Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 741
Hvilke av disse syrene gir raskest oppløsning av f.eks hvaltenner? Jeg tenkte på å gjøre et forsøk på å pulverisere en del hvaltannsrester for deretter å lage en kompositt til bruk i dekor av f.eks. knivskaft. Jeg vil selvsagt nøytralisere syren før jeg bruker det til andre formål.
Saltsyra er mye sterkere enn eddik. Men syra lager ikke "tannpulver", den tar salter i tennene som f.eks. kalsiumfosfat, og gjør dette om til kalsiumklorid og fosforsyre. Magnesiumfosfat blir magnesiumklorid. Kalsiumkarbonat blir kalsiumklorid + CO2 og vann. Det er mye på denne måten disse syrene driver på, også når de tærer på vevet ditt. De reagerer veldig lett med alle ioner, som har positiv ladning. Bakdelen her er at de fleste klorider er lettløselige i vann, og saltsyra er så sterk at den reagerer med de fleste salter. Det er noen få syrer, som kan reagere med kloridsalter, og danne sine egne salter, slik som flussyre som danner fluorider.

Poenget mitt er, at når du har behandlet beinet/tenner med syre, så har du ikke bein/tann lenger. Hvis du blander det du får med kompositt, blir det nesten som å blande koksalt med kompositt. Bare for å nevne det, koksalt er natriumklorid, som er saltet mellom natrium og saltsyre.

En annen ting du bør ha i bakhodet, er at disse sterke syrene er ikke akkurat helsebringende. Jeg vet at vi har uttynnet saltsyre som magesyre. Men det å puste inn syredamper fra sterke syrer er kreftfremkallende. Det ble tatt CT-skanning av meg for ca. 2,5 år siden, og dem fant to svulster på størrelse med erter, men en drøss mindre svulster. Disse svulstene har immunforsvaret mitt tatt seg av, og de er forkalket nå. Men jeg var på 4 skanninger i 2020, 2 skanninger i 2021 og 1 i 2022, for å sjekke om disse vokser, noe de ikke gjorde. Hva er årsaken, det er 3 alternativer, passiv røyking i barndommen, innhalering av muggsporer i jobb eller syredamper fra salt–, svovel og salpetersyre fra tidlig 90-tall. Jeg velger å tro at det sannsynligvis er syredampene.

Det jeg sier at lek med slike syrer kan ta sin pris. Det er også verdt å merke seg, at slike syrer kan ta synet ditt veldig fort, og ødelegge vevet i f.eks. ansiktet ditt. Dette er ikke leketøy!
Sist endret av aluminiumfluorid; 27. mars 2023 kl. 07:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Ok, men jeg klarte å få pulver når jeg engang tidligere brukte eddik, men den prosessen tok uendelig lang tid og det ble en del biter igjen som ikke lot seg løse opp. Jeg lot da det stå i et glass slik at pulveret sank til bunnen av glasset og jeg kunne helle ut den klare vesken over. Jeg helte på nytt vann og silte det til slutt gjennom kaffefilter.
Jeg tenkte at kanskje 30% saltsyre ikke var så farlig siden det selges fritt og blir brukt til vask av murfasader.
Sist endret av Ingebrigt; 27. mars 2023 kl. 08:34.
BRAND ∞ STRONG
Hva er grunnen til at du ønsker å bruke dette materialet?
Jeg ser poenget hvis man tilpasser biter av ben, tenner eller liknende til f.eks. en mosaikk eller hvis man maler det opp
litt grovere for å få en type tekstur, men når man maler dette til et helt fint pulver hvilke kvaliteter er det du sitter igjen med
som gjør dette attraktivt for deg? Farge, styrke?
Når du bruker eddik, får du [sett inn navn på positivt ion]acetat. Ellers er det det samme. Når du har hull i tennene, så er det bakterier i kjeften, som har brukt sukker, og omdannet dette til melkesyre. Det er da melkesyra, som har etset hullene. Men saltene fra melkesyre heter da i forbifarten laktater.
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva er grunnen til at du ønsker å bruke dette materialet?
Jeg ser poenget hvis man tilpasser biter av ben, tenner eller liknende til f.eks. en mosaikk eller hvis man maler det opp
litt grovere for å få en type tekstur, men når man maler dette til et helt fint pulver hvilke kvaliteter er det du sitter igjen med
som gjør dette attraktivt for deg? Farge, styrke?
Vis hele sitatet...
Det er for å gjøre bruk av hvaltannsbiter som ellers ikke ville blitt brukt til noe. Man kan da f.eks lage et større emne av mange små biter.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Det er for å gjøre bruk av hvaltannsbiter som ellers ikke ville blitt brukt til noe. Man kan da f.eks lage et større emne av mange små biter.
Vis hele sitatet...
Så maler du det opp, og bruker det. Når du løser opp med en syre, så skjer det en kjemisk reaksjon, og du får helt noe annet.

Se på dette, som når du tenner på grillkull.
Grillkullet reagerer med oksygenet i lufta, og danner CO2 (kan bli noe kullos CO også), sammen med aske (som er oksider fra positive ioner (metaller)). Når denne varmen slukker av seg selv, sitter du ikke igjen med en haug kull du kan bruke, men kullet har blitt til CO2, som da er en gass slik at du ikke ser den i reaksjonen. Men uansett om du hadde sett denne CO[sub]2[/sub-en, hadde den hatt helt andre egenskaper enn kullet.

Det du løser opp i en syre, vil også ha helt andre egenskaper, enn før du løste det opp i syra. Om det nå er bein, tenner, betong, aske, metaller eller hva det nå er.