Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 3190
Hei

Jeg åpnet i dag (eller i går blir det nå), min trofaste stasjonære for å ta den månedlige rensingen av vifta. Dette gikk strålende.

Deretter putter jeg på plass metalllokket, og putter inn alle kabler. Jeg skrur på Pcen, og den fungerer i 2 sek og slukner. Jeg prøver da naturligvis å starte en gang til, da funker den i 1/4 sekund. Og siden er den død.

Siden den grønne lampen bak som indikerer om den får strøm bare lyser når strømkabelen er i, alltid er slokt, så misstenker jeg at CPUen har tatt duken. Altså den boksen hvor kabelen blir matet inn bak..


Noen måte å fikse dette på? Jeg kjøpte PCen for drøyt ett år siden ++, så garanti er akkurat over!

KP til svar som blir siste løsning, eller som fikser dette!

Riverton
er ikke garantien 3 år i norge på elektriske varer? hvor kjøpte du denne maskinen?
Homemade Retard
zeicko's Avatar
vill gjettning men. har du brukt noe antistatiskt utstyr ? hvis ikke kan det få fatale konsekvenser.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Antistatisk utstyr? WHOOOT?
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
er ikke garantien 3 år i norge på elektriske varer? hvor kjøpte du denne maskinen?
Vis hele sitatet...
noen plasser får man valgt mellom 1,2,3 år på garanti. de fleste har 3 år som standard
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Komplett***
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Riverton Vis innlegg
Antistatisk utstyr? WHOOOT?
Vis hele sitatet...
Antistatiske (hjelpe-)midler er fellesnavn på remedier som skal hindre ting i å bli statisk elektrisk ladet.

statisk elektritet kan ødelegge skjøre komponenter. ved bruk av Antistatiske hjelpe-midler fjerner man al statisk strøm inne i pcn. så man ikke ødeleger den med og røre den.
PSU'en mener du? Strømforsyningen?
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Riverton Vis innlegg
Komplett***
Vis hele sitatet...
jeg fikk 3 år på min.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Hva definerer et antistatisk hjelpemiddel?

Jeg brukte skrutrekker for å skru opp og igjen skruer?

Snakk om strømforsyning ja!
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
PSU'en mener du? Strømforsyningen?
Vis hele sitatet...
psu= power supply unit. så ja Strømforsyning
Sitat av zeicko Vis innlegg
psu= power supply unit. så ja Strømforsyning
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over hva det betyr ja, men iom. at trådstarter har skrevet CPU'en, så
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Riverton Vis innlegg
Hva definerer et antistatisk hjelpemiddel?

Jeg brukte skrutrekker for å skru opp og igjen skruer?

Snakk om strømforsyning ja!
Vis hele sitatet...
anbefaler denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=303162 så slipper du problemer.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Jeg tok feil! Beklager :P

JEG HAR JO PROBLEMER FOR F*EN
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Jeg er klar over hva det betyr ja, men iom. at trådstarter har skrevet CPU'en, så
Vis hele sitatet...
åh så det først nå
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Hva kan en løsning på dette være?

Kjøpe ny? Reparere den?

Bytte hovedkort med alt av innmat inn i en annen PC og benytte dens PSU?
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Så jeg tømmer en annen pc og flytter alt fra den med problemet over i den som fungerer?
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Riverton Vis innlegg
Så jeg tømmer en annen pc og flytter alt fra den med problemet over i den som fungerer?
Vis hele sitatet...
bytte det som du tror er problemet. og prøve. bare hvis de passer sammen
Sist endret av zeicko; 3. august 2010 kl. 01:14.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Så jeg flytter bare PSU fra fungerende, over i ikkefungerende?

Det er vel ikke farlig på noen måte?
du kan starte med å sjekke om alle kabelene er der de skal være. etter det så kan du sjekke om det er løse biter av metall som ligger å kortslutter HK'et ditt.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Riverton Vis innlegg
Så jeg flytter bare PSU fra fungerende, over i ikkefungerende?

Det er vel ikke farlig på noen måte?
Vis hele sitatet...
er det noen forskjell i watt? enn 400w psu vill ikke like seg inne i en pc som har 650w psu
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Alt står i som det skal, og ingen ting løst av hverken metall, eller ikke metall

Samme input og samme output ang watt som står på PSuen
Sitat av zeicko Vis innlegg
er det noen forskjell i watt? enn 400w psu vill ikke like seg inne i en pc som har 650w psu
Vis hele sitatet...
med fare for å høres ekstremt usakelig så mener eg at det ikke har noe å si om du du bruker en PSU 400 eller 650 w. hvis komponentene trekker 350 w?

kan OP komme med specc på pc-en som gikk under nylig?
Sist endret av Uncle_Sylvert; 3. august 2010 kl. 01:21.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
det har vel egentlig ikke så mye å si, det som har noe å si er hvor mye P komponentene i pc-en trekker.
Vis hele sitatet...
men psu får kjørt seg vis den må levere mer en den gir
Sitat av zeicko Vis innlegg
men psu får kjørt seg vis den må levere mer en den gir
Vis hele sitatet...
joda det er sant, men så vet vi ikke for mye komponente i pc-en hans trekker helle da
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
joda det er sant, men så vet vi ikke for mye komponente i pc-en hans trekker helle da
Vis hele sitatet...
nei det er jo helt sant men sånn ifølge fasiten er det jo rett^^
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Riverton Vis innlegg
Hei

Jeg åpnet i dag (eller i går blir det nå), min trofaste stasjonære for å ta den månedlige rensingen av vifta. Dette gikk strålende.

Deretter putter jeg på plass metalllokket, og putter inn alle kabler. Jeg skrur på Pcen, og den fungerer i 2 sek og slukner. Jeg prøver da naturligvis å starte en gang til, da funker den i 1/4 sekund. Og siden er den død.

Siden den grønne lampen bak som indikerer om den får strøm bare lyser når strømkabelen er i, alltid er slokt, så misstenker jeg at CPUen har tatt duken. Altså den boksen hvor kabelen blir matet inn bak..


Noen måte å fikse dette på? Jeg kjøpte PCen for drøyt ett år siden ++, så garanti er akkurat over!

KP til svar som blir siste løsning, eller som fikser dette!

Riverton
Vis hele sitatet...
Månedlig rensing av vifte ?

Bor du i en støvkoloni ?

Første tips fra meg er uansett, demonter alt, deretter remonter det stegvis.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Riverton Vis innlegg
Hei

Jeg åpnet i dag (eller i går blir det nå), min trofaste stasjonære for å ta den månedlige rensingen av vifta. Dette gikk strålende.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke heller bare vaske rommet ditt av og til?
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Kan du ikke heller bare vaske rommet ditt av og til?
Vis hele sitatet...
støv kommer til pc. uansett.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av zeicko Vis innlegg
støv kommer til pc. uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvordan forhold du lever under, men kontoret mitt har teppegulv, og jeg støvsuger en gang i halvåret, viftene mine er ikke akkurat... støvete.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Flyttet over PSU og samme problem vedvarer :S

Alt av kabeler sitter i og jeg har prøvd å bytte om PSuen
Akkurat det samme skjer
Kjøper jeg da ny PSU?

What to do?
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg vet ikke hvordan forhold du lever under, men kontoret mitt har teppegulv, og jeg støvsuger en gang i halvåret, viftene mine er ikke akkurat... støvete.
Vis hele sitatet...
har også teppegulv. støvsuge 1 gang i måneden og "renser" pc'n en gang i året og er lite støv. men det tar ikke lang tid før jeg ser at det blir støvete :P
Er enig med AtXbYeA. Dette løste et lignende problem som jeg hadde med min pc for en liten stund siden. Det er litt kjipt å måtte demontere og montere hele pcen, men da er du i hvertfall sikker på at alt er som det skal være i kabinettet. Bare vær forsiktig med komponentene.
skal ikke være det, nei

brukte du støv suger nå du rensa viftene? hørt at om man gjør sånt(uansett med plastikk rør eller ikke) så kan pcn brått kortslutte 1 time, 2 uker osv. etter på som følge av det(om det er sant vet jeg ikke)
Sist endret av LiegerZ; 3. august 2010 kl. 09:55.
Folk snakker om garanti her, men vil vel tro den forsvinner så snart man skrur opp pcen og bryter "klistremerke".
Garantien forsvinner nok ja, men hva med å kjøpe seg en idiotforsikring, kaste pcn i en dam og få ny?

Om pc'n fremdeles ikke funker etter du har montert den på nytt vil jeg satse på at du ikke har vært forsiktig nok ved rensingen,slik at du har klart å gi pc'n din statisk elektrisitet

Har du forresten prøvd å slå av og på strømforsyningen din? Jeg hadde nemlig besøk av lynet som dro pc'n min med seg til et mørkt sted. Den var død i over en uke til jeg slo av og på strømforsyningen, og vips så var min kjære pc tilbake blant oss på jorden.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Hvordan slår jeg av og på strømmen?

Renset vifta med en Q-tip?

Tenker jeg da demonterer alt, og bygger den opp igjen.
Dette høres ut som en typisk defekt PSU.
Skal være en bryter bakpå kabinettet ditt. (På strømforsyninga.) Ellers kan du dra ut kontakten..
Selv om du ikke bruker støvsuger og andre elektriske apparater inne i dataen kan du skade den med statisk elektrisitet. Husket du og ta bort noe av rent metall før du begynte å fikle inni der?Et jordingsarmbånd er også kjekke greier gitt Beste måten å rense for støv er trykkluft på boks, så vet du det til en annen gang.

edit: skriveleif
Sist endret av Mongotryne; 3. august 2010 kl. 12:26.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Har ta tatt ut hver eneste skrue av PCen, og puttet de inn igjen! Alt av komponenter lå pent og pyntelig ved siden av hverandre, og alt er skrudd riktig på plass.

Jeg putter inn strømkabelen, og trykker på start knappen.

Samme satans problem vedvarer

Det fungerer heller ikke å bytte PSU

Så hva kan jeg gjøre?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Husket du å lese posten min ferdig ?

Monterte du delene stegvis ?
Plugg kabelen mellom som går til psu'en ut og inn så du hører gnistrelyder. Kødder ikke, har fått liv i PSU'en min på denne måten flere ganger når samme problem har forekommet.
Sist endret av kengro; 3. august 2010 kl. 21:02.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Stegvis?

Har ikke 12 armer, så jeg monterte en og en ting?

Kengro: Prøver der
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Stegvis ja, monter inn mimimumkomponentene, deretter prøv å boote, fortsett til det ikke booter.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om alt anned failer hardt, så tror jeg Hovedkortet ditt takker for seg.
Om du putter PSUen fra den ødelagte maskinen inn i den gamle maskinen, funker den da?
Om ja, du har grillet et hovedkort eller gjort noe feil i kablingen. Om nei, du har drept PSUen, minst.
Du kan også sjekke om en PSU er helt død på denne måten: http://www.hardware.no/diverse/overk...rsyninger.html
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Frenor Vis innlegg
Om du putter PSUen fra den ødelagte maskinen inn i den gamle maskinen, funker den da?
Om ja, du har grillet et hovedkort eller gjort noe feil i kablingen. Om nei, du har drept PSUen, minst.
Vis hele sitatet...

Sitat av Riverton Vis innlegg
Flyttet over PSU og samme problem vedvarer :S

Alt av kabeler sitter i og jeg har prøvd å bytte om PSuen
Akkurat det samme skjer
Kjøper jeg da ny PSU?

What to do?
Vis hele sitatet...

Titegnnnn''
Kommer det noen slags pipelyd da du starter pcen? Å går cpu vifta?