Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3639
Veldig mange får hacker-besøk, og så er det jo "brannmurene
som skla beskytte deg mot slike ting.
...Men hvilken brannmur er best.

Jeg bruker NIS (Norton Internet Security)
Synes at det er et ok program, men er det det beste?
Mest brukervenlige? Mest sikre?
Zone er jo også en velkjent brannmur..
og gratis er den også... men hviss vi ser bort ifra prisen
hvilken brannmur er den beste..

kom gjerne med flere brannmurer, kommentarer, etc.

Det er overraskende store tall av hacker-besøk,
så det alle bør vite er:
Er din data sikker mot hacker-angrep?
Hvilken brannmur bør jeg bruke?

Del gjerne erfaringer o.l. med forskjellige brannmurer.
Er selv stor tilhenger av Zonealarm Pro (ikke gratis versjonen)
Synwes den er ekstremt enkel i bruk og meget stabil. Vil anbefale den til alle som skal kjøre sin første FW.
Originalt postet av Zizat

Det er overraskende store tall av hacker-besøk,
så det alle bør vite er:
Er din data sikker mot hacker-angrep?
Hvilken brannmur bør jeg bruke?
Vis hele sitatet...
Vel, for det første, så lenge du ikke bruker noe server-apps eller annet snusk som åpner porter i vildens sky, så trenger du ikke å bekymre deg for dette, og er heller ikke nødvendig med noe firewall! Synest det er så mye tullshit ute om at alle må ha en firewall... Det er helt avhengig av hva du bruker. Er du en vanlig bruker som surfer, IRC`er sender litt meil o.s.v. er det ikke litt nødvendig en gang. Windass 9X er sikkert som bare faen så lenge du ikke bruker noe server-stuff.

Men, viss du nå skulle ha bruk for det, så anbefaler jeg ZonePro for windass. For Linux vet jeg ikke så mye om firewaller, men rekner med du finner det du trenger på freshmeat. I Linux er du vanligvis også sikker på server-området så lenge du ikke bruker 3. parts-server daemons... Viss du skal stenge porter er det bare å redigere litt i /etc/inetd.conf(?)... (xinetd.conf viss det er mandrake)
er nå ikke helt enig at det er unødvendig med firewall. Med en firewall så for du jo full kontroll over all komunikasjon mellom deg å nette. Hva om du feks har fått en trojan på disken din, uten firewall "your owned", med firewall så blir det blokkert.
I linux så bruker du bare ipchains eller iptables, til og mekke deg en firewall.

Jeg brukte NIS før, er ålreit den. Jeg syntes den var bedre en Zone Alarm.
Sist endret av proXima; 4. september 2001 kl. 17:33.
Originalt postet av proXima
er nå ikke helt enig at det er unødvendig med firewall. Med en firewall så for du jo full kontroll over all komunikasjon mellom deg å nette. Hva om du feks har fått en trojan på disken din, uten firewall "your owned", med firewall så blir det blokkert.
I linux så bruker du bare ipchains eller iptables, til og mekke deg en firewall.

Jeg brukte NIS før, er ålreit den. Jeg syntes den var bedre en Zone Alarm.
Vis hele sitatet...
Bare dårlige folk som klarer å få trojaner på maskinen da :P
en eller annen spurte om firewall til linux

den mest vanelige er ipchains som er en rules basert firewall

den nye er *hrmf* ikke huske den kom rundt 2.4 release...
iptables var det visst ;D

men dette er rules basert firewalls ikke sånn fansy gui basert søppel som spruter fram ting om subseven scans og annet ufarlig piss (den sier forresten ikke i fra om de farlige tinga heller ;) den bare gjør det den blir fortalt at den skal....

det er det som gjør linux til det fullstendig optimale proff systemet. Den gjør stort sett bare det den blir bedt om å gjøre.
Originalt postet av Prazor


Bare dårlige folk som klarer å få trojaner på maskinen da :P
Vis hele sitatet...
Det er så feil som det går an å bli.. trojanere kan være en del av et program, det kan være et program som gir deg ut for å være et annet
program etc. Du kan ha lastet det ned og du vil ikke vite det engang.
Brannmur er ganske viktig, for de som vil ha sikkerhet.

Originalt postet av Prazor


Vel, for det første, så lenge du ikke bruker noe server-apps eller annet snusk som åpner porter i vildens sky, så trenger du ikke å bekymre deg for dette, og er heller ikke nødvendig med noe firewall! Synest det er så mye tullshit ute om at alle må ha en firewall...

Vis hele sitatet...
Som sagt; så er brannmur viktig for de som vil ha sikkerhet...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Må si meg enig med Prazor på dette området as..
Vel jeg er nødt til å skaffe meg en brannmur.. siden på den type bredbånd vi har her er alle koblet på det samme nettverket og kan se filene til hverandre...

Hva er url'ene til de to programmene da?
hmm jeg mener det er no piss preik hva er det dere har som er så forferdli viktig?

sikkerhet sier dere...
hvis du vil være sikker må du heller være litt restriktiv med hva du laster ned og for guds skyld patch systemene deres for alle hull
99% av alle hacker forsøk (vellykede eller ikke) går på hull som har vært kjent LENGE som sircam code red... osv osv...


og de fleste kommersielle firewallene har hull de også, man finner exploits til det. det er ikke så lett men hvis man vet hvor man skal lete så finner man dem, jeg vet om exploits til blackice (current) og
Zone Alarm (er ikke sikker på om er current) og tiny personal firewall (current) men disse må dere lete dypt og lenge etter (dere finner den ikke på www.google.com for å si det sånn) og alle er for linux (de jeg har finni iallefall)

men det jeg vil fram til er at du har garantert ikke behov for firewall, og hvis du har "farlige ting" på pc'en (du får selv definere farlige ting) så patch systemet ditt og vær litt forsiktig med tvilsomme programmer finner du ei fil som heter f.eks girl16fucking.exe så ikke last den ned ;D

og bruk et godt virus program som du oppdaterer hele tiden (de gjenkjenner også kode for mange trojaner) jeg bruker AVX som er ganske genialt, det sjekker igjennom filene du laster ned mail osv.

men det får være opp til dere selv om dere vil ha firewall men i de fleste tilfeller er det bare tull å ha det
Når jeg tenker på de som bør bruke brannmur, er hovdesaklig
folk som er ofte er på nettet, bruker dsl, eller bredbånd av
alle slag. Disse har størst sjanse for å bli hacket.

sanders: om vi har noe viktig på maskinen eller ikke,
har du likevel ikke lyst til å bli hacket, etc.
Det er ikke bare downloadsene som kan være farlige.

Alle vil ha sikkerhet, ingen vil bli hacket.
Brannmurer og Antivirus program kan være dine beste venner, du setter pris på dem når de gjør jobben sin

Edit: Jeg bruker ZoneAlarm Pro og NAV 2001.
Sist endret av Binary; 6. september 2001 kl. 16:46.
Originalt postet av Binary
Brannmurer og Antivirus program kan være dine beste venner, du setter pris på dem når de gjør jobben sin
Vis hele sitatet...
Blah, antivirus proggies bare kverker maskinen din.
De kan være skit av og til.. men når du får dem til å funke, så er det ganske kjekt å ha. Det er liksom ikke vits i å skrike ut til folk at man ikke skal installere det pga. jeg eller du har hatt problemer med det. La dem prøve selv, og dersom det funker, topp, hvis ikke så får man bare avinstallere.

Blir for dumt dersom folk ikke gidder å installere fordi en eller annen har sagt at det er bare kødd med dem, etter bare å ha prøvd på sin egen boks
Originalt postet av Prazor


Blah, antivirus proggies bare kverker maskinen din.
Vis hele sitatet...
Hva er det for slags bullsh*t?

Og brannmur er noe alle burde ha, da slipper man å bli brukt som zombie eller noe annet kødd. Brannmuren min (ZoneAlarm Pro) stopper hackeforsøk hver bidige dag, jeg sitter på ADSL, og maskinen blir kun brukt til surfing og opp/nedlasting.
Prazor:Windows9x er IKKE sikkert som bare faan. Det synes jeg er en latterlig påstand!
Fortsatt ingen url til fullversjoner? eller demoer som kan crackes?
Hvilke programmer er det du snakker om? Jeg er så lat at jeg ikke gidder å sjekke oppover, mye tekst der. Hvis det er ZoneAlarm Pro (eller noe annet...)kan jeg kanskje hjelpe deg. PM meg hvis så
Sist endret av LurveLeif; 7. september 2001 kl. 22:50.
Originalt postet av Zizat


Det er så feil som det går an å bli.. trojanere kan være en del av et program, det kan være et program som gir deg ut for å være et annet
program etc. Du kan ha lastet det ned og du vil ikke vite det engang.
Brannmur er ganske viktig, for de som vil ha sikkerhet.



Som sagt; så er brannmur viktig for de som vil ha sikkerhet...
Vis hele sitatet...
Psjt... Har ikke hatt 1 phfreakin hackerbesøk på maskinen min. Har kun hatt brannmur en liten stund for å teste det ut. Viss man kjører servere, det er først da man har bruk for firewall, etter min mening.

Og trojaner... Ja, de kan "implementerest" i exe filer. Men hvem er så smarte at det mottar filer ifra vilt fremmede?

*trøtt*
Originalt postet av LurveLeif


Hva er det for slags bullsh*t?

Og brannmur er noe alle burde ha, da slipper man å bli brukt som zombie eller noe annet kødd. Brannmuren min (ZoneAlarm Pro) stopper hackeforsøk hver bidige dag, jeg sitter på ADSL, og maskinen blir kun brukt til surfing og opp/nedlasting.
Prazor:Windows9x er IKKE sikkert som bare faan. Det synes jeg er en latterlig påstand!
Vis hele sitatet...
Lol, fy faen, når er du født? Gå inn på hvilken som helst hackerkanal og spør: "Is windows 9X secure as long as you don`t run any servers?". Finn 1 metode å hack windows på når det ikke kjører server. Sikkert som faen... :P Believe me... Det alle hackere mener om at windows er så usikkert, er når det blir kjørt servere i windows! Ja, det er jeg helt enig i. Kjører selv ofte linux og har linux-server(e).

Du som nå sitter å sier at windass ikke er sikkert, kan du gi meg et konkret eksempel?

Og anitvirus proggies, ja de phføker og buller mer enn et virus ville ha gjort :/ De henger maskinen stadig vekk. Eneste måte å kjøre antivirus stabilt på er å ha en server som scanner maskinene automatisk om natten.
Originalt postet av Prazor


Og trojaner... Ja, de kan "implementerest" i exe filer. Men hvem er så smarte at det mottar filer ifra vilt fremmede?

Vis hele sitatet...
Hvem sier at du må motta filer fra vilt fremmede, det kan like gjerne
være trojaner i et program som du laster ned fra internett,
man kan aldri vite...
Jeg vet til og med om en som har fått virus av et anti-virus program
som han lastet ned..

Jeg har aldri fått virus, og det på grunn av jeg tenker på sikkerhet,
som de fleste her i forumet.
Originalt postet av Zizat


Hvem sier at du må motta filer fra vilt fremmede, det kan like gjerne
være trojaner i et program som du laster ned fra internett,
man kan aldri vite...
Jeg vet til og med om en som har fått virus av et anti-virus program
som han lastet ned..

Jeg har aldri fått virus, og det på grunn av jeg tenker på sikkerhet,
som de fleste her i forumet.
Vis hele sitatet...
Hmr... Har ALDRI opplevd å få virus\trojaner via filer jeg har lastet ned ifra seriøse sider. For eksempel www.download.com. Har hatt anitvirus mange ganger før, testet både mcafe, norton og norman... Alle sammen er like dårlige...

Og du, man skal ikke alltid tro på hva man hører :P
Better than thou.
Norton er vel det eneste antivirus appet som jeg har vært borti som gjør jobben skikkelig.. McAffe føka opp pc'en min engang!!
Norton og Norman er de jeg har vært boti, Norton eier vertfall Norman
PCillin eller noe skal visstnok være bra. Selv bruker jeg Dr. Nårtån.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Altås det er AVX som rocker (tidligere AVP)

du finner det på www.avx.com
daah .P
Prazor, Prazor. Det er da vitterlig mange metoder å komme seg inn i Win9x på selv om du ikke kjører server.

http://gmaster.users.ch/doctech/Secu...y%20Issues.txt

Du har jo hull i Mediaplayer, TCP/IP, ActiveX hull i IE. Jeg er ingen hacker, men veit da at det er sikkerhetshull i Win9x?!! Eneste måten å kjøre sikker Win9x er å koble ut pluggen til nettet. DET funker.

Heh. "Lol, når er du født?" Dagens tøffeste setning. Du vinner

Og du? Eneste måten å kjøre antivirus stabilt på er ikke å scanne fra en annen maskin. Det er kanskje bare du som ikke klarer det
Originalt postet av LurveLeif
Prazor, Prazor. Det er da vitterlig mange metoder å komme seg inn i Win9x på selv om du ikke kjører server.

http://gmaster.users.ch/doctech/Secu...y%20Issues.txt

Du har jo hull i Mediaplayer, TCP/IP, ActiveX hull i IE. Jeg er ingen hacker, men veit da at det er sikkerhetshull i Win9x?!! Eneste måten å kjøre sikker Win9x er å koble ut pluggen til nettet. DET funker.

Heh. "Lol, når er du født?" Dagens tøffeste setning. Du vinner

Og du? Eneste måten å kjøre antivirus stabilt på er ikke å scanne fra en annen maskin. Det er kanskje bare du som ikke klarer det
Vis hele sitatet...
Blah :P Jeg har fortsatt rett ditt vesle ludder :P Fildelingstjeneste er jo en type server. Og det er den som blir "exploitet" her i dette tilfellet(henviser til http://gmaster.users.ch/doctech/Secu...y%20Issues.txt).

Ja, jeg skal være enig i at windass kan bli "exploitet" ved fysisk tilgang på noen sekunder, men er ikke det jeg mener her, siden vi snakker om firewall.

Det eneste som blir skrivet om i filen du henviser til, er "exploiting" av fildelingsopplegget til Windows (som er en type server) og ved fysisk tilgang.

Kan du forklare meg hvilken hull du mener ved ActiveX, TCP/IP og Mediaplayer?

Emm, også det antivirus greierne, det holdt jeg på å glemme. Antivirus proggies er ustabile! Hehe... De krasjer og krasjer og bluescreener og bluescreener. Nei takk :P Men jeg skal ikke sitte her og si at dere ikke får lov til å bruke det, det er nå opp til dere. Men dere har fått min personlige mening.
ActiveX: se her
Windows Media Player: se her
TCP/IP: Orker ikke lete, men vet bl.a. at det har noe med NetBIOS.
Outlook Express: se her

Hmm... Lurer på hvorfor en mann som Steve Gibson anbefaler brannmur så sterkt til Win9x maskiner. Merkelig det der
Og tilbake til AV. DU klarer ikke få en stabil maskin med AV installert, og da har du et problem. Det er min personlige mening... Jeg har kjørt det i altfor mange år uten problemer. Men det er vel sikkert jeg som bare har flaks
Jaja. Du får kose deg med den supersikre Win9x. Ta ut pluggen og du er sikker!
Originalt postet av LurveLeif
ActiveX: se her
Windows Media Player: se her
TCP/IP: Orker ikke lete, men vet bl.a. at det har noe med NetBIOS.
Outlook Express: se her

Hmm... Lurer på hvorfor en mann som Steve Gibson anbefaler brannmur så sterkt til Win9x maskiner. Merkelig det der
Og tilbake til AV. DU klarer ikke få en stabil maskin med AV installert, og da har du et problem. Det er min personlige mening... Jeg har kjørt det i altfor mange år uten problemer. Men det er vel sikkert jeg som bare har flaks
Jaja. Du får kose deg med den supersikre Win9x. Ta ut pluggen og du er sikker!
Vis hele sitatet...
ActiveX: Faking av de dere microsoft stemplene eller hva faen jeg skal kalle det. Tjae... Kan skje, men det er exploiting når maskinen har blitt infektert, ikke exploiting av orginal programvare.

MediaPlayer: Jøss, aldri sett før. Skal være enig i deg med den da... I`ll spow down...

Outlook Express: Tullshit, bullsit! Dette kan fiksest ved å se litt på instillingene til OE.

NetBios: Det er en type server. :P

Antivirus greierne gidder jeg ikke å diskutere mer! hehe
Åj faen... Glemte å si, jeg kjører ofte Linux Slack :P Og sitter bak Smoothwall firewall
fyfaen du kverulerer a, tør du ikke å innse at du tar feil. Windows 9X er ikke sikkert, samme faen ossen du snur og vender på det.
Og det er tåpelig skryte av at du bruker linux, trur du er tøff da eller.
Originalt postet av Prazor
Åj faen... Glemte å si, jeg kjører ofte Linux Slack :P Og sitter bak Smoothwall firewall
Vis hele sitatet...
Tøft
Originalt postet av proXima
fyfaen du kverulerer a, tør du ikke å innse at du tar feil. Windows 9X er ikke sikkert, samme faen ossen du snur og vender på det.
Og det er tåpelig skryte av at du bruker linux, trur du er tøff da eller.
Vis hele sitatet...
Kverulerer ikke. Sier at win9x er sikkert så lenge du ikke blir trojanet eller kjører servere. Kjører man servere på 9x så er det usikkert.

Grunnen til at jeg sa jeg brukte Linux var fordi at Lurveleif skreiv følgendes:
Jaja. Du får kose deg med den supersikre Win9x. Ta ut pluggen og du er sikker!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
prazor: det du sier er at win9x er sikkert så lenge ingen prøver seg

det vil jeg kalle nokså usikkert.