Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1028
Noen som vet hvor jeg kan skaffe meg gratis samples til å lage musikk med?
Jeg har lastet ned noen med torrents. Men jeg mangler mer keyboard samples. Har også lastet ned noen få fra internett ellers.
Eller burde jeg egentlig kjøpe en cd med samples på? Hva heter den cd-en isåfall? kan jeg laste den ned eller må den kjøpes?

Mvh Daniel
sequencer? jeg legger lydene inn på fruity loops eller no lignende jeg da..
jeg har alltid lastet ned .wav . Skal jeg kanskje lastet ned i mp3 format da eller? Kan jo se om jeg finner det isteden. Og de Vst greiene er vel ikke vanskelig å skjønne? Jeg har lastet ned en, men den var jo litt vanskelig å skjønne.
Laster ned dem nå

edit: Er forresten dem vst filene gratis?
Sist endret av boblesaft; 26. september 2006 kl. 18:48.
ok, skal se hva jeg får gjort da Har du lagd noe med det før? så jeg kan høre åssen dem blir?
Ligger endel på Soulseek nettverket sammen med mye ikke-mainstream musikk.

Ville ikke brukt mp3 som sampling siden de er komprimert. Gå for orginallyden i wav.
v-station var helt rå da! jeg lastet den ned fra en gnutella klient. Og der fulgte det med en kode (helt virusfritt)
Sist endret av boblesaft; 27. september 2006 kl. 12:14.
Sitat av essss
det eneste du bør gå for i .wav er trommer, fx osv. har du ett piano i wav vill det høres meget dårlig ut når du endrer fra lyse til mørke toner. kanskje noe man ikke legger merke til hvis man akkurat har starta, men like greit å venne seg til å bruke vst til instrumenter.
Vis hele sitatet...
Hvis du laster ned EN tone, ja.. Samplebiblioteker har gjerne flere toner, dermed slipper du å pitche.

Uansett, det er lettere å laste en vsti med integrerte samples.
Steinberg The grand
Native instruments akkoustik piano
osv...
Problemet med vst (som om reason ville gjøre all musikken lik), mot enkle samples er at ikke alle lager lik musikk. Mange som liker å lage musikk med høyt bruk av effekter og til det låter en ren og pen wav glimrende. Dessuten har de som lager musikk minst 10 musikkprogrammer på pcen sin, og trenger alle samples som finnes.
Hvis ikke må du ha ny datamaskin.

Programmer å anbefale:
CoolEdit
Virtual Dj
Reason
Cubase
Leafdrums (enkel og grei trommemaskin, trenger wav)
Audacity


Laste,laste.....
Sitat av k-f-j
Problemet med vst (som om reason ville gjøre all musikken lik), mot enkle samples er at ikke alle lager lik musikk.
Vis hele sitatet...
wtf?


en vst er som oftest en plugin som lager en effekt.
Du mente sikkert en vsti, og de lager da virkelig ikke musikk... de lager lyder (piano, synth, bass osv...), lyder som DU bruker til å lage musikk med. Om alt blir likt for deg, er det du som er problemet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av essss
jeg annbefaler deg å kjøpe en platespiller på loppemarked og stikk på loftet til faren din og bøff platene hans.
du kan også laste ned vsts, søk på:

b4
v-station
minimoog
cs-80
fm7
pro-53
legacy cell


dette er bare noen, men jeg annbefaler dem på det sterkeste.
det er en virtuel synth og har da en stor soundbank med masse forskjellige lyder, alt fra hardleads, softleads, pads, keyboard, organ osvosv.

hvilken sequencer bruker du når du lager da?
Vis hele sitatet...
hvor finner jeg?? Leiter etter lyder til å lage trance med..

F.eks. i den her filmen.. noen sted jeg kan skaffe den lyden? fet lyd
Sist endret av soulgoodman; 16. oktober 2006 kl. 22:35.
Sitat av DeathMatch
jeg har alltid lastet ned .wav . Skal jeg kanskje lastet ned i mp3 format da eller? Kan jo se om jeg finner det isteden. Og de Vst greiene er vel ikke vanskelig å skjønne? Jeg har lastet ned en, men den var jo litt vanskelig å skjønne.
Laster ned dem nå

edit: Er forresten dem vst filene gratis?
Vis hele sitatet...
Først og fremst, hvis du skal lage musikk så glem at det er noe som heter mp3 og bruk wav isteden! mp3 gjør kvaliteten dårlig, mens wav spiller lyden uendret.
Hvis du syns alle mp3ene dine høres fine ut så prøv å hør forskjell på en cd du har og i tillegg har samme sangen som mp3.
På cd ligger alt i wav (eller redbook egentlig, men det er det samme)

Men lager du melodiene selv? lager du rytmene selv? jeg tenker siden du tydeligvis var ukjent med vst konseptet og sikkert ikke har brukt en synth før, hverken analog eller FM. mene,, skjønte du v-station??? eller missforsto du bare vst..?
Hvis du skjønner v-station isåfall så kan du jo noe..
Hvis du bruker ferdige melodier eller trommeloops så slutt med det med en gang hvis du har tenkt til å bli flinkere og virkelig kalle noe du har lagd for noe DU har lagd.

Sier ikke at du gjør det, men du virker som en nybegynner så jeg tok sjansen.
Er så fryktelig mange som har satt sammen dårlig musikk som dem syns er bra i E-Jay eller lignende dritt og sier (og tror) dem har lagd det selv, mens de egentlig bare har satt sammen ferdige melodier og rytmer som fulgte med programmet.
Dette kalles ikke å produsere(lage) musikk, det kalles å arrangere, og er en DEL av det å lage musikk, bare at du skal SELV lage rytmene og melodiene selv (og helst lydene du bruker til melodiene og evnt trommelydene)

Sist men ikke minst så er det noen ting ABSOLUTT burde lære deg når man driver å produserer musikk, ramser opp noen få ting her jeg, hvis du ikke har hørt om det så bruk nette og finn det ut for det er VIKTIG.

Vet du hva en oscillator er? hva ett filter er og hva en compressor er?

Og vet du hva en akkord og en skala er?

Mange flere ting du burde vite, men du kan starte med disse, men last ned en VSTi synth slik at du kan prøve det leser om som f.eks oscillator og filter.



Lykke til med musikk-produksjonen og bare spør igjen hvis du lurer på no!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Juno: Bruk no flac i det minste, så sparer du halve diskplassen uten kvalitetstap.
Sitat av Oyvind89
hvor finner jeg?? Leiter etter lyder til å lage trance med..

F.eks. i den her filmen.. noen sted jeg kan skaffe den lyden? fet lyd
Vis hele sitatet...
glemte å legge til flimen lol... her er den. http://youtube.com/watch?v=GJZMpNI4ImY

Lager basshunter lydene sine selv?? fant ett parr som kunne ligne litt.. men var ikke like bra..