Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3694
Dette er en liten hjelp til dere som ikke for start på PCen.

Vi skal se på løsninger for å fikse PCen din hvis du enten har prøvd å overklokke eller bare har bygd din første PC.

Jeg tok med noen bilder for å gjøre det lettere for dere å finne fram.

Bare noen få ting på starten:
Måten å komme inn i BIOS på er, mest vanlig, å trykka på DEL under oppstart.
Du kan ha vært uheldig med en komponent som er ødlagt så ikke fortvil hvis ikke noen av punktene under hjelper.
Og før du begynne å ta ut og inn komponenter husk og jorde deg selv. Dette kan du gjøre ved å "beføle" selve kabinettet. Da slipper du statisk elektrisitet og at komponentene på den måten tar kvelden.

Hvis PCen er helt ny og du alldeles ikke har peil på PC og syns det er helt gresk det under, så ta kontakt med forhandler, og eventuelt send PCen tilbake for reprasjon \ feilsøking. Nr. til forhandler finner du på hjemmesiden dems.

Kort til dere som ikke helt vet hva overklokking er:
Når man klokker så øker man frekvensen på en komponent. F.eks. fra 3,4Ghz til 4,0Ghz.
Jeg skal ikke gå så veldig dypt inn i det imed dette har google mye enklere svar på. F.eks. her
Men når man klokker kan man gjøre systemet ustabilt. Dette skjer at f.eks. CPU får for lite Volt og derfor blir ustabil.
Derfor er det viktig at man kjører en stresstest etter overklokking. Prime95 funker bra til dette.


Bare for å si det først som sist så er Manualen vennen du aldri turte å spørre!

Hvis du ikke får start pga klokking må du gjøre dette:

1) Kommer du inn i BIOS?
Hvis ja så let etter noe som heter "Set to default". Denne skal starte opp i orginal instilling.
Da vil PCen starte som vanlig før du klokka og du burde lese litt til før du klokker.

2) Hvis du ikke finner noe som heter "Set to default" eller ikke kommer inn i BIOS så må du resette CMOS. Jeg har vært med på å ikke finne "Set to default" i BIOS, så da er resette CMOS neste skritt. Å resette CMOS er rett å slett bare å flytte en jumper. Denne ser sånn ut. Hvor denne jumperen står kommer helt ann på hvilket HK du har. Som regel på ASUS HK så står den i den nedre delen. Du kan se i manualen etter CMOS og Jumper, da vil den vise hvor denne står.

3) Funker heller ikke CMOS må du ta utt BIOS batteriet. Det ser helt likt ut som et klokke batteri bare litt større. Dette tilbake stiller også hele BIOS og vil da gjøre settingsa til orginale. Hvor batteriet er plassert står også i Manualen.

4) Funker ikke det kan du ha ødlagt CPU. (Hvis det var CPU du klokka). Da sender du inn til forhandler og får ny.

5) Hvis du har litt mer peil og kommer i BIOS så justerer du til en annen klokk for å se om det funker bedre. Slik holder du på til du kommer i windows og kjører stress test.


Men hvis du ikke har prøvd å klokke, bare bestilt ny PC og satt sammen men beistet starter ikke så må du gjøre følgende:

1) Du sjekker ALT av kabler. Gjerne 2-3 ganger mer enn nødvendig for å være sikker. Dette løser mange problemer. Folk trur de har satt i alt men glemt en liten kobling som var gjemt borti ett lite hjørne.

2) Hvis alt er koblet til og den vil ikke starte må du begynne å feilsøke. Først sjekker du om det lyser en grønn diode på HK. Lett i manualen etter noe som kalles "Standby power LED". Den ser slik ut.
Denne skal lyse grønt hvis alt er OK. Gjør den ikke det er det enda en bekreftelse på at noe er feil.

3) Lyser den ikke kan det være jordfeil. Da må du sjekke om kabinettet har egen jording. Dette står i manualen til kabinettet. Hvis det har egen jording så må du isolere HK ditt. Dette gjør du med å legge noen isolerende ringer, som følger med, gjennom skruene til HK og kabinettet.
En annen måte er å legge alt utover på noe som ikke leder strøm. F.eks. bordet ditt. Dette funker også.

Antec Nine Hundred er ett eksempel på kabinett med egen jording. Hvis det var jord feil så vil dette nå være løst og PCen vil starte.

4) Var det ikke jord feil? Da må du starte opp i minimumsconfig. Det vil si at du tar ut alt unødvendig for oppstart.
Det du skal ha igjen er f.eks.:
1 RAM brikke.
1 HDD.
1 Skjermkort (hvis du kjører SLI\CrossFire tar du ut det ene kortet så du kun har 1 igjen)

Med andre ord fjern alt unødvendig.

Dette løser også en del problemer. Da finner du nemlig ut om det er noen komponenter som har tatt kvelden og evt. hvilke.
Men husk:
Starter ikke PCen din pga RAM feil, men starter kun med den ene av de 4 brikkene du har, så må du bytte brikke til du finner den med feil, og sende inn.


5) Fortsatt problemer?
Da må du begynne å kryss låne komponenter.
Først kan du begynne med å koble D-Sub\VGA\HDMI i HK hvis du har innebygd GPU. Dette kan utelukke eventuelle feil i skjermkortet.

Ikke feil i skjermkortet?
Da bytter du f.eks. PSU med en annen. For å utelukke feil med PSU. Sånn holder du på med de forskjellige komponenten til du finner feil.

Som regel vil du klare å fiske PCen hvis du følger disse tipsene.
Funker det ikke er det nok en komponent som har gått i stykker. Og hvilken det er vil du finne ut ved å bytte låne komponenter med f.eks. en kompis.


Jeg håper dette hjelper og hvis det ikke gjør så post problemet ditt i ett innlegg og vi skal prøve å hjelpe deg! Da slipper vi alle "PC problemer" trådene. Kan være greit å få samla opp litt. Jeg kommer til å poste denne "hjelpe guiden" på www.catchgamer.no også

Jeg beklager eventuelle skrive feil, jeg har prøvd å lese igjennom men noen smetter alltid unna.
Problemer i Windows kan også diskuteres, men denne tråden er mest dedikert til hardware problemer.
Kanskje lurt med en prosessor under minimumsconfig?
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinis Vis innlegg
Kanskje lurt med en prosessor under minimumsconfig?
Vis hele sitatet...
Jepp. Men det sier seg nogen lunde selv.
Det er som regel bare 1 CPU av i PCen. Som regel. Derfor tenke jeg det var unødvendig å skrive:
1 CPU
1 Hovedkort
1 Kabinett
osv.

Men for all del, du skal starte opp med kun 1 ting av hver komponent

Men takker for en liten tilbake melding
Veldig bra at en slik guide kom! Da lærte jeg meg en ting og to i dag og! Bruker flere av disse metodene selv, spesielt de gangene jeg har kjøpt ny data/hardware.

På nyere hovedkort kan det også være et par knapper som kan få orden på et visse oppstartsproblemer.
Tja, du trenger jo faktisk ikke et kabinett heller.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Bra tråd,

Kan legge til dette, for de som vil lese det, følte det manglet

OM PC'N IKKE STARTER, den er DØD!

Om du ikke får start på pc'n idet heletatt, HELT død, eller evt strøm i 1-2 sek, så skrur den seg av, så kan det tyde på PSU(Strømforsyneren) som er gåen.

Denne kan du jumpstarte(Skru på KUN strømforsyneren, for å utelukke om det er den som er feilen.

For å gjøre dette kobler du av ALLE ledninger fra PSUen, du lar kun 1-2 vifter eller fks i cdrom være tilkoblet(Noen psuer må ha last på for å starte) Etter du har koblet av alle ledningene, så finner du denne kablen:

http://img.tomshardware.com/us/2007/08/09/pc_power_supplies/main_atxpower.jpg

Hvis du ser nøye etter, så ser du at en av lednigene er grønn, ca i midten, dette er av/på knapp, du må lage en krets fra den til jord for å starte PSU, kan gjøre på mange måter, fks SLIK:

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT6wdWMK4KV106t_oSm1sioMKMd_MBWxCgTYkVX7BSUWWLPuJ7vOA&t=1

HUSK: Ha Hovedbryteren på PSU PÅ.

Dette vil starte PSU, om du vil kan du gjerne måle med multimeter for å se om den leverer det den skal.

Om PSUen ikke starter, så er det enten en kortslutting, PSU er død, eller så er sikringen i den gåen, med mindre du ikke lengere har garanti/ork så annbefaler jeg å bytte den å kjøpe ny.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Prime95 funker bra til dette.
Vis hele sitatet...
Liten pirk: IntelBurnTest eller Linx. Prime stresser minimalt i forhold.

Sitat av Fleff
Dette vil starte PSU, om du vil kan du gjerne måle med multimeter for å se om den leverer det den skal.
Vis hele sitatet...
Orange = 3.3V
Rød = 5V
Gul = 12V
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Bra tråd,

Kan legge til dette, for de som vil lese det, følte det manglet

OM PC'N IKKE STARTER, den er DØD!

Om du ikke får start på pc'n idet heletatt, HELT død, eller evt strøm i 1-2 sek, så skrur den seg av, så kan det tyde på PSU(Strømforsyneren) som er gåen.

Denne kan du jumpstarte(Skru på KUN strømforsyneren, for å utelukke om det er den som er feilen.

For å gjøre dette kobler du av ALLE ledninger fra PSUen, du lar kun 1-2 vifter eller fks i cdrom være tilkoblet(Noen psuer må ha last på for å starte) Etter du har koblet av alle ledningene, så finner du denne kablen:


Hvis du ser nøye etter, så ser du at en av lednigene er grønn, ca i midten, dette er av/på knapp, du må lage en krets fra den til jord for å starte PSU, kan gjøre på mange måter, fks SLIK:


HUSK: Ha Hovedbryteren på PSU PÅ.

Dette vil starte PSU, om du vil kan du gjerne måle med multimeter for å se om den leverer det den skal.

Om PSUen ikke starter, så er det enten en kortslutting, PSU er død, eller så er sikringen i den gåen, med mindre du ikke lengere har garanti/ork så annbefaler jeg å bytte den å kjøpe ny.
Vis hele sitatet...
(Bare fjerna bildene i siteringen for å ikke bruke så stor plass)

Tusen Takk Fleff!! Håpa egentlig du kom til å poste dette. Jeg har sett du har skrivi det flere ganger så tenkte du skulle få æren til å skrive det her også Og det gjorde du jo! Takker veldig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har ett merkelig pc problem her. Pcen har fungert fint inntill i dag tidlig hvor den plutselig brukte hundre år på å starte og bråkte masse. Etterhvert kom det opp på skjermen en standar meny for å instalere windows. Hvor man skal velge språk osv. Hva skal jeg gjøre? Eneste jeg kan tenke at har skjedd et at SSD disken(med os) ikke fungerer men har sjekket at kablene sitter skikkelig i.

Hjelp!
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Haha akkurat det samme skjedde med meg nå! SSD en tok kvelden.

Jeg begynte med å se om jeg fant den i BIOS. Dette gjorde jeg ikke, så jeg satt i win7 cden og der fant jeg den. Da valgte jeg reparer og det ser ut til å funke foreløplig. *Akkurat gjort det så vet ikke om den kræsjer igjen *

Men begynn med å sjekk BIOS.


Og KP for å faktisk spørre her og ikke lage ny tråd.
Fant den i BIOS i SATA list elns, men når jeg skulle velge boot priority var den ikke der. Forslag?
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Samme som meg. Har du windows CD? I så fall fyrer du inn denne og ser om den ligger der når du skal velge disk du skal installere på. Og på meg så gjorde den det, så da gikk jeg tilbake og valgte repair istede for install og etter det ordna det seg.
Klarte det
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av iMoan Vis innlegg
Klarte det
Vis hele sitatet...
Du gjorde hva?

Edit; Så bra
Sist endret av Ruudi; 28. mars 2011 kl. 23:52.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Du gjorde hva?
Vis hele sitatet...
Tror han gjorde det du sa han skulle gjøre altså
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nytt problem! :L

SSD disken min er bare på 64GB og den er neeesten full, og jeg har gått gjennom og sett hva jeg kan slette dessuten har jeg defragmentert men det eneste som er der er OS og alt som ligger på skrivebordet. Forslag?
Bare legge snarvier på skrivebordet og flytte programene og filene på ikkje-os disken?
iMoan har du sjekket at harddisken ikke kjører skyggekopi eller tar automatisk backup av innholdet på disken? Det gjorde min, og jeg kunne frigjøre en god del plass ved å skru av dette / slette.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skal sjekkes !
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kp for bra tråd!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vell, siden denne tråden er oppe å kjøre, så kan jeg spørre her.

Kjøpte meg en ny SSD til å sette inn i laptopen min. Satt den inn, installerte Windows7 (fra orginal cd). Fikk BSOD når jeg startet pcen. Fant ut at å sette instillinger i BIOS til IDE, samt en reinstallasjon(med formatering) løste det problemet.

Så til det virkelige problemet: Når jeg prøvde å kryptere hele disken med Truecrypt så var hele pcen låst når jeg kom tilbake. Måtte slå den av med svenskeknappen. Når jeg startet opp så fant den ikke OS eller noe annet. Så jeg formaterte og prøvde igjen. (Alle drivere ble installert denne gangen, jeg sjekket det). Når jeg nå slår på laptopen, så finner ikke BIOS SSD disken min. Ikke blir den lest eksternt heller. Har noen noe tips for å få den til å virke, eller må jeg levere den inn igjen til leverandør?

SSD: 2.5"" FlashDisc/SSD 60GB Agility 3 SATA3
Laptop: Multicom Xishan
Sist endret av FuzzT; 9. oktober 2011 kl. 01:02. Grunn: Skrivefeil
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Vell, siden denne tråden er oppe å kjøre, så kan jeg spørre her.

Kjøpte meg en ny SSD til å sette inn i laptopen min. Satt den inn, installerte Windows7 (fra orginal cd). Fikk BSOD når jeg startet pcen. Fant ut at å sette instillinger i BIOS til IDE, samt en reinstallasjon(med formatering) løste det problemet.

Så til det virkelige problemet: Når jeg prøvde å kryptere hele disken med Truecrypt så var hele pcen låst når jeg kom tilbake. Måtte slå den av med svenskeknappen. Når jeg startet opp så fant den ikke OS eller noe annet. Så jeg formaterte og prøvde igjen. (Alle drivere ble installert denne gangen, jeg sjekket det). Når jeg nå slår på laptopen, så finner ikke BIOS SSD disken min. Ikke blir den lest eksternt heller. Har noen noe tips for å få den til å virke, eller må jeg levere den inn igjen til leverandør?

SSD: 2.5"" FlashDisc/SSD 60GB Agility 3 SATA3
Laptop: Multicom Xishan
Vis hele sitatet...
Du fant den verken i BIOS eller på andre datamaskiner ? Om den er helt død må du nesten levere den inn.

Grunnen til at den var låst, kan være at du enten har gjort noe feil, eller PCen hadde fryst.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Du fant den verken i BIOS eller på andre datamaskiner ? Om den er helt død må du nesten levere den inn.

Grunnen til at den var låst, kan være at du enten har gjort noe feil, eller PCen hadde fryst.
Vis hele sitatet...
Har ikke fått prøvd den i en annen datamaskin, kan sjekke det ut i morgen. Men mener jeg har gjort alt riktig, til og med tatt ut batteri når jeg byttet hard disk, samt oppbevart den i antistatisk pose. Hvis jeg ikke får den opp å kjøre før mandag, får jeg levere den tilbake til nettbutikken. Herket er at det tar ca 5 dager hver vei med posten opp hit. (Er i hæren).

EDIT: Pcen kan være låst, men 2 ganger på rad? Hadde desuten fersk installasjon av ren Windows 7, med alle drivere. Ingen ting annet på maskinen.
Sist endret av FuzzT; 9. oktober 2011 kl. 01:16.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
ESM
Lazy Generation
Hei, jeg har ett problem med PCen, når jeg skrur den på kommer jeg som oftest kun til inloggingsskjermen og av og til får jeg tastet passordet og brukt pcen i noen minutter før skjermen slukner og lyden fra musikk går vekk. Har prøvd med flere skjermer og skjermkabler og problemet ligger ikke der. PCen skrur seg ikke av og alle vifter fortsetter å snurre men skjermen slukner altså sammen og med lyden så det virker som om pcen går i dvalemodus uten at jeg har bedt om det. Jeg får heller ikke vekket maskinen fra denne dvalen og må skru den av og på.

Jeg prøvde å starte den i sikkerhetsmodus og da fungerer den fint, men altså ikke til vanlig. PCen ble bygd for 2 uker siden og dette er det første problemet.

Noen spesifikasjoner: GTX 480, fractal design r3, asus p6t deluxe v2, i7 970.

Kan nevne at skjermkort, prosessor og ram er 2 år gamle så de begynner å bli gamle.

Noen ideer om hvor problemet kan ligge?

Skrevet på iphone så ikke skyt meg om teksten suger.
skal installere w7 med usb på en formatert harddisk. har satt usb først i biosen men når jeg starter pcen kommer det en svart skjerm med en hvit blinkende strek... anyone?
Heisann.

Har fått ett problem med pcen min etter ett strømbrudd for noen dager siden.
Den sto mest sannsynlig i hvilemodus, da jeg var på jobb da det skjedde.
Dette var det som møtte meg da jeg satte meg på pcen neste gang:
http://imageshack.us/photo/my-images/145/img0086ie.jpg/

Nå kommer ikke maskinen lenger enn til oppstart der denne teksten har nærmest brent seg fast, and then no more action
Det er en stasjonær pc btw.

Noen som gidder å ta en titt, og eventuelt slenge på ett svar om hva problemet kan være?

Takktakk
Jeg hadde prøvd å resette bios. Det er enten en bryter eller jumper på hovedkortet ditt som du må gjøre noe med, eller så må du ta ut det lille batteriet som er på hovedkortet.

Bilde av en jumper med batteriet til venstre.
http://nuwan4u.files.wordpress.com/2...0e547a9737.jpg

Hvilket hovedkort har du?
Sist endret av Knudsen; 30. august 2012 kl. 15:15.
Etter å ha tatt batteriet på hovedkortet ut og satt det inn igjen var problemet så og si borte. Da gjenstår det bare å se hvor lenge det holder før neste kræsj!
Tusen takk for svar