Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 666
Jeg har vært ofte inne her å lest, men aldri postet noe enda. Men nå tenkte jeg det var min tur, da jeg vet det er mange fine folk som har god peil på dette.

Litt bakgrunnsinformasjon: jeg er en kvinne i midten av 30-åra. Lita og spinkel, og har alltid hatt et problematisk forhold til rusmidler. For 10 år siden misbrukte jeg Lyrica over noen måneder. Etter jeg stoppet med det var det noen harde helger med alkohol.

Nå det siste halve året har jeg drukket hver eneste kveld. Alt fra 3 til 5 halvlitere. Oftest mellom 4 og 5. Da over fem timer.

Jeg har alkoholisme i familien, så jeg vet hvor dumt det er. Og jeg har så lyst til å stoppe med dette. Jeg har i det siste begynt å kjenne verving på høyre side ved ribbeina, er tungpustet og har lagt noe på meg. Jeg føler meg tung i kroppen, og har slitt med ekstreme smerter i korsrygg. Har koblet dette til at jeg har plutselig lagt på meg.

I dag hadde jeg undersøkelse hos gynekolog, og hun fant væske i bukhulen. Men konstanterte med at det måtte ha vært en cyste som hadde sprukket, og hun ville jeg skulle på kontroll igjen om to uker for å se om væsken har trukket seg tilbake.

Jeg regner jo med dette har noe med alkoholmisbruk å gjøre og ikke ei cyste og slik jeg har forstått det, så er leveren ganske så skadet når det begynner å komme væske i bukhulen? Og dersom det er på grunn av alkohol, så trekker det seg ikke tilbake av seg selv?

Jeg er nokså sikker på at jeg skal klare å stoppe å drikke selv ved å "trappe" ned. Men nå er jeg jo nervøs for at de vil sjekke ytterligere opp i dette, og kobler dette til leveren.

Kan forøvrig si at jeg verken har gulsott, hevelser andre steder på kroppen eller sprengte blodkar.

Noen opplyste sjeler som kan fortelle meg hvordan dette fungerer?
Gulsott kommer ved de siste stadiene av skrumplever, når levra ikke klarer å skille bilirubin til gallen lenger. Det er da også bilirubin fra gallen, som farger avføringen din brun. Dette kommer da av at bibirubin slippes ut i blodet, og farger øynene, huden og til slutt urinen din.

Men levra skiller ut væske ved tidligere stadier av skrumplever ut i bukhulen og andre steder (Ascites). Dette er et så alvorlig tegn, at du bør snarest komme deg til lege, og fortelle hele sannheten. Du må da slutte nå med å drikke, og du vil antageligvis få utskrevet benzodiacepin mot alkoholabstinenser.

Hvis du fortsetter videre i livet med et kosthold med lite salt, null alkohol og noen andre faktorer, kan kanskje disse væskeopphopningene stanses. Men din lever vil alltid forbli skadet. Jeg håper og ønsker du tar godt vare på det du har igjen av leveren din!
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når jeg begynte å få smerter ved leveren gjorde jeg ikke noe med det før ett år etter ca. Ordnet meg en ct-scan og fikk påvist fett lever. Så kan anbefale å snakke med fastlegen din om dette og samtidig ta blodprøve av leververdiene dine.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når jeg begynte å få smerter ved leveren gjorde jeg ikke noe med det før ett år etter ca. Ordnet meg en ct-scan og fikk påvist fett lever. Så kan anbefale å snakke med fastlegen din om dette og samtidig ta blodprøve av leververdiene dine.
Vis hele sitatet...
Hadde du vondt i høyre siden hele dette året og drakk du enda med disse smertene?

I såfall hvor mye?