Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1597
hvor ofte formaterer du pcn?


kjøpte pcn min i høstferien som var, den er treg nå, burde jeg formatere?, er det mye jobb?, tar det lang tid?, hvordan formaterer man? :P






Mvh Mr_james
Tar ca. en time å formatere og installere windows XP. Kommer litt ann på hvor stor disk du har og hvor mye det er på harddisken din.

For å formatere så kan du starte pc'en med ei Windows XP plate. Og følge beskrivelsene som dukker opp på skjermen. Er ikke så vanskelig.

Edit: Jeg formaterer ca. ei gang i året. Det er andre alternativ enn formatering når pc'en begynner å bli treig. Defragmentering er veldig viktig. Du må også huske å ha antivirus og ad-aware programmer. Søk på forumet etter disse tingene hvis du ikke vet hva de er.
Sist endret av Cybergasm; 13. juni 2006 kl. 20:21.
Jeg har et ghost-img av en fresh windows installasjon med alle nødvendige programmer.

Tidsbesparende sammenlignet med å installere alt på nytt igjen
er et herk å formatere, tar evigheter å installere alle spill og programmer på nytt. Men det føles no nesten som en får ny pc når en er ferdig da
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hvorfor i all verden skulle man formatert maskinen med mindre det er snakk om minst en komplett maskinvareombygning?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Installere på nytt? Windowsfolk.... routeren min installerte eg debian på når Potato var relativt fersk. Har ikkje gjort noko sidan det, bortsett frå å oppgradere den etterkvart...
Formaterer når jeg føler at pcen går tregt. Selve formateringa tar ikke lang tid men etterarbeidet med å installere ting osv tar lang tid.

Hvordan: Sett i OS cden restart pcen. Trykk på enter når du får beskjed om det. Følg instrukser du får underveis.
Formaterer nesten aldri. Gjorde det én gang når jeg installerte en annen GNU/Linux-distro. Da delte jeg disken opp i partisjoner også, så det jeg eventuelt må formatere i (den fjerne) framtida er bare en 10 GiB systempartisjon. Men det er vel ikke representativt; jeg starter jo aldri maskinen på nytt heller, og den går ikke treigt. Antar du kjører Windows? Må man formatere harddisken bare for å få den til å gå litt fortere, da (selv i Windows, knis)? Prøv defragmentering, og jevnlig sletting av midlertidige filer.
Før formaterte jeg etter vært LAN. Nå formaterer jeg bare viss jeg skal ha linux eller noe annet bullshit :P
Meget beleilig at dette emnet kom, da spør jeg bare her: Jeg har prøvd å reinstallere Windows i hele dag ved å boote med CD'en i men når jeg trykker på en tast for å starte opp fra CD skjer det ingenting og maskinen starter på vaanlig vis. HVa kan være feilen? Det er en OEM-versjon som er på platen.
Prøvd plata på en annen pc? kan være den som er ødelagt. Får du bootet andre plater? Eller er det kun den cd'en som ikke vil starte?
Jeg har testet plata i en annen maskin og det funket på den, har heller ingen andre plater. Sikkert lite trolig men kan det være noe tull med BIOS? Jeg heller ikke kan starte i sikkermodus ved å trykke på F8, må gjøre det i MSCONFIG og restarte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du satt BIOS til å boote fra cdrom?
Evt. hvis du har usb tastatur må du skru på legacy USB support i bios, kanskje.
Jeg installerer så og si aldri operativsystemet mitt på nytt. Formaterer når jeg får ny harddisk
formaterer nesten aldri. pga har masse film på datan som tar det meste av plassen uansett. filmene er så store(dv) at det hjelper ikke å formatere. har ikke noe annet enn filmer på datan og klippe prog. og seff firefox.. og det fyller 300gb. skal invistere i ny hardisk nå da : )
jeg har fortsatt samme install fra da jeg oppgraderte til OS X.4 for over et år siden
Har ikke formatert siden jeg fikk ny hardware. Dvs omtrent 2 år siden.
Jeg har odnet det slik at alt som er vært å ta vare på legges på en annen partisjon enn selve windows-partisjonen, så på C har jeg da bare programvaren og windows. Så da er det ikke noe problem å formatere windows og installere programmene på nytt. Gjør det stadig vekk, hvis noe virus er kommet inn, maskinen begynner å gå treigt, for mange ekle bagrunnsprogrammer, eller jeg rett og slett bare er sint på windows. Er ingenting som er så godt å starte opp en totalt rensket og nyfødt windows
Jeg anbefaler deg å bare lage en ny windows-bruker, og slette den gamle. Da merker du den forskjellen du vanligvis føler når du får en ny start. Nytt register, og ny sjanse til å ikke rote det opp.. Det er ikke nødvendig å formatere pcen for å rette opp i problemer, selv om det uten tvil er en ganske enkel måte. Selv har jeg ikke formatert på ett år, og har ingen problemer med det.
Jeg bruker den samme Windows 2000 installasjonen som jeg installerte en gang i 2000/2001. Jeg bruker maskina flere timer daglig og har ingen problemer med enten hastighet eller stabilitet. Jeg har byttet 4 hovedkort, 5 prosessorer og 3 skjermkort og flyttet installasjonen gjennom 3 disker uten problemer. Trikset er bare å vite hva man styrer med
Jeg formatere ganske ofte egentlig... Iallefall en gang hver 2. måned... Jeg syntes det er på tide at du formaterer. Hadde jeg vært deg hadde jeg formatert 2 - 3 ganger allerede Men det er bare det at det er så deilig å bli kvitt alt tullet jeg laster ned til pcen min som jeg glemmer eller ikke gidder å slette osv.
Har formattert for første gang nå på fem år. Kjøpte nytt HK/CPU...
Dvs, har formattert mange disker. Bl. a. for å endre filsystem, installere tileggs OS'es, blanke en diusk for å gi plass til stash.
Har aldri formattert windows-disken for å "gjøre maskinen raskere". Det finnes da langt enklere å bedre fremgangsmåter å gjøre dette på...
Hmmm...

Formatert åtte ganger siste uke. Fordelt på fem disker på tre maskiner.
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Anennhver måned cirka. Er så greit. Er mindre styr å formatere enn å begynne med diverse opprenskinger o.l.
Jeg formatterer ca. 1-2 gang i året.

Men nå har han fått et lite innblikk hvor ofte man "bør" formattere. Men du trenger ikke formattere pc`n så mye som en gang i året heller hvis du vet hva du gjør. Det kommer også an på hva slags antivirus programmer han har, spyware, ekstra-unødvendige-programmer som ligger der i fra før av o.s.v.

Men hovedpoenget mitt er at siden du kommer her på NFF og spør om hjelp til å formattere, er det vel lurest å få noen som kan å formattere til å hjelpe deg? Slik at ting ikke blir verre enn de er.
Nå vet jo jeg ikke hvor datakyndig du er, men hvis du ikke legger inn rette driverne og slikt etter formatteringa blir du sikkert mer plaget enn du allerede er.
jeg formaterer 3 ganger i året jeg =) dvs i januar, april, august og desemper :P har faste tider ^^ når jeg gjør det så holder pcen min seg sjapp hele tiden.. jeg har jo også en annen harddisk hvor jeg oppbevarer spill, filmer ol.