Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2862
Har seg slik at det orginalt var ett hvitt pulver, denns funka jævla bra men så ble den plutselig rosa og mer marsipan aktig, eller rettere sagt det ble marsipan.

Funker like bra, men nå er umulig og snorte den, så har måtte dropa den for å få den i meg.

Noen som har peilling på hva som kan ha skjedd? Lå i nærheten av en liten pose med ecstasy'en som jeg posta i Ecstasy tråden

Her er ett bildet:

http://s29.postimg.org/9639ixxeb/20151217_034339.jpg
Den har nok rester etter produksjonen som trekker til seg fuktighet fra lufta.
Hva slags rester tror du det er snakk om? Aldri opplevd noe lignende :S
Dette ser jo ut som at Amfetaminet var laget på pseudoephedrine tabletter. Disse tablettene har et rødt skall som kan være vanskelig å "vaske" bort fra et ferdig sluttprodukt.
Men her er det vel snakk om en oksydering eller lignende som har endret fargen over natten/tid?
Hvis det hadde vært røde rester fra tabletter, ville de vel vært synlige fra starten?
Jeg er ingen kjemiker, men grunnleggende logikk forteller meg at et stoff som først er et tørt pulver, og siden blir klissete/nesten flytende, har tatt til seg fuktighet fra luften. Jeg tviler på at fuktigheten var bundet opp i det tørre pulveret fra før, med mindre vi snakker om et stoff som har smeltet pga. høy temperatur.

Men det finnes sikkert en eller tre kjemisk lærde freaks som kan utdype og/eller korrigere dette.
Ble slik over natten, var helt plain hvit. Ingen røde rester av noen slag. Var helt hvit uten klumper.

Var i romtemperatur så kan ikke ha smeltet, hadde den en god del dager så før den plutselig bestemte seg å forandre farge.

Markonan: du tenker på Sudafed, nei da hadde det ikke blitt slik over natta.

Syns det er meget merkelig.
Hm. Må igjen understreke at jeg uttaler meg som legmann, men hvis det stemmer at det lå i samme innpakning i flere dager uten å endre karakter, for så plutselig å gjøre det over natta, kan det jo (igjen, etter min personlige logikk) være at det har skjedd en reaksjon mellom luftbårne partikler fra ecstasyen og speeden. Dette synes dog kun plausibelt hvis ecstasyen kun har ligget i nærheten i det tidsrommet hvor reaksjonen har skjedd. Det gir ikke mening at disse to posene skal ha ligget inntil hverandre i flere dager, hvorpå denne relativt dramatiske reaksjonen skal ha inntruffet helt plutselig over natta.

Men henviser igjen til de mer kjemikyndige brukerne... Kjenner jeg forumet rett, får vi nok en fasit (eller noe mye nærmere enn det jeg har hostet opp) om ikke så altfor lenge.
Takk for at du forsøker Kallisti, ganske så snodig at det oppsto en så dramatisk reaksjon.
Det er (med stor sannsynlighet) svovelsyre (H2SO4) som har reagert med noe. Svovelsyre brukes i prosessen for å danne amfetaminsulfat, og hvis det brukes for mye vil det være rester av det i sluttproduktet. Jeg tipper det har reagert med noe speeden har blitt kuttet med, et sukker kanskje. Reaksjonen kan ha blitt utøst av tørkeprosessen.

Mye kan og kanskje, men det er den mest fornuftige forklaringen jeg kan tenke meg. Og den gir mening. Svovelsyre er kjent for å skape rosa pigmenter i reaksjon med visse stoffer.

edit:

Skulle nesten tro at det var lut (NaOH) i speeden. Det vil kunne gjøre om amfetaminsulfat til amfetaminbase ved å løse H2SO4 fra basen, og samtidig danne et rosa pigment.

Hva som kan ha utløst reaksjonen er vanskelig å si. Tørking av isopropanol kanskje, eller kanskje varme.

Utgangspunktet for hypotesen er en standard Syre-base-titrering.

http://www.buzzle.com/img/articleImages/383615-4963-12.jpg
Sist endret av mentalmelt; 19. desember 2015 kl. 15:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det mest fornuftige svaret så langt hvertfall. Men kan ikke ha vært tørking av isopropanol vell, da denne allerede var tørr og fin pulver form? Kan ha vært litt over romtemperatur men såpass at skulle hatt noe å si tviler jeg på.
Er ingen fasit, men ganske merkelig at det er eksakt samme farge som extacy pillen jeg posta på "Den store extacy tråden".
Pillen du postet har en mye svakere rosafarge. Den er nesten hvit. For det første er det helt usannsynlig at farge har smittet over fra en pose til en annen gjennom luft og to lag med plastikk. For det andre er det rimelig usannsynlig at små partikler som har klart å gjennomføre denne reisen skal skape en så sterk farge i speeden, med tanke på hvor svak den er i utgangspunktet, og hvor lite som kan ha klart å (på magisk vis) smitte over.

Jeg tror ikke det har noen sammenheng med pillene overhodet.
men ganske merkelig at det er eksakt samme farge som extacy pillen jeg posta på "Den store extacy tråden".
Vis hele sitatet...
Vi mennesker er kjent for å forsøke å finne mønstre og sammenhenger hvor det gjerne ikke er noen. Mest sannsynlig bare en kjemisk reaksjon fra biprodukt fra produksjonen, fra stoffer amfetaminen har blitt utblandet med eller en kombinasjon av disse.
Sist endret av En deling; 19. desember 2015 kl. 16:16.
Mentalment: Den er mer rosa enn hva jeg fikk med på bildet.

En Deling:
Hehe, ja du har ganske rett der, var liksom dagen etter jeg kjøpte extacyen som denne reaksjoner skjedde. Er vel mye derfor å