Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1544
Prachtsteak
Splittr's Avatar
ADVARSEL: SPOILER

Kan noen hjelpe meg å forstå filmen? Var etter flymotoren falt ned inn på rommet hans en drøm?

Eller var det to "veier" han så gjennom Frank (den store kaninen), der han visste at kjæresten kom til å dø om unngikk døden ved å gå i søvne.

Så den nettopp igjen og skjønner den ikke helt..
brukertittel
Widow's Avatar
http://www.imdb.com/title/tt0246578/faq

Du får svar på mye av det du lurer på der.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Widow Vis innlegg
http://www.imdb.com/title/tt0246578/faq

Du får svar på mye av det du lurer på der.
Vis hele sitatet...
Den gav meg ikkje svar på kva som eigentleg føregjekk i filmen (?) der står meir om alle detaljar ao slike ting.
Neutral Good
Mith's Avatar
Så og si hele filmen foregår i et alternativt univers. Det finnes haugevis av sider som tar for seg filmen, men for å forstå den må du også sette deg inn i boka det er snakk om, The Philosophy of Time Travel.
http://www.donniedarko.org.uk/introduction/
Så den filmen en del ganger før jeg skjønte den, hele greia er å følge med på de sidene av boken: "The Philosophy of Time Travel" som vises fra halvveis i filmen. Deretter må du se sammenhengen av det som vises med det som skjer i filmen!

Off topic: Det er en av favorittfilmene mine da, fantastisk bra!
Sist endret av subscribe; 20. juni 2012 kl. 17:11.
Er det ikke så enkelt som at han reiser tilbake i tid for å bli truffet av motoren med vilje? Og at grunnen til at han ler ar fordi han faktisk fikk til tidsreise?
Det skal ikke så veldig mye til å finne ut hva den handler om da, jeg skjønte nesten hele filmen etter første gangen. Men jeg gidder ikke å fortelle deg "fasiten"!
Mye av det som er spennende med filmen er nettopp å finne ut svarene selv, men hvis du absolutt ikke gidder kan du søke på "Donnie darko movie meaning" på google så kommer det sikkert opp noe.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Trådstarter
Sitat av olaPola Vis innlegg
Er det ikke så enkelt som at han reiser tilbake i tid for å bli truffet av motoren med vilje? Og at grunnen til at han ler ar fordi han faktisk fikk til tidsreise?
Vis hele sitatet...
Ja, det er det jeg synast virkar mest sannsynleg.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Er det ikke så enkelt som at han reiser tilbake i tid for å bli truffet av motoren med vilje? Og at grunnen til at han ler ar fordi han faktisk fikk til tidsreise?
Vis hele sitatet...
Naaaah, du er ganske så langt unna svaret.. Men hey, se på det som en positiv ting! Da kan du i allefall kose deg mange flere ganger med filmen, du vil endre oppfattning av ploten hele veien
Sitat av subscribe Vis innlegg
Naaaah, du er ganske så langt unna svaret.. Men hey, se på det som en positiv ting! Da kan du i allefall kose deg mange flere ganger med filmen, du vil endre oppfattning av ploten hele veien
Vis hele sitatet...
Så er det da 2 Franks? En død og en levende?
Parallelle univers.
A dream within a dream. Boble-univers. Inception.


http://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_inflation

http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse
Sist endret av kn^tte; 20. juni 2012 kl. 17:44.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Så er det da 2 Franks? En død og en levende?
Vis hele sitatet...
Nei.. eller på en måte, men det er heller ikke selve greia! Hvis du virkelig vil lese deg frem til svaret, så googler du "Donnie Darko meaning". Men jeg anbefaler å se den til du har svaret, les alle sidene som vises fra boken i filmen
Jeg har kanskje misforstått helt, men tidsreise ser jeg for meg at vil kun være mulig om du innser at tid ikke eksisterer, at kontrollen er i dine hender. Du kan dermed lage deg en portal via dine tanker/drømmer, fordi livet egentlig er en lang "drøm", ser for meg at det er en kobling mellom boble-univers og parallelle dimensjoner.

Jeg tror Donnie hadde en drøm. Det som skjer på slutten hadde egentlig skjedd lenge før. Vi får se hva som skjedde før i begynnelsen, dersom Donnie hadde vært ute å syklet, noe han sikkert "drømte" at han gjorde etter at han omkom.
Sist endret av kn^tte; 20. juni 2012 kl. 17:53.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Trådstarter
Gretchen sier jo "...what if you could go back in time, and take all those hours of pain and darkness and replace them with something better?" Dette gjør at jeg tror det er det som skjer, han går tilbake i tid for å redde seg selv (og Gretchen) fra vonde ting. Og som nevnt før er det derfor han ler i slutten der han ligger i sengen.
Men døde frank hjelper jo Donnie på veien til å drepe fremtidens Frank? Så det må jo være 2, eller, at den døde kommer fra fremtiden.
Så kommer spørsmålet "Hvorfor gjorde Frank det han gjorde? Hva var hans motivasjon?", og så blir kommer bjørnen fra FreeSki og spiser deg.
Kelly forklarer mer eller mindre alt som er med overlegg i director's commentary til cinematic cut. (selv foretrekker jeg director's cut uendelig mye over cinematic cut, men kommentarsporet der tar nesten bare for seg endringene fra cinematic -> director.)
Føler jeg burde poste denne: Tim Minchin - Donnie Darko