annet eksempel, som jeg ikke har opplevd, men som jeg regner som ikke alt for urealistisk, er om politiet eller noen andre innenfor miljøet vil ha noe å gjøre med en slik person, og du er en god venn. Da er du en potensiell "ressurs" for dem, og kan bli innblandet i en sak du helst ikke vil ha noe med å gjøre. Så uansett om man vil det eller ei vil rusbruk påvirke andre enn deg selv.

På grunn av dette har jeg dessverre måttet velge å ta større avstand til noen mennesker jeg ellers helst kunne vært gode venner med.
Sitat av Pantheon Vis innlegg
Eksempel: En bekjent som jeg har hatt mye til felles med og som potensielt kunne vært en god venn tok en overdose på et stoff han/hun trodde var et annet. Dette ledet til en nær døden opplevelse, som påvirket ikke bare vedkommende, men også mange andre venner og bekjente. Om han/hun hadde dødd, hadde det holdt relativt kort med argumentet "Det er bare ens egen business om man velger å prøve bevissthetsutforskende verktøy eller ei".
Vis hele sitatet...

Hvis han/hun trodde det var et annet stoff, har han/hun mest sannsynlig ikke gjort nok research rundt stoffet han/hun opprinnelig trodde det var. Ergo det er hans/hennes egen feil at det nesten gikk galt......
Sitat av Pantheon
Eksempel: En bekjent som jeg har hatt mye til felles med og som potensielt kunne vært en god venn tok en overdose på et stoff han/hun trodde var et annet. Dette ledet til en nær døden opplevelse, som påvirket ikke bare vedkommende, men også mange andre venner og bekjente. Om han/hun hadde dødd, hadde det holdt relativt kort med argumentet "Det er bare ens egen business om man velger å prøve bevissthetsutforskende verktøy eller ei".
Vis hele sitatet...
Hvis en av dine venner hadde begynt å hoppe i fallskjerm, hadde du da tatt avstand fra vedkommende?

Slike ulykker kan skje hvem som helst, men stort sett så skjer det med individer som er et par hakk for selvsikre, og derfor ikke gidder å dobbeltsjekke sikkerheten rundt det de holder på med. Om man vil drive med noe som innebærer en risiko så er det faktisk ens egen business, men man har jo naturligvis et ansvar overfor sine nærmeste om å være ansvarlig og tenke sikkerhet.

Sitat av Pantheon
Et annet eksempel, som jeg ikke har opplevd, men som jeg regner som ikke alt for urealistisk, er om politiet eller noen andre innenfor miljøet vil ha noe å gjøre med en slik person, og du er en god venn. Da er du en potensiell "ressurs" for dem, og kan bli innblandet i en sak du helst ikke vil ha noe med å gjøre. Så uansett om man vil det eller ei vil rusbruk påvirke andre enn deg selv.
Vis hele sitatet...
Du blir ikke plaget av politiet fordi en kompis av deg har et moderat forbruk av illegale rusmidler. Hadde vedkommende drevet med omsetning så kanskje, men til og med da er sjansen liten for at du vil bli oppsøkt.

Enkelte mennesker er dog så livredde for å være i nærheten av et lovbrudd at de rett og slett ikke takler å omgås en livsglad psykonaut. Det må man naturligvis respektere, selv om det kan virke ganske tullete for oss med et litt mer nøkternt forhold til realiteten.
Sist endret av mentalmelt; 3. mars 2009 kl. 19:04.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis en av dine venner hadde begynt å hoppe i fallskjerm, hadde du da tatt avstand fra vedkommende?

Slike ulykker kan skje hvem som helst, men stort sett så skjer det med individer som er et par hakk for selvsikre, og derfor ikke gidder å dobbeltsjekke sikkerheten rundt det de holder på med. Om man vil drive med noe som innebærer en risiko så er det faktisk ens egen business, men man har jo naturligvis et ansvar overfor sine nærmeste om å være ansvarlig og tenke sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Fallskjerm blir for usaklig. Jeg kunne gått med på om du hadde sammenliknet med en som hadde pistoler ulovlig, og valgte å dra ut i skogen og skyte med dem i ny og ne. Eller en som driver med ulovlig gateracing på motorsykkel eller i bil. I så fall - ja.



Enkelte mennesker er dog så livredde for å være i nærheten av et lovbrudd at de rett og slett ikke takler å omgås en livsglad psykonaut. Det må man naturligvis respektere, selv om det kan virke ganske tullete for oss med et litt mer nøkternt forhold til realiteten.
Vis hele sitatet...
Innlegget ditt får litt for mye propagandafeeling over seg til at jeg føler jeg klarer å diskutere noe særlig konstruktivt rundt det, så jeg tenker jeg dropper ut av diskusjonen og lar det være med min anekdote, med mindre jeg får noen innspill som virker litt mer åpne for mitt syn, så det ikke føles som at jeg deler meningene mine med en vegg.
Sitat av Pantheon Vis innlegg
Fallskjerm blir for usaklig. Jeg kunne gått med på om du hadde sammenliknet med en som hadde pistoler ulovlig, og valgte å dra ut i skogen og skyte med dem i ny og ne. Eller en som driver med ulovlig gateracing på motorsykkel eller i bil. I så fall - ja.
Vis hele sitatet...
Fallskjerm blir på ingen måte for usaklig. Det er en aktivitet som innebærer en risiko ved uforsiktig bruk, og det var jo hele poenget i det første eksempelet ditt, at aktiviteten potensielt kan gå utover andre enn brukeren selv pga følelsesmessige tilknytninger til brukeren.

Å sammenligne det med å samle på ulovlige våpen og street racing derimot er rimelig usaklig. Rusmidler er tross alt ikke laget for å ta livet av folk, og farene forbundet med ansvarlig bruk av illegale rusmidler kan ikke sammenlignes med street racing, som ikke er ansvarlig på noen som helst måte.

Begge disse eksemplene er aktiviteter som lett kan ta livet av andre mennesker, noe verken personlig eksperimentering med rusmidler eller fallskjermhopping kan.

Sitat av Pantheon Vis innlegg
Innlegget ditt får litt for mye propagandafeeling over seg til at jeg føler jeg klarer å diskutere noe særlig konstruktivt rundt det, så jeg tenker jeg dropper ut av diskusjonen og lar det være med min anekdote, med mindre jeg får noen innspill som virker litt mer åpne for mitt syn, så det ikke føles som at jeg deler meningene mine med en vegg.
Vis hele sitatet...
Du vil ikke diskutere med meg fordi jeg ikke er enig med deg? Suit yourself, men jeg må si det var en litt pussig reaksjon å møte på et diskusjonsforum. Vi er jo tross alt her for å utveksle meninger, ikke for å inngå kompromisser.

Jeg synes forøvrig det er ganske barnslig å kalle argumentene mine for propaganda, bare fordi du ikke har noe bedre å komme med.
Sist endret av mentalmelt; 3. mars 2009 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Pantheon Vis innlegg
Innlegget ditt får litt for mye propagandafeeling over seg til at jeg føler jeg klarer å diskutere noe særlig konstruktivt rundt det, så jeg tenker jeg dropper ut av diskusjonen og lar det være med min anekdote, med mindre jeg får noen innspill som virker litt mer åpne for mitt syn, så det ikke føles som at jeg deler meningene mine med en vegg.
Vis hele sitatet...
Nåja. Mentalmelt er veldig tydelig positiv til rusmidler, men han fremstiller synspunktene sine på et veldig nøytralt vis - han sier akkurat det han mener, men tar høyde for at andre er uenige. Å si at innleggene er propaganda (eller i det hele tatt minner om det) føler jeg blir feil, siden han helt klart er åpen for at rusmiddelbruk kan være skadelig.
Jeg tror alle kan være enige i at situasjonen til OP er trist, og med poster som Mentalmelt sine kan tidligere uopplyste mennesker bli mer klare over hva bruk av psykedelika innebærer. Med OPs bruk av psykedelika burde en sånn situasjon aldri oppstått (så vidt jeg forsto hadde han brukt LSD èn gang, og det hadde til og med gått bra).
Hvis Mentalmelts poster kan føre til at avholdsmennesker har et litt åpnere syn på andre menneskers rusbruk synes jeg det er flott. Som mange allerede har poengtert; en persons rusbruk bør ikke gå ut over andre, samtidig som en persons mangel på rusbruk ikke bør gå ut over noen.

Som Mentalmelt sier blir det litt for dumt å melde seg inn i en diskusjon på et diskusjonsforum, for så å melde seg ut med en gang noen er uenige. Hvis du ikke er enig kan du vel forklare hvorfor?

Mentalmelt: Ikke meningen å legge ord i munnen på deg, dette er bare min tolkning av postene dine.
Hei ChrisThePsyko

Ja gratulerer med ditt valg, du gjør helt sikkert rett osv osv..
Først av alt ikke misforstå meg, hvis du ønsker leve et liv uten ulovlige rusmidler så skal du gjøre det, men gjør det av de rette grunnene. Det at dine venner kutter deg ut pga av et valg du har gjort er ikke det, det valget skal du ta selv, mener nå hvertfall jeg.

Jeg må si at jeg ble ganske så provosert av posten din, nettopp pga det du skriver om venner som vender deg ryggen pga et valg du gjorde. Det er så mange fordommer i samfunnet generelt, og spesielt mot rusmidler, at jeg syntes rett og slett det ikke er akseptabelt.

Jeg har vært der selv, og det er sikkert mange med meg, som har fått føle fordommene til det jeg opfatter som uvitende og trangsynte mennesker (Tilgi meg denne generalisering). Jeg fortalte både om mitt syn på rusmidler og mitt bruk av rusmidler til familie og venner. Jeg TRODDE at både min familie og mine venner var relativt liberale, jeg skjønte jo at det nok kom til å bli litt styr, men at de skulle reagere som de gjorde hadde jeg ikke i min villeste fantasi forestilt meg. Det ble ramaskrik og nærmest snakk om psykolog og det som verre er. Jeg trodde knapt nok det jeg hørte, og det utøste en dyp konflikt som er der enda, men det var ikke snakk om at jeg kom til å forandre min mening for dems skyld. De kan være så uenig med meg de bare vil, og det respekterer jeg, men jeg kan ikke respektere at de krever at jeg forandrer mitt syn og mine valg, der er det nulltoleranse fra min side, hvis de ikke kan respektere meg for det så har vi ingen kontakt og sånn er det.

Det var det jeg ville si, håper ikke jeg spora for mye av, men jeg følte at jeg hadde opplevd noe lignende av det du har gjort og ville bare dele det. Jeg vil bare understreke at det er bra at du har valgt å ikke bruke rusmidler, og at jeg på ingen måte anbefaler eller oppforder til bruk av rusmidler. Jeg syntes ganske enkelt at det er et valg folk får ta selv, og andre mennesker har egentilg ikke noe som helst med det å gjøre.
Før en blir altfor provosert, er det viktig å skille litt på hvor langt i bruksmønsteret en person har kommet før det endelige synspunktet skal tre frem. For eksempel vil en som misbruker stoff daglig være av samme oppfatning som deg, men ha et større behov for utenforstående bidrag til å komme seg ut av en mulig negativ bruksmønster. Dessverre er det mange som er av den oppfatning at ved å stenge vedkommende ute, vil disse kanskje forstå alvoret i uvettig bruk. Disse er som regel ikke klar over at deres måte å reagere på, kan bidra til at bruksmønsteret forverrer seg.

Likevel er det ingen grunn for brukeren å ikke akseptere at det vekker bekymring blant foreldre og venner, siden disse naturlig nok har en generell oppfatning av stoff. Med dette i tankene, er det voksent å forstå den sterke reaksjonen, mer enn å la seg provosere av slikt! Det som tiden ofte viser, er at de som klarer å forholde seg til et normalt liv og et moderat bruk, har som regel vunnet aksept innad i familie og blant venner.

Jeg vil påstå det at å la seg provosere er en like stor overreaksjon, med tanke på at en bør være klar over hvilket risiko man tar ved å bruke stoff, som det er å støte ut en venn etter en gangs erfaring med et tilsynelatende ufarlig men uforutsigbart rusmiddel. En må være klar over at det er forbundet en viss risiko inne i bildet, som er grunnen til reaksjonene man møter fra familie og venner! Det oppstår ikke bare av seg selv, og som jeg nevnte tidligere, vil tiden vise seg om du vinner den generelle aksepten på bakgrunn av ditt bruksmønster.

Ja, det er en overreaksjon en møter som følge av sitt rusmisbruk eller -bruk fra ulike hold, men dette kan forandre seg til en forståelig reaksjon hvis det med tiden skulle vise seg at bruksmønsteret tar en alvorlig vending, du får en fysisk eller psykisk skade som følge av stoff, noen i ditt nærmiljø blir innblandet eller offer som følge av stoffmisbruk eller omstendigheter rundt stoff og andre negative erfaringer som alltid er en viss risiko forbundet med stoff - og som er det første dine nærmeste eller pårørende bekymrer seg for når de oppdager stoffbruk på en eller annen måte.

Så det er i bunn og grunn brukeren selv som avgjør hvilket følger han setter seg ut for, og der må overreaksjon føres opp på risiko-listen. Ellers har man, etter min mening, ikke reflektert grundig nok på hvilket risiko som er forbundet med stoff!

Derfor er det liten vits i å la seg provosere, men heller bruke tiden fremover til å vinne den aksepten som skal til for at en stoffbruker, uansett stoff-relasjon, skal fortjene fra sitt nærmiljø på bakgrunn av generell oppfatning vedrørende stoff i samfunnet. Med andre ord ligger bevisbyrden på deg, ikke omvendt. Første skritt til å vinne aksept, er å ikke la seg provosere av slike reaksjoner, men finne en løsning eller kompromiss. Om det er moderasjon, holde det skjult, finne andre venner med mer liberal holdning eller å slutte helt vil være avhengig av den situasjonen en selv befinner seg i og omstendighetene rundt. Å la seg provosere hjelper ihvertfall ikke på situasjonen, det medfører som du selv erfarer - en dyp konflikt.

Jeg råder deg til å finne en annen løsning. Dette har du i bunn og grunn valgt selv, og burde ha visst før du begynte med stoff! Hvis ikke, er jeg usikker på om du var voksen nok til å prøve stoff i utgangspunktet. Jeg snakker av erfaring, så det må legges til grunn for denne refleksjonen - ikke som noe udiskutabelt, så har jeg opplyst om det!
Bra skrevet, du sier mye fornufig, men etter å ha lest gjennom det skjønner jeg at jeg må ha formulert meg veldig dårlig. Jeg skjønner utmerket godt reaksjonen, det er klart man ønsker ikke å se en person man er glad i ende opp som en junkie eller verre, og i tilfellet til trådstarter er det jo enda lettere og forstå med tanke på hva denne vennen hadde opplevd. Jeg tror faktisk jeg hadde reagert på lignende måte selv om jeg hadde opplevd noe sånt. Men jeg klarer like vel ikke å unngå bli provosert. Det har ikke med et egoistisk holdning å gjøre, at jeg syntest at jeg skal ha få ruse meg når jeg vil, men først og fremst på et prinsippielt grunnlag: At folk skal få gjøre hva de vil med sitt eget liv. Deretter er det en sympatierklæring til stigmatiserte grupper i samfunnet som f.eks rusmisbrukere, som er den gruppen som har det verst i vårt samfunn, og som i tillegg må tåle all mulig slags dritt basert på fordommer som stort sett stammer fra feilaktig propaganda.

Angående meg selv og mine egne holdninger, så er det et bevisst valg, og konsekvensene av det forstår jeg fullt ut. Det er en skjebne jeg har akseptert for lengst. Mitt eget rusbruk er høyst moderat, har egentlig ikke noe behov for å ruse meg på hverken alkohol eller noe annet, men jeg sympatiserer veldig med de som må ta imot all mulig dritt basert på fordommer, og det er akkurat det jeg ikke kan akseptere. Så får jeg bare understreke igjen at jeg ikke oppfordrer eller anbefaler bruk av rusmidler, og at jeg syntes trådstarter har gjort et bra valg, men kanskje på feil grunnlag.
Sist endret av Flode; 4. mars 2009 kl. 20:41.
Vennen din er det som er feil med dagens samfunn. Denne ekstreme stigmaen og utfrysningen som ofte kommer med rusmidler, som driver folk lengre mot stupet enn de fleste stoffer er i stand til å gjøre.

Grunnen til at mange taler for legalisering er nøyaktig for å få bort denne stigmaen som kommer med "ulovlig farlig narkotika", ikke for å få varedeklarasjon eller å gjøre det enklere å få tak i varer. Om en legalisering vil føre til dette vil vel bare tiden vise. Forhåpentligvis.

Har forresten forståelse for valget ditt. Har vært i noe ála din situasjon før, dog ikke med nære venner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hadde det skjedd med meg så hadde jeg nokk blitt både sint og skuffet over vennen som regarete slik. Beklager men han høres ikke ut som en bra person som reagerer slikt. Mange av oss kjenner folk som har død p.g.a. narkotika relaterte komplikasjoner, men vi har forståelse for at alle tilfeller er forskjellige. Jeg synes personlig at det er best å være relativt ærlig om det. At du velger å ha et rusfritt liv er både fornuftigt og modent, men ikke pga at du føler deg presset av dine omgivelser, venner etc. Det virker som det er du som har moralsk rett til å blokere han på msn!
Gode venner er definitivt mer verdt enn psykadelika, men så kommer jo spørsmålet om man kan definere en som ikke vil snakke med en lenger pga. fordommer som en god venn.

Selv du har gjort riktig valg her (i følge min mening) burde kameraten din definitivt gitt deg en sjanse å fortelle og forklare ham litt om din nye "hobby" før han lot fordommer ta overhånd. LSD er vel å regne som et svært trygt rusmiddel med tanke på overdose og lignende, med bare 2 registrerte dødsfall i følge Erowid.
http://www.erowid.org/ask/ask.php?ID=220

I hovedsak ligger vel potensielle faremomenter ved LSD bruk på det psykiske plan. (kan ikke skryte på meg å være noen ekspert på dette, så correct me if I'm wrong)

Personlig har jeg vært/er i en lignende situasjon der flesparten av mine nærmeste omgivelser ikke vet om mine reiser innen psykadelikaen. Kun et fåtall gode venner som har kunnskaper om det ;-)

Uansett, lykke til videre! =)
Sitat av TwoJackets Vis innlegg
Hadde det skjedd med meg så hadde jeg nokk blitt både sint og skuffet over vennen som regarete slik. Beklager men han høres ikke ut som en bra person som reagerer slikt. Mange av oss kjenner folk som har død p.g.a. narkotika relaterte komplikasjoner, men vi har forståelse for at alle tilfeller er forskjellige. Jeg synes personlig at det er best å være relativt ærlig om det. At du velger å ha et rusfritt liv er både fornuftigt og modent, men ikke pga at du føler deg presset av dine omgivelser, venner etc. Det virker som det er du som har moralsk rett til å blokere han på msn!
Vis hele sitatet...



Vet jo ikke noe om hvordan type venn dette var og hvor mye de hadde snakket om dette på forhånd, og hva slags toff den andre personen tok.
men at vennen hans blokket han på msn synes jeg var dumt ja, men en forståelig rekasjon, i hvertfall en stund, når det dukker opp noe ukjent og skremmende så er det jo i menneskets natur og trekek seg unna, og det ser det også ut som vennen din har gjort, gi han tid og han kommer nok til å snakke emd deg, om dette er en ekte venn, om ikke så ser du jo hvor du har han hen.




Og til den jeg quoter: >Det å snakke om morlask rett her synes jeg bare blir for dumt, trådstarter har tross alt tatt ett ulovlig stoff, som vennen har antakelig både lite kunnskap om og forbinder med vonde minner, og i en sorg pg frustrasjosnprosess så ser jeg det også fra hans synspunkt som valgte å blokkere.
Litt av en venn du har. Viser litt av hvordan en person egentlig er, med det mener jeg. personen stikker eller truer med å forlate deg over dette. Ikke at jeg oppfordrer til rusbruk, det gjør jeg ikke. Men viss man er venner med noen så skal det mer til for å splitte dere.
Venner holder sammen, selv om det er uenigheter.. Selv om det finnes grenser, F.eks vanskelig å vær venn med en person som er totalt ute å kjøre og man har prøvd det meste, eller en person man har ikke har noe i felles med.
Det handler om å respektere hverandre for hvem dere er, ikke for masken samfunnet i noen tilfeller krever at dere skal ha på dere. Vennskap skal ikke styres av fordommer.
Sist endret av sneipen; 24. mars 2009 kl. 10:48.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Litt av en venn du har. Viser litt av hvordan en person egentlig er, med det mener jeg. personen stikker eller truer med å forlate deg over dette. Ikke at jeg oppfordrer til rusbruk, det gjør jeg ikke. Men viss man er venner med noen så skal det mer til for å splitte dere.
Venner holder sammen, selv om det er uenigheter.. Selv om det finnes grenser, F.eks vanskelig å vær venn med en person som er totalt ute å kjøre og man har prøvd det meste, eller en person man har ikke har noe i felles med.
Det handler om å respektere hverandre for hvem dere er, ikke for masken samfunnet i noen tilfeller krever at dere skal ha på dere. Vennskap skal ikke styres av fordommer.
Vis hele sitatet...



Syns dette blir veldig selvmotsigende da enhver har sine egne oppfatninger om hva som er ute å kjøre, og kanskje også vennen hans da føles at de ikke har noe felles lenger?
Så hvis du føler at kompisen din har gjort en uansvarlig ting så har dere plutselig ikke noe til felles lengre?
Give me a break..

Det er ikke som om han daglig og rutinemessig puttet heroin i frokostblandingen sin. Han prøvde LSD én gang, og hvis kompisen hans synes det er så forferdelig langt ute å kjøre basert på det lille han vet om LSD, så får han for pokker ta ansvar og snakke med vennen sin på en ordentlig måte slik som venner skal og bør.
Sitat av egrimerlot Vis innlegg
Syns dette blir veldig selvmotsigende da enhver har sine egne oppfatninger om hva som er ute å kjøre, og kanskje også vennen hans da føles at de ikke har noe felles lenger?
Vis hele sitatet...
Ute på kjøret er f.eks. Stjeler for å dekke sitt rusmisbruk. Stjeler av deg. Lyver konstant til deg.. Rus er prioritet nr 1, uansett.
Det finnes grenser på hvor langt man kan gå når det kommer til slike personer, i og med at man har tatt det opp og sagt klar ifra.
Bare ett eksempel, men hva skal man gjøre viss en "venn" er slik og ingenting nytter?
Ikke at jeg har opplevd dette, men har sett det rundt meg..


Kanskje det, men det blir tåpelig å konkludere med at siden en person har testet lsd så har vi ikke noe til felles. Viss alle hadde tenkt slik så hadde vennskap aldri fungert. Det har vell litt med lsd er ulovlig og det er narkotika osv. Vennen hans styres totalt av dette, uavhengig av hvordan han er eller oppfører seg osv.
Sist endret av sneipen; 24. mars 2009 kl. 11:44.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Så hvis du føler at kompisen din har gjort en uansvarlig ting så har dere plutselig ikke noe til felles lengre?
Give me a break..

Det er ikke som om han daglig og rutinemessig puttet heroin i frokostblandingen sin. Han prøvde LSD én gang, og hvis kompisen hans synes det er så forferdelig langt ute å kjøre basert på det lille han vet om LSD, så får han for pokker ta ansvar og snakke med vennen sin på en ordentlig måte slik som venner skal og bør.
Vis hele sitatet...

Ser nå at måten jeg formulerte meg på var dårlig.
Det jeg mente å si var at siden stoff fortsatt er stigmatisert, og da især LSD og andre psykedelika så er det da på en måte lettere å ikke ønske å ha noe med en annen person å gjøre.
Det er jo selvfølgelig galt, men det må jo også sees fra den andres synspunkt. ja greit nok, han har vært en elendig venn, sneversynt og handlet overilt, men vi vet jo heller ikke i dag om han har tatt opp igjen kontakten med sin engangsLSD spisende venn.

OT: humra forresten godt for meg selv av den med heroin i frokostblandinga.
Det vitner jo faktisk om at venn til trådstarter er særdeles uvitende om hva rusmidler er. Godt mulig han putter psykedelika inn i samme bås som heroin og skyte speed - noe som etter min mening er fullstendig tullete.

EN tur på LSD kan etter min mening gi innsikt og stimulere til å leve et renere og bedre liv.

Etter min mening er det tydelig at trådstarters venn har alle pigger ute - og ikke har peiling på hva han snakker om. Synes det virker rart at man ikke kan kommunisere med noen en kaller ens venn - men at trådstarter er blitt dømt nord og ned fra en som etter all sannsynlighet ikke har peiling på hva han snakker om.

At trådstarter nå ønsker å leve et rusfritt liv uten hverken alkohol eller andre typer stimuli er noe jeg har respekt for. Det er ikke et MUST å innta psykedelika eller andre rusmidler (selv om jeg faktisk mener at hvis man aldri har prøvd psykedelika så har man gått glipp av noe som kan vise seg svært fruktbart her i livet). Men at han gjør det grunnet et "venn" som ikke evner å lytte eller kommunisere på en fornuftig måte synes jeg høres rart ut. Jeg synes dette vitner om at trådstarters venn har lite respekt og egentlig vitner reaksjonsmønsteret hans om noe som jeg ikke ville kalt "venn" i det hele tatt.
Takker for tilbakemeldingene folkens .

Har sitti å tenkt en del på det dere nevner, og jeg er enig i at hans måte å takle situasjonen på ikke var bra nok, men med tanke på det lille han vet om det (LSD = Heroin i hans øyne) så har jeg litt mer forståelse for det. Han sendte melding seinere og sa at jeg hadde mista venner her pga dette og at jeg heller burde fløtte tell Oslo. Vel, jeg hadde allerede bestemt meg for å gi opp mine eksperimenter med psykedelika pga omgivelser som ikke respekterer det, så jeg fortalte det og det ordna seg med han.

Men fortsatt, så syns jeg at måten han behandlet meg på var ekstremt dårlig som dere sier, men samtidig så er han ålreit ellers. Så jeg har bare latt støvet legge seg litt. Blir nok nødt til å ta en prat seinere om det når støvet har lagt seg litt mer. Han kunne hvertfall gjordt litt research på LSD før han tok avgjørelsen komplett basert på fordommene sine.

Jeg veit ikke helt hva som er best av å glømme hele greia og late som ingenting har skjedd eller om jeg bør få frem at den måten å behandle en venn er uaksepterbar, men akkurat nå så er han ålreit, hvertfall inntill evt flere meningskonflikter skulle oppstå. Jeg kommer nok ikke til å innta noen stoffer som står på narkotikalista pga dette, ellers kommer jeg vel til å stå uten venner en dag og da føler jeg ikke at livet er mye verdt.

Er blitt noen personer det siste halvåret som jeg ikke veit om kan stå på vennelista lenger, før psykedelikaen ble prøvd.
Sist endret av ChrisThePsyko; 24. mars 2009 kl. 19:18.
Syns det var utrolig bra skrevet ! Vil gjerne tilføye at ethvert individ må ta sitt eget valg, og om man lykkes med et dobbelt-liv må du bare selv avgjøre om det er et riktig valg eller ikke. Vil jo helsemessig anbefale alle å gjøre som Psyko-chris i bunn og grunn, men alt får være opp til enhver.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Mennesker og følelser... det er ikke spesielt rasjonelt, og idét man kommer opp i en situasjon som skaper ubehag og redsel så er det en del som reagerer med å trekke seg unna. Én ting er å være en god venn, en annen ting er å sette seg selv i en situasjon hvor man (tror man) risikerer å få det helt grusomt selv. Ja, man burde skaffe seg informasjon, og ja, man burde selvfølgelig prate sammen, men når det eneste som dukker opp i hodet er bildet av de døde vennene dine, så er det antageligvis ikke så freagins lett å bare være en god venn. Å kalle noen fordomsfulle er litt lettere enn å opptre riktig i en situasjon som fremkaller utelukkende forferdelige minner.
"Han sendte melding seinere og sa at jeg hadde mista venner her pga dette og at jeg heller burde fløtte tell Oslo" ChrisThePsyko

Det her er bare for dumt. Greit, han syns det du gjorde var forkastelig, uansvarlig, provoserende og sårende og alt det der. Men hvis han er en venn, en venn som trodde du mer eller mindre var i ferd med å komme ut på kjøret, så skulle vel hans naturlige reaksjon vært å prøve å hjelpe deg ut a klemma? Det er jo det venner gjør. Venner oppfordrer deg ikke til å gjøre ting enda verre, de skal hjelpe deg.

Uvitenhet satt til side så høres kameraten din fortsatt ut som en fjott.
Sist endret av HELEflaska; 27. mars 2009 kl. 03:03. Grunn: bittelitenstavefeil :)
Hvor lett det er for oss å kalle vedkommende fordommsfull er vel ikke så veldig relevant uansett. Det er jo generelt sett lett å skrive hva som helst på et anonymt forum.

Men det er ihvertfal lettere å handle nærmest instinktivt uten å reflektere noe rundt handlingene sine enn det er å beholde fokus og tenke rasjonelt før man handler, ingen tvil om det. Og det er heller ikke spesielt vanskelig å sette seg inn i vedkommendes enkle slutninger og tankerekker.

Det er imidlertid ikke noe mindre kritikkverdig fordi det går ann å sette seg inn i det, og fordi det er mer lettvint og mindre gjennomtenkt..
Høres egentlig ikke ut som dere er venner i det hele tatt.
Mer en slags bekjent som er villig til å gi deg en sjanse basert på sine egne vilkår.


Evt en gammel venn du ikke har snakket med på en stund,
"Har du ein venn, besøk han ofte, for det veks kratt og høgt gras på den veg som ei vandrast".
Sist endret av mahogn; 27. mars 2009 kl. 03:28.