Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 4731
Vurdere å oppgradere ovennevnte viss jeg kommer over gode tilbud. Har for øyeblikket: 6600k (4.8ghz), rtx 2080 (oc) 16gb ram 3000mhz (oc 3200mhz).
Bruker pcen til mye rart, men gaming er vell det den blir brukt mest til. Liker å leke meg med software som 3ds max, spesielt partikkel simulasjoner vs modellering. Tyflow, og spesielt phoenixFD går noe tregt på min 4kjerners cpu.
Merker og at 4 kjerner er for lite mtp "high refresh rate gaming".
Har sett på 5800x og 5900x
5900x er på kanten av hva jeg ønsker å betale for en cpu, men mtp den "bare" er 1000kr dyrere og har 4 ekstra kjerner får meg til å helle mot den vs 5800x mtp 3ds max. Muligens 4 ekstra kjerner vil være greit å ha i fremtiden mtp spilling også, selv om 5800x virker å yte litt bedre i spill nå?


Har og par spørsmål, da jeg ikke har følgt med på hovedkort, hvordan AMD ryzen overklokker, hvordan ram hastigheten påvirker ytelsen.
1. Hvordan overklokker 58-5900x? Er det mulig å presse ut noe ekstra ytelse viss du skulle trenge det i fremtiden. Eller kræsjer dem raskt, så det er lite ytelse å hente vs intel.

2. Jeg kan muligens kvitte meg med ram brikkene jeg bruker nå, ddr4 3000mhz som jeg har overklokket til 3200mhz. Er det grei hastighet, eller er det verdt å gå for noe raskere? Tenker å oppgradere ifra 16gb til 32gb uansett. Viss 3000-3200mhz er greit kan jeg kjøre 4 brikker. Må jeg bytte ut rammen er nok 2x 16gb brikker mest sannsynlig.

3. Noen tips når det kommer til hovedkort til 5k serien? Vil helst ikke bruke en formue på hovedkort, prøver å gå for ett kort som gir mye for pengene samtidig har funksjoner som er hendige mtp oc, etc. Bruker for øyeblikket ett z170a msi gaming pro carbon. Kjøpte det på tilbud, fungerer forsåvidt greit. Har mange instillinger som kan tweakes, ting jeg ikke en gang vet hva er. Men det mangler likevel en eller 2 settings jeg hadde likt å ha men som mangler.

Jeg er ikke låst til verken merke eller modell. Men mtp intel enda kjører på 14nm, trenger mer strøm, praktiser som måtte kjøpe ekstremt raskt viss man ønsker å oppgradere cpu gjør at jeg føler amd fortjener pengene mine mer enn intel i denne omgang. Men dette hjelper lite når ingen har amd på lager...

Takker for svar, å kudos for å ha lest dette rotete innlegget, og som sagt. På forhånd, takk for alle innspill, råd..
Sist endret av sneipen; 25. november 2020 kl. 19:07.
Lite respons her, legger ut en liten update.
Ser ikke ut som det blir mulig å få tak i siste generasjon ryzen med det første, så virker mer og mer usannsynlig da jeg er usikker på om jeg skal vente eller bare kjøpe intel 10gen eller noe.
Jeg er usikker på om pcen min vil leve så mye lengre. Hovedkort ble skadet pga skjermkort døde, trodde først det bare var skjermkort så ble skadet, fikk rma. Men viser seg at hovedkort å strømforsyning også fikk skader, men få erstatning for det er lite sannsynlig.. Så, en grunn til at jeg føler jeg må bytte ut delene asap, utnytte black friday\cyber monday tilbudene..
Sett litt på 10850k, koster noe over 4000.-, 10700k som har noe hyggeligere pris, ca 1000.- billigere. Intel virker å være ett bedre valg enn 3000 serien til amd, men jeg greier ikke å bestemme meg...

Hvordan er 10gen mtp temperatur, overklokking? Har corsair vannkjøling, h110 tror jeg modellen heter. 2x 14mm vifter, 6600k'en jeg har blir ikke spesielt varm selv om jeg kjører ganske høy vcroe.. Er det smartest å bare vente til ryzen 5800 eller 5900 er på lager, evt intels 11gen, evt kjøpe billig 9900k/amd 3900.. Eller noe ikke vil være flaskehals i 1440p med det første, samtidig gi ok boost i ytelsen når jeg kjører tyflow?
Sist endret av sneipen; 27. november 2020 kl. 15:34.