Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1594
Hei

Jeg har lest en del om psykedelia, men aldri prøvd noe sterkere enn cannabis selv. Dette er på grunn av flere faktorer jeg ikke skal gå videre inn på , men en av dem er selvfølgelig muligheten for skade på psyken, eller en ubehagelig tur. Har gjennom diverse kilder kommet over informasjon som peker mot at det ikke fantes "badtrips" før vissheten om å oppnå slike ble presentert. Det jeg prøver å si er at før det ble presentert informasjon om dårlige opplevelser med psykedeliske rusmidler, hadde ingen mennesker badtrips.

Jeg vet at dette gjerne blir litt snevert. Har lest bøker om tidlig utforskning av feltet som resulterte i kraftig psykose, men må her presisere at dette må dreie seg om en person med "normal" psyke, uten anlegg for psykisk sykdom.

Hvis dette skulle vise seg å "stemme" (det kan jo ikke bevises"), forestiller jeg meg at det kan være noe å fortelle seg selv. At en eventuell dårlig tur er forårsaket av vissheten om den. På en måte kan det jeg presenterer kanskje beskrives som en form for placebo. Ville jeg kunne få en dårlig tur på syre, hvis det ble presentert som et ufarlig rusmiddel?

Har filosofert litt over dette på egenhånd, og egentlig ikke villet ha svaret, men nå kjenner jeg en person som kun blir presentert for de positive effektene av psilocybin. Først følte jeg meg pliktig til å fortelle om risikoen, men kom så fram til at det kanskje er bedre å la det gå sin gang. Jeg ville i hvert fall slappet mye mer av hvis jeg var overbevist om at jeg hadde inntatt noe ufarlig. Det blir et slags etisk dilemma.

Kan dessverre ikke presentere kilder på problemstillingen min, men har lest om fenomenet ved i hvert fall to anledninger. Er også klar over at jeg generaliserer de psykedeliske rusmidlene en smule, men slik får det altså bli. Håper på utfyllende og dokumenterte svar
det er et veldig int tema,godt poeng

Det må uten tvil påvirke deg at det ligger i underbevisheten at "dette er jammen meg drøyt og på grensen"fordi du har lært hele livet at dette er farlige greier,på samme måte som feks folk som har vært med i krig utvikler skrekk som får kroppen til å vrenge seg av vanlige situasjoner i hverdagen som kobler sinnet til "kunnskapen"du har om den bestemte situasjonen,lyden ect
Sist endret av murmade; 5. mars 2011 kl. 16:58.
Du kan nok få en badtrip uavhengig av om du vet om det eller ikke. For folk flest så vil en badtrip være at en føler et stort ubehag under trippen, enten om årsaken er fysiske ting i omgivelsene rundt deg eller at det er rent psykisk. Det blir vel noe av det samme å si at man ikke blir skremt, med mindre man vet om konseptet å bli skremt. Eller at du ikke blir sint med mindre du vet om hva det vil si å bli sint.

Det er en interessant tanke uansett. Hvis man vet om de eventuelle "negative" effektene til et gitt psykedelika, kan muligens det være en trigger i seg selv til å utløse en badtrip. Andre er av den oppfatning av at det ikke finnes badtrips, men at en bare får en "åpenbaring" om seg selv som kan være ubehagelig. De tar dermed trippen som et tegn på at en har noe som må bearbeides.
En badtrip forsakes etter hva jeg har forstått av ett negativt tankemønster. Dette tankemønsteret kan oppstå fordi du er redd det kan oppstå; som er det du snakker om. Du har et veldig bra poeng med det du skriver.
Nå har jeg aldri testet noe psykadelika men tenker meg to forskjellige bad trips. En hvor du føler deg generelt dårlig, en ubehaglig tur. Men, en tur hvor angsten stikker fram pga ''faren'' ved stoffet og evt tanken på å ikke komme seg ut av turen er noe du hadde sneket deg forbi om du var overbevist om at dette var helt ufarlig.
En «dårlig tur» eller «badtrip» kan defineres som så mangt, og trenger ikke utelukkende å være negativt etter min mening. Det kan være sterkt ubehagelige visuelle opplevelser; en sterk frykt over at noe har gått galt og at man kanskje kommer til å dø eller bli gal; en ubehagelig og vanskelig konfrontasjon med sin egen psyke og seg selv, en overveldende frykt uten noen tilsynelatende årsak osv. osv. Det er viktig at man leser grundig om stoffene man inntar. Å ha solide kunnskaper om hva man driver med virker betryggende, da vet man hva som foregår og hvis uventede symptomer skulle oppstå, kan man berolige seg selv. Klassiske psykedelika, som LSD, psilocybin og lignende har som kjent et meget begrenset, om ikke ikkeeksisterende fysisk skadelighet.

Visuelle ubehageligheter som kan virke frastøtende og skremmende er jo så, og ikke noe man kan arbeide med noe særlig, foruten å skifte setting; men mange beskriver vanskelige tankebaner og konfrontasjoner med seg selv som en badtrip, men her er det etter min mening mye å hente som kan være viktig for en selv og sin utvikling. Slik som jeg ser det, går en psykedelisk opplevelse går i stor grad ut på å konfrontere sine tanker, verdier og holdninger og reflektere over dem på andre plan enn det man vanligvis gjør. Det man reflekterer over trenger ikke å være noe man er komfortabel med, og opplevelsen kan bikke over i en mer ubehagelig og psykisk utfordrende retning. Det er her mye av verdien til disse stoffene ligger. Det er ikke alltid like lett å konfrontere aspekter ved seg selv, da man kan bli blind for disse sidene etter lang tid i samme mønster. Man får på psykedelika en mulighet til å se på slike inngrodde aspekter ved en selv på en annen måte, og med det en bedre forutsetning for å utvikle seg videre.

Det er klart at å bli spekket med negativ informasjon om hvordan man kan bli gal, ødelegge psyken sin eller lignende, kan ha en negativ innvirkning på trippen, men man vil kunne bad-trippe uten noe av dette også. En slik opplevelse kan være så sterk og påtrengende at man kan tro man er blitt sinnssyk. Jeg ville heller satset på å vite det meste som er om stoffet man inntar, samt å gå inn i opplevelsen med en åpen og utforskende holdning enn å fortelle seg selv at dette er ufarlig, for det trenger det ikke å være.
Sist endret av exocytose; 5. mars 2011 kl. 17:10.
Har vært igjennom en del tripper opp til nå og etter min mening er "badtripen" en del av trippen selv, med mindre det blir dominerende gjennom hele trippen. Har aldri hatt en trip uten negative tankebaner eller fysiske/psykiske smerter, men er man godt forberedt er det som regel fascisinerende og skremmende samtidig og man kan ofte få mye ut av det i etterkant. Tar det helt over skifter jeg simpelthen setting/musikk/whatever, men husk det kan være mye å lære av badtrips, om deg selv, livet og egentlig alt...

Badtripen eller de negative tankebanene er tross alt ett resultat av noe din psyke blir eksponert for og kan meget mulig være verdt å legge merke til/notere seg. Det kan fort lære deg skremmende mye, spesielt når det kommer til nye perspektiver på livet, deg selv, venner, samfunnet, verden osv...

Balance is key I guess...
Sitat av Introspection Vis innlegg
Har gjennom diverse kilder kommet over informasjon som peker mot at det ikke fantes "badtrips" før vissheten om å oppnå slike ble presentert. Det jeg prøver å si er at før det ble presentert informasjon om dårlige opplevelser med psykedeliske rusmidler, hadde ingen mennesker badtrips.
Vis hele sitatet...
Jaha ja? vel, det tilsier jo at verdens første badtrip ikke kunne oppstå, fordi ingen hadde hørt om det før..
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Introspection Vis innlegg
Har filosofert litt over dette på egenhånd, og egentlig ikke villet ha svaret, men nå kjenner jeg en person som kun blir presentert for de positive effektene av psilocybin. Først følte jeg meg pliktig til å fortelle om risikoen, men kom så fram til at det kanskje er bedre å la det gå sin gang. Jeg ville i hvert fall slappet mye mer av hvis jeg var overbevist om at jeg hadde inntatt noe ufarlig. Det blir et slags etisk dilemma.
Vis hele sitatet...
Det eksisterer ikke noe etisk dilemma, du har bare ikke reflektert nok over tema. Som flere påpeker kan man oppleve sinnstilstander uten å ha hørt om de før, og en bad trip er ikke noe annerledes. Om du hadde forstått hvordan de klassiske psykedeliske substansene generelt sett påvirker sinnet ville det vært opplagt at teorien din ikke henger på grep. Denne personen må selvfølgelig forklares om risikoene ved å innta disse substansene. Å gjøre noe annet er fullstendig ansvarsløst, og dere som holder denne informasjonen fra vedkommende har skyld i det som eventuelt måtte kunne komme til å skje.

Sitat av Introspection Vis innlegg
men må her presisere at dette må dreie seg om en person med "normal" psyke, uten anlegg for psykisk sykdom.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet man om en person har en normal psyke da? Hvordan vet man om en person har anlegg for psykisk sykdom? Det kan man ikke vite. Tenk litt på hva det betyr.

Sitat av Introspection Vis innlegg
Hvis dette skulle vise seg å "stemme" (det kan jo ikke bevises), forestiller jeg meg at det kan være noe å fortelle seg selv. At en eventuell dårlig tur er forårsaket av vissheten om den. På en måte kan det jeg presenterer kanskje beskrives som en form for placebo. Ville jeg kunne få en dårlig tur på syre, hvis det ble presentert som et ufarlig rusmiddel?
Vis hele sitatet...
Om man opplever en vanskelig tur kan det hjelpe å påminne seg selv at man har inntatt en substans, at den typen opplevelser er en del av pakken og at tilstanden er forbigående. Det er en måte å avbryte en selvforsterkende, negativ spiral, men dette er bare en av mange grunner til at man får en dårlig tur på syre og metoden virker bare på akkurat den typen problem. Ved andre tilfeller kan dette, eller det å tro at man har inntatt en ufarlig substans, i beste fall være ineffektivt og i verste fall være farlig.
Sist endret av Mullah; 6. mars 2011 kl. 12:45.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Hvordan vet man om en person har en normal psyke da? Hvordan vet man om en person har anlegg for psykisk sykdom? Det kan man ikke vite. Tenk litt på hva det betyr...
Vis hele sitatet...
De fleste psykiske sykdommer gjør seg gjeldene før du fyller 10 år..jeg tror jeg leste at adhd feks blir fremtredene v 7 års alder.

Dette er det vanligste godt mulig noen har noe på lur som kan trigges frem

alle kan vell få psykiske problemer hvis du ser slik på det,om man bare gjør de "riktige"tingene med folk,men de han mener er nok de vanlige tilfellene som gjør seg gjeldene fra barndommen
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Murmade: Her bommer du, for ADHD går ikke under den typen psykiske lidelser som forårsakes, utløses eller forverres av psykedelia. Det kan hende at de fleste psykiske lidelser gjør seg gjeldende før du fyller 10 år, men så vidt jeg vet stemmer ikke det for depresjon, angst, mani, bipolaritet, eller psykoselidelser som bl.a schizofreni. Det er de lidelsene man prater om i sammenheng med psykedelia og rusmidler, og det er også gjerne det trådstarter prater om når han lager en tråd om dårlige turer.
Sist endret av Mullah; 7. mars 2011 kl. 12:46.
Tror kommer først og fremst an på enkeltindividet og miljøet man oppholder seg i. Noen jeg kjenner har aldri opplevd en bad trip på syre, mens andre jeg kjenner har hatt "åpenbaringer" gjennom bad trips som har hjulpet dem senere i livet. Det er viktig å ikke trippe alene, og om man kommer inn på et negativt tankemønster bør man ha noen å snakke med.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Murmade: Her bommer du, for ADHD går ikke under den typen psykiske lidelser som forårsakes, utløses eller forverres av psykedelia. Det kan hende at de fleste psykiske lidelser gjør seg gjeldende før du fyller 10 år, men så vidt jeg vet stemmer ikke det for depresjon, angst, mani, bipolaritet, eller psykoselidelser som bl.a schizofreni. Det er de lidelsene man prater om i sammenheng med psykedelia og rusmidler, og det er også gjerne det trådstarter prater om når han lager en tråd om dårlige turer.
Vis hele sitatet...
mulig,jeg vet ikke nok om det,kun hørt at alt generelt pleier å vises tidlig noe jeg også har erfart og tror på

Symptomer på slik angst vil starte før barnet er 6 år, og vil ofte ... og følges gjerne av hjertebank, svetting, skjelving, munntørrhet, ...
nhi.no

Tvangslidelsen begynner gjerne i 15-20-årsalderen, og ... lettelse med alderen. Det kan være mange årsaker til tvangslidelser, noen av dem ...
www.helsedirektoratet.no

Ulike typer bipolar lidelse. DEBUT: Den første sykdomsepisoden kommer ofte i ung alder
www.helsenett.no

Schizofreni - Wikipedia
Det gjenstår å finne ut om schizofreni er en nevrodegenerativ prosess som begynner nær .... Den vanligste alderen for utbrudd er 20-28 år
Sist endret av murmade; 7. mars 2011 kl. 15:18.
Det umiddelbare bildet jeg får av å tenke rundt dette temaet er at jeg tror i det samfunnet vi lever i, er det større risiko for å oppleve en bad trip som du kaller det. Hvor tankemønstrene du har laget en dyp sti i, er vanskelig å bryte ut av, og kan oppleves veldig negativt. Veldig ofte ligger det en dype ubeviste grunner som maler det samme bilde hvor sjelen er en kraft, i deg selv, som du kansje har utelukket fra livet ditt fram til nå. Og da slår det deg som en slegge i hue, har jeg virkelig levd sånn som jeg har gjort? Den opplevelsen som river deg i håret, er på grunn av en uforberedt hendelse du ikke kan utelukke lengere. I bad trippens ånd er du pent nødt til å reflektere over fasedene, løgnene.. som spiller opp til dans. Her er det ingen vei tilbake. Kansje gjør det deg til et bedre menneske i ettertid også? Hvem vet?
Sitat av Introspection Vis innlegg

Har filosofert litt over dette på egenhånd, og egentlig ikke villet ha svaret, men nå kjenner jeg en person som kun blir presentert for de positive effektene av psilocybin. Først følte jeg meg pliktig til å fortelle om risikoen, men kom så fram til at det kanskje er bedre å la det gå sin gang. Jeg ville i hvert fall slappet mye mer av hvis jeg var overbevist om at jeg hadde inntatt noe ufarlig. Det blir et slags etisk dilemma.
Vis hele sitatet...
Det er glorifisering av psykedeliske stoffer og andre rusmidler generelt som gjør temaet "bad trips" så overfladisk og gjør det til noe uproblematisk. En glorifisering er like ille som en som er helt imot. Særlig når det gjelder psykedeliske stoffer.

Om "bad trips" eller "en dårlig tur" er dårlig eller ikke kan også diskuteres. Alt er relativt. Men å ta en konklusjon basert på "positive" hendelser gir ett overfladisk bilde og vil ikke være en god løsning. Og ikke si noe i det hele tatt ville vært den dårligste. Særlig med psykedeliske stoffer. Å sende en person inn i en ny sinnstilstand uten noe som helst informasjon er ansvarsløst og forkastelig. Det er en rekke nye tankemønstre som dukker opp og mange spørsmål rundt de. Alle takler og tolker disse forskjellige.

Det er viktig å informere dem om hva som vil skje i forkant. At ting ikke vil være som de er til vanlig. At det kanskje er noe som ikke vil stemme helt, men en klarer ikke å sette ordet på det. At ting som skjer er normale ting, at du vil ikke dø, eller bli gæren og alt vil falle tilbake til sånn det var før. For dette er normale spørsmål noen stiller seg. En må være en god venn, åpne seg opp for de, la de stille spørsmål før og under turen, svare så godt du kan og være behjelpelig på det de lurer på. Kunnskapene man har bygget opp i forveien kan virke betryggende og hjelpe en videre på turen.

Dette mener jeg er viktig å si. Jeg husker godt min første gang på syre. Jeg hadde lest meg opp på ca 1 - 1.5 år. Men likevel kjenner en ikke til sinnstemningen før en sitter i klisteret. Ikke at det er en dårlig ting. Men jeg kom inn med så mange tanker og spørsmål, og de ble bare flere og flere når effekten kom. Hvis jeg hadde fått en forsikrelse på tingene over tror jeg at ting ville gått helt "perfekt". Ikke det at det gjorde det. Det var tider at jeg ble litt skremt og ikke viste hva jeg skulle gjøre, men det var også tider jeg ble livredd men likevel taklet det helt fint og brukte det veldig godt igjennom av turen. Hadde jeg bare blitt informert om også de "dårlige" aspektene i en tur kunne jeg brukt de på en annen måte, men jeg klandrer ingen. Uansett, så var det mange andre faktorer som bidro til utfallet (helheten var fantastisk!). Men det kan jeg ta i en triprapport en annen gang.

Konklusjonen er at en vil vite mest mulig før en starter, så en ikke setter seg fast. En ufullstendig tur er ikke godt. Det kan være doseringer, sinnstemning eller fysiske plager. Det er dermed godt å ha snakket om det i forveien, blitt opplyst om det og ha en støtteperson gjennom turen. De positive effektene personer du har snakket med forteller om kan godt være skremmende opplevelser, men som de har taklet på en helt annen måte og dermed fått noe bra ut av det. En opplyst person, er en forberedt person.