Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 6101
tok noe syre greier i går,i form av noe slags lapper.(2 lapper)
er litt redd nå.
har noen erfaring med det her?
hva er bivirkningen? og hva er i de syre lappene eller hva det nå var?
takk
Syre er et annet navn for LSD. LSD har ingen skadevirkninger foruten eventuelle psykologiske vanskeligheter som kan oppstå under eller i etterkant av selve opplevelsen. Så lenge du bare slapper av og ikke henger deg opp i at noe galt har skjedd så er det liten sjanse for du får noen problemer. Fysisk sett er stoffet harmløst innenfor normale doseringer.

Hva er det du er redd for? Og hvorfor i all verden spiste du LSD uten å vite hva det var?
Sist endret av mentalmelt; 7. mars 2009 kl. 14:13.
det undrer jeg på og. Hva får det til å spise noe du ikke har noe snøring på at all ?
Nå er nicket her "sammefaen" og regner da med at når han ble tilbudt det så svarte han det samme

Som nevnt over er det LSD og ingen fysiske bivirkninger. Så lenge du ikke henger deg opp i det som har skjedd og tenker på det hele tiden så skal psyken din klare seg bra også
Så alt man trenger for å ikke utvikle HPPD er å slappe av? Eller kan man ikke få dette av LSD? Er virkelig bruken av LSD helt harmløst innenfor normal dosering? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg har bare vanskelig for å tro det.
Dersom du tok to lapper med syre, uten å forklare hva som skjedde videre, eller å føye til at du trippet noe jævlig, så vil jeg konkludere med at det ikke var noe særlig i de lappene. Bare papir
Kanoner:

HPPD er et ytterst sjeldent fenomen, og psykologiske problemer som følge av psykedelika er nesten utelukkende et resultat av hysteri og frykt. Frykten i seg selv er altså den mest reelle trusselen. LSD har ingen påviste fysiske skadevirkninger, og dette er et stoff som det er forsket ganske mye på. Da snakker jeg om toksikologi, hvis det skulle være noen tvil om det.

Jeg vil be deg om å lese posten min en gang til, og frastå fra å vri på setningene mine.
Sist endret av mentalmelt; 7. mars 2009 kl. 15:46.
Det eneste jeg siterte deg på var
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Fysisk sett er stoffet harmløst innenfor normale doseringer.
Vis hele sitatet...
Kan ikke se at jeg har vridd på noe som helst.

Men ok, jeg skjønner hva du sier. Jeg bare reagerte på at bruk av LSD ble fremstilt som helt harmløst.
Sitat av Kanoner
Så alt man trenger for å ikke utvikle HPPD er å slappe av?
Vis hele sitatet...
Jeg oppfatter også denne setningen som en forvridning av det jeg opprinnelig sa.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg oppfatter også denne setningen som en forvridning av det jeg opprinnelig sa.
Vis hele sitatet...
Det var ikke meningen å vri, det var det inntrykket jeg satt med etter å ha lest innleggene. Siden jeg også har vært innom tråden om HPPD lurte jeg på om det var tilfellet. Jeg skal ikke diskutere mer, siden jeg ikke har lest godt nok tydligvis og ikke vil kverulere. Får bare håpe ingen andre gjør samme feilsluttninger som meg da.
Så lenge man ikke bevisst eller ubevisst overser noen av ordene i setningene mine så er det lite rom for misforståelse.
Det må du gjerne mene, jeg overså ikke noe som helst for å "misforstå" noe som helst. Jeg nekter å tro at jeg var den eneste som tolket innleggene i tråden i de baner jeg gjorde.
Hvis setningene mine er så tvetydige som du hevder så hadde det vært fint om du kunne peke på nøyaktig hva som er så uklart, slik at jeg eventuelt kan forbedre meg.
Det var ikke noen setninger som var tvetydig. Det var bare det ble påstått at LSD er harmløst. Det har jeg vanskelig for å tro.
Det er vel ordet fysisk du isåfal har oversett. Dette henviser til stoffets toksikologiske egenskaper.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
LSD har ingen påviste fysiske skadevirkninger, og dette er et stoff som det er forsket ganske mye på..
Vis hele sitatet...
Dette kræsjer litt med hva wikipedia sier.

http://no.wikipedia.org/wiki/Lysergs...ge_effekter.3F
Sitat av Wikipedia.org
De skadelige effektene av LSD er utilstrekkelig undersøkt. Et problem er at LSD ofte brukes av folk som også bruker andre rusmidler, og at det derfor er vanskelig å si hvilke effekter som skyldes LSD og hvilke som skyldes andre stoffer.
Vis hele sitatet...
Noen her som kan oppklare hvilke skadevirkninger det faktisk er på LSD?
Sist endret av oom; 7. mars 2009 kl. 16:18.
Før i tiden trodde man jo at LSD forårsaket kromosomfeil, noe man fort fant ut at ikke stemte.

Det er ingen påviste fysiske skadevirkninger av LSD. Hadde det vært noen betydelige farer så hadde det ved all sansynlighet ha vært påvist til nå, men man kan jo naturligvis ikke vite om alle mulige små farmakologiske effekter som ikke er påvist. Dette gjelder jo ikke bare LSD, men alle verdens stoffer.

Poenget er at ingen fysiske skader kan påvivses som følge av LSD-bruk, noe man ikke kan si om så veldig mange andre rusgivende stoffer. Kom gjerne med kilder som bekrefter det motsatte.
Du tok LSD i går, sier du. Merket du ingen ting? I så fall, anse deg selv om heldig; er du så dum at du pakker i deg ting uten å ha den fjerneste anelse om hva det er, fortjener du nesten en bad trip.
HPPD er riktig nok en fysisk endring (målbar med kvantitativ EEG, eller qEEG) i måten hjernen distribuerer diverse sansesignaler på, men den er reversibel og således ikke en hjerneskade.
Sitat av OoM Vis innlegg
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
LSD har ingen påviste fysiske skadevirkninger, og dette er et stoff som det er forsket ganske mye på..
Vis hele sitatet...
Dette kræsjer litt med hva wikipedia sier.
http://no.wikipedia.org/wiki/Lysergs...ge_effekter.3F


Noen her som kan oppklare hvilke skadevirkninger det faktisk er på LSD?
Vis hele sitatet...
Wikipedia er på ingen måte noen fasit, men det nevnes dette om fysiske skader:
Sitat av wikipedia
Det er ikke kjent at LSD gir skadelige effekter på organer i kroppen, og fysisk avhengighet med abstinenser forekommer ikke.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Nichotin; 7. mars 2009 kl. 18:26.
Det han mente kræsjet var vel at mentamelt mente det hadde blitt forsket ganske mye på LSD, mens Wikipedia påstår at det har blitt forsket utilstrekkelig på stoffet.

På LSD er det vel snakk om potensielle psykologiske skader.
I forhold til for eksempel research chemicals så er effektene av LSD rimelig godt dokumentert. I forhold til for eksempel alkohol så er de jo ikke det. Alt er relativt.
Så lenge skadevirkningene ikke er godt nok dokumentert så er jo det irrelevant.
LSD har nå blitt brukt i over 60 år. Hittil har man ikke klart å påvise noen fysiske skadevirkninger. Hva du anser som godt nok får så være opp til deg.

Jeg tror nok vi med rimelig stor sikkerhet og til tross for hver og ens personlige skepsis kan fastslå at trådstarter ikke kommer til å oppleve noen fysiske skadevirkninger etter å ha spist to syrelapper. Og det var også hele poenget.

Hvis Albert Hofmann, oppdageren av LSD kan leve et sunt og frisk liv til han er 102 år gammel, så skal saktens trådstarter også klare seg.

Psykologiske problemer kan som sagt oppstå, men sjansen for det reduseres drastisk ved å simpelt henn ikke stresse opp situasjonen mer enn nødvendig.
Sist endret av mentalmelt; 8. mars 2009 kl. 23:17. Grunn: leif =)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis Albert Hofmann, oppdageren av LSD kan leve et sunt og frisk liv til han er 202 år gammel, så skal saktens trådstarter også klare seg.
Vis hele sitatet...
Sitat av KingPill Vis innlegg
Døde - 102
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at dette var en enkel tastefeil fra mentalmelts side, og ikke et utslag av
en permanenet hjerneskade som følge av LSD-bruk

Sitat av Franklin Vis innlegg
Så lenge skadevirkningene ikke er godt nok dokumentert så er jo det irrelevant.
Vis hele sitatet...
Som mentalmelt sier, hva er godt nok? Alt er reltativt. Dette dreier seg bare
om en enkelt formulering i en wikipedia artikkel. Når det er sagt er det liten tvil
om at det er forsket mye på dette stoffet. LSD er uten tvil forsket langt mer på
enn de fleste legemidler som hvert år slippes på det internasjonale markedet.
Jeg sitere erowid:

"LSD is the best known and most researched psychedelic"

Hvis man titter litt rundt så finner man plenty med forskningrapporter og vitenskapelige
artikler om temaet, og de aller fleste konkluderer med at det ikke kan påvises fysiske
skadevirkninger av stoffet.
Sist endret av felix_poker; 8. mars 2009 kl. 23:12.
Snakker om avsporing.
Dette er strengt tatt helt on topic. Trådstarter lurte på hva han har fått i seg og hvilke bivirkninger det eventuelt har, og det har vi også svart på.
Litt kverulering må man nesten regne med når man tar opp et tema som dette, som såpass mange mennesker har en forutinntatt mening om.

For å tilfredsstille alle og enhver så kan vi jo også nevne (som så mange ganger før) at de potensielle psykologiske farene ved uansvarlig bruk av LSD er 100% relle. Hensikten med å ikke skrike ut om hvor farlig LSD kan være i dette tilfellet var rett og slett at trådstarter mest av alt trengte å bli beroliget. Som tidligere nevnt er hysteri hovedingrediensen til de aller fleste av disse problemene, så det ville ikke tjene noen hensikt å begynne å spekulere rundt eventuelle psykoser han kan ha pådratt seg her.
Sist endret av mentalmelt; 8. mars 2009 kl. 23:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Så alt man trenger for å ikke utvikle HPPD er å slappe av? Eller kan man ikke få dette av LSD? Er virkelig bruken av LSD helt harmløst innenfor normal dosering? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg har bare vanskelig for å tro det.
Vis hele sitatet...
HDDP er ett samfunnsproblem ikke ett LSD problem. Det er alt snakket om at LSD ikke er harmløst og myter om at man får flashbacks og senskader fysisk som psykisk og aldri kommer ned igjen med mer som er selve problemet ikke LSD. I samfunn der psykidelia blir sett på som noe postivt eller til og med en del av religinen finnes ikke HDDP. Det er motstandsfolket, moralistene og norske lover som forårsaker HDDP.
Sist endret av GammaRay; 8. april 2009 kl. 19:40.
Sitat av GammaRay Vis innlegg
HDDP er ett samfunnsproblem ikke ett LSD problem. Det er alt snakket om at LSD ikke er harmløst og myter om at man får flashbacks og senskader fysisk som psykisk og aldri kommer ned igjen med mer som er selve problemet ikke LSD. I samfunn der psykidelia blir sett på som noe postivt eller til og med en del av religinen finnes ikke HDDP. Det er motstandsfolket, moralistene og norske lover som forårsaker HDDP.
Vis hele sitatet...
Det er personer på dette forumet som har opplevd HPPD, blandt annet en som hadde det i en 6 års periode. Mulig jeg misforstod deg, men HPPD er ikke noe samfunnet har funnet på. Bare se på http://www.hppdonline.com

Det er riktignok veldig veldig sjelden, de aller fleste kan innta tusenvis av doser LSD og aldri oppleve en eneste flashback eller tegn på HPPD, mens andre kan få det etter et par doser uten forvarsel. Det er ingen som vet akkurat hva som forårsaker det for øyeblikket og for 20-30 år siden så hadde det ikke en medisinsk definisjon engang, var kun en myte, "evighetstrippen".

Men uansett, for psyken sin skyld, så er det veldig viktig at psykedeliske stoffer inntas med ytterst forsiktighet og ikke brukes for ofte.

Jeg har inntatt LSD en gang seint i Januar og har aldri sett tegn til flashbacks, HPPD eller psykiske senskader av noen slag i ettertid. Men det er nok veldig individuellt.
Sist endret av ChrisThePsyko; 8. april 2009 kl. 19:57. Grunn: La til egne erfaringer
Gammaray: Det er synd å si det, men du er skikkelig på jordet her. Det blir litt som å si at schizofreni er et samfunnsproblem, fordi den mest utbredte religionen ikke tar høyde for schizoide sanseopplevelser som reell religiøs input (words from God). I beste fall har det du sier kun relevans til primitive jeger/sanker-samfunn med hallusinogene opplevelser som religionsutøvelse (mange helgener i den katolske kirken var antakelig tungt psykotiske mennesker - de så syner, led og led, og ble opphøyet for det). Jeg har selv hatt HPPD i seks år, og kan vitne om hvordan tilstanden hemmet meg i dagliglivet, fra det å lese en bok (umulig) til det å opprettholde et sunt sosialt nettverk (svært vanskelig når alt du tenker på er TRIPPING, og ikke er så lett å sette seg inn for de som ikke er erfarne med hallusinogener). Det virker litt som om du sier "Det som er galt med HPPD er at ikke alle spiser LSD som en del av religionsutøvelsen, slik at HPPD kunne blitt sett på som en slags velsignelse eller gave".

Lite tillegg: Jeg har, som allerede nevnt i en annen tråd, vært med på å gi LSD til en person som ble så fucka at han måtte tilbringe de neste mange årene på institusjon. Han fikk ikke HPPD, men et komplekst psykdomsbilde som det tok ham mange år å bearbeide. Et samfunnsproblem? I don't think so.
Sist endret av xtapolapocetl; 8. april 2009 kl. 20:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Gammaray: Det er synd å si det, men du er skikkelig på jordet her. Det blir litt som å si at schizofreni er et samfunnsproblem, fordi den mest utbredte religionen ikke tar høyde for schizoide sanseopplevelser som reell religiøs input (words from God).
Vis hele sitatet...
Snakker om å være på jordet. Du forstår jo ikke engang hva andre folk skriver.
Det blir ikke det samme i det hele tatt. Psykoser er virkelige. De kommer pga. traumer. Hvis du får kraftige traumer under bruk av LSD vil du kunne få psykoser senere. Da er det traumene ikke LSD som fremkaller psykosene. LSD gjorde deg svak og mottakelig for traumatiske opplevelser og feil valg av sted, tid og trip-partner har da som regel vært problemet ikke LSD i seg selv.


Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
I beste fall har det du sier kun relevans til primitive jeger/sanker-samfunn med hallusinogene opplevelser som religionsutøvelse (mange helgener i den katolske kirken var antakelig tungt psykotiske mennesker - de så syner, led og led, og ble opphøyet for det).
Vis hele sitatet...
Jeg gjentar, i samfunn hvor psykedeliske midler er sett på som noe postivt, eller det i det minste er et realistisk syn på skadevirkninger får ikke folk disse problemene. Ingen har HPPD der. Dette oppstår kun hos folk i den vestlige verden. Dette er fakta.

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg har selv hatt HPPD i seks år, og kan vitne om hvordan tilstanden hemmet meg i dagliglivet, fra det å lese en bok (umulig) til det å opprettholde et sunt sosialt nettverk (svært vanskelig når alt du tenker på er TRIPPING, og ikke er så lett å sette seg inn for de som ikke er erfarne med hallusinogener).
Vis hele sitatet...
Veldig viktig med mål, setting og hvem du tripper sammen med. Definitivt. Jeg benekter ikke tilstanden din, den er høyst reel og det er trist at den går ut over hverdagen din, jeg benekter at det er stoffet LSD som er problemet. Det er alle signalene du har fått fra samfunnet før og etter bruk, det som har formet ditt syn på LSD, bevist og ubevist, spesielt ubevist som er problemet. Med andre ord samfunnet vårt og dens fordømmende holdning er hovedproblemet.

Dette er ikke noe jeg bare finner på. Det er faktisk slik det henger sammen. Det er ikke fullt ut sunt å bruke LSD og andre sterkere psykedeliske stoffer i Norge pga av forbud og utstrakt mytespinning og skremselpropaganda vi får i oss via skole, venner, familie og resten av samfunnet. Dette skaper en uro i brukere som over tid skaper problemet.
Vi ser det samme med Cannabis. I land hvor brukerne ikke jages av politi og ses ned på er brukerene friske og bruker mindre doser.


Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Det virker litt som om du sier "Det som er galt med HPPD er at ikke alle spiser LSD som en del av religionsutøvelsen, slik at HPPD kunne blitt sett på som en slags velsignelse eller gave".
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri sagt og hvis du får det til å virke slik så er ikke det min feil.
Det er ikke en gang i nærheten av hva jeg skrev.

Det som er problemet er at samfunnet ikke aksepterer de som velger å prøve det og kommer med tåpelig skremsel propaganda som skaper redsel og angst hos de som prøver. Det burde heller legges til rette for de som ville prøve dette med rett setting og oppfølging.

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Lite tillegg: Jeg har, som allerede nevnt i en annen tråd, vært med på å gi LSD til en person som ble så fucka at han måtte tilbringe de neste mange årene på institusjon. Han fikk ikke HPPD, men et komplekst psykdomsbilde som det tok ham mange år å bearbeide. Et samfunnsproblem? I don't think so.
Vis hele sitatet...
Irrellevant da han ikke har HPPD. Han har en psykisk lidelse. En frisk person blir ikke syk av LSD under kontrollerte omstendigheter. Din dårlige samvittighet er ikke bevis på noenting som helst. Ellers så er det veldig trist med kompisen din. Håper han får god oppfølging med sykdommen sin.

Sitat av ChrisThePsyko Vis innlegg
Det er personer på dette forumet som har opplevd HPPD, blandt annet en som hadde det i en 6 års periode. Mulig jeg misforstod deg, men HPPD er ikke noe samfunnet har funnet på. Bare se på http://www.hppdonline.com
Vis hele sitatet...
Da misforstod du ja. Jeg har forklart dette i svar til xtapolapocetl rett over dette hvis du ønsker mer utdypning.
Sist endret av GammaRay; 8. april 2009 kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1. Nonsens - traume kan medføre psykose, men ikke utelukkende. Det vil si at psykose ikke nødvendigvis behøver å være en del av traume. Psykose er en forvirringstilstand med påfølgende psykologisk sammenbrudd. Psykose kommer av stress og påkjenninger. Bare påkjenningene blir mange nok og man overskrider terskelen for stresstoleransen, kan alle bli psykotiske. Psykose kan være psykologisk forårsaket, organisk forårsaket eller neurotoxisk forårsaket. Sistnevnte er psykose som følge av blant annet rusmidler eller medikamenter.

Traumatisk nevrose går under tilpasningsforstyrrelse og reaksjon på en alvorlig belastning. Akutt belastningslidelse, posttraumatisk stresslidelse, tilpasningsforstyrrelse og andre spesifiserte og uspesifiserte reaksjoner på alvorlig belastning. Her er reaksjonene inndelt i de overnevnte grupper, hvorav tilpasningsforstyrrelser er karakteristisk med blant annet depresjoner av forskjellig grad, ptsd/ptss kan ha symptomer av gjentagende mareritt eller flashbacks (som sikter til traumet), nummenhet og følelsesavflating, angst og depresjoner for å nevne noe.

Akutt belastningslidelse dekker traumatiske opplevelser der symptomene varierer voldsomt fra startfase med forvirring, noe innsnevring av bevissthet og oppmerksomhet, til panikkangst, agitasjon og hyperaktivitet (fugue eller flukreaksjon) - for å nevne de generelle. I alvorlige grad kan forvirringstilstanden, stresset eller depresjonen (akutt belastningslidelse, ptss, tilpasningsforstyrrelse) bli så ille at det går over til psykose. Om det er en glidende overgang eller ikke veit jeg ikke.

2. Hvordan vet du at disse samfunnene aldri har hatt eksempler på psykiske lidelser eller HPPD? Det er såvidt jeg vet aldri utført noen undersøkelser i slike samfunn der psykotomimetika er nærmest religionen, og det ryktes at i visse kulturer med psykotomimetika praksis er faktisk HPPD symptomer eller psykotisk lignende symptomer sett på som en evne eller begavelse. Det å høre stemmer, se syner eller illusjoner til hallusinasjoner er i kultur med sjamanistisk praksis sett på som en fordel i veien til et sjamanistisk kall, som består av en livslang lære i pakt og harmoni med naturen. Slike mennesker blir sett opp til i visse kulturer, det betyr ikke at de ikke har det helt jævlig for det. Men de har, på samme vis som i vestlig kultur, veiledere til å hjelpe dem med å kontrollere og forstå sine opplevelser. Sjamanene i vestlig kultur i dette tilfellet ville vært psykologer eller psykiatere.

3. LSD er hallusinogen. Hallusinogener er psykotomimetika. Psykotomimetika betyr "imiterer psykose", psykoselignende. LSD gir en psykoselignende rus på bakgrunn av effekt og symptomer. Det er påvist modellpsykose fra psykotomimetika, det vil si psykose forårsaket av kjemisk inntak, i dette tilfellet sikter de til de kjemiske stoffer som fins i droger, halvsyntetiske stoffer som mescalin og syntetiske stoffer som LSD, for å nevne noen. Modellpsykose kan også kalles rusutløst psykose, som er en forvirringstilstand skapt av rusmidler der et nervøst sammenbrudd har funnet sted og forvrengt virkelighetsbilde er resultatet, med vrangforestilling osv. Vedvarer psykosen etter at stoffet har forlatt kroppen, og gått ut av systemet, skiftes det fra modellpsykose, som er neurotoxiske, til akutte og forbigående psykose, som er psykologiske eller ekte psykose kan vi kalle det.

4. LSD har vært utprøvd under kontrollerte forhold mange ganger, av spesialister, likeså har stoffet blitt karakterisert som uforutsigbart. Dette etter resultater fra steder som Lier Sykehus, psykiatrisk avdeling og Modum Bad, for å nevne noen her i Norge. Det er sant derimot at LSD krever fornuftig setting, trygge omgivelser og forberedelser for å minske risikoen for uønskede effekter, men det er ingen garanti. Det som er viktig er helt klart praksisen med å ha en sitter, som på en måte erstatter rollen til en sjaman i kulturer hvor psykotomimetika spiller en viss rolle. Sitteren, med nok kunnskaper og eventuelt erfaring, kan være alfa og omega om en eventuell trip går over til bad trip, eller om den går over fra bad trip til modellpsykose eller rusutløst psykose, eller om den går videre til akutte og forbigående psykose hvis ikke profesjonell hjelpemannskap blir tilkalt.

5. Les denne lenka her: http://www.erowid.org/psychoactives/...ppd/hppd.shtml. Nettsiden som velger å informere om denne lettere psykiske lidelsen, eller tilstanden er kanskje også riktig å si, er ikke kjent for å fare med propaganda!

NB! Kan hende de farer med propaganda, men de er ihvertfall liberale overfor stoff og av pro-folket verdsatt som et objektivt informasjonsmedium. Hva anti-folket mener vet da søren, men med den innstillingen du har er dette informasjonsmediumet objektivt for deg.
Sist endret av paranoy; 8. april 2009 kl. 22:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av GammaRay Vis innlegg
Snakker om å være på jordet. Du forstår jo ikke engang hva andre folk skriver.
Det blir ikke det samme i det hele tatt. Psykoser er virkelige. De kommer pga. traumer. Hvis du får kraftige traumer under bruk av LSD vil du kunne få psykoser senere. Da er det traumene ikke LSD som fremkaller psykosene. LSD gjorde deg svak og mottakelig for traumatiske opplevelser og feil valg av sted, tid og trip-partner har da som regel vært problemet ikke LSD i seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg benekter ikke at set og setting har mye å si, men jeg kjenner da til mange tilfeller der folk har pådratt seg HPPD, DP/DH o.l. etter bruk av hallusinogener selv med et harmonisk liv, og godt forbedredte tripper. Jeg trodde også i begynnelsen at HPPD bare var noe folk fikk fordi de ikke tok de nødvendige forholdsregler, men erfaring tilsier noe annet.

Jeg gjentar, i samfunn hvor psykedeliske midler er sett på som noe postivt, eller det i det minste er et realistisk syn på skadevirkninger får ikke folk disse problemene. Ingen har HPPD der. Dette oppstår kun hos folk i den vestlige verden. Dette er fakta.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til kilder på dette? HPPD er en svært ukjent lidelse i vesten, da svært få opplever det. Således er det forsket lite på det, og fagmiljøet vet lite. Da jeg fikk HPPD i 1998, flere år etter at det ble en offisiell diagnose, hadde ikke fagmiljøet i hovedstaden en gang hørt om det. Hva vet du om forekomsten av HPPD i land der f.eks. fleinsopp brukes i religiøs øyemed?

Veldig viktig med mål, setting og hvem du tripper sammen med. Definitivt. Jeg benekter ikke tilstanden din, den er høyst reel og det er trist at den går ut over hverdagen din, jeg benekter at det er stoffet LSD som er problemet. Det er alle signalene du har fått fra samfunnet før og etter bruk, det som har formet ditt syn på LSD, bevist og ubevist, spesielt ubevist som er problemet. Med andre ord samfunnet vårt og dens fordømmende holdning er hovedproblemet.
Vis hele sitatet...
Igjen, hva baserer du dette på? HPPD er en bevist fysisk endring i hjernekjemien, elektriske impulser sendes varig i andre baner enn det det er lagt opp til fra naturens side. Dette skjer også under påvirkning av hallusinogener. Igjen, jeg nekter ikke for at slike ytre påvirkninger kan ha betydning, men å avfeie HPPD som noe samfunnsskapt blir for lettvint.

Dette er ikke noe jeg bare finner på. Det er faktisk slik det henger sammen. Det er ikke fullt ut sunt å bruke LSD og andre sterkere psykedeliske stoffer i Norge pga av forbud og utstrakt mytespinning og skremselpropaganda vi får i oss via skole, venner, familie og resten av samfunnet. Dette skaper en uro i brukere som over tid skaper problemet.
Vi ser det samme med Cannabis. I land hvor brukerne ikke jages av politi og ses ned på er brukerene friske og bruker mindre doser.
Vis hele sitatet...
Igjen har du et poeng, frykt for forfølelse kan naturlig nok spille inn. Men å avfeie alle bivirkninger som et produkt av samfunnet rundt, blir igjen for lettvint. For å ta et eksempel var en god venn i Goa for kort tid siden, der politiet er bestukket av barene og ikke plager hasjrøykere, og de fleste, inkl. baransatte, røyker. Det var visst en god andel av loka og paranoide mennesker der også.


Det som er problemet er at samfunnet ikke aksepterer de som velger å prøve det og kommer med tåpelig skremsel propaganda som skaper redsel og angst hos de som prøver. Det burde heller legges til rette for de som ville prøve dette med rett setting og oppfølging.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det burde legges til rette for de som driver med slikt, men igjen, å gå derfra til å stemple HPPD som utelukkende samfunnsskapt blir for fjernt. Hva er det du egentlig mener, at det er fysisk umulig å få HPPD i et samfunn hvor halluinsogener er godtatt, eller at HPPD ikke plager de som ev. får det?
Sitat av GammaRay Vis innlegg
Jeg gjentar, i samfunn hvor psykedeliske midler er sett på som noe postivt, eller det i det minste er et realistisk syn på skadevirkninger får ikke folk disse problemene. Ingen har HPPD der. Dette oppstår kun hos folk i den vestlige verden. Dette er fakta.
Vis hele sitatet...
Denne kontrollgruppen, som beviser din teori, kan du være litt mer spesifik når det gjelder hvor den befinner seg?
Jeg har nemlig aldri hørt om et samfunn hvor LSD bruk er sært utbredt, men akseptert, og hvor HPPD aldri
forekommer.