Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2482
Litt usikker på plassering av tråden, men endte opp her

Jeg har bestemt meg for å slutte og røyke og snuse, og heller bruke pengene til noe fornuftig. Kom tilfeldigvis over en reklame for fadderbarn i utlandet, og fant det litt interessant. Men så er det det med pengene, hvor mye kommer frem, korrupskon, administrasjon osv. De organisasjonene som jeg har lest om, sier ingenting direkte om hvor mye som går til formålet.

På Mitnadi betaler man 400kr i året, og alle pengene går til formålet da administrasjonen jobber frivillig uten betaling. Les mer her. Men da får man ikke følge opp ett fadderbarn, og jeg synes 400kr i året var svært lite, selv om det sikkert hjelper. Jeg kunne tenke meg å ha et fadderbarn som du får tilsendt bilde av, og som du får følge opp. På den måten føler jeg iallefall at jeg hjelper noen.

Er det noen som har fadderbarn, eller kjennskap til organisasjoner som er verdt å gå gjennom?
Som regel går pengene til samfunnet, altså f.eks SOS barnebyer. Du sender ikke bare pengene til et enkelt fadderbarn, men dette fadderbarnet får tilgang til skole/utdanning og vaksiner. Du bidrar altså til felleskapet, ikke til enkeltpersoner (noe som jeg mener er bedre). Hadde et fadderbarn på Haiti, har desverre ikke hørt noe mer fra han/eller Plan Norge siden jordskjelvet i 2010.
Trådstarter
Sitat av gummiand Vis innlegg
Som regel går pengene til samfunnet, altså f.eks SOS barnebyer. Du sender ikke bare pengene til et enkelt fadderbarn, men dette fadderbarnet får tilgang til skole/utdanning og vaksiner. Du bidrar altså til felleskapet, ikke til enkeltpersoner (noe som jeg mener er bedre). Hadde et fadderbarn på Haiti, har desverre ikke hørt noe mer fra han/eller Plan Norge siden jordskjelvet i 2010.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at pengene ikke går direkte til fadderbarnet, men til skolen/samfunnet, noe jeg også synes er bedre. Men det å få følge opp ett barn gir tilknyttning til prosjektet, og en garanti for at pengene hjelper.
Skulle jo trodd Plan Norge ville gitt det litt informasjon, merklig.
Om jeg kan tillate meg å være litt politisk ukorrekt så vil jeg heller anbefale et engasjement for å hindre den eksplosive befolkningsveksten via donasjon eller innmelding til f.eks Population matters.
I det lange løp kan nok dette være det virkemidlet som vil lindre mest lidelse.
Hos Plan Norge går 17% av bidraget til administrasjon og stæsj.

En ting til. 28% av bidraget får du igjen på skatten. Så vidt jeg forstår gjelder det for alle donasjoner til humanitære organisasjoner.
Sist endret av ZaiRoX; 19. februar 2013 kl. 12:10.
Sitat av Nevo Vis innlegg
Jeg er klar over at pengene ikke går direkte til fadderbarnet, men til skolen/samfunnet, noe jeg også synes er bedre. Men det å få følge opp ett barn gir tilknyttning til prosjektet, og en garanti for at pengene hjelper.
Skulle jo trodd Plan Norge ville gitt det litt informasjon, merklig.
Vis hele sitatet...
Ja, synes det jeg også. Sendte en mail og fikk svar tilbake om at de ikke hadde gjort noen form for registrering etter jordakjelvet og derfor ikke kunne gi noen svar. Det er vel fortsatt fullstendig kaos der nede. Forøvrig anbefaler jeg plan på det varmeste. Uten at jeg har undersøkt noen andre organisasjoner.
Hva med å heller låne bort penga dine rentefritt via feks kiva.org? Der vil du jo se hvem og til hva pengene du låner ut går til, samt at du kommer til å vite om prosjektet var vellykket eller ikke ved at lånet enten blir nedbetalt eller ikke.
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hva med å heller låne bort penga dine rentefritt via feks kiva.org? Der vil du jo se hvem og til hva pengene du låner ut går til, samt at du kommer til å vite om prosjektet var vellykket eller ikke ved at lånet enten blir nedbetalt eller ikke.
Vis hele sitatet...
Har ikke lest noe om dette. Men litt synn om prosjektet ikke ble vellykket, da ville jo pengene vært bortkastet.

Har så og si bestemt meg nå for å bli fadder gjennom Plan Norge. Litt usikker på alder, da jeg kan velge mellom 0-5, 6-10, 11-15. Det spiller vell igrunn ingen rolle da pengene ikke går direkte til dem. Men det hadde vert artig og følge noen fra de var bittesmå, kanskje.
Siden du ønsker å ha kontakt med barnet er det kanskje litt dumt om det faller i aldersgruppen 0-5 år da. Med tanke på kommunikasjon
Sitat av Nevo Vis innlegg
Har ikke lest noe om dette. Men litt synn om prosjektet ikke ble vellykket, da ville jo pengene vært bortkastet.

Har så og si bestemt meg nå for å bli fadder gjennom Plan Norge. Litt usikker på alder, da jeg kan velge mellom 0-5, 6-10, 11-15. Det spiller vell igrunn ingen rolle da pengene ikke går direkte til dem. Men det hadde vert artig og følge noen fra de var bittesmå, kanskje.
Vis hele sitatet...
Fadderbarnet vi hadde i familien gjennom plan var på min alder og jeg husker vi pleide og sende tegninger og brev som ble oversatt til hverandre. Vi fikk også tilsendt bilder fra skolen osv. Dette synes jeg var drit gøy. Det er nok det samme fortsatt, så regner med at du får med deg mye av det som skjer. Ekstra gøy er det jo om du kjenner barn på samme alder som fadderbarnet. Husker jeg synes det var veldig rart i starten. Jeg husker at jeg en julaften ikke ønsket meg julegaver. Jeg ville heller at de skulle gi pengene til noen som trengte det.

Åå så søt jeg var
Sitat av Nevo Vis innlegg
Har ikke lest noe om dette. Men litt synn om prosjektet ikke ble vellykket, da ville jo pengene vært bortkastet.
Vis hele sitatet...
Og om det blir vellykket så har du kanskje vært med på å skape 1-3 ekstra arbeidsplasser i et fattig land. Personlig synes jeg slike ordninger er bedre enn å bare gi bort penger, da det i større grad motiverer mottakerne til å skape noe. Men utdanning som unger får via sos-barnebyer er jo også viktig for at et land tilslutt skal bli bærekraftig. Bare de har noe å gå til etter de er ferdige med skolen, så det ikke blir en ny skokk med unger som må gjennom det samme etter 10-15 år.
støtt noe her i norge!
Jeg foreslår zulufadder. Det en organisasjon som driver av Mari Maurstad. Det er en stund siden nå, men sist jeg leste om den så husker jeg at jeg var imponert over at alle pengene gikk direkte til de som skulle ha de, mener også at administrasjonsopplegget ble betalt av Maurstad selv eller noe. Kan være verdt å sjekke ut når man først skal støtte noe utenlands
Sitat av Latechs Vis innlegg
Jeg foreslår zulufadder. Det en organisasjon som driver av Mari Maurstad. Det er en stund siden nå, men sist jeg leste om den så husker jeg at jeg var imponert over at alle pengene gikk direkte til de som skulle ha de, mener også at administrasjonsopplegget ble betalt av Maurstad selv eller noe. Kan være verdt å sjekke ut når man først skal støtte noe utenlands
Vis hele sitatet...
Slik jeg forsto det på nettsiden hadde de også administrasjonsutgifter, men du kunne velge å gi penger direkte til barna og dermed øremerke alle pengene til dem. Kilde.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Slik jeg forsto det på nettsiden hadde de også administrasjonsutgifter,
Vis hele sitatet...
Du har helt rett.

Sitat av Mandokir Vis innlegg
men du kunne velge å gi penger direkte til barna og dermed øremerke alle pengene til dem. Kilde.
Vis hele sitatet...
Og det er jo bra
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
støtt noe her i norge!
Vis hele sitatet...
Hvorfor? .......
Sitat av Widow Vis innlegg
Hvorfor? .......
Vis hele sitatet...

Kanskje fordi han mener at det er bedre at pengene blir brukt på forskjellige gode formål her i Norge, fremfor at det muligens blir brukt på korrupsjon, narko-baroner og diktatorer i andre land. Det er faktisk veldig mange nordmenn som er lutfattige og trenger hjelp fra Frelsesarmeen og andre, og det er ikke nødvendig å dra til f.eks. Afrika for å finne mange fattige mennesker.

Som en eller annen figur en gang sa: Det tas fra de fattige i de rike landene, og gis til de rike i de fattige landene.
Sitat av Widow Vis innlegg
Hvorfor? .......
Vis hele sitatet...
fordi det er mange veldig fattige i norge, feks fattige barn som ikke har varm middag hver dag, eller har ting som "alle" andre har, jeg sponer bare ting som er i norge,du tenker sikkert at dem har det ikke så fælt som barna i Afrika men

1 Det er millioner av dem og umulig å hjelpe alle
2 . Dem er vant til det livet dem har og vet ikke om noe annet så lider dem noe nød?
3. Bistanden dem får smuldrer opp i lommene på kapitalister all nød er det noen som tjener penger på
4 . ta en tur til frelsearmeen, fattighuset så får du se hvordan livet i skyggen i norge er..

http://www.reddbarna.no/vaart-arbeid...barnefattigdom