Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1469 211429
Første jeg tenkte når jeg så Co2 beholderen, var at noen kom til å snakke til ham. Bra.

Metal beholderen blir så og si tillintetgjort og skyter splinter i alle retninger. Hva hvis noen kom gående forbi e.l? Selv om du gjemmer deg bak noe, så er sjansen for skade enda mye større enn når du bruker vanlige beholdere i papir.

Syns heller du skal bestille / mekke deg noen papirkartonger.
Sitat av zevz Vis innlegg
Har hørt det flere ganger før, men jeg tar forhåndsregler og jeg ser ikke direkte på bomba når den går av, gjemmer meg bak en vegg, så det er rimelig trykt.

Skal det skje noe skade så må den gå av i handa mi og da hadde et papprør med flash også sprengt av meg armen.


Liker å bruke co2 patroner siden de holder på en del trykk og jo høyere trykk jo høyere smeller det, har jeg fått erfart.
Vis hele sitatet...
Det tenkte kanskje han her også: (dette var en mild versjon av hva som kan hende med en co2 patron med flash...)

Klikk her kun hvis du er barsk

du vil nok ikke ende opp uten hender?
Sist endret av BomberMan; 7. januar 2011 kl. 15:58. Grunn: Bilde -> link
Har en haug av papprør som jeg kan bruke, men i de så bygger det ikke opp i nærheten av like stort trykk.

Greie her er at jeg vet hva jeg holder på med og sprenger på steder hvor folk ikke kommer, med andre ord så tar jeg forhåndsreglene før jeg sprenger og da er det relativt trykt.

Å drive med HE er like farlig det og kan sprenge av deg armer og ben, men tar man forhåndsreglene så går det bra.

Slutt å mas så mye om at det er metall, jeg vet hva jeg driver med og har holdt på med dette i over 10 år...

Sitat av kulii11 Vis innlegg
Det tenkte kanskje han her også: (dette var en mild versjon av hva som kan hende med en co2 patron med flash...)

http://www.unboundedmedicine.com/ima...recracker2.jpg

du vil nok ikke ende opp uten hender?
Vis hele sitatet...
Det bilde kunne du spart meg for...

Noe av det samme hadde nok skjedd hvis det var et papprør også.
Sist endret av BomberMan; 7. januar 2011 kl. 15:58.
Sitat av zevz Vis innlegg

Slutt å mas så mye om at det er metall, jeg vet hva jeg driver med og har holdt på med dette i over 10 år...
Vis hele sitatet...
Sorry Mac, men det gjør du faktisk ikke.

Dersom du har holdt på med dette i ti år, hvorfor poster du det da i Nybegynnertråden?

Og hvorfor skrev du dette i går/forgårs:
Da har jeg akkurat lagd min første bach med flash krutt og det funket veldig bra!
Vis hele sitatet...
Jeg tror noen burde vurdere en såkalt "skjerpings" fremfor å begynne å være nebbete ovenfor folk som bare ønsker å hjelpe.
Sist endret av Knask; 7. januar 2011 kl. 15:50.
viste at noen kom til å påpeke det!
Har aldri drevet seriøst med pyroteknikk, så jeg har aldri blandet krutt fra bunn, det er nå i det siste jeg har fått interessen for det.
Det jeg har gjort før er å åpne batterier for så å lage bomber eller andre typer fyrverkeri av det (vet at det ikke er så veldig bra erfaring, men da lærer man vertfall litt om hvordan ting fungerer også videre)

Grunden til at jeg poster i nybegynner tråden er for det det er som sakt første gang jeg blander krutt selv og jeg fant ingen andre steder å poste det, gadd ikke lage ny tråd heller.

Skjønner gått at dere blir skeptiske og kommer med moralpreken, men jeg vet sånn ca hva jeg driver med og har respekt for kruttet.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Du vet åpenbart ikke hva du driver med. Metallbeholdere øker faren for statisk elektrisitet, og det er mildt sagt en uting når flash kommer inn i bildet. Flash skal ikke komprimeres, og iallefall ikke med en metallpinne.

Visste du forresten at splinter kan fly godt over hundre meter? Har du prøvd flash i papprør? Skal love deg at det smeller bra det og.

Min anbefaling er at du jekker deg ned noen hakk og hører på de som har kunnskap og erfaring her på forumet. Demontering av fyrverkeri teller ikke som erfaring.
Sitat av zevz Vis innlegg
viste at noen kom til å påpeke det!
Har aldri drevet seriøst med pyroteknikk, så jeg har aldri blandet krutt fra bunn, det er nå i det siste jeg har fått interessen for det.
Det jeg har gjort før er å åpne batterier for så å lage bomber eller andre typer fyrverkeri av det (vet at det ikke er så veldig bra erfaring, men da lærer man vertfall litt om hvordan ting fungerer også videre)

Grunden til at jeg poster i nybegynner tråden er for det det er som sakt første gang jeg blander krutt selv og jeg fant ingen andre steder å poste det, gadd ikke lage ny tråd heller.

Skjønner gått at dere blir skeptiske og kommer med moralpreken, men jeg vet sånn ca hva jeg driver med og har respekt for kruttet.
Vis hele sitatet...
Du lærer cirka ikke en dritt. Dette er heller ikke noe som kan kalles "pyroteknikk" men heller idioti.

Edit: Bomber kom 3 sekunder før meg
Sist endret av Glenni; 7. januar 2011 kl. 16:06.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Du lærer cirka ikke en dritt. Dette er heller ikke noe som kan kalles "pyroteknikk" men heller idioti.

Edit: Bomber kom 3 sekunder før meg
Vis hele sitatet...
Vel, alt jeg kan om fyrverkeri har jeg lært av meg selv ved demontering og nå kan jeg lage mine egne luftbomber, romer lys, mm så litt lærer man!
Sitat av zevz Vis innlegg
Vel, alt jeg kan om fyrverkeri har jeg lært av meg selv ved demontering og nå kan jeg lage mine egne luftbomber, romer lys, mm så litt lærer man!
Vis hele sitatet...
Du lærer kanskje noe om hvordan fyrverkeriet er bygd opp, men absolutt ingenting om sikkerhet, og det ser vi jo!
Flash er ikke like avhengig av å bygge opp trykk som svartkrutt, det er derfor ingen vits i å ha det i metallbeholdere. Flash lager greie smell i mengder over 3g på et ark, det sier litt. Bruk papp og tenk sikkerhet!
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Du vet åpenbart ikke hva du driver med. Metallbeholdere øker faren for statisk elektrisitet, og det er mildt sagt en uting når flash kommer inn i bildet. Flash skal ikke komprimeres, og iallefall ikke med en metallpinne.

Visste du forresten at splinter kan fly godt over hundre meter? Har du prøvd flash i papprør? Skal love deg at det smeller bra det og.

Min anbefaling er at du jekker deg ned noen hakk og hører på de som har kunnskap og erfaring her på forumet. Demontering av fyrverkeri teller ikke som erfaring.
Vis hele sitatet...

Vet at splinter kan fly langt, har selv erfart splinter som flyr over 200 meter langt, men da var det litt mere massivt metall jeg brukte, så langt hadde ikke de tynne co2 patronene flydd (tror jeg)

men det er sant som du sier, splintene er en risiko, men så lenge man passer på hvor man setter av bombene og hvor du oppholder deg når det sprenger så ser jeg ikke på det som et problem, kan også tørre å påstå at en splint fra 20m ikke utgjør særlig stor skade fra co2 patronene for det de er for lette.


Det som er farlig med disse co2 patronene er statisk elektrisitet, har tenkt på det flere ganger, men den risikoen er såpass liten at jeg ikke begymrer meg for mye om den, tenker jo seff litt på det, men kan tørre å påstå, at statisk elektrisitet ikke er nok til å sette av flash, men at det kan forekomme utelukker jeg ikke.
Grunden til at jeg sier det er for det jeg har testet sensiviteten til flash med ligheter før og da måtte jeg la flammen røre flashe i flere sekunder før det gikk av, dette var riktig nok flash fra fyrverkeri som jeg misstenker er litt svakerer og tåler litt mer en perklorat flash 7/3 .

Sitat av mikkello Vis innlegg
Du lærer kanskje noe om hvordan fyrverkeriet er bygd opp, men absolutt ingenting om sikkerhet, og det ser vi jo!
Flash er ikke like avhengig av å bygge opp trykk som svartkrutt, det er derfor ingen vits i å ha det i metallbeholdere. Flash lager greie smell i mengder over 3g på et ark, det sier litt. Bruk papp og tenk sikkerhet!
Vis hele sitatet...
Har kjøpt inn ca 100 papprør i ganske ok størelse til flash kinaputter, men sliter med å få tettet dem igjen siden jeg ikke har fått kjøpt meg betonitt enda, men når jeg har utstyret i orden så kommer jeg nok til å bruke disse papprøra isteden for co2 patronene, mye enklerer å fylle på krutt i dem er det også.
Sist endret av Awareness; 7. januar 2011 kl. 16:28.
Med tanke på at det er anbefalt at du har gummi matte, plast bord og helst sitter på en plast stol og tar flere forhånds regler for at det ikke skal kunne gå av.

Så syns jeg det er skremmene at noen tør å bruke metall beholder. Det blir jo som en håndgranat.

Beklager for OffTopic.
Kan nok høres ut som at det blir som en håndgranat, men det blir det ikke, splintene er lette så dem får ikke så veldig stor kraft og det blir få men store splinter.
Sist endret av Awareness; 7. januar 2011 kl. 16:32.
Det blir nok veldig likt en håndgranat. Splintene er veldig små og skarpe, som vil gå gjennom huden din. Blir du truffet i øyet, så er du fuck'd. Syns du bør ta sikkerheten mer på alvor.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av zevz Vis innlegg
men det er sant som du sier, splintene er en risiko, men så lenge man passer på hvor man setter av bombene og hvor du oppholder deg når det sprenger så ser jeg ikke på det som et problem, kan også tørre å påstå at en splint fra 20m ikke utgjør særlig stor skade fra co2 patronene for det de er for lette.
Vis hele sitatet...
Det går det fint an å regne på. La oss si at en splint veier 5 gram og etter 20 meter har farten 200 m/s. Kinetisk energi er gitt ved formelen:

EK = 1/2*mv2

Vi setter inn m = 0,005 kg og v = 200 m/s og får:

EK = 1/2*0,005 kg *(200 m/s)2 = 100 J

Til sammenlikning så er 1 J den maksimale energien tillatt i helautomatiske airsoft-våpen. Så du kan forestille deg at det er som å bli truffet av en sylskarp softgunkule formet som et knivblad. Ganger hundre.

Sitat av zevz Vis innlegg
Det som er farlig med disse co2 patronene er statisk elektrisitet, har tenkt på det flere ganger, men den risikoen er såpass liten at jeg ikke begymrer meg for mye om den, tenker jo seff litt på det, men kan tørre å påstå, at statisk elektrisitet ikke er nok til å sette av flash, men at det kan forekomme utelukker jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://pyroguide.com/index.php?title=Flash_powder
Chemically, flash powder is highly unstable. It is a heat, static, friction, and impact sensitive explosive. It is considered to be one of the most volatile pyrotechnic compositions.
Vis hele sitatet...
Sist endret av BomberMan; 7. januar 2011 kl. 16:49.
http://www.youtube.com/watch?v=Fh2_6ecWFow

Mon tro om idioten i denne filmen hadde fått de samme skadene dersom det ikke hadde vært snakk om en rørbombe...
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det går det fint an å regne på. La oss si at en splint veier 5 gram og etter 20 meter har farten 200 m/s. Kinetisk energi er gitt ved formelen:

EK = 1/2*mv2

Vi setter inn m = 0,005 kg og v = 200 m/s og får:

EK = 1/2*0,005 kg *(200 m/s)2 = 100 J

Til sammenlikning så er 1 J den maksimale energien tillatt i helautomatiske airsoft-våpen. Så du kan forestille deg at det er som å bli truffet av en sylskarp softgunkule formet som et knivblad. Ganger hundre.
Vis hele sitatet...

Kult at du gadd å regne det ut, var litt raftigere enn det jeg hadde trodd!

Dere må ikke legge ut så mye dritt om flash, får bare mere og mere noja her, nå tør jeg snart ikke å lage noe mere...
Bare skipp metal beholder så går det fint, og ikke lag så mye om gangen
Sist endret av Sinken; 7. januar 2011 kl. 17:25.
Ta forholdsregler, uansett hvilke kjemikaljer du håndterer.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Ta forholdsregler, uansett hvilke kjemikaljer du håndterer.
Vis hele sitatet...
Indeed!
Jeg lager litt flash en gang i blant, når jeg lager dette vibrerer hele kroppen, bare tanken på hva dette stoffet gjør bare i små mengder er nesten latterlig.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av zevz Vis innlegg
Dere må ikke legge ut så mye dritt om flash, får bare mere og mere noja her, nå tør jeg snart ikke å lage noe mere...
Vis hele sitatet...
Og da har vi oppnådd noe som muligens kan være med på å redde livet ditt om planen din ellers er å fortsette med CO2-beholderne.

Å stappe flash ned i en metallbeholder med en metallpinne på den måten er intet mindre enn suicidalt.

Har du i det heletatt forsøkt papp? Om du har god flash klarer du deg greit med en sammenrullet post-itlapp som inneslutning for å oppnå gode smell. Om du på død og liv skal inneslutte noe bedre kan du rulle solide papirrør og surre dem med glassfiberteip/papirteip/annen teip.

Kjernen i aluminiumsfolieruller etc. fungerer fint for lettvinthets skyld. Bentonittplugger trenger du ikke, og de er heller ikke praktiske til formålet. Hvordan hadde du tenkt å få laget plugg over flashen? Personlig kompakterer jeg en bit tørkerull i bunn, slenger over en bit teip for å tette/holde på plass, stikker luntehull i siden, setter i lunte og fyller med flash. Deretter legges en sammenknørvet bit tørkerull over flashen, og teip legges over. Enkelt, trygt og kjapt sammenliknet med din nåværende (meget farlige og antakelig langsomme) praksis.
Har brukt papp før og vet at det funker veldig bra! Har ca 100 ganske kraftige papphylser som jeg kan bruke til kinaputter!
Har fundert en stund på hvordan jeg skal få tettet med betonitt i toppen og det nærmeste jeg kom var å droppe betonitt og heller fylle på med limpistol lim, men pga varme så er ikke det det lureste man kan gjøre.
Takk for tips med å bare bruke doppapir og teip! men syns det hørtes litt dårlig ut, jeg er ganske opptatt av å få pakket det så gått inn som mulig, men vet jo at man ikke trenger det med flash, det blir en god del bedre når man pakker det inn godt da, føler jeg.

Lurer på om jeg skal lage noen tester med betonitt og dopappir for å se hva som er best og om det er så mye bedre å tette det godt at det er noe vits.

Kommer til å legge inn resultatet her

Takk for bra svar forresten!
Sitat av zevz Vis innlegg
Det som er farlig med disse co2 patronene er statisk elektrisitet, har tenkt på det flere ganger, men den risikoen er såpass liten at jeg ikke begymrer meg for mye om den, tenker jo seff litt på det, men kan tørre å påstå, at statisk elektrisitet ikke er nok til å sette av flash, men at det kan forekomme utelukker jeg ikke.
Grunden til at jeg sier det er for det jeg har testet sensiviteten til flash med ligheter før og da måtte jeg la flammen røre flashe i flere sekunder før det gikk av, dette var riktig nok flash fra fyrverkeri som jeg misstenker er litt svakerer og tåler litt mer en perklorat flash 7/3 .
Vis hele sitatet...
Neste gang bør du skjekke kilder osv. bedre før du setter livet ditt ifare med denne typen galskap! Jeg kan meddele at flash ikke går av like lett som svartkrutt f.eks. når det blir utsatt for open varme (lighter). Men viss du derimot får en LITEN gnist fra statisk elektrisitet kan og vil sansynligvis dette være nok! ild og støt er IKKE det samme! Og ikke minst det at du bruker metall beholder til flashbomber fremmhever idiotien din! Dette øker i tillegg faren for statisk elektrisitet! hadde du gjort som du burde gjort, og lest mer om flash hadde du funnet ut nettopp dette!

Syntes jeg leste om at du var så forsiktig under først flash bach, men sikkerheten skal vedvare HELE vegen! det er slik du unngår å få handa maltraktert slik som på det bildet.

Sitat av zevz
Dere må ikke legge ut så mye dritt om flash, får bare mere og mere noja her, nå tør jeg snart ikke å lage noe mere...
Vis hele sitatet...
Dette er nok til det beste! slik du oppfører deg er du nok ikke skikket til å behandle flash


En annen ting som er verdt å nevne er at du aldri burde lagd slike mengder med flash som nybegynner!
Sitat av Znerk Vis innlegg
Neste gang bør du skjekke kilder osv. bedre før du setter livet ditt ifare med denne typen galskap! Jeg kan meddele at flash ikke går av like lett som svartkrutt f.eks. når det blir utsatt for open varme (lighter). Men viss du derimot får en LITEN gnist fra statisk elektrisitet kan og vil sansynligvis dette være nok! ild og støt er IKKE det samme! Og ikke minst det at du bruker metall beholder til flashbomber fremmhever idiotien din! Dette øker i tillegg faren for statisk elektrisitet! hadde du gjort som du burde gjort, og lest mer om flash hadde du funnet ut nettopp dette!

Syntes jeg leste om at du var så forsiktig under først flash bach, men sikkerheten skal vedvare HELE vegen! det er slik du unngår å få handa maltraktert slik som på det bildet.


Dette er nok til det beste! slik du oppfører deg er du nok ikke skikket til å behandle flash


En annen ting som er verdt å nevne er at du aldri burde lagd slike mengder med flash som nybegynner!
Vis hele sitatet...
Har lest mye om flash og har lest gang på gang at det ikke er bra og putte det i metallbeholdere, men jeg har gjort det utallige ganger før så føler meg sånn passe trygg på det, selv om jeg føler meg utrygg, det er jo flash det er snakk om...

Men kommer til å slutte med det, har tråss alt 100 ganske kraftige papphylser som er noe større enn co2 patronene som jeg kan bruke isteden.


Ja, vet at jeg ikke burde lage så mye om gangen, derfor lagde jeg bare 10 gram først for å teste det...
lagde kanskje litt mye de andre gangene, lagde en batch på 40 gram og en på 20, er ikke så alt for mye uansett da, men vet det er nok til å miste handa...


Dere trenger ikke å lære meg respekt for flash, har respekt nok som det er, skjenner det nesten litt i magen når jeg holder på...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Godt du slutter med metall mens leken er god

Limpistol skal være trygt, men det er generelt anbefalt å ta pistolen ut av kontakten før man limer, slik at faren for gnist blir eliminert. Limet er ikke varmt nok til å antenne noe. Metalltuppen på pistolen kan du dog være litt forsiktig med, selv om det normalt ikke skal være farlig. Legg som et minimum en pappskive over flashen før du limer. For å skape litt distanse mellom flash og lim kan du godt strø litt havregryn eller annet lett materiale over pappskiva, for deretter å legge lim over. Om du føler deg utrygg kan du kjøpe en limpistol med lavere smeltetemperatur, mener å huske Clas eller Biltema har slike.

Jeg må samtidig si at dette vanskelig kan sies å være nødvendig. Mine smell har blitt mer enn adekvate med kun tørkepapirender og teip over for å holde det hele sammen.

Når det kommer til batchstørrelse er det generelt anbefalt å lage én batch på 100 gram, fremfor fire på 25. Det reduserer tiden du trenger å være i kontakt med flashen ved blandingen.
Sist endret av Nygaard; 7. januar 2011 kl. 19:17.
Tenkte faktisk på å legge noe pappir mellom limet og flashet!

Her er bilde av papphylsene som jeg kjøpte fra likurg, ved siden av en co2 bombe for å se størelsen på de! kan anbefalle disse hylsene på det sterkeste, de er kraftige som bare det og er i perfekt lengde til å brukes som både kinaputter og rakettmotorer, blir nok noen raketter og kinaputter ut av dem i nærmeste fremtid, legger ut bilder etterhvert som jeg mekker

http://i143.photobucket.com/albums/r125/myrdan/DSC00090.jpg
De ser kanskje litt store ut på bilde, men som sakt, de har en perfekt størelse til både raketter og kinaputter!
Sist endret av Awareness; 7. januar 2011 kl. 19:19.
Noen som vet hvordan man lager Flash paper/cotton/string? Snublet over en video på youtube som viser det, men har ikke alt som trengs. Han sier du skal koke sammen whitesprit og "kruttet" i en emergency flare. Noen som vet hva emergency flare inneholder? eller om det går an å bruke noe annet?

Link til video

Sitat av zevz Vis innlegg
Tenkte faktisk på å legge noe pappir mellom limet og flashet!

Her er bilde av papphylsene som jeg kjøpte fra likurg, ved siden av en co2 bombe for å se størelsen på de! kan anbefalle disse hylsene på det sterkeste, de er kraftige som bare det og er i perfekt lengde til å brukes som både kinaputter og rakettmotorer, blir nok noen raketter og kinaputter ut av dem i nærmeste fremtid, legger ut bilder etterhvert som jeg mekker


De ser kanskje litt store ut på bilde, men som sakt, de har en perfekt størelse til både raketter og kinaputter!
Vis hele sitatet...
Lager kinaputter av disse selv (bruker som regel å sage de i to (siden de originalt er 10cm) Disse hylsene er kjempefine for "kinaputter" http://www.youtube.com/watch?v=p1BQ5d4qIXY

Lagde noen til nyttårsaften
http://i722.photobucket.com/albums/ww222/GreenRay/DSC05928.jpg
Sist endret av GreenRay; 7. januar 2011 kl. 19:36.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Noen som vet hvordan man lager Flash paper/cotton/string? Snublet over en video på youtube som viser det, men har ikke alt som trengs. Han sier du skal koke sammen whitesprit og "kruttet" i en emergency flare. Noen som vet hva emergency flare inneholder? eller om det går an å bruke noe annet?
Vis hele sitatet...
"Emergency flares", nødbluss, inneholder som oftest rødt fosfor. Å koke rødt fosfor og white spirit sammen over en gassbrenner er en utrolig dårlig idé, og jeg tror jeg slipper å forklare hvorfor.

Den vanlige måten som han omtaler i videoen er bare en modifisert NC-syntese med papir istedet for bomull.
Zevz, tillintetgjør den Co2 beholderen du allerede har lunte i.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Zevz, tillintetgjør den Co2 beholderen du allerede har lunte i.
Vis hele sitatet...
Har 2 igjen, sprenger dem når jeg er klar for det eller har lite å gjøre :P utgjør ikke så stor fare når dem bare ligger der.
Plutselig en dag når du har gått inne på ullsokker, så skal du bort å ta dem opp. Pang.
Zevz, etter alle disse innleggene håper jeg du har forstått risikoen med flash og metallbeholdere og slutter å forsvare bruken din med flash med dine mange års erfaring med demontering av fyrverkeri og at du har gjort det så mange ganger at du føler deg trygg på det. Du kan ALDRI være 100% trygg med flash, det er derfor vi tar forhåndsregler.
Murphys lov lurer rundt hvert hjørnet, selvom du har lagt 100 CO2-bomber, kan den 101 sprenge av deg hånden!
Jeg trenger ikke å gjøre et poeng av hvor dumt det er av deg å fylle flash i disse patronene, det har heldigvis blitt gjort av andre. Jeg ønsker imidlertid å stille et spørsmål til dine HMS rutiner når du håndterer kjemikalier. Bildet av den første "kinaputten" din viser et tydelig fingeravtrykk. Bruker du i det heletatt hansker, åndedretsvern eller noen form for verneutstyr når du håndterer helseskadelige kjemikalier? Aldri håndter noen kjemikalier før du har satt deg inn i egenskapene til stoffet du håndterer. Legger ved en link til en sammling datablad der du kan lese om stoffene du har og kjemikalier du ønsker å anskaffe deg. http://kptnaturfag.no/filbibliotek/HMSdatabl
Kan hjemmelaget flash detonere vis jeg mister den?
For å svare like generaliserende som du spør, ja, det kan gå av om man mister det.
Har blitt litt bitt av basillen her må jeg innrømme, men siden jeg snart er 30 så synes jeg det er litt begredelig å holde på med svartkrutt og knsu sånn bare for å sitte å tenne på det og ikke noe mer...

Forstår godt hvorfor nybegynnere skal begynne i de baner, har lest såpass til å forstå det... Så derfor så har jeg laget en liten sånn eksamen til meg selv oppi det hele...

En C4 røykbombe med svartkrutt og grønt pigment fra kjemikalieforretning...

Altså da må jeg jo lage svartkrutt, knsu og slikt fra bunnen av, mekke ei mølle, samle inn PiB. Ja kanskje til og med brenne kullet selv...

alt dette inn i en liten klump på størrelse med ett lano såpestykke eller noe i den duren. Er svartkrutt bare waste til dette igrunn?

Greia her er jo å lære alle disse kule tingene som mølling og kullbrenning osv men ende opp med ett slags komplett produkt utifra det... så man har noe å jobbe mot som samtidig er veldig lærerikt... Regner med grønt pigment skulle holde da det brennes i ovn på 1200 grader men aner ikke selve styrken på svartkruttet. selv om jeg vil implimentere dette på en eller annen måte... Booster kanskje til "C4" såpa?

Innspill?
Sitat av Ex-con Vis innlegg
Har blitt litt bitt av basillen her må jeg innrømme, men siden jeg snart er 30 så synes jeg det er litt begredelig å holde på med svartkrutt og knsu sånn bare for å sitte å tenne på det og ikke noe mer...

Forstår godt hvorfor nybegynnere skal begynne i de baner, har lest såpass til å forstå det... Så derfor så har jeg laget en liten sånn eksamen til meg selv oppi det hele...

En C4 røykbombe med svartkrutt og grønt pigment fra kjemikalieforretning...

Altså da må jeg jo lage svartkrutt, knsu og slikt fra bunnen av, mekke ei mølle, samle inn PiB. Ja kanskje til og med brenne kullet selv...

alt dette inn i en liten klump på størrelse med ett lano såpestykke eller noe i den duren. Er svartkrutt bare waste til dette igrunn?

Greia her er jo å lære alle disse kule tingene som mølling og kullbrenning osv men ende opp med ett slags komplett produkt utifra det... så man har noe å jobbe mot som samtidig er veldig lærerikt... Regner med grønt pigment skulle holde da det brennes i ovn på 1200 grader men aner ikke selve styrken på svartkruttet. selv om jeg vil implimentere dette på en eller annen måte... Booster kanskje til "C4" såpa?

Innspill?
Vis hele sitatet...
Man lager ikke C4 med svartkrutt?
Hehe... Nei er klar over det, mente bare å plastifisere det igrunn... "C4" skal se litt greit ut med andre ord...

Svartkruttproblemet er vel mer bruksområde, booster trengs jo ikke til røykbomber heller, men om det gir for stor varme i selve produktet så er det vel bedre å late som det er booster...


Poenget er å jobbe med flere produkter å ende opp med ett som ser litt kult ut, så ikke kompisene mine tenker "fy fader han er tredve og leker med svartkrutt "
Du skal heller ikke "leke" med svartkrutt.
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=120919
Har lest tråden

Selve plastifiseringen skal vel gå greit om jeg får møllet opp røykbomba slik at det blir bearbeidelig pulver, men må vel holde høy nok tetthet til at røyken fremdeles velter ut og, så blir nok endel eksperimentering der.... Det som setter meg fast er svartkruttet. Må jo mølle svartkruttet vettu, men hva i alle dager skal man finne på for noe lurt for å inkludere det på en litt finurlig måte?
Jeg er forsåvidt ganske grønn når det gjelder plastisering. Jeg trodde kun flytende stoffer kunne plastiseres?
Dette ville detonert av vanlig lunte? Er flash for ustabilt til å plastiseres?

Jeg savner forsåvidt en guide på flash.. Med framgangsmåte,bilder,reaksjoner og HMS.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Man plastiserer ikke krutt. Det er noe man gjør med høyeksplosiver, og det er ikke alle HE som lar seg plastisere like lett heller.
HE er jo bare å glemme for min del... Men okey da, får lage en lite leireklump å "leke" videre jeg da Bare det ser tøft ut så er jo det greit...
kjedelig streiting
Sitat av Ex-con Vis innlegg
HE er jo bare å glemme for min del... Men okey da, får lage en lite leireklump å "leke" videre jeg da Bare det ser tøft ut så er jo det greit...
Vis hele sitatet...
Hva med å heller bestille litt kjemikalier og på sikt begynne med litt ordentlig pyro som luftbomber og raketter? Du må selvfølgelig gå inn for det, sette deg ned og lese en del, legge penger i det osv, men gud så morsomt det er .

Og man blir da aldri for gammel til pyro Men det er som det meste annet snakk om del prøving og feiling, og da er det å og gjøre at feilingen ikke består av 3. grads forbrenninger.
Sist endret av legalize_it; 12. januar 2011 kl. 15:21.
Er planen det ja

Men selvfølgelig så vil jeg jo at veien dit skal være litt artig å lærerik å inneholde mye, før jeg setter meg inn i luftbomber osv...

Nei man blir aldri for gammel til pyro, men man når gjerne en alder hvor det er pinlig å havne på intensiven pga lek med fyrverkeri

Men fant noen gamle bekjente her så tror jeg skal få sånn nogenlunde dreis på morsomhetene
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Man plastiserer ikke krutt. Det er noe man gjør med høyeksplosiver, og det er ikke alle HE som lar seg plastisere like lett heller.
Vis hele sitatet...
Var dette et ''jeg hadde ikke gjort det'' eller fungerer det rett og slett ikke?
kjedelig streiting
Det er en grunn til at man blant annet granulerer krutt for å få det til å brenne fortest mulig. Når vi snakker om ting som krutt og liknende så er det en flammefront som bestemmer forbrenningshastigheten. Denne vil slite med å bevege seg i noe særlig fart i noe som har såpass høy tetthet. Når det gjelder høyeksplosiver så er det en sjokkbølge som beveger seg gjennom massen, noe som gjør at det fungerer bedre der .

Eneste dere vil oppnå med å prøve å plastisere krutt er å få noe som likner på en dårlig fontene.
Men en dårlig fontene er vel perfekt til røykbombe med grønn røyk?

Ergo mer svartkrutt inn i saligheta også får vi kanskje greie på sakene? Og så blir jeg oppfordret til å flørte med HE istedenfor før min aller første BP er laget engang

Spøk til side, det vil nok ta litt tid med å få alt opp pga jeg må lage kulemølle osv men skal jammen teste dette her å komme tilbake til det
kjedelig streiting
Sitat av Ex-con Vis innlegg
Men en dårlig fontene er vel perfekt til røykbombe med grønn røyk?

Ergo mer svartkrutt inn i saligheta også får vi kanskje greie på sakene? Og så blir jeg oppfordret til å flørte med HE istedenfor før min aller første BP er laget engang

Spøk til side, det vil nok ta litt tid med å få alt opp pga jeg må lage kulemølle osv men skal jammen teste dette her å komme tilbake til det
Vis hele sitatet...
Skal du lage en røykbombe kan du jo bare lage knsu og forme det inn i en passende beholder. Ikke noe poeng i å plastifisere det da du kan forme det mens det stivner.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Man plastiserer ikke krutt. Det er noe man gjør med høyeksplosiver, og det er ikke alle HE som lar seg plastisere like lett heller.
Vis hele sitatet...
Har du noe HE som er anbefalt for plastisering?
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Har du noe HE som er anbefalt for plastisering?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skal begynne å leke med HE enda, bare så det er sagt.