Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2315
Finnes slike switcer der man kan trykke på en knapp for å stenge av og på forbindelse for dataoverføring?
Det finnes brytere for strøm, så hvis dingsen din går på strøm fra USB...
Det gjelder dataoverføring fra kamera til pc. Jeg må koble fra usb-tilkoblingen for å ta bilde og koble den på for å overføre bildet til pc.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg har en USB-hub jeg bruker for å ha tilkoblingspunkt på skrivebordet istedet for under. Den har av-/på-knapp per port. Produktet er billig kinagreie, så de finnes uten å måtte ofre førstefødte.
Sist endret av nso; 29. desember 2020 kl. 16:46.
De fleste slike med brytere har kun ledere for strøm desverre. Hvis jeg var deg så hadde jeg nok bare kjøpt en KVM switch (selv bruker jeg denne, men det er nok billigere varianter der ute siden du strengt tatt verken skal koble til tastatur/mus/skjerm).
Da vil USB-enhete skfite fra din tilkobla maskin til ingenting når du trykker på knappen.

Når det er sagt, jeg har en del USB-enheter som tidvis må frakobles og tilkobles når jeg ikke er hjemme, men jeg bare åpner opp kabelen og kobler 5V lederen inni kabelen via et billig WiFi-rele, for når hele enheten mister strømmen via 5V-lederen i kabelen så skrues den uansett av. I ditt tilfelle kunne du gjort det samme med ene Data-lederen i kabelen, men dette innebærer å demontere en kabel, noe folk flest ikke har lyst til.
Sist endret av bashfoo; 29. desember 2020 kl. 17:13.
Sitat av nso Vis innlegg
Jeg har en USB-hub jeg bruker for å ha tilkoblingspunkt på skrivebordet istedet for under. Den har av-/på-knapp per port. Produktet er billig kinagreie, så de finnes uten å måtte ofre førstefødte.
Vis hele sitatet...
Den av/på knappen er vel bare for strømmen? Ikke for data så vidt jeg har sett på dem jeg har kikket på-
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Den av/på knappen er vel bare for strømmen? Ikke for data så vidt jeg har sett på dem jeg har kikket på-
Vis hele sitatet...
Nettopp. Dette funker fint hvis man kun skal skru av eller restarte enheten, men ikke hvis enheten skal få strøm via USB uten at den går i USB device/guest mode. Trådstarter her ønsker vel at enheten skal fortsette å få strøm via USB (som om tilkoblet en lader), men ikke at den skal detektere en PC.