Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4201
Det finnes hundrevis, om ikke tusenvis av filmer hvor en person havner i en radioaktiv ulykke og muterer, noen får de superkrefter, andre ganger blir de til en eller annen syk skapning med helt sinsvake krefter og andre ganger igjen blir de til spiderman. Det er særdeles få som dør av strålings skader, vis du på film skal dø av noe radioaktiv innebærer det vanligvis smelting, brenning eller oppløsning i løseluften, og dette gjelder bare for de få uheldige som ikke får superkrefter av noe slag.

Finnes det noen som helst grunnlag for at kan/vil få superkrefter ved eksponering til radioaktive stoffer?
håper det. hadde vært artig med superkrefter. Tipper at det ikke går an.
Turak's Avatar
Trådstarter
Når man ser sånne filmer så er det jo veldig ofte man tenker "Det her kan vel prøves" men ville gjerne gjøre litt research før jeg prøver meg!
Sitat av Turak Vis innlegg
Det finnes hundrevis, om ikke tusenvis av filmer hvor en person havner i en radioaktiv ulykke og muterer, noen får de superkrefter, andre ganger blir de til en eller annen syk skapning med helt sinsvake krefter og andre ganger igjen blir de til spiderman. Det er særdeles få som dør av strålings skader, vis du på film skal dø av noe radioaktiv innebærer det vanligvis smelting, brenning eller oppløsning i løseluften, og dette gjelder bare for de få uheldige som ikke får superkrefter av noe slag.

Finnes det noen som helst grunnlag for at kan/vil få superkrefter ved eksponering til radioaktive stoffer?
Vis hele sitatet...
Jeg vil trekke frem et ord som går igjen i posten din. Film, dette skjer på filmer, altså ikke i virkeligheten, men det som kan skje om du blir utsatt for slikt no er jo at du kan få kreft(vet ikke om du regner det som en superkraft), barna dine kan få skader, etc.
Du kan jo lese litt om ting som skjedde f.eks. i ettertiden av Hiroshima og Chernobyl.
Turak's Avatar
Trådstarter
Sitat av MartinB Vis innlegg
Jeg vil trekke frem et ord som går igjen i posten din. Film, dette skjer på filmer, altså ikke i virkeligheten, men det som kan skje om du blir utsatt for slikt no er jo at du kan få kreft(vet ikke om du regner det som en superkraft), barna dine kan få skader, etc.
Du kan jo lese litt om ting som skjedde f.eks. i ettertiden av Hiroshima og Chernobyl.
Vis hele sitatet...
Det er en betydlig forskjell på "Kreft" og "Krefter" ..

Finnes det noen som helst positiv effekt av radioaktiv eksponering?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Nja, om du ønsker negative effekter, så er jo det en positiv effekt for deg?
Husker ikke helt hva det gjaldt, men litt radioaktiv stråling er faktisk bra for oss. Sikkert noen som vet mer.

Å få superkrefter: nei. Da hadde jo USA driti seg ut med tanke på Hiroshima og Nagasaki...supersamuraier elns...
Sist endret av Viva la Opium; 11. november 2009 kl. 10:07.
Sitat av Turak Vis innlegg
Det er en betydlig forskjell på "Kreft" og "Krefter" ..

Finnes det noen som helst positiv effekt av radioaktiv eksponering?
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over at det er forskjell på KREFT og KREFTER. Jeg sier bare at du ikke får KREFTER, men du kan få KREFT!
Stråling kan skade arvestoffet i kroppen og ødelegge celler, det er dette som fører til f.eks Kreft, altså mutasjoner i cellene våres. Vi blir utsatt for stråling hele tiden, kommer det ikke fra solen, så kommer det fra berggrunnen - da snakker jeg om radongass, som er svært vanlig her i norge, spesielt vanlig er det vel på Bønes i Bergen har jeg fått hørt.
Vi kan ikke fåsuperkrefter i form av spindelmann eller supermann ved eksponering av stråling.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Stråling er ikke bra for mennesker, med mindre man vil drepe kreftceller. Store doser med radioaktivitet fucker opp kroppen og gir en jævelig smertefull død. Du burde lese om innbyggerne som bodde i Tsjernobyl da det smalt, det sier alt.

http://www.snl.no/.sml_artikkel/radioaktivitet
Men det er jo faktisk mulig, over tid, at mennesker (eller andre dyr) kan få positive endringer pga. mutasjoner. Både evnen til å snakke og grunnen til at vi har mye større hjerner enn andre apedyr, er pga. mutasjoner. Men problemet er at det er ikke gjort i en håndvending, det tar flere hundre år å utvikle mutasjoner. Derfor er det null sjanse for at du får superkrefter av å bade i litt plutonium, og liten sjanse for at dine slektninger vil nyte godt av det.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Men det er jo faktisk mulig, over tid, at mennesker (eller andre dyr) kan få positive endringer pga. mutasjoner. Både evnen til å snakke og grunnen til at vi har mye større hjerner enn andre apedyr, er pga. mutasjoner. Men problemet er at det er ikke gjort i en håndvending, det tar flere hundre år å utvikle mutasjoner. Derfor er det null sjanse for at du får superkrefter av å bade i litt plutonium, og liten sjanse for at dine slektninger vil nyte godt av det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en mutasjon, det er evolusjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Det er ikke en mutasjon, det er evolusjon.
Vis hele sitatet...
Evolusjon er et prinsipp som virker ved seleksjon og mutasjoner. Det er mao. et resultat av mange mutasjoner som er blitt akkumulert ved seleksjon.
Det er vel også en vesentlig forskjell på mutasjon i arvemateriale ved unnfangelse, altså at man ikke blir nøyaktig 50% av mor og 50% av far, og en mutasjon i enkeltceller ved et senere tidspunkt. Det siste kan gi kreft, men behøver ikke å gjøre det. Blir man utsatt for kraftig stråling, får man flere mutasjoner, og sannsynligheten for at en eller flere av de skal føre til kreft øker.
Ved å utsettes for små mengder radioaktivitet kan dette påvirke at det blir små mutasjoner i arvematerialet, som kan føre til positive freksklritt for menneskeheten. Jeg mener å huske fra naturfagstimene at grunnen til at det var størst evolusjon på jorde for flere millioner år siden var at atmosfæren ikke enda var ordentlig "bygget opp", og alle skapninger ble derfor narutlig utsatt for mer stråling fra sola enn vi blir i dag. Dette første til mutasjoner i cellene, og ved selektiv evolusjon jorde verden fremskritt. Hadde dog vært fint om noen kunne bekrefte dette, eller hadde kilder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
Ved å utsettes for små mengder radioaktivitet kan dette påvirke at det blir små mutasjoner i arvematerialet, som kan føre til positive freksklritt for menneskeheten.
Vis hele sitatet...
Problemet er at sannsynligvis er 99.9% av mutasjonane enten nøytrale eller skadelige. Mutasjoner er per definisjon tilfeldige, og ikkje målretta, så uten seleksjon gjennom mange generasjoner vil du ikkje oppnå noko som helst.

Mutasjon åleine kan ikkje lage anna tilfeldigheit; det er først når det blir kopla med den kraftige ideen om seleksjon, utvelgelse av dei som er best tilpassa gjennom kven som overlever, at det blir ein god teori som kan forklare livet.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Turak Vis innlegg
Det finnes hundrevis, om ikke tusenvis av filmer hvor en person havner i en radioaktiv ulykke og muterer, noen får de superkrefter, andre ganger blir de til en eller annen syk skapning med helt sinsvake krefter og andre ganger igjen blir de til spiderman. Det er særdeles få som dør av strålings skader, vis du på film skal dø av noe radioaktiv innebærer det vanligvis smelting, brenning eller oppløsning i løseluften, og dette gjelder bare for de få uheldige som ikke får superkrefter av noe slag.

Finnes det noen som helst grunnlag for at kan/vil få superkrefter ved eksponering til radioaktive stoffer?
Vis hele sitatet...
http://www.boston.com/bigpicture/200...ve_legacy.html
Bildereportasje om en landsby i Kasakhstan som ikke er langt unna der Russland prøvesprengte atomvåpen i rundt 40 år.

Det er vel mest sannsynlig at du ender opp som en av de du ser i den reportasjen, viss du skal begynne å eksponere det selv for radioaktivt stråling.

Ikke noe å tulle med, synes jeg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Mutasjon åleine kan ikkje lage anna tilfeldigheit; det er først når det blir kopla med den kraftige ideen om seleksjon, utvelgelse av dei som er best tilpassa gjennom kven som overlever, at det blir ein god teori som kan forklare livet.
Vis hele sitatet...
Legger til at seleksjon, som er totalt nødvendig for evolusjon, er tilnærmet ikke-eksisterende blandt mennesker i dag. Evner og genmateriale er sjelden en begrensende faktor i overlevelse og spredning av gener (med mindre mutasjonene er fatale eller medfører sterilitet). Med andre ord: Smarte, pene mennesker med gode "helsegener" får slett ikke nødvendigvis flere barn enn de "dumme", "stygge" menneskene med dårlige "helsegener".
Turak's Avatar
Trådstarter
I mange filmer ser man jo det at personer blir forandret siden det sitter en ederkopp eller noe fancy på huden, eller at noe forrstyrer "Strålingen" - Dette i seg selv er jo bare vås fordi radioaktiv stråling tar jo ikke med seg noen gener eller lignende.

Men bare for å leke litt med usannsynligheten, vis man utfører en form for genmanipulering på et menneske som så blir utsatt for radioaktiv stråling, er kjangsene da større for noen form for mutasjon?

Formålet med dette er jo bare og finne ut om det er MULIG, ikke hvor umulig det faktisk er.
Sitat av Turak Vis innlegg
Formålet med dette er jo bare og finne ut om det er MULIG, ikke hvor umulig det faktisk er.
Vis hele sitatet...
Kort innpå; du vil finne ut om noe umulig er mulig?
Turak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Kort innpå; du vil finne ut om noe umulig er mulig?
Vis hele sitatet...
Med den utallelsen forventer jeg at du har en doktorgrader som er involvert i følgende temaer: radioaktivitet, arts utvikling, mutasjon, dna oppbyggning, menneskets anatomi og genmanipulering.

Samt at du er vilig til å vise meg og verden dine fantatiske vitenskaplige funn!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Legger til at seleksjon, som er totalt nødvendig for evolusjon, er tilnærmet ikke-eksisterende blandt mennesker i dag. Evner og genmateriale er sjelden en begrensende faktor i overlevelse og spredning av gener (med mindre mutasjonene er fatale eller medfører sterilitet). Med andre ord: Smarte, pene mennesker med gode "helsegener" får slett ikke nødvendigvis flere barn enn de "dumme", "stygge" menneskene med dårlige "helsegener".
Vis hele sitatet...
Tja. I den vestlege verda er det jo det, ettersom så godt som alle vokser opp. Men i ein del U-land tek jo sjukdomer som malaria livet av ekstremt mange born, så om den trenden får halde fram i ein del tusen generasjoner så skal ein vel ikkje sjå vekk frå at menneska i større grad vil tåle malaria, eller andre miljøfaktorer som drep ein brukbar brøkdel av befolkinga før dei rekk å forplante seg.

I den vestlege verda er jo det skremmande at folk med lavt utdanningsnivå får fleire ungar enn dei med høgt utdanningsnivå, samt at utdanningsnivå sosialt sett går i arv...

Nesten så at ein kan falle for freistnaden til å bli sosialdarwinist!
Sitat av Turak Vis innlegg
Men bare for å leke litt med usannsynligheten, vis man utfører en form for genmanipulering på et menneske som så blir utsatt for radioaktiv stråling, er kjangsene da større for noen form for mutasjon?
Vis hele sitatet...
En "form for genmanipulering"? Endrer du på genene via manipulering kan du jo like godt si at en mutasjon har skjedd der og da. Hvordan tenker du deg at det skal være relevant om genene har blitt manipulert eller ei for om påfølgende eksponering for radioaktivitet skal ha noe større sjangse for mutasjon? Jeg skjønner ikke problemformuleringen din.
Turak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
En "form for genmanipulering"? Endrer du på genene via manipulering kan du jo like godt si at en mutasjon har skjedd der og da. Hvordan tenker du deg at det skal være relevant om genene har blitt manipulert eller ei for om påfølgende eksponering for radioaktivitet skal ha noe større sjangse for mutasjon? Jeg skjønner ikke problemformuleringen din.
Vis hele sitatet...
Trudde det var klart tidligere at jeg var ute etter mutasjon "alla" hollywood, det eksisterer vel ikke et menneske nå til dags som ikke har "En slags mutasjon" av noe slag!

Når jeg sier mutasjon mener jeg ikke at 1 enese gen blir manipulert.

En salamander har helt annereldes hud en mennesker, vis en person hadde fått dette genet i seg pga genmanipulering for å så bli utsatt for en dose radioaktiv stråling, kunne dette fått det "Fremmede" genet til å utvikle seg?
Feks huden cellene kunne forandret seg i samvær med salamander genene?

Jeg vil ikke høre hvor små kjangsene er, men om det går!
Vis personer kom til å bli "Spindelmann" så hadde det vel antageligvis skjed.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Turak: det stråling gjer er jo å flippe eit tilfeldig gen. Manipulering flipper et bestemt gen. Les litt meir om temaet.
Turak's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Turak: det stråling gjer er jo å flippe eit tilfeldig gen. Manipulering flipper et bestemt gen. Les litt meir om temaet.
Vis hele sitatet...
Jeg har gjentate ganger sakt at jeg bryr meg ikke om hvor lav kjangsen er..

Forstill deg at du er i situasjonen hvor nøyaktig DET genet har blitt flippet ..
tenkte jeg kunne lufte ut noe.
det at mennesker kan drikke kumelk er jo en mutasjon faktisk, og det at noen har melkeallergi er at akkurat de ikke har den mutasjonen.
så basicly du kan si at det å drikke kumelk er en superkraft fått ved mutasjon=) lol

(corect me if im wrong, men mener at det at man kan drikke kumelk er en form for mutasjon.. men prøv å ikke gå all-in med å fortelle hvor teit jeg er)
Sitat av Turak Vis innlegg
Jeg har gjentate ganger sakt at jeg bryr meg ikke om hvor lav kjangsen er..

Forstill deg at du er i situasjonen hvor nøyaktig DET genet har blitt flippet ..
Vis hele sitatet...
Poenget er: Hvis du først har gått inn med manipulasjon, hva skal du så med tilfeldig mutasjon av stråling etterpå? Det virker ikke som du forstår hvordan det fungerer, og jeg tror det er det slashdot peker til.

Dessuten, hvis du skal manipulere inn salamanderhud, så må vel dette skje før celledelingen tar til. Hjelper fint lite om én celle i kroppen din har DNA som tilsier at du skulle hatt salamanderhud.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Turak: det stråling gjer er jo å flippe eit tilfeldig gen. Manipulering flipper et bestemt gen. Les litt meir om temaet.
Vis hele sitatet...
Stråling vil generelt bytte et eller flere tilfeldig valgte basepar. Det er jo ikke som om strålingen starter på starten av et gen, fortsetter oppover og flipper alt helt den treffer slutt-gen-markøren og sier "Job done!" og går hjem

Med genmanipulering referer man vel generelt til å sette inn/fjerne gen inn i en kjerne. Å lage en ny oppskrift på et protein (altså et nytt gen) er vanskelig. Å flippe et gen er et meningsløst utsagn.

(For de uinnvidde, et gen består av mange trippletter, som består av tre basepar. En tripplet koder for en aminosyre. Akkurat som et gen består av mange trippletter, består et protein av mange aminosyrer. Et gen koder dermed for en protein. Et kromosom inneholder mange sett med gener, samt ganske mye DNA som ikke koder for proteiner i det hele tatt.)
Sist endret av DumDiDum; 11. november 2009 kl. 14:26.
Superkrefter vil jeg vel sterkt betvile, men mutasjoner som kan være positive må jo selvsagt være mulig.

Problemet er bare at dette må være små nok mutasjoner til at det er mulig å leve med dem, og at dette i naturen er ting som går over tusenvis og millioner av år, der det aller aller meste av mutasjonene dør ut eller er så minimale at de ikke får noe å si, mens noen utrolig få faktisk har skaffet "eieren" en eller annen fordel, og som derved har blitt ført videre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget er: Hvis du først har gått inn med manipulasjon, hva skal du så med tilfeldig mutasjon av stråling etterpå? Det virker ikke som du forstår hvordan det fungerer, og jeg tror det er det slashdot peker til.

Dessuten, hvis du skal manipulere inn salamanderhud, så må vel dette skje før celledelingen tar til. Hjelper fint lite om én celle i kroppen din har DNA som tilsier at du skulle hatt salamanderhud.
Vis hele sitatet...
Celler har begrenset livslengde og deler seg hele tiden. Hvis du hadde klart å lage et virus som holder på en DNA sekvens du ønsker å sette inn og viruset infiserer menneskeceller og setter inn/endrer DNA sekvensen du ønsker (fex salamanderhud), og infisere kroppen med dette viruset. Når cellene da deler seg så får de nyfødte cellene det nye arvestoffet med salamanderhud og huden byttes gradvis til salamanderhud.

Et virus er en mikroskopisk beholder som inneholder et DNA. Virusets beholder kan reagere med diverse typer bakterier og injecte det med sitt eget DNA og få bakterien til å utføre det som DNA-et sier. Les mer om Virus og HIV (som er et ganske interessant virus) på HowStuffWorks for å lære mer om hvordan de virker.

For å få til å endre kroppens DNA ved å lage et virus må først og fremst dette løses:
1. Hindre kroppens immunforsvar å drepe de infiserte cellene pga forskjellig DNA
2. Alle celler inneholder alle cellers DNA. Viruset må komme til alle cellene.
3. Vi må forstå DNA-ets kodespråk fullt ut så vi kan programmere våre egne DNA sekvenser til å gjøre hva vi ønsker og vite hva vi ønsker å modifisere.
4. Vi må klare å sette sammen våre egne DNA sekvenser

En mer realistisk genmodifikasjon enn salamanderhud er noe så enkelt som HIV immunitet. Vi vet hvilket gen som gjør 10% av befolkningen ca immune mot HIV, men vi har ingen måte å utføre "live endringer" på menneskers DNA. Alle kopier i kroppen må endres på en lur måte.


Radioaktiv stråling flipper bare et tilfeldig gen som sagt tidligere. Prøv å åpne opp en exe fil, fex et spill i en Hex Editor og endre en tilfeldig byte. Kjør spillet. Sjansen for at du nå endret noe på en måte som gjorde spillet bedre er like stor som at mutasjonen i et gen er fordelaktig. Mest sannsynlig har endringen ingen merkbar effekt eller resulterer i at spillet kræsjer før eller siden.
▼ ... over et år senere ... ▼
Trenger ikke stråling i tilegg til å endre arvestoffet som nevnt tidligere. Stråling kan gi grunnlaget for en mutasjon, men sjangsen for at du skal få superkrefter er ca like liten som om du skulle fått en fullt fungerende Saturn V av å kjøre en tornado gjennom et bilopphuggeri
Sist endret av Detectable; 10. november 2011 kl. 18:24.
Sitat av Provo Vis innlegg
Legger til at seleksjon, som er totalt nødvendig for evolusjon, er tilnærmet ikke-eksisterende blandt mennesker i dag. Evner og genmateriale er sjelden en begrensende faktor i overlevelse og spredning av gener (med mindre mutasjonene er fatale eller medfører sterilitet). Med andre ord: Smarte, pene mennesker med gode "helsegener" får slett ikke nødvendigvis flere barn enn de "dumme", "stygge" menneskene med dårlige "helsegener".
Vis hele sitatet...
Seleksjon finnes i samfunnet nå, men selvfølgelig ikke på samme måte som før. Hva med menn som er ufrivillig barnløse? De har blitt selektert bort av det motsatte kjønn. Konkurranse finnes derimot lite av i det vestlige samfunn idag, vi får ikke flere barn enn de som kan leve opp, og de blir ikke "plukket vekk" av rovdyr etc.

Den som får flest avkom, er den sterkeste, uavhengig av såkalte gode gener. Hvem som er "sterkest", bestemmes av miljøet. En mutasjon kan være kjempebra dersom det blir et kaldere miljø, men føre til at de med dette genet dør dersom det er varmt.

Sitat av ChrisThePsyko Vis innlegg
En mer realistisk genmodifikasjon enn salamanderhud er noe så enkelt som HIV immunitet. Vi vet hvilket gen som gjør 10% av befolkningen ca immune mot HIV, men vi har ingen måte å utføre "live endringer" på menneskers DNA. Alle kopier i kroppen må endres på en lur måte.
Vis hele sitatet...
At 10% av verdens befolkning er immune mot HIV er ikke anerkjent fakta. Det er også flere typer HIV, og OM disse menneskene er immune, er de ikke immune mot alle typer. Husker jeg tenkte på samme løsningen selv, da jeg gikk på videregående.
Derimot er HIV viruset brukt i et eksperiment med tre leukemipasienter. De brukte viruset til å modifisere T-celler til å angripe kreften, og for å få dem til å dele seg til store mengder. Så da har du ikke bare en kur, men en garanti for at leukemien ikke kommer tilbake igjen også.

Sitat av Detectable Vis innlegg
Trenger ikke stråling i tilegg til å endre arvestoffet som nevnt tidligere. Stråling kan gi grunnlaget for en mutasjon, men sjangsen for at du skal få superkrefter er ca like liten som om du skulle fått en fullt fungerende Saturn V av å kjøre en tornado gjennom et bilopphuggeri
Vis hele sitatet...
Jepp. Det KAN gå an. Men det er tilnærmet umulig. Husk også at radioaktiv stråling ikke bare ødelegger arvestoffet, men også cellene. Det blir litt som å kaste et lastebillass med lego fra et fly og håpe på at det former et stort legohus ved landing.

Legger til at det er forunderlig at dette er mulig å diskutere dette. Men om det er mulig at et virus kan ta over en menneskekropp, det er ikke greit?
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Men det er jo faktisk mulig, over tid, at mennesker (eller andre dyr) kan få positive endringer pga. mutasjoner. Både evnen til å snakke og grunnen til at vi har mye større hjerner enn andre apedyr, er pga. mutasjoner. Men problemet er at det er ikke gjort i en håndvending, det tar flere hundre år å utvikle mutasjoner. Derfor er det null sjanse for at du får superkrefter av å bade i litt plutonium, og liten sjanse for at dine slektninger vil nyte godt av det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Turak Vis innlegg

Finnes det noen som helst positiv effekt av radioaktiv eksponering?
Vis hele sitatet...
Sitat av etse Vis innlegg
Ved å utsettes for små mengder radioaktivitet kan dette påvirke at det blir små mutasjoner i arvematerialet, som kan føre til positive freksklritt for menneskeheten. Jeg mener å huske fra naturfagstimene at grunnen til at det var størst evolusjon på jorde for flere millioner år siden var at atmosfæren ikke enda var ordentlig "bygget opp", og alle skapninger ble derfor narutlig utsatt for mer stråling fra sola enn vi blir i dag. Dette første til mutasjoner i cellene, og ved selektiv evolusjon jorde verden fremskritt. Hadde dog vært fint om noen kunne bekrefte dette, eller hadde kilder.
Vis hele sitatet...
Man er ganske overbevist om at kosmisk stråling var (og er) en vesentlig drivkraft bak utvikling. Strålingseksponering kan medføre mutasjoner, og enkelte mutasjoner er positive.

Sitat av Provo Vis innlegg
Legger til at seleksjon, som er totalt nødvendig for evolusjon, er tilnærmet ikke-eksisterende blandt mennesker i dag. Evner og genmateriale er sjelden en begrensende faktor i overlevelse og spredning av gener (med mindre mutasjonene er fatale eller medfører sterilitet). Med andre ord: Smarte, pene mennesker med gode "helsegener" får slett ikke nødvendigvis flere barn enn de "dumme", "stygge" menneskene med dårlige "helsegener".
Vis hele sitatet...
Sett Idiocracy ?
Sist endret av Orph; 12. november 2011 kl. 16:38.
Kom forresten på en superkraft du får etter sterk strålingseksponering: De fleste du kommer i nærheten av, får kreft. Selv etter du er død.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Kom forresten på en superkraft du får etter sterk strålingseksponering: De fleste du kommer i nærheten av, får kreft. Selv etter du er død.
Vis hele sitatet...
Nei. Du blir ikke radioaktiv av å ha blitt eksponert for stråling.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Nei. Du blir ikke radioaktiv av å ha blitt eksponert for stråling.
Vis hele sitatet...
Både ja og nei. Du kan bli, det kommer an på strålingsmengde og type stråling.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Alt er jo mulig.
Men du drar denne teorien ut fra filmer, fiktive historier.
Husk at hele temaet stammer fra folks frykt og lite kunnskap om radioaktivt materiale: dette spiller filmprodusentene på og utnytter den mystiske atmosfæren.
Men om vi skulle se bort fra det vi vet om stråling, og ved ett mirakel hadde de genetiske endringene som skulle til for "superkrefter" skje. Skapningen som dette hadde resultert i er da så genetisk forskjellig fra mennesker at forplantning med et annet menneske ville vært umulig. Det hadde ikke vært et menneske lengre pga de massive mengdene gener som hadde vært annerledes fra det menneskelige genbassenget (kan man si det slik på norsk?).
Sitat av hemulen Vis innlegg
Seleksjon finnes i samfunnet nå, men selvfølgelig ikke på samme måte som før. Hva med menn som er ufrivillig barnløse? De har blitt selektert bort av det motsatte kjønn. Konkurranse finnes derimot lite av i det vestlige samfunn idag, vi får ikke flere barn enn de som kan leve opp, og de blir ikke "plukket vekk" av rovdyr etc.

Den som får flest avkom, er den sterkeste, uavhengig av såkalte gode gener. Hvem som er "sterkest", bestemmes av miljøet. En mutasjon kan være kjempebra dersom det blir et kaldere miljø, men føre til at de med dette genet dør dersom det er varmt.
Vis hele sitatet...
Når man snakker om seleksjon i denne sammenhengen, så mener man gjerne prosessen som gjør enkelte biologiske trekk mer eller mindre utbredt i en populasjon. At enkelte menn er barnløse er derfor ikke tilstrekkelig til å kalle det naturlig seleksjon, da det like gjerne kan være tilfeldigheter. Det er gjerne implisitt at naturlig seleksjon følger en trend, og gjerne en trend som over tid driver den genetiske utviklingen i en populasjon videre, og jeg håper det var tydelig at det var dette jeg siktet til. Og jeg kan ikke se annet enn at denne seleksjonen er ekstremt svak til ikke-eksisterende (på annet enn enkelte alvorlige og/eller sterilitetsfremkallende sykdommer som slår inn tidlig i livet, selvsagt).

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Skapningen som dette hadde resultert i er da så genetisk forskjellig fra mennesker at forplantning med et annet menneske ville vært umulig. Det hadde ikke vært et menneske lengre pga de massive mengdene gener som hadde vært annerledes fra det menneskelige genbassenget (kan man si det slik på norsk?).
Vis hele sitatet...
Jada. Men akkurat hvor stor forskjell det kan være i DNA mellom to individer før reproduksjon er umulig finnes det ikke noe enkelt og godt svar på per i dag. Det er for eksempel forholdsvis sannsynlig at et menneske og en sjimpanse kan få avkom sammen. Det vil også være en skjønnssak hvorvidt man kan kalle dette "supermennesket" for et menneske eller ikke, da biologien ikke kan bidra med noen klar skillelinje mellom variasjoner og arter.
Sist endret av Provo; 12. november 2011 kl. 18:40.
Radioaktiv stråling får vi i oss hele tiden Små mengder er ikke farlig. TViler sterkt på superkrefter-