Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1722
Har blitt kjæreste med en jente fra USA. Vi har lyst å bo sammen her, men føler kanskje ikke at giftemål vil være helt vår greie for øyeblikket. Det virker som at for å få oppholde seg noe mer enn halve året i Norge, altså bo her, -så er man nødt til å være gift med nordmann. Er det riktig?

Ser at det kan søkes om arbeidsvisum dersom søker innehar høyere utdanning og skal arbeide med noe innenfor dette. Denne ordningen vil ikke hun komme under.
Nei du må ikke være gift, men du må ha lovlig opphold.
Om du får noen til å tilby henne fast jobb
https://www.udi.no/ord-og-begreper/a...-eueos-borger/

Er hun faglært?
Hun kan søke som sesongarbeider?

Hva med studier?
https://www.udi.no/skal-soke/studier1/?c=usa
Er det ikke litt dumt at milliardærer ikke kan bosette seg i Norge? Alle flytter jo andre veien mener jeg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Er det ikke litt dumt at milliardærer ikke kan bosette seg i Norge? Alle flytter jo andre veien mener jeg.
Vis hele sitatet...
Med vårt skattenivå har dem vel ikke lyst til å bosette seg her. Det er jo derfor våre flytter til utlandet.

Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Har blitt kjæreste med en jente fra USA. Vi har lyst å bo sammen her, men føler kanskje ikke at giftemål vil være helt vår greie for øyeblikket. Det virker som at for å få oppholde seg noe mer enn halve året i Norge, altså bo her, -så er man nødt til å være gift med nordmann. Er det riktig?

Ser at det kan søkes om arbeidsvisum dersom søker innehar høyere utdanning og skal arbeide med noe innenfor dette. Denne ordningen vil ikke hun komme under.
Vis hele sitatet...
Nei, du trenger ikke gifte deg. Men hun/han må ha gyldig oppholdstillatelse i Norge. I praksis immigrere hit. Hvis dere gifter dere blir det så mye enklere for da kan du være forsørger og garantist.
Sist endret av ivar_oslo; 7. mars 2023 kl. 06:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Med vårt skattenivå har dem vel ikke lyst til å bosette seg her. Det er jo derfor våre flytter til utlandet.
Vis hele sitatet...
Det var ikke lysten det handlet om men at en faktisk skulle få lov
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Nei du må ikke være gift, men du må ha lovlig opphold.
Om du får noen til å tilby henne fast jobb
https://www.udi.no/ord-og-begreper/a...-eueos-borger/

Hva med studier?
https://www.udi.no/skal-soke/studier1/?c=usa
Vis hele sitatet...
Jobb kan om så jeg gi henne da jeg driver et foretak. Problemet er at som ufaglært får man bare oppholdstillatelse for 6 måneder av året.
For Faglært er det visst bachelor eller bedre det handler om.

Studier var ikke så dumt! Der får man visst for et år av gangen. Alle slags studier. Videregående, folkehøyskole. Bibelskole
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Jobb kan om så jeg gi henne da jeg driver et foretak. Problemet er at som ufaglært får man bare oppholdstillatelse for 6 måneder av året.
For Faglært er det visst bachelor eller bedre det handler om.

Studier var ikke så dumt! Der får man visst for et år av gangen. Alle slags studier. Videregående, folkehøyskole. Bibelskole
Vis hele sitatet...
Se opp for nye regler ang betaling av studier for utenlandske studenter. Jeg mener på at det er foreslått (eller innført?) skolepenger for utenlandske studenter.
Lurer på en relevant ting, dere sier gifte seg. Må man gifte seg i Norge, eller er det krav til hvor man evt gifter seg?
Nei, du må ikke gifte deg i Norge. Men du må attestere at du er lovlig gift der dere gifter dere. Den norske ambassaden bør kunne gi veiledning for det landet det er snakk om.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Lurer på en relevant ting, dere sier gifte seg. Må man gifte seg i Norge, eller er det krav til hvor man evt gifter seg?
Vis hele sitatet...
Mener begge parter må være over 24
Sitat av kamelia Vis innlegg
Mener begge parter må være over 24
Vis hele sitatet...
Jeg tror det bare er nødvendig å være myndig, altså 18 år. Men sikker er jeg ikke. Kommunen din (som også kan vie deg) bør vite det. Evnt kontakte UD.