Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2418
Hadde akkurat en intern hdd som jeg tror er blitt ødelagt. Dette skjedde etter en windows oppdatering.

Her er lydklippet. På 12 sek skruer jeg på PC og man hører harddisken starte opp og lage lyd. ADVARSEL - SPILL AV MED LAVESTE LYD FØRST, KAN VÆRE HØYT VOLUM/UBEHAGELIG LYD FOR DE SOM BRUKER HEADPHONES
https://vocaroo.com/18ipCJ5ILUYr

Her har vi bilde av selve harddisken(produsert 2015):
https://imma.gr/l/100466xeaa6a

Har en SSD som boot disk + denne 1tb hdd i tilegg til lagring.
Har ikke vært noen lyd eller problemer med denne fra før jeg restartet etter oppdatering.
Hadde ikke brukt denne PCen på noen uker, det er min sekundære, så det kan ha vært noen oppdateringen, men ikke noe massive som ved fresh windows install.

Det jeg egentlig lurer på er om den er 100% lost case eller om man kan kjøre noe program som reparerer sektorer eller hva enn som har skjedd med den? Har backup uansett, men hadde jo vært morsomt hvis man fikk den til å fungere igjen + jeg slipper og kjøpe ny.

Og var det ren tilfeldighet at dette skjedde når jeg reboota etter oppdateringene eller kan det ha vært windows oppdateringen som forårsaket det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Når disker begynner å feile er det bare å kaste dei.

Ny 2.5" disk på 1TB koster 500,- eller der omkring.
Er den under 5 år gammel og du kan bevise kjøpet (som er lett ved f.eks. netthandel) så har du også krav på å få den erstattet jamfør forbrukerkjøpsloven § 27 (en harddisk skal være mer enn 5 år, selv mobiler er det prejudikat på at de skal vare mer enn 5 år).
Den ble 5 år i mars, så da er det nok bare å kjøpe seg en ny.
Men kan oppdateringen ha forårsaket dette eller er det bare helt tilfeldig? Merkelig at det skjer akkurat når windows ber meg restarte, samtidig forstår jeg ikke hvordan oppdateringen skal kunne ha påvirket den. Det er ikke disken OS er på engang, har som nevnt ssd som boot disk.
Disker varer ikke evig. Elektronikk varer ikke evig. Ingenting varer evig. Det er som regel ved restarter at maskinen begynner å klage over diskfeil, litt som på samme måte som at bilmotorer ikke feiler imens du kjører, men du merker det når de plutselig ikke vil starte.
Utrolig usannsynlig at windows update "ødela" disken din, både softwaremessig og hardwaremessig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Liten oppdatering:
Harddisken fungere plutselig fint igjen.
Koblet den til mens PCen allerede var på. Kom noen lyder fortsatt, men langt mindre og svakere enn lydklippet i første post.
Etter reboot noen ganger nå har den ikke laget en lyd og fungerer fint, har tilgang på alle filer etc. Skjønner dog at disken ikke er pålitelig og kjøper meg ny.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Liten oppdatering:
Harddisken fungere plutselig fint igjen.
Koblet den til mens PCen allerede var på. Kom noen lyder fortsatt, men langt mindre og svakere enn lydklippet i første post.
Etter reboot noen ganger nå har den ikke laget en lyd og fungerer fint, har tilgang på alle filer etc. Skjønner dog at disken ikke er pålitelig og kjøper meg ny.
Vis hele sitatet...
Fornuftig! Du bør også lage en backup, mens du fortsatt kan.
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Fornuftig! Du bør også lage en backup, mens du fortsatt kan.
Vis hele sitatet...
Har allerede backup. Og 2 minutter etter at jeg postet innlegget begynte den å lage litt lyder igjen..... men fungerer fremdeles.
En oppdatering kan ikke fysisk ødelegge en disk. Det er enten slitasje eller hardhendt fysisk behandling av den.